Kodin siivoamisesta vielä kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiskimusko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laiskimusko

Vieras
Tuli tuosta imurointi ketjusta mieleen, että kuinka useasti teette kodeissanne perusteellisen siivouksen? Tarkoitan perusteellisella että petivaatteet ulos, lakanat vaihtoon, matot ulos, imurointi, pölyt, lattian pesut yms. Kuinkahan usein kylppäriä ja saunaa pesette? Mites kaapien sisältöä? Musta tuntuu, et kaikki kotiäidit pitää aina siivouspäiviä, ja minä en saa aikaiseksi. Kyllä imuroin ja tahratkin otetaan pois, mut oisko kuitenkin järkevämpää tehdä vaik kerran kuussa perusteellinen siivous? Mä tunnen hirveetä huonommutta kun olen niin laiska siivoomisiin.

Öööö. No jos kerran kuussa lattian pesen niin hyvä. Pölyt pyyhin ehkä kerran viikossa ja muuten sitten tollasta ylläpito siivousta. Ja TODELLA harvoin vien mattoja tai petivaatteita ulos ja varmaan nyt vielä harvemmin kun ei ole parveketta. Joo, mä en ole mikään iloinen siivooja :ashamed:

Ai nii, vessan pesen kerran viikossa tai kahessa ja kaappeja sillon kun huvittaa..

Tarpeen mukaan. Mie oon sellanen, että en voi pitää siivouspäivää, kun ahistun etukäteen ajatuksesta. Siivoon aina just sillon, kun on aikaa ja huvittaa. Mulla paljon ykkösvapaapäiviä enkä tosiaan halua niitä viettää kämppää nuollen. Sillon, kun on enempi vapaata, siivoon tarkemmin. Tai sillon harvoin, kun molemmilla ukon kanssa yhtä aikaa vapaata, niin siivouski sujuu nopeemmin. Kattoo ja seiniä pyyhitään kerran pari vuoteen, kaapit samoin, paitsi jos alkaa törky päälle kaatumaan. Siis kaikki tarpeen mukaan.

Ok! Elikkäs on se vissiin järkevämpää et siivois vähän paremmin ja useammi, niin ei menis niin kauheeseen kuntoon. Mihinkä laitatte lapset siksi aikaa, kun siivoatte? Meillä nuo kiukkuaa kokoajan, jos mies ei ole kotona.

Meillä on aina siistiä ... siis sillätavalla kun lapsperheessä voi olla. Mut alottajan kuvaamaa suursiivousta tehdään tosi harvoin enää nykyään. Siivoan kokoajan jotain, kai se on hienolta nimeltään sitä ylläpitosiivousta. Imurointi n. kerran viikossa, kaikkien lattioiden pesu ehkä 6 - 8 kertaa vuodessa, samoin kaikkien pölyjen pyyhkiminen. Törkyä en anna kertyä nurkkiin, vaan turha tavara roskiin / kierrätykseen ja muut tavarat omille paikoilleen kaappeihin. Nelihenkinen perhe (lapset 1,5 ja 3) ja neliöitä 136.

Kerran viikossa viikkosiivous. Silloin matot pihalle, imurointi, moppaus, pölyjen pyyhintä, keittiön, vessan ja kylppärin kunnollinen siivous.

Joka toinen viikko petivaatteet vaihtoon viikkosiivouksen yhteydessä ja täkit yms. tuuletetaan.

Mulle on helpompi tehä tuo homma säännöllisesti.

Kaappeja siivoilen tarpeen mukaan, pikkuhiljaa. Yleensä sillon, kun pistän kirpparipöydän pystyyn. Sauna pestään sillon, ku on fiilistä siihen ja tarve vaatii.

En koskaan. Tosin en ole kotiäitikään. Mutta en mä ehtisi tätä koko kämppää kiillottaa yhden päivän aikana. Teen jokaista noita hommaa sitä mukaa kun niitä eteen tulee. Perusteellisen suursiivouksen, jossa siis lähtee säkkikaupalla kamaa asunnosta ulos, teen kerran vuodessa kesälomalla.

Kiitos teille vastauksista oikein paljon. Taidan alkaa itsekkin ottaan tavaksi vaik kerran viikkoon siivouspäivän. Olishan se fiksumpi niin ja pysyisi paikat kunnossa. Alkaminen on vaan niin vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Laiskimusko:
Kiitos teille vastauksista oikein paljon. Taidan alkaa itsekkin ottaan tavaksi vaik kerran viikkoon siivouspäivän. Olishan se fiksumpi niin ja pysyisi paikat kunnossa. Alkaminen on vaan niin vaikeaa.

Siitä tulee hyvinkin äkkiä tapa. Menee, kun luonnostaan :D Itse tein joskus niin, että otin siivouspäivän käyttöön. Nyt jopa välillä odottaa sitä perjantaita, että pääsee siivoamaan. Hyvin se menee!

matot viedään ulos ehkä pari kertaa vuodessa, kerran vuodessa osa pestään, osa pestään talvella lumessa, kerran siis. lattioita luututaan ehkä parin kk välein, kerran vkossa vain imurointi, näkyvät pölyt ja vessa. keittön pöytiä toki luutuillaan päivittäin.
lakanat vaihdetaan pari kertaa kuussa, sauna pestään aina välillä, noin 3kk välein.
ikkunat pestään kerta vuoteen, jos mies jaksaa.

huom: meillä on ikivanha talo, joka on harva, joten villakoiria ei oo koskaan, ku talo tuulettaa itteään. sauna on pihalla, ei tuu kosteutta ineen koskaan ja talo lämpiää puilla. minusta noi vaikutttavat siihen, että täällä ei tartte siivota. olen asunut aikaisemmin tiiviissä uudemmassa omakotitalossa, ja veljet sitä villakoirien määrää!

Laittiat pesen myös jokapäivä :whistle: Pakko!
Muuten siivoan 3-4 kertaa viikossa, mutta esim. kaappien ovet jää valitettavasti pyyhkimättä ja niitä jynssään sitten joskus ,ku joku siivouspuuska iskee :ashamed:

Lakanat vaihdetaan tarpeen mukaan, noin kerran viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Kun iskee into eli suht harvoin

tähän on helppo samaistua:)

näin meilläkin B)

Mä joskus koitin tota siivouspäivää ja aina sitä sai siirtää jostain syystä. Ja sit jos oli kotona niin ei kiinnostanu/jaksanu alkaa jynssäämään. Oon havainnu et kun siivoon fiilispohjalta niin on paljon siistimpää.

Me tehdään aina vähän kerrallaan niin ei tarvitse kovin usein pitää täydellisiä siivouspäiviä. Jonkun siivouksen lisäksi pestään kaapit -tai senkin voi tehdä kaappi illassa tahdilla jos ei muuten ehdi. Toinen kerta kuurataan kylppärin seinät. Joskus pestään ikkuna jne. Miltä nyt milloinkin näyttää ja etenkin tuntuu.

Matot viedään ja ulos tampataan tosi harvoin. Luin jostain, että siitepöly ja katupöly lähinnä allergisoivat lisää. Ja että kunnon imurilla tulee puhtaampaa.

Imurointi ja vapaiden lattiapintojen pyyhkiminen kaks kertaa viikossa. Pölyt kerran viikossa samalla kun järjestellään rojut paikalleen. Kaikki loput sitten tarpeen mukaan.

vihaan siivoamista, niin siivon kun on ihan pakko, pölyt noin kaks kertaa kuukaudessa, jos on pakko niin useammin, imuroin ehkä kerran viikossa, tai silloin kun on tarvetta. lattiat pesen ehkä kerran kuukaudessa, petivaatteet vaihdan silloin kuin ehdin pestä ne (kun on kuivaustilaa tarpeeksi), noin kaks kertaa kuukaudessa. En pidä mitään siivouspäiviä. :ashamed:

Meillä imuroidaan 2-3 kertaa viikossa ja lattiat ja pinnat(olohuone, keittiö, eteinen) pyyhitään nihkeällä kerran viikossa (makkarit harvemmin). Wc:t pestään viikottain ja petivaatteet puistellaan joka viikko ja vaihdetaan noin 2 viikon välein.
Saunaa pesen kun siltä tuntuu ja kaappeja tosi harvoin.
Vaikka mielestäni meillä siivotaan aika paljon, pienten lasten ansiosta aina tuntuu jossain jonkin paikan olevan epäsiisti ja tavarat levällään.

Yhteistyössä