Heippa kaikki! Onnea raskautuneille ja uuden kodin omistajille!
Kiva kuulla pitkän ajan jälkeen teistä! Ja kiva kun huutelitte munkin raskauskuulumisia
Raskaus on viittä vaille loppu, sais tulla jo. Nyt rv38+5. Vaikeeksi meni tälläkin kertaa mulla tämä loppu, ihan niinku viimeksi. Eli oon ollu vajaa 2kk aika lailla jumissa täällä kotona, kun en pysty kävelemään juuri ollenkaan. Ja nukkuminen on myös työn takana, nukun riittävästi suunnilleen joka 2. tai joka 3. yö ja muuten kärvistelen valvoa istualtaan, kun ei pysty makaamaan. Että näin. Tämän raskausajan hankaluuden takia tuntuu, että ei yritetä koskaan kolmatta lasta, mutta saapa nähdä.
Vatsakin on aivan valtava, niinkuin viimeksi. Tällä kertaa vieläkin suurempi. SF-mitta on järkyttävä 42cm, mikä ylittää aivan törkeen pahasti normirajat. Sen takia huomenna äitipolille ultraan. Iso vauva tiedossa jo aiempien ultrien perusteella, mut nyt loppumetreillä lähteny toi kasvu ihan lapasesta. Sempä takia on oma mieli ja psyyke taas vähän ollu koetuksella, kun en tiiä kumpaa pelkään enemmän - käynnistystä (viime kerran kauhukokemuksen takia) vai 5kg lasta... Täytyy nyt vaan koittaa pysyä rauhallisena ja luottaa että kaikki menisi hyvin. Yhtään ei supistele kunnolla, eikä muitakaan merkkejä oo synnytyksestä vielä. Huoh.
Iita on nyt 1v2kk touhukas tyttö. Kuulosti olevan aika samassa vaiheessa Mimiksen tytön kanssa. Iitakin osaisi kyllä kävellä, kun vaan uskaltaisi päästää irti. Mutta kun ei uskalla

Kärryllä on kävellyt kohta pari kk ja käsistä pitäen pari kolme viikkoa. Mut vasta yhden kerran on irrottanut kädet seistessä ja pönötti seistä ihan tukevasti ilman tukea jonkin aikaa. Toista kertaa ei oo kuitenkaan ees kokeillu. Eli tosi varovainen on. Eipä oo kyllä sitten mitään haavereitakaan sattunu.
Puhetta sillä tulee aika paljon. Selviä sanoja on äiti, kakka, hauva, tutti, mamma, mammi (=maito), tiitti (=kiitti, joka ruoan päälle kiittää

). Sitten sanoo "nonni", kun joku asia on tehty valmiiksi, vaikka riisuttu vaatteet. Ja sitten sanoo nasevasti "Ni !" (=niin) aina tosi huvittavissa kohdissa. Esimerkiksi kun puhuttelen kerjäävää koiraa että "nyt mene matkoihisi siitä, ei käy päinsä tommonen käytös" niin Iita sanoo jatkoksi painokkaasti "Ni! " <3
Hyväuninen se on edelleen ja tarttee todella paljon unta. Me ei olla vieläkään päästy täysin siirtymään yksiin päikkäreihin, kun Iita ei vaan jaksa valvoa aamupäivää. Monina päivinä siis otetaan edelleen kahet unet, mut sitten ei sekään aina onnistu ja sit jos on monena päivänä kahdet unet, niin alkaa yöpuulle meno vaikeutua. Yöllä nukkuu lähes aina 12h heräämättä, joskus jotain satunnaisia parkuja alkuillasta. Ja kipeenä sitten tietty eri asia.
Luonteeseen on tullut yhtäkkiä todella paljon kipakkuutta ja tempperamenttia ja Iita protestoi nykyään kovalla äänellä jos ei saa jotain mitä haluaa (kuten läträtä koiran vesikuppia) tai jos joutuu vaikka syömään vaikka ei just sillon haluais ym. Ihan outoa, kun se oli aiemmin niin tyyni ja kärsivällinen ja koko ajan hyväntuulinen, niin nyt onkin kitinää ja mölinää ja protestikarjuntaa

Kaipa se kuuluu asiaan. Mutta joskus väsyneenä miettii että o-ou, mitenkähän sitä selviää oikeasta uhmaiästä.
Iitalle tuli hampaat ihan supermyöhään, just äsken. Mut tulikin 3 sitten yhtäaikaa. Hassusti tuli ensin ylös ja ne on eniten näkyvissä vieläkin, etu alahammas pilkottaa paljon vähemmän. Kovasti terveenä se on ollut. Jotain tavallista lievää räkätautia lähinnä tähän mennessä, ei olla tarvittu yhtään antibioottikuuria esim.
Iitaa on nyt hoitanut, kun minä oon huonossa jamassa, mun äiti tai anoppi päivät ja illat sitten isänsä töitten jälkeen. Iitalle kyllä kelpaa onneksi kuka tahansa viihdyttäjäksi, ei oo sillä tavalla kovin paljoa mun perään. Aika lyhyitä aikoja se viihtyy yksiksensä, eniten haluaa olla mukana tekemässä kaikkea mitä muutkin. Ja keskittymiskyky on melko lyhyt, lelu vaihtuu toiseksi ihan koko ajan. Kirjoja se tykkää katsella ja lehtiä selata, mut on kyllä enimmäkseen ihan holtitonta pläräystä, eikä jaksa kattoo tarkemmin niitä kuvia, saati sitten kuunnella mitään lukemista.
Se on jo tosi ison oloinen tyttö <3 Haettiin syyskuun alusta "virkistys"-päiväkotipaikkaa 2 pv /vko. Aateltiin, että sillä keinolla saa tämä kakkonen vähän omaakin huomiota ja aikaa, kun varmasti muuten menee aika pitkälti Iitan ehdoilla päivät. Ja sitten ehkä itse jaksan paremmin heti perään toisen vauva-kauden. Ja myös toki Iitan kannalta ehkä ihan kiva, kun se selvästi kyllästyy jos ollaan aina kotona ja nauttii kovasti kaikesta menemisestä ja tekemisestä ja toisten lasten seurasta. Vähän kyllä silti mietityttää, että jos sitten alkaakin joku mahdoton sairastelukierre sen päiväkodin takia. Toivottavasti menee hyvin.
Pitäkää peukkuja, että vauva ja minä selvitään synnytyksestä hyvin. Ja että lähtis itsestään käyntiin viikon sisällä!!!!!!!
Aurinkoista kevättä kaikille!
Strumppis rv 38+5, Iita 1v2kk (melkein 1v3kk)