KM:n jälkeen synnyttäneet <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille!!
On jotenkin ihanaa siirtyä teidän perässä tänne!!!
Täällä kaikki "tutut" jotka aloitimme hieman surullisissa merkeissä kirjoittelun.
Ja sitten odotimme ja nyt :D

Eli täällä on eilen kotiuduttu.
Pieni syntyi siis suunnitellulla sektiolla viime maanantaina perätilan vuoksi.
Kaikki meni hienosti ja tyttö voi hyvin, samoin itse äiti.
Osastolla oli hirveä ruuhka ja perhehuone jäi haaveeksi joten yksin piti yöt olla.
Meillä tyttö joutui sokeriseurantaan kolmen tunnin välein. Eli kanyyli oli päässä kiinni ja sokeritippa meni koko ajan ja kiinni siinä hemmetin laitteessa. Sylittäminen ja imettäminen hankalaa ja yöt tyttö vietti hoitajien luona josta toivat vain yöllä imettämistä varten. Hyvänä juttuna vain se että sai ite jotenkin nukuttua. Maitoa ei tahdo tulla juurikaan ja en usko että jatkossakaan. Harmi niin sillä imettäisin mieluusti ja tyttökin ois aina ahneena kiinni tississä. Jatkan toki vielä joka ruokintakerta tissittämistä, jospa jotain nousis kun ois toiselle niin terveellistä.

Pakko lopettaa!!!! Palataan!!

Orvokki - tervetuloa tänne puolelle :) ihanaa saada sutkin tänne! Ja sitten tietenkin vielä tärkein: SYLIN TÄYDELTÄ ONNEA PIENEN PRINSESSAN JOHDOSTA <3 Ikävän kuuloinen toi sokeriseuranta :( Meilläkin seurattiin sokereita (mun raskausdiabeteksen takia), mutta selvittiin sillä että tytöltä otettiin verikokeita tasaisin väiajoin. Ei sekään kivaa ollut, mutta ei sentään mitään kanyylijuttuja! Onneksi olette nyt kotona ja kaikki on hyvin :) Harmi että maitoa ei tule kunnolla. Mullahan ei myöskään missään vaiheessa tullut tarpeeksi maitoa vaikka kuinka imetin ja imetin. Toivottavasti sulla käy paremmin ja maidot vielä nousee!

J-R - musta tuntuu tällä hetkellä että meidän neiti ei opi koskaan ryömimään/konttaamaan, mutta eiköhän nekin taidot ole pakko oppia jossain vaiheessa ;) ollaan edelleen tilanteessa että neiti kääntyy heti mahalleen, mutta ei kuitenkaan viihdy siinä kovin kauaa kun ei pääse mihinkään suuntaan. Paljon onnea teille pikkukakkosen yritykseen :)

Tilkku - Kiva kuulla susta pikästä aikaa! Voi vitsi teilläkin on jo noin iso kundi siellä ;) Paljon onnea myös sinne pikkukakkosen yritykseen! Mä en vielä vähään aikaan olisi kyllä valmis uudestaan tähän vauva-aikaan, on toi meidän neiti sen verran vaativa tapaus että riittää mulle vähäksi aikaa ;)

Meillä syöminen takkuaa edelleen, kun neiti päristelee/sylkee soseet ulos. Hedelmäsoseet maistuu ja puuro jotenkuten, mutta kaikki "ruokasoseet" päristelee heti ulos. Voin kertoa että meinaa äidillä olla välillä pinna kireällä ;) Ja aamut alkaa meillä nykyään jo klo 6. Eilen illalla koitettiin laittaa vasta klo 22 nukkumaan siinä toivossa että saataisiin nukkua aamulla vähän pidempään, mutta ehei, kuudelta herättiin :D Ei kai auta kun hyväksyä että aamuvirkku on toi meidän typykkä :)

Aivan ihanaa äitienpäivää teille kaikille ihanille ja vahvoille naisille <3
Mimis ja tyttö 6kk 1vk

2010

HMM83 - poika - 16.5.10 - 49 cm - 3 708 g - rv 41+5 (kkm 5/09 + osit 10/09)
J-R - tyttö - 1.6.10 (tm 7/09)
Tilkku - poika - 17.7.10 - 50 cm - 3 130 g - rv 39+3 (km 7/09)
Jane - poika(2.) - 1.10.10 - 51 cm - 3 815 g - rv 40+1 (kkm 9/06, 3/09, 9/09)
Minttuli80 - tyttö - 12.10.10 - 51 cm - 3 290 g - rv 37+5 (kkm 10/09)
Mimis - tyttö - 29.10.10 - 47 cm - 2 610 g - rv 37+4 (km 5/09)
Saapi tulla - poika - 13.11.10 - 52 cm - 3 390 g - rv 40+4 (kkm 11/09)
Strumppis - tyttö -10.12.10 - 52 cm - 3950 g - rv 41+0 (km 12/09)

2011

Lakallis - tyttö - 2.1.11 - 53 cm - 3 995 g (km 10/09)
Orvokki - tyttö - 2.5.11 - 50 cm - 3680 g (km 4/10)

2010

2011

...uusi yritys.. :)

Orvokille tervetuloa tälle puolelle munkin puolesta, näin sitä vaan pikkuhiljaa joukko kasvaa :) ja onnittelut vielä kerran pikkuisesta prinsessasta!

Jatka vaan sinnikkäästi imettämistä, mullakin maito on noussut molemmilla kerroilla aika myöhään. ja aina se pienikin määrä on hyväksi pikkuiselle. Toisaalta ei kannata ottaa liikaa stressiä asiasta, jos maitoa ei tule niin ei tule, onneksi on hyvät korvikkeet ja tärkeintä on kuitenkin se rakkaus ja läheisyys.

Mimis, eiköhän se teidänkin tyttönen vielä liikkeelle lähde, kenenkään en ole vielä kuullut paikalleen jääneen ;) Eihän tuota ikääkään vielä hirveesti ole ja se liikkeelle lähtö voi tapahtua sitten nopeastikin kun on tapahtuakseen. Ja sen olen kyllä huomannut (ja kuullut muiltakin) että myöhäisempi nukkumaanlaittaminen ei tosiaan yleensä auta noihin aamuihin vaan ne alkavat aina samaan aikaan. Mutta hyvinhän teillä voi tuo rytmi jossain välissä taas muuttua.

Kiva oli kuulla myös Tilkun ja J-R:n kuulumisia! Ja onnea molemmille pikkukakkosen yritykseen! Itse en olisi aikanaan jaksanut kovin pienellä ikäerolla toista lasta, mutta toisaalta enpä olisi ihan näinkään isoa ikäeroa toivonut. Meillä esikoinen oli melkoisen temperamenttinen tapaus eikä viihtynyt itsekseen tai lattialla juuri lainkaan ihan pienenä, aina sai olla kantelemassa. Mutta tilanne helpotti, kun lähti liikkeelle, sen jälkeen olikin aina menossa, mutta viihtyi huomattavasti paremmin. Ehkäpä teilläkin Mimis liikkeellelähtö helpottaa, kun pääsee itse touhuamaan ja tutkimaan kaikkea :)

Meillä mennään tällä hetkellä nukkumaan kymmenen maissa ja ensimmäinen pätkä on yleensä 4-5 tuntia ja seuraava 2-3 tuntia. sen jälkeen loppuaamu roikutaankin enemmän tai vähemmän tississä kiinni ja siinä samalla yritän sitten torkkua. Joskus noustaan ylos jo kuuden jälkeen, välillä vanutaan ja torkkuillaan sängyssä yhdeksäänkin. Yleensä yhdet pidemmät päiväunet nukutaan ulkona, loppupäivän unet kestääkin sitten yleensä vain puolisen tuntia. Tosin nyt toisilla päikkäreillä ollut jo lähes 2 tuntia, kävin tosin vaunuja heiluttelemassa kymmenisen minuuttia 40 min kohdalla... Ja nyt meilläkin uni tulee yleensä viimeistään 1,5 tunnin valveillaolon jälkeen, hassua että pienempänä jaksoi valvoa paljon pidempiä pätkiä.

Illat on välillä melkoisen rankkoja huudon vuoksi, toisina iltoina huutoa ei ole lainkaan. Mitkään cuplattomat, disflatylit tai maitohappobakteerit ei ole meillä auttaneet. Mutta toivotaan, että pikkuhiljaa helpottaa.

Onnea Orvokille! Eikö ole niiiiin ihanaa!? Mukava kuulla, että kaikki meni hyvin. Eläkä tosiaan stressaa siitä imettämisestä, se joko onnistuu tai ei ja aikaistahan se on vielä sanoa miten käy.

Mimis: ei meilläkään vielä ryömitä, vaikka välillä mahallaan sätkiessään poika saattaa vähän vahingossa edetäkin. Ja sama juttu kuin teillä, eli heti kun laittaa selälleen lattialle, niin pyörähtää mahalleen. Poika kyllä viihtyy tosi pitkiä aikoja mahallaan, ihmettelen että miten sen niska kestää ja jaksaa. Ei vaan onnistuis itseltä! Poika nostaa itseään myös suorille käsille punnerrusasentoon ja välillä yrittää pyllyäkin pystyyn samalla. Eli mietinkin, että jääkö ryömiminen väliin ja siiryy suoraan konttaamiseen. Saa nähdä. Hinku liikkeelle on kyllä ihan mahdoton, sätkiminen on valtaisaa ja hihkuminen myös : )

Me ollaan nyt kolme viikkoa maisteltu kiinteitä. Voihan jestas. Mä kun odotin, että yöunet eheytyisi, mutta päinvastoin kävi. Aloittelin perunalla, joka ei maistunut yhtään. Sitä kaksi viikkoa tuputettuani ja otettuani sen rinnalle porkkanan siirryin bataattiin ja se alkoi kelvata heti. Tällä hetkellä siis bataatti-porkkana haarukalla muussattuna ja pehmennettynä omalla maidolla/korvikkeella menee oikein hyvin alas. Sitten aloitin kaurapuuron ajatuksena täyttää masu illalla sillä jolloin poika nukkuisi yöllä (hyvä suunnitelma...) Sitä nyt on maisteltu viikko, ja vasta tänään sitä meni enemmän alas kun odotin, että nälkä on kunnollinen ennen kuin tarjosin. Kaurapuuron kyljessä annan omena- tai luumusosetta. Kumpikaan ei ole ollut mitenkään kovin herkkua, mutta luumu uppoaa jo jotenkin. Mutta ne yöunet! Viikon kuluttua kiinteiden maistelun aloittamisesta alkoi yöhilluminen. Eka unipätkä on noin vajaa kolme tuntia, sen jälkeen heräilee noin kahden tunnin välein vaatimaan tissiä, itkemään jne. En ole varma onko oikeaa nälkää, koska välillä nukahtaa tosi nopeaan rinnalle. Sitten kuuden aikoihin alkaa kitinä ja myhkyäminen ja kakan teko. Yöllä piereksii jonkin verran ja mietinkin, että onko mahaväänteet huonon unen syynä. Toisaalta nyt ollaan puolen vuoden iässä, joten saattaisko kyseessä olla tiheän imun kausi. Mutta toinen hammaskin on tehnyt nyt tuloaan tosi pitkään, joten voi kai hilluminen olla sitäkin. Että vaihtoehtoja käytökselle riittää. Kaurapuurosta levottomuus ei mun mielestä johdu, koska yhtenä päivänä annoin puuron aamulla eikä seuraava yö ollut helpompi. Päivät on tosi tyytyväinen, viihtyy hyvin lelujen kanssa leikkimatolla, nauraa paljon ja syö harvemmin kuin yöllä.

Sellaista. Mä olen nyt paljon väsyneempi kuin mitä silloin kun poika oli ihan vauva. Oon yrittänyt nukkua päivällä. Toivoisin, että puuro alkaisi maistumaan ja sillä saisin yöt helpommiksi. Niitä vellejä kun ei kai kuitenkaan suositella syömisen opetteluun. Vaikka luulempa, että kohta kokeillaan sellaistakin jos ei muu auta!

J-R:lle ja Tilkulle onnea raskauden yritykseen! Mäkin voisin vaikka heti olla raskaana, viihdyin siinä olotilassa niin hyvin. Nyt ei kuitenkaan ole toinen suunnitelmissa, pitää välillä käydä työelämässä, talo on rakenteilla joten asuntolaina painaa päälle. Ehkä sitten joskus ; )

Mukavaa kevättä kaikille!

Saapi tulla

Jokos te Strumppis aloitte maistelemaan kiinteitä? Miten on sujunut?

Viime yönä poika nukkui neljän tunnin pätkän yhdellä tutin laitolla. Ihanaa!

Poika tänään tasan 6 kk <3

A-M - Joo oikeassa olit että ei se myöhemmin yöunille laittaminen auttanut, mutta aikaisemmin nukkumaan laittaminen näköjään auttoikin :D Ollaan nyt laitettu tyttö nukkumaan jo klo 20.30 ja on nukkunut seiskaan aamulla. Meillä on muutenkin mennyt nyt yöt todella hyvin, välillä joutuu kerran yössä käydä laittamassa tuttia, väillä ei kertaakaan. Oon siis saanut nukkua muutaman kerran koko yön putkeen, me likey :) Ei kyllä varmaan pitäisi kehuskella ettei kostaudu.. ;) Toivottavasti teillä pian illat helpottaa! Mä muistan että meilläkin oli jossain vaiheessa tuollainen kausi, että neiti huusi melkein joka ilta ennen yöunille laittamista. Tsemppiä! Ainiin, ja teidän esikoinen kuulostaa ihan meidän tytöltä ;) toivon tosiaan että meilläkin se liikkeelle pääseminen jeesaa ja tyttö alkaa viihtymään edes muutaman minuutin itsekseen.

Saapi tulla - Onnea 6kk pikkukundille :) Eikai vatsavaivat voi johtua kaurapuurosta? Ootko kokeillut muita "lajeja", esim. riisipuuroa? Mä oon ymmärtänyt että noi viljat voisi alussa aiheuttaa vatsanväänteitä..?

Nyt täytyy mennä katsomaan suomen matsia :)

Aurinkoista viikonloppua,
Mimis ja tyttö kohta 6,5kk

Kiitti Mimis onnitteluista! En usko, että kaurapuuro aiheuttaa mahavaivat ja yöitkut, ne kun alkoivat ennen kuin aloitettiin maistelemaan kaurapuuroa. En nyt raaskisi vaihtaa puurolajia, just kun kaurapuuro alkoi kelpaamaan kunnolla. Eilen alkoi poika ryömimään (tai ottaa lankamatosta kiinni kaksin käsin ja vetää itseään eteenpäin) ja tänään puhkesi toinen hammas. Veikkaan että ainakin jälkimmäinen on aiheuttanut hillumista ja levottomuutta. Voi jestas miten hyvältä kuulosta nuo teidän yöt!! Minä haluan kanssa samanlaisia. Saa nähdä milloin ehyitä öitä on luvassa. Jotenkin on skeptinen olo sen suhteen :D

Moi pitkästä aikaa!

Orvokki : Tervetuloa tälle puolelle ja sylin täydeltä onnea vauvasta!!!! Ihana juttu! Miten arki on lähtenyt rullaamaan? Saatko nukuttua tarpeeksi ja nousiko maito?

Mimis: Onnittelut hienoista öistä! Se on kyllä niin luksusta! Eiköhän se teidän neiti tosiaan ennemmin tai myöhemmin lähde liikkeelle :) Varmasti ootte jo voiton puolella ja pian helpottaa kun pääsee itse tutkimaan maailmaa. (ja samalla vahtiminen lisääntyy ja tulee eri haasteet :D )
Onko tyttö päristellyt kasvikset heti alusta saakka pois vai onko nyt tullu joku uusi vaihe?

J-R: On kyllä hurjaa että sun vauvavuosi on ihan just ohi! Uskomatonta! Järjestättekö isot 1v synttärit? Alotitko tissivierotuksen ja jos, niin miten sujuu? Onnittelut menkoista, hullua että niistäkin voi tietyssä vaiheessa ilahtua :D Tsemppiä kakkosen yritykseen!

Tilkku: Kivalta kuulostaa teidänkin pojan leikit ja menot. :) Plussatuulia kakkosta varten!!!

A-M: Sä puutut tosta listasta näköjään. Just huomasin kun rupesin muistelemaan, että minkäs ikäinen sun vaavi nyt onkaan? Toivottavasti pian rupee helpottamaan iltahuutojen kanssa, mahavaivat on kyllä kurjia :( Aina en tosin minä ainakaan oikein saanu selvää, että oliko maha kipeä vai mikä vaivasi, mut meilläkin oli alkuviikot sitä iltahuutoa ja oli kyllä rankkaa. Mut enää ei oikein tahdo muistaakaan sitä aikaa. Tsemppiä!

Saapitulla: Onnea puolivuotiaalle! Mä kans uskoisin että noi uudet taidot ja ne hampaat olis yöhillumisen takana. Luulis, että jos ruoasta tulis vaivoja, niin vaivais sitten päiväaikaankin, vai? Joka tapauksessa toivon, että alkais jo helpottaa!! Koita jaksaa ja tosiaan sitten niitä päiväunia tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan!

ON: Alotettiin soseet viikkoa ennen 5kk ikää, eli nyt on maisteltu kolmisen viikkoa. Ekana yritin perunaa, mut ilme oli totaalisen järkyttynyt ja loukkaantuneen tyrmistynyt ja silmissä näkyi silkkaa inhoa :D Vaihdoin sit heti toisena päivänä porkkanaan eli jätettiin pottu sikseen toistaiseksi. Porkkana maistui heti hyvin. Syötiin sitä viikko ja 7.päivänä meni jo monta lusikallista. Tokana otettiin maissi, maistui erinomaisesti samoin kuin kukkakaali. Tolla on kova ruokahalu ja tosi nopeesti jo sillon ekalla maisteluviikolla se alkoi avaamaan kunnolla suuta lusikan nähdessään. Oonkin nyt antanu sitten reilusti, kun kerran maistuu hyvin eikä oo tullu mitään ongelmia, 1/3 purkkia tai joskus jopa ½ purkkia menee nyt kerralla sosetta ja 2 kertaa päivässä annan. Vasta yhtä hedelmää, eli päärynää, on maistanut. Takapuoli paukkuu enemmän kuin aiemmin soseiden myötä, mutta muita vaivoja ei oo tullut, eikä tuota tunnu kyllä ne ilmavaivatkaan yhtään häiritsevän.

Meillä on sujuvat edelleen myös yöt. Nukahtaa 20-20:30 (kerran jopa 19:30) ja nukkuu 06-07 asti putkeen, joskus tarttee kerran tutin noston, yleensä ei sitäkään vaan nukkuu ilman tuttia aamuun. Siis alottaa kyllä tutin kanssa mutta sylkee pois sitten kun on sikeemmässä unessa. Normaalisti jatkaa unia vielä aamusyönnin jälkeen jonnekkin 08 asti.

Oltiin reissussa 5 päivää, tultiin eilen kotiin. Ensin 2 yötä miehen veljen perheen luona. Ihan vieras paikka ja eka kertaa nukku uudessa matkasängyssä. Silti yöt ongelmitta, toinen yö jopa täysin ilman yösyöntiä, yhtenäinen uni 20:15-9:15, huhhuh! Sitten lähettiin laivalle ja samassa pikkuhytissä oli mun kaveri vauvansa kanssa. Tää toinen vauva sitten heräili jonkin verran yöllä ja piti illalla myös mekkalaa, mut Iita se nukkui vaan... Että täytyy kyllä ihmetellä noita unen lahjoja. Tosin päiväunia ei osannut ottaa ollenkaan Tukholmassa eikä junassa, kun oli mekkalaa ja kaupungilla pyöriessä välillä vaunut liikku ja välillä pysäheltiin jne. Päiväunet olikin kahtena päivänä vain 2-3 x 30minuuttia, eli ihan supervähän. Yleensähän toi nukkuu joku 4 tuntia päivälläkin. Oli kyllä väsynyt tyttö. Ehkä senkin takia meni sitten yöt laivalla niin hyvin, kun oli vaan niin väsynyt! Mutta pystyi kyllä toteamaan, että oli helppo matkalainen. Silti toi päivä Tukholmassa- risteily ei kahden vauvan kanssa ollu mikään kauhean järkevä matka, kun koko ajan oli jommalla kummalla kakka housussa tai nälkä tms, että ei siinä kauheesti ehtinyt mitään shoppailemaan tai näkemään :D

5kk neuvolassa pituus 65,7 cm ja paino 8165g. Iso tyttö! Tää oli siis isompi kuin se kaverin 9kk vauva... :) On kyllä totisesti ollut ruoka-aikaan kotona, melko vaikuttavat on reisimakkarat ja käsivarressakin on useempi poimuilla erottuva osio :D Ja kaikki vaatteet alkaa olla pieniä! Se on kyllä ärsyttävää, kun olin eniten varannu 62cm kokoisia vaatteita, kun kaverit sano, et ne menee aika pitkään. No just - ei kyllä menny tällä tytöllä kun ihan pienen hetken vain. Hirveesti jäi käyttämättömiä vaatteita meillä.

Noniin. Nyt se heräsi ja lähdetään tästä syöntihommiin.

T. Strumppis ja Iita 5kk ja 1vko

ihan pikasesti, etten oo hävinny mihinkään. Eka olin 3vkoa pois netin ulottuvilta (ihanaa) ja sitte nyt ollaan muutettu ja mulla lisäksi unettomuutta. Ottaako aivoon ku vauva nukkuu 22-05 ja meikä valvoo.. OOn lukenu kirjoituksianne kaikilta kolmelta sivulta lukuunottamatta muutamaa viime pvää. En ehi kirjottaa.. haluan nukkua. Muuten kaikki ok :)

voikaa hyvin :)

Kiva kuulla susta Lakallis, vaikka näin pikaisesti :) Tuuhan kertomaan enemmän kuulumisia kun kerkeet! Mulla oli myös jossain vaiheessa unettomuutta (en saanut yösyöttöjen jälkeen enää unta), mutta nykyään nukahdan taas paremmin. Toivottavasti sielläkin on ohimenevää!

Strumppis - Alussa soseet maistui hienosti ja taisinkin joskus kehuskella kavereille että meidän neidille uppoaa kaikki.. noooo sitten tosiaan oppi sen päristelyhomman ja muutamaan viikkoon syömisestä ei tullut mitään. Suurin päristelyvimma on onneksi mennyt ohi ja soseet maistuu taas ihan hyvin. Välillä paremmin ja välillä huonommin :) Hih, taitaa Iita olla kova tyttö nukkumaan ;) Hienoa vaan että on hyvät unenlahjat :)

Saapi tulla - Ääääh meillä neiti ei edelleenkään pääse senttiäkään eteenpäin... navan ympäri pyörii ja pakittaa mutta siihen se sitten jääkin :D

Mites Orvokin vauva-arki on lähtenyt rullaamaan?

KESKENMENON JÄLKEEN SYNNYTTÄNEET

2010

2011

A-M - poika - 18.2.11 - 52 cm - 3 590 g (kkm 8/08, km 11/09)

Moro!

MInäki taas täällä. Saa nähä koska kuuluu makkarista kutsu kun neiti huutelee että röyhtäyttäähän se kun tissille nukahtaa ;)

Olen ite saanu nyt nukuttua, sohvalla tosin, kun miehen hengittäminen (edellytys hänen olemassa ololleen, tiedän) häiritsee ja pakko saada nukutuks jotenki. Vauva on muutaman yönä nukkunu kuuteen asti. Hänhän nukahtaa vasta klo23 mikä on hyvä asia, koska isänsä tekee pitkää pvää ja sitte taas jos me herättäs aamulla aikasin ois meidän pvä tosi pitkä. SEn sijaan me nukutaan jopa klo11 asti!!!! Arvatkaa että tää on ihan extremeä mulle! Olihans e alku tällasta, mutta sillon valvottiinki yöt ja nyt nukutaan :)

Mä olen aika rakastunut mun vauvaan, vaikka luulennkin että tykkääminen yhä vain lisääntyy <3 Se nauraa, pärisyttää, näyttää kieltä, haluaa kaukosäätimen, katselee Avaraa luontoa ja Pasilaa isänsä kanssa ja on erittäin päättäväinen :) Lattialla viihtyy nykysin omien lelujensa parissa hyvin, joten mä saan tyhjennellä astianpesukoneita ihan rauhassa. Toki hän on mukana kaikessa menossa ja seuraa silmä kovana mm.junassa matkustaessamme jokaisen jokaista liiikettä ja pää pyörii kuin tikanpojalla. Nauraa ja kiljuu kun isänsä tulee töistä ja syödessään hymyilee mulle ja ottaa sitte taas tissihörpyn :) Nukkumiset ei edelleenkään ole ihan reilassa, mutta paljon paremmin kuin ennen kuites. Jopa niin, että itekin pystyy oikaisemaan siksi aikaa kun neiti nukkuu. Mutta kun hän herää niin siinä ei poppakonstit auta. Se on sitte kesken vaunulenkin tai miten tahansa ja huuto on sitä luokkaa että mä sitte kannan tyyppiä olalla ja työnnän yhä himpun verran ulkonevalla mahallani vaunuja ;) Pitkin poikin on kääntyilly jo reilut pari kuukautta ja yrittää kovasti norppamaisilla eleillään eteenpäin - turhaan vielä onneksi niin pääsen helpommalla. JOtenki kummasti se kuites hilaa itseään aina johonki päin ja varsinki ilman vaippaa on pylly pystyssä ja kolmioasennossa.

nyt se huutaa ja mun pitää mennä ja palaan kohta hope so

ja jatkuu.. oli taas ilme sen näkönen että nyt viimeistään on hänet jätetty. Usein on silmät ihan kyynelissä vaikka tasan tarkkaan olen heti menossa hakeen kun hän huutaa. Ja sitte on suupielet alaspäin ja nolosti alkaa nauraa kyynelten läpi ku nostan syliin ja sanon että ei kai sua kukaan ole jättäny vieläkään eikä kyllä jätä.. Tykkää olla alasti ja mm. tänään kakkas matolle kun oli hilannu itsensä pois muovilta ja mä paapatin puhelimessa. Ei ollu hätää hällä vaikka oli kakat pitkin reisiä :D Onneks ei ehtiny syödä sitä. Vieressä mä siis olin, mutten koko ajan tuijottanu niin oli ehtiny sitte kakata..

Mulla meinas välillä loppua maito ku en nukkunu ja oli paiseet muutosta (vaihdettiin paikkakuntaa ja mä olen kaukana omasta perheestä ja arvatkaa onko ikävä???, olen mammantyttö), mutta nyt sitte kyllä tulee taas ja nännit on n.3cm pituset, kiva jee. Ei ole kai muotia täällä meidän heimossa, mutta minkäs teet kun tyyppi imee nänni ruokatorvessa asti. OOn huomannu, että vauva rentoutuu parhaiten mun kans kaksin, että laitetaan ovi kiinni ja makoillaan ja hän tissuttelee. Nyt siis ku ollaan reissattu ja muutettu, hoksin, ettei edes syö liikenteessä ollessamme, mutta aina ku on päästy sen hetkiseen majapaikkaan ja saadaan kaksin makoilla, alkaa syöpöttely. Jotain soseita olen maistetellut ja eilen eka kertaa puuroa. Kasvu on tasottunu ja rauhottunu, sitä kuulemma jopa seurataan. Toki se normaalia ku oli niin iso syntyessään etteihän siitä nyt 2metristä tulis.

Parisuhdeaika on vähissä, joskus sitä haaveilee että sais vain kaksin makoilla. No ehkä jonku hetken ku mennään mun kotiin niin äiti ja sisko hoitaa vauvaa, joka seuraa silmä kovana koirien elämää ja puiden havinaa.

En ole teitä unohtanu, mä vain ihan kiinni tuossa ja jännä, että se kitisee kun mä olen koneella, ei sillon ku tyhjennän tiskikonetta. Siinähän sen tekemisen näkee niin on kai kivaa :)

halauksia kaikille ja odotan Hansun synnyttävän ja kuulumisia myös Vivecalta ja Orvokilta :)

millon teidän lapsille on hampaita tullu? KOska ryömivät? Sori nyt en muista muiden jutuista mitään ku en nyt lukenu ku pikapikaa vain kirjotin! Ja ai niin mulla on kortti salille, jonka lapsiparkissa ei ole ikärajaa ja kerran on vauva siellä tunnin ollu ja hyvin meni! Nauro vain ääneen ku menin hakeen.

halauksia teille ja lämmintä kesän alkua!!

vielä kyssäreitä ilman isoja kirjaimia ja kys.merkkejä kun vauva sylissä nyt. että kuinkas orvokki ja viveca toipuneet sektiosta.

pidättekö lapsillenne aurinkolaseja aina aurinkoisella säällä. miten tärkeää se on. missä iässä ootte istuttaneet vauvan rattaisiin.

mua naurattaa ku vauva kylvyssä pitää kiinni laidoista ikään ku kaiken varalta. ja nipistelee mua ja raapii ja nauraa sitte päälle.

niin ja miten teillä hiustenlähtö. mä oon kohta kalju.. me aletaan heti loppuvuodesta yrittään toista vauvaa. jos ei ois sektiota, niin ois yritetty samantien. sen verran olen hullu, tunnustan..

Mä vähä ajattelemattomasti sanoin, ettei oo nukkumiset reilassa. Siis yöthän on nyt vkon ajan menny ihan loistavasti! 7-8h on nukkunu putkeen. Tarkotin vain, että huolettaa kun pvällä ei nuku kuin tyyliin kahesti puoli tuntia ja mietin onko se ihan normisettiä tän ikäselle (5kk). Tänään oli neuvola ja nyt on kyllä ihan nollakäyrän alapuolella kasvu, mikä tosiaanki ymmärrettävää kun oli niin iso syntyessään. Ehdottivat et enempi antasin muita ruokia, mutta taas toisaalta ku kuites nukkuu hyvin tissimaidolla niin hyvin kai se sitten voi, sanoivat :)

Moi kaikki!

Kiva kuulla susta Lakallis! Ihanan kuulosia juttuja kirjotit sun vauvasta! Tommostahan se on, että jotkut ihan pienet seikat aina muljauttaa koko sydämen ympäri rakkaudesta, niinku just tommoset hassut tavat mitä kaikilla vauvoilla on ihan omanlaisiaan. Tukkaa on lähteny ihan homona täälläkin, todella paljon! Ärsyttävää! Mutta kuulemma tosi tosi yleistä ja korjaantuu sit ajan kanssa joskus kun lopettaa imetyksen.

ON: Meille kuuluu enimmäkseen hyvää mut vähän haasteitakin on.. Meidän hyvin nukkuva vauva on kadonnut johonkin ja tilalla on 1-1,5h välein heräilevä vauva. Huhhuijakkaa... Luulin ensin, että johtuu vaan helteistä ja siitä että kuumuuden takia nukutettiin nyt ilman unipussia ja välillä ihan vaippasillaan. Mut tällä viikolla on aina vaan menny hullummaksi yöunet, vaikka ilma jäähtyi.

Epäilen että johtuu siitä, et taitaa olla joku kiivas motoristen taitojen treenauskausi menossa. Eilen päivällä oppi kääntymään mahalta takaisin selälle ja sitten kääntyi oik. kyljen kautta mahalleen, kun tähän asti on osannu mennä vain vas. kyljen kautta. Ja lisäks nostelee jonkun verran peppua ilmaan mahallaan ollessaan, pyrkiikö ehkä eteenpäin, en tiiä.

Mut joka tapauksessa nyt 3 yötä on ollu semmosia, että 1-1,5h välein se herää kun on mahallaan kyynärnojassa pönkäämässä ja siinä parkuu sitten, kun uni katkesi. Hitonmoinen ähellys ja viuhtomine käy ja kääntyilee koko ajan vaikka mihin suuntaan ja sit kun pääsee mahalleen kääntymään, niin unessa alkaa pöngätä pystyyn ja herää. Ja mun tai miehen pitää nousta ylös ja käydä kääntämässä se kyljelleen tai selälleen ja hetken päästä sit rauhottuu ja nukahtaa uusiks.

Onko muill vauvoilla jollain ollu tämä vaihe, että tulee treenit uniin? Kauankohan tätä kestää? Aika vähillä unilla mennään, mutta pitää ottaa vuoroyöt, että toinen saa aina nukkua sitten sohvalla täyden yön.

Päikkärit on ollu kans pitkään ihan olemattomia ja tuntuu että ne nyt kylmemmän sään myötä parani aika paljon. Mut edelleen ihan tuurikauppaa että millon nukkuu ja miten pitkään. Säälittää semmosina päivinä, kun uni ei vaan tuu, kun on ihan väsynyt koko ajan ja tuskasesti hieroo silmiään, mut ei vaan nukahda . :/

Karsastuksen takia mennään huomenna lääkäriin. Voipi olla että joutuu siihen peittohoitoon, että pannaan parempi silmä peittoon. Tympeä juttu. Toivottavasti ei ole kuitenkaan mitään vakavaa, kun joskushan sit löytyy silmänpohjasta esim joku kasvain, jonka takia karsastaa... Tietty pelkään taas just sitä harvinaisinta ja kamalinta vaihtoehtoa... :(

Imetys on meillä nyt loppu. Iita lopulta ite oikeastaan hylkäsi sen tissin. Siis oli loppumaton viikkokausien rintalakkoilu ja raivarointi ja se oli ihan pelkkää taistelua se koko imetys ja se tuntu ahdistavan meitä kumpaakin ihan hitosti. Niin sitten vaan päätin, että antaa olla. Joku parisen viikkoa on nyt menty pelkällä pullomaidolla ja ollaan kumpikin tosi tyytyväisiä. Syöminen on nyt stressitöntä ja helppoa ja joutuisaa, eikä vaadi kummaltakaan hikeä eikä kyyneleitä, niinkuin se imetys vaati.

Meillä ruoka maistuu edelleen kyllä tosi hyvin, ehkä jopa liiankin ?? Tai siis mietin sitä, että voinko antaa tolle liikaa ruokaa, kun tuntuu että ruokahalu on ihan pohjaton ja kasvaa hitonmoista tahtia, nyt 6kk neuvolassa 9090g.... +15% käyrällä menee paino. Mutta jos toinen nyt on suu ammollaan ja pyytää vaan lisää sitä ruokaa, niin kaipa sitä on annettava, vai mitä? Viime viikolla siirryttiin 5 ateriaan päivässä, eli aamulla ja illalla puurot, lounaanan on nyt maisteltu eka kertaa lihasoseita pari päivää, hedelmävälipala ja kasvissosepäivällinen. Joka ruualla annetaan 100ml maitoa, paitsi iltapuuron jälkeen juo yötä vasten reilumman maitosatsin. Ja edelleen juo sillon samoihin aikoihin kun aina ennenkin, eli 06 maissa, "yömaidon". Muina aikoina yöllä ei olla annettu maitoa, vaikka heräileekin nyt paljon.

Meillä ei ole tehty päätöstä, että yritetäänkö koskaan toista lasta vai ei. Kauheasti se mietityttää, joka päivä sitä puntaroin. Asiassa on niin monta puolta, että ei vaan tiiä. Ehkä tällä hetkellä kummastakin tuntuu että tämä yksi riittää. Mutta muuttunee vielä mielipide moneen kertaan.

Tulkaahan kertomaan juttujanne!

T. Strumppis ja Iita 6kk ja 1vko

Strumppis: sama homma täällä että yöllä hän nostaa päänsä kuin kilpikonna ja sitte pitää asetella takasin. Ja nostelee kans peppua tuolleen mahallaan ollessan, niinku kolmioon itsensä. Välillä on lentää nokalleen kun sitte siinä asennossa alkaa sätkiä ja nousee peppu liian ylös ja toinen jalka ei olekaan maassa.. Nyt haluaa sitte istua rattaissa, häntä ei kiinnosta jotku hikiset nukkumislenkit. Ihanaa nyt kun nukkuu välillä sängyssä vieressä. Se ilohan loppuu sitte ku ei pysty enää liikkumistaitojen vuoksi pitää missään ilman laitoja.

En kyllä osais vauvan syöntiä rajoittaa.. Yks kamu sano tehneensä niin vain siinä vaiheessa, ku lapsi aina oli vailla lisää ruokaa ja huusi kun ei saanu ja sitte kuites oli niin ähkyssä että kaiken pulautti ulos. Sillon oli miettiny, että nyt taitaa syödä vain ilokseen ja sitte meni hyvin kun lopetti ylimääräset annokset. Valitettiinko asiasta neuvolassa?

Eilen nauratti simona kun hän pissas muoville ja ku nostin siitä heti pois niin alko tassutella ja polkea jalkaa pissalammikossa niinku lapsi räiskii kurassa :D

mä kun olen niin pessimisti jne niin en oikein ole ajatellu, että mun lapsi ois maailman sulosin. tietty mä olen siitä tykänny kun sen tunnen ja tykkään sen ulkonevista korvista ja koko ajan esiin työntyvästä kielestä. mutta siis en oo kelleen sanonu että eikö ookki sulonen kun olen ajatellu etteihän se nyt kenenkään muun mielestä ole.. ihana ku nyt kaks kamua on sanonu että mun tyttö on oikeasti kaunis<3 en tarkota, etteikö mun mielestä kaikki lapset ois, mun mielestä tosiaanki on, mutten ajatellu että mun vauva ois muiden mielestä. lämmitti mieltä. ihana mun tyttö on, niin rakas, hyväntuoksuinen ja ärhäkkä. hieman ongelmia kun hän ei tykkää että räkää imetään pois. sen sijaan haluais nojata mun olkapäähän ja pärisyttää räkää siinä.

tänään tulee mun äiti tänne. ei oo nähny vauvaa 5vkoon. ihanaa kun tulee!!!

Strumppis:

Kyllä mäkin antaisin syödä niin paljon kun maistuu :P Meidän tytöllä oli paino yhdessä vaiheessa (olisko ollut 3kk) +20 käyrällä, mutta nyt on tippunut lähelle nollaa. Täällä ruoka ei meinaan enää maistu niin hyvin.. :/

Meilläkin on välillä noita öitä että täytyy jatkuvasti käydä kääntelemässä ja laittamassa tuttia suuhun. Nyt oon laittanut tytön sänkyyn esteen (pitkän tyynyn), niin ei pääse kääntymään niin helposti. Siitä on kyllä ollut apua ainakin meillä!

Ikävä toi karsastusjuttu :( Ja toivotaan tosiaan ettei mitään oo vakavaa. Eikö ne vakavammat tapaukset oo kuitenkin aika harvinaisia??

Lakallis:

Meidän tytölle tuli eka hammas (alas eteen) 5kk 1vk iässä ja aika nopeasti perään toinen. Nyt seuraavaksi on tulossa ylähammas, on jo viittä vaille puhjennut :)

Meidän neiti on nyt 7,5kk eikä vieläkään ryömi/konttaa :/ on nyt oppinut istumaan, ja haluisikin vaan istukella kokoajan. On muuten alkanut viihtymään paljon paremmin itsekseen nyt kun osaa istua, oon usein laittanut sen viereen lelukorin mistä voi itse ottaa mitä leluja haluaa :D

Mulla myös on lähtenyt tukkaa ihan törkeesti! Nyt vasta on alkanut helpottaa..

Sama täällä, eli en mäkään ajattele että mun vauva olisi muiden mielestä maailman suloisin, vaikka omasta mielestä tietenkin on ;) eiköhän jokaisen äidin mielestä oma lapsi oo maailman ihanin ja söpöin. Vai pitääköhän joku omaa vauvaansa rumana, koska (kauhea sanoa, mutta) kyllä mä oon joskus niitä "ei niin söpöjäkin" -vauvoja nähnyt ;)

munki piti strumppikselle sanoa, että toivotaan tosiaan ettei vakavaa tuo karsastus. onhan se hyvä ku täällä heti kaikki syynätään. niinku nuo paino ja kasvukäyrätkin. munki vauva ooi siellä ylhäällä ja nyt nollassa. eiköhän ne tasotu ja kukin oman pyrähdyksensä mukaan.

mimis, munki vauva yrittää ottaa pehmeällä alustalla jo oikeaa istuma-asentoa, mutteihän se nyt ihan vielä onnistu. kiva lukea muiden kuulumisia. neiti on mulla nyt sylissä joten ei oo isoja kirjaimia jne. kohta aletaan taas järkätä huonetta mummilleen.

Yhteistyössä