KM:n jälkeen synnyttäneet <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi mun edellinen viesti jäi vähän sekavaksi, toivottavasti ei jäänyt sellaista kuvaa että kuvittelisin tietäväni miten muiden vauvat toimii. :) Olen nimittäin samaa mieltä siitä että se on aikamoista salatiedettä miten vauvat toimii ja ajattelee, ja se mikä toimii yhdellä ei toimikaan toisella. Eli aina on vain pakko testailla kaikenlaista ja keksiä milloin juuri se oma vaavi on tyytyväinen.

Mutta sen halusin vielä Strumppikselle sanoa että jaksa uskoa siihen että maitoa tulee tarpeeksi - siis jos paino nousee kuten pitääkin. Tiedän että on vaikeaa ja kun vaavi itkee niin menee aina niin epävarmaksi itse ja tekisi vaikka mitä ettei itkisi, mutta niitä itkun syitä on niin monia muitakin kuin vain se nälkä. Täälläkin on puklaava vaavi, ja itse tulkitsen ne puklut niin että sitä ruokaa nimenomaan on tarpeeksi kun sitä ihan ulos asti tulee. :)

Pläääh, joku olisi etukäteen voinut varoittaa miten epävarmaksi äitiys vetää. Koko ajan on siitä pienestä uudesta elämästä ihan huolissaan, joko se nukkuu liian vähän tai liian paljon, syö liian usein tai liian harvoin, liian paljon tai liian vähän, liian kauan tai liian lyhyen ajan... :) Tosi harvassa ovat ne pienet hetket kun oikeasti on onnellinen ja sekä vaavi että äiti tyytyväisiä. :) Mutta kyllä niitä hetkiä tulee, yhä useammin ja kauemmin kun se vaavi siitä kasvaa ja itsekin oppii sitä paremmin ymmärtämään.

Nukkumisesta ja muutenkin - minua lohduttaa nyt tämän tokan kanssa se tieto että jos jokin asia on hankala ja vaikea niin yleensä asiat kuitenkin jossakin vaiheessa selviävät. Eli jos nyt nukutaan huonosti niin muutaman kuukauden kuluttua voi jo olla ihan toisin. Esikoinen oli aika huono nukkuja ja tuntui että meillä rauhoittui yöt vasta siinä vaiheessa kun hän siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen vuoden vanhana. Siihen saakka oli itse ihan zombie kun unijaksot kestivät yleensä vain sen tunnin-pari eikä itse koskaan päässyt siihen syvään uneen. Nykyään esikoinen herää korkeintaan kerran yössä, joskus ei sitäkään, ja nukahtaa nopsasti uudelleen. Ja pikkukakkonen on kyllä paranneltu versio. :) Herää muutaman kerran vielä yössä syömään kun on sen verran pieni vielä, mutta nukahtaa omaan sänkyyn ja hyvällä tuurilla nukkuu sen pari tuntia ilman "huoltoa". Joskus taas täytyy tuttia nostaa suuhun useastikin. Eli todella vaihtelevaa - mutta kuten sanottua, ohimenevää. Muutaman vuoden päästä ei näitä rikkonaisia öitä enää muistakaan. :)

Ja kyllä meilläkin ne yösyötöt venyy sellaisiksi tunnin pituisiksi sessioiksi, ensi syödään molemmat rinnat (kestää yleensä 30-40 min.) ja sitten todella usein täytyy vaihtaa kakkavaippa, ja sen jälkeen vasta ollaankin pirteällä päällä. :) Mutta onneksi on sentään hyväntuulinen ettei tarvitse itkevää vauvaa yrittää öisin nukuttaa (iltaisin kyllä nukkumaanmeno yleensä johtaa itkuun ja huutoon, meillä vaavi nukutetaan vaunuihin ja kun on nukahtanut nostetaan vaunun kova koppa pinnasänkyyn, nukkuu sitten kopassa lopun yötä).

Jaahas, joku huutelee taas nälkäänsä, pakko mennä.

Jane

Ehdin vain nopeasti lukea kirjoituksenne ja jotain kysellä kun onhan se satavarma että tuo yks alkaa huudella just kohta ;)

Onhan tää yks sirkus tää vauvan hoito! Siis ai mitä pienempi vauva niin sitä pitempiä pätkiä valvoo??? Luulin että isommat valvoo.

Tuo imetys on kans yks mysteeri. Mulla onneksi vielä tulee maitoa paljon ja se on yhtä ku liikaa. Vauva huutaa, kun maitoa tulee niin täysillä. ja kun mä lypsän vähän, tulee sitä taas enempi. Inhottavaa, kun imetyksen perusteella saa tuntea itsensä huonoksi/hyväksi äidiksi..

Vauva puklaa paljon. Menee sata paitaa päivässä. Ei auta röyhtäytykset.

Hei ootteko kokeilleet nukuttaa vauvaa kapalossa? Ei nyt siis mikään innovaatio, mutta meillä nukkuu jopa yli 5h yöllä kapalossa kun muuten on temperamentiltaan hieman elävä ja dramaattinen ja äkäinen ja huitoo ja veuhtoo ja heräilee sitte omaan itseensä. Rytmistä ei tietoakaan. Valvoo miten haluaa yöllä ja jos kahdelta saa nukkuun niin hyvä.

nyt se huutelee :) ihana se on. Tykkään joka pvä enempi vaikken mitään suurta onnen ymmyrkäisyyttä heti olekaan tuntenut. Ja toppahousut meni kiinni eka kertaa eilen.

palailen

MItä tehä paljolle maidolle ja siis pursuileville tisseille? Entä puklaukselle?

Maidontulo tasantuu jossain vaiheessa eli maitoa alkaa tulemaan vain sen verran kun vauva tarvii. Yltiöpäinen maidontulo siis yleensä lakkaa kyllä viimeistään parissa kuukaudessa. Kuopukseni puklasi kovasti ihan pienenä (1,5kk asti) ja siihen auttoi vähän se, että röyhtäytti aina syönnin välissä tai piti muuten vaan taukoa ja että kohotettiin sängynpäätyä. Puklaus varmaan kuopuksella ainakin oli yhteydessä just älyttömään maitomäärään, koska se syöminen oli aikamoista hotkimista. Maidontulon tasaannuttua myös järjetön puklailu loppui. Elämä alkuun vauvan kanssa on usein aikamoista säheltämistä, mutta kyllä se siitä tasoittuu :)

ps Kapalossa on meilläkin sätkivä kuopus nukutettu ja siinä nukkuu edelleenkin (5kk) parhaiten. Kapalossa idea onkin just siinä, että vauvan tahdosta riippumattomat viuhtomiset ei sitä herättäisi ja hermostuttaisi.

Ehdin vain nopeasti lukea kirjoituksenne ja jotain kysellä kun onhan se satavarma että tuo yks alkaa huudella just kohta ;)

Onhan tää yks sirkus tää vauvan hoito! Siis ai mitä pienempi vauva niin sitä pitempiä pätkiä valvoo??? Luulin että isommat valvoo.

Tuo imetys on kans yks mysteeri. Mulla onneksi vielä tulee maitoa paljon ja se on yhtä ku liikaa. Vauva huutaa, kun maitoa tulee niin täysillä. ja kun mä lypsän vähän, tulee sitä taas enempi. Inhottavaa, kun imetyksen perusteella saa tuntea itsensä huonoksi/hyväksi äidiksi..

Vauva puklaa paljon. Menee sata paitaa päivässä. Ei auta röyhtäytykset.

Hei ootteko kokeilleet nukuttaa vauvaa kapalossa? Ei nyt siis mikään innovaatio, mutta meillä nukkuu jopa yli 5h yöllä kapalossa kun muuten on temperamentiltaan hieman elävä ja dramaattinen ja äkäinen ja huitoo ja veuhtoo ja heräilee sitte omaan itseensä. Rytmistä ei tietoakaan. Valvoo miten haluaa yöllä ja jos kahdelta saa nukkuun niin hyvä.

nyt se huutelee :) ihana se on. Tykkään joka pvä enempi vaikken mitään suurta onnen ymmyrkäisyyttä heti olekaan tuntenut. Ja toppahousut meni kiinni eka kertaa eilen.

palailen

MItä tehä paljolle maidolle ja siis pursuileville tisseille? Entä puklaukselle?

Viimeksi muokattu:
Lakallis - Joo eikö olekin perseestä että imetyksen perusteella saa tuntea itsensä hyväksi/huonoksi äidiksi! Mä tunsin itseni jossain vaiheessa TODELLA epäonnistuneeksi kun maitoa ei vaan tullut :( Monet itkut tuli sen takia itkettyä. Nyt oon onneksi päässyt syylisyyden tunteesta eroon ja tajunnut että tärkeintä on läheisyys myös muuten kuin imettämisen kautta.

Meillä on ihan muutamia viikkoja vasta alettu viihtyä muualla kun sylissä! Se oli aika raskasta kun kokoajan piti kannella.. Nyt viihtyy jo vähän aikaa sitterissä tai lattialla :) Me nukutettiin myös alussa kapalossa, mutta jossain vaiheessa se jäi..

Help me! Olin ajatellut olla kesän 2012 yli himassa, eli siihen asti kun pikkuneiti on vähän vajaa 2 v. No mulle tarjottiin eilen ihan huippuduunia joka alkaisi joulukuussa 2011! Eli 9 kk aikaisemmin kun olin ajatellut palata työelämään :/ Palkka olisi hyvä, työmatka loistava (20 min, kun olen tottunut yli tunnin matkaan) ja työkaverit mitä parhaita. Ainoa miinus on se että olin tosiaan päättänyt olla paljon pidempään himassa! Mitä mä teen? Apuva! Nukuin yöllä vain muutaman hassun tunnin kun stressasin asiaa..

Kauan te olitte ajatelleet olla kotona???

Mimis ja neiti lauantaina 3 kk

Moi kaikki ja kiitti kommenteista!

Heti ton epätoivoisen sävyisen viestin jälkeen tilanne korjaantuikin taas ian dramaattisesti - ainakin hetkeksi. Nyt on nukkunut 3 pitkät päikkärit ja yöllä ensin 5-6 h, sitten 2-3 h pätkiä pari perään. =) Edelleen siis toi yö alkaa väärään aikaan, vasta 22-23 maissa, mutta kuitenkin nukkuu selvästi pisimmän pätkän siinä heti alkuun, toissayönä esim 23-05 putkeen ja sitten syönnin jälkeen vielä kaheksaan asti. Voi kumpa jatkuis hetken näin hyvinä nämä unet, on itselläkin aika toisenlainen olo!

Me tilattiin pari tarrakiinnitteistä kapaloa netistä, kun ei osattu kunnolla laittaa lakanasta kapaloa, vaan toi pääsi hetkessä sieltä irti kun rimpuilee ja viuhtoo iltasin niin paljon. Laitoin vasta pyykkiin ne, eli ei olla vielä päästy testaamaan.

Käytiin neuvolassa 3 pv sitten, ja hyvinhän se oli rintamaidolla kasvanu. Eli taitaa ne hinkit nyt kumminki toimia... Painoa oli nyt 5350g ja pituus 56,4 cm. Edellinen käynti oli 3 vk aiemmin ja sillon paino 4375g, että melkein kilo oli tullut painoa kolmessa viikossa.

Nyt nukkumajärjestelyt on niin, että minä nukun alkuun eri huoneessa korvatulpat päässä ja mies tulee herättään sit ku vauva herää ekalle yösyötölle. Sen jälkeen ku on syöty siirrän vielä vauvan sen omaan sänkyyn mut tokan yösyötön jälkeen jätän sen nukkumaan viereen.

Meidän tyttö on kyllä varmasti aika helppo ja kilti tapaus,mitä teidän juttuja kuuntelee ja netistä lukee. Koska ei toi itke muuta kun selvää mahakipua ajoittain, ei muuta. Ja viihtyy oikein hyvin sitterissä tai sohvalla tai missä vai yksiksensä.J näin hyvän unen kausina nukahtaa yksin sänkyyn, ei erityisesti tartte nukuttaa. Huonen unen kaudet onkin sitten asia erikseen....

Joo Mimis ei kyllä oo mitään syytä ottaa syyllisyyttä niskoilleen noista imetysasioista. Eihän sille asialle ite mahda mitään ja kun tosiaankaan se ei oo tärkein asia äitiydessä! Mulla ei oo mahollisuutta olla hirveen kauaa kotona. Meillä on kesämökki ja elokuussa ostettiin tää omakotitalo, että lainaa on niin maan perkuleesti eikö yhen palkka riitä. Mut harkitaan et sopis pankin kanssa että maksetaan jonkin aikaa pelkkiä korkoja, niin sillon voisin olla kuitenkin vähän pitemmästi. Ja sitten voisin tehä jotai vajaata viikkoa tai esim vaan paria päivää viikosta töitä.

Oivoi, nyt taas näköjään tänään ei onnistunu ainakaan nää eka päikkärit ollenkaan. Vissiin taas mahavaivaa, ainaki piereskelee niin paljon ja vääntelee naamaa ja vetää jalkoja koukkuun mahan päälle... =(

Pitää mennä.

Strumppis - Kiva kuulla että teillä menee yöt paremmin! Niin ne asiat muuttuu :) Mun kavereilla on myös sellainen tarrakiinnitteinen kapalo ja he ovat ainakin olleet siihen tyytyväisiä! Hienosti on tyttö kasvanut :)

Meillä oli toissayönä 7 tunnin pätkä syöttöjen välissä, mutta viimeyönä taas herättiin alle neljän tunnin välein. Ajattelin tänään aloittaa iltavellit, ensin varmaan 20 ml maitoon sekoitettuna ja siitä sitten pikkuhiljaa lisäillen..

Me oltiin tänään ekaa kertaa vauvauinnissa ja hyvin meni! Oltiin altaassa vain 20 min näin ekalla kerralla :) Päivällä oltiin miehen porukoilla syömässä ja taisi olla tytön mielestä liikaa ohjelmaa yhdelle päivälle! Karjui siellä melkein kokoajan kuin viimeistä päivää Ei näköjään kannattaisi olla kuin yksi ohjelma / päivä tai muuten menee ihan huutamiseksi! Heti kun päästiin kotiin, oli tyttö kuin enkeli..

Silent ja pikkuneiti tänään 3 kk <3

vaan pitkästä aikaa! Oon käyny silloin tällöin lueskelemassa, mutten ole saanut aikaiseksi kirjoiteltua. Ajattelin korjata tilannetta...

Tutulta kuulostaa nuo teidän jutskat ja mieltä askarruttavat asiat. Täälläkin mietitään lähinnä ruokailu- ja nukkumisasioita ja välillä mahan toimimista. Täysimetyksellä mennään. Jossain vaiheessa muutaman viikon ikäisenä pojalla oli kovia iltahuutoja (jotka pulloruokinnalla helpotti) ja silloin luulin, että mulla ei tule tarpeeksi maitoa. Itkuiksihan se meni, minulla siis, kun ajattelin että tähänkö se nyt loppui. En kuitenkaan antanut periksi, ja tilanne korjaantui. Imetystuki-sivuilla olikin, että jos antaa periksi ja lopettaa/vähentää imettämistä, niin sitten ainakin maidontulo loppuu. Enkä tarkoita tällä sitä, että kaikilla varmasti imetys onnistuu, kunhan ei anna periksi. Ei se todellakaan ole helppoa. Vaikeita hetkiä on ja kukaan ei ole neuvomassa miten olisi parasta toimia. Meillä on edelleen käytössä nännikumi, muuten ei poika tissiä huoli. Pari kertaa olen yrittänyt vierottaa siitä pois, mutta kun ei onnistu, niin en siitä suostu ottamaan stressiä. Vaikka oishan se helpompaa ilman nännikumien pesuja ja keittämisiä jne.

Alkuun pojan yöunet alkoivat vasta kahden, joskus jopa kolmen aikaan yöllä... Rytmi olikin meillä sitten sellainen, että aamulla selvittiin sängystä ylös yhdentoista maissa. Pikku hiljaa rytmi alkoi "korjaantumaan" siten, että nyt yönunet alkavat kahdeltatoista tai viimeistään yhdeltä. Koska vanhemmatkin on "iltaihmisiä", ei vauva varmaan malta alkaa nukkumaan aikaisemmin. Ja olen todennut, että turha yrittää nukuttaa vauvaa, joka on aivan virkeä. Sitten kun uni-ininä/itku alkaa ja silmä lupottaa niin on paras aika viedä sänkyyn. Sitä ennen on turha yrittää. Yöllä poika syö sitten klo 4-6 ja seuraavan kerran klo 8-10. Päivä alkaa hänellä noin klo 8-10. Yleensä kello kahdeksalta tasan, hän alkaa ähistää sängyssään kakkaa. Sitä on nyt jatkunut monta viikkoa, aika säännöllinen on suolen toiminta :D Aamutoimien ja aamusyönnin jälkeen seurustellaan reilu tunti, sitten pikku unet (noin tunnin) ja jälleen syönti. Pienen hetken jälkeen poika alkaa päikkäreille, jotka kestävät 2.5-4 tuntia. Ulkona nukkuu paljon ja se selvästi pidentää päikkäreitä. Päikkäreiden jälkeen loppupäivän rytmi on seuraavanlainen: kaksi tuntia valveilla ja tunti unessa. Päiväaikaan poika syö siis noin kolmen tunnin välein, kun yöllä väli on (onneksi) pidempi. Omaa maitoa on pakkasessa, ja noin pari kertaa viikossa kun ruoka-aika on kesken minun menojen, iskä syöttää tuttipullosta. Onneksi pullo kelpaa, ja ajatus onkin ollut, että silloin tällöin syötetään pullosta, ettei vaan ala sitä "hylkimään". Äitin on kuitenkin pakko välillä käydä omilla menoilla : ) Ei usein, mutta silloin tällöin kuitenkin!

Cuplaton on ollut käytössä noin puolentoista kuukauden ajan. Kokeiltiin sitä lopettaa, mutta alkoi armottomat mahanväänteet ja itkut. Poika kakkii tosi paljon, mikä liene on kuitenkin normaalia...

Pakko on myöntää, että välillä ahdistaa olla koko ajan kotona, ja "saatavilla". Vaunulenkkejä tehdään, mutta muuten päiväaikaan ohjelma on yks'toikkoinen. Tosin en kyllä muuta sen kuvitellut olevankaan. Sopeutumista tämä on minulle ollut, koska oon ollut tosi meneväinen aina ja vähän kotosalla. On kuitenkin aivan mahtavaa olla aamuisin rauhassa, heräillä pojan kanssa, kylvettää ja puuhata kaikenlaisia "kotijuttuja". Urheilemaan aloin hissukseen heti kun kotiin päästiin sairaalasta. Pyrin käymään lenkkeilyn lisäksi vähintään pari kertaa viikossa spinningissä. Se tekee todella hyvää. Yleensä saan myös imetykset junailtua niin, ettei pojan tarvitse syödä pullosta kun olen urkkaamassa. Se on kuitenkin minunkin kannalta helpompaa, tuppaa muuten rinnat käymään niin pinkeiksi (kireydeltään ei väriltään ; ) että sitten onkin kuitenkin pakko lypsää.

Tuttia poika syö aika vähän. Joskus tarvitsee sen nukahtamiseen, mutta kun se sitten nukahdettua valahtaa pois ei sitä enää kaipaa. Paljon enemmän sitä kiinnostaa työntää omaa nyrkkiä suuhun, mikä ei kyllä ole kovin hyvä juttu. Vaikeampi on peukalosta vieroittaa kuin tutista... Paljon myös erittyy kirkasta sylkeä. Voiko se nyt jo alkaa tekemään hampaita...? Hyvin viihtyy omissa oloissaankin, sohvalla, sitterissä ja lattialla.

On tämä vauva-aika ollut helpompaa mihin olin "varautunut". Ilmeisesti pienten lasten vanhemmat kertovat vain niitä "negatiivisia" juttuja, joten kaikki kuvittelevat että alkuaika lapsen kanssa on ihan kaameeta. Harvoin puhutaan siitä miten ihanaa lapsen kanssa on olla lähekkäin, vaihtaa vaippaa ja kylvettää, seurustella ja huomata miten se pikku hiljaa kasvaa ja kehittyy. Toisaalta luulen myös, että meidän poika on ns. helppo vauva. Nukkuu ja syö hyvin, pissii ja kakkii, hymyilee ja on tyytyväinen. Itkua tulee vain kun on nälkä, kakka vaipassa tai uni tulossa. Tosin sama on huomattu kuin Mimis, eli ohjelmaa ei kannata olla vauvalle liikaa. Esim. ristiäisiltana poika oli tosi levoton, ei malttanut nukkua vaikka selvästi oli väsynyt ja rytmi ihan sekaisin. Ristiäiset olivat mummolassa ja tietenkin pari päivää oli tosi paljon toimintaa ja vauva monessa sylissä jne. joten kyllä se sekoitti pojan pään. Eli säännöllistä, normaalia elämää ja korkeintaan se yksi "meno" päivässä.

Mulla on tarkoitus näillä näkymin palailla töihin sitten kun poika on vuoden. Luulen, että tarvitsen jo siinä vaiheessa irtautumista kotiympyröistä. Ihan oman onnellisuuteni vuoksi. Lisäksi asuntolaina painaa siihen malliin päälle, että voi olla ettei ole muita vaihtoehtojakaan.

Mimis: kuulostaa niin hyvältä tuo sinun työtarjous, että jos olisin
sinä, niin ottaisin sen vastaan : )

Strumppis: hyvä että alkaa rytmi "parantumaan". Jos mahavaivat jatkuu/pahenee, suosittelen kokeilemaan cuplatonia. Meillä se ainakin auttoi muutaman päivän käytön jälkeen.

Jahans, mentävä on...

Saapi tulla ja poika 2.5 kk

J-R palailee zombielandiasta :) Meillä on siis ollut useita korvatulehduksia, ja vasta nyt monen viikon jälkeen alkaa tyttö vaikuttaa omalta itseltään...ja minä myös.

Meidän arki kulkee jokseenkin tähän tapaan:

Tyttiäinen nukahtaa kahden iltatissin jälkeen n. 20.30 joko pinnikseen tai meidän sänkyyn. Yleensä herää kerran ennen 24 (pikainen tissitys ja nukahtaa n. 3minuutissa uudelleen) ja sitten joskus 03-04 maissa (sama pikatissitys) ja sitten taas seiskalta, jolloin annan joko tissiä tai noustaan ylös. Köllötellään vähän aikaa sängyssä, yleensä tyttiäöinen tekee konttausharjoituksia ja hellii ja taputtelee äitiä:) Siitten noustaan potalle, jonne saadaan joka aamu pissat ja kakat tai ainakin jompi kumpi. Tytöstä on huippua katsoa jalkojen välistä mitä pottaan tulee :) Puetaan päivävaatteet ja mennään leikkimään/äiti syö aamupalaa. Tytön aamupuuro laitetaan pikkuisen myöhemmin tai se ei maistu (kun kerran syö yöllä). Puuron ohessa sormiruokaillan usein leipää, omenaa, mandariinia tms.

Aamupäiväunet nukutaan vaunuissa, ainakin sen pari tuntia. Jaksaa siis juuri ja juuri valvoa 2h ennen ekoja päikkäreitä. Niiden jälkeen vaihdetaan vaippa, leikitään, syödään lounas (sosetta/sormiruokaa/tissiä) ja joskus käydään jossain. Yksi käynti/päivä toimii meilläkin. Iltapäiväunet vaunuissa, n. tunnin. Yritän, ettei nukkuisi enää klo 16-17 jälkeen, jotta päästään ajoissa yöunille.

Imetyksestä: Imetysajat lyhenevät koko ajan, kertoja on n. 4 päivällä ja vaihteleva määrä yöllä. Rintakumeista luovuttiin siinä puolen vuoden kieppeillä tytön omasta päätöksestä. Rakastaa edelleen tissittelyä, mitään lakkoja tai raivareita ei ole ollut. Halusi korvatulehdusten aikaan imeä vatsallaan tai istuallaan, joten meidän imetysasennot on nykyään vaikka minkälaisia :D Nopeimmillaan tyttiäinen imaisee maidot parissa minuutissa. Puklailut on tosi vähissä nykyään, ehkä kerran päivässä maksimissaan, mutta muuten ruokailu on kyllä melko sottaista. Toinen osaa jo itse juoda nokkamukista, polleana kallistaakin että saa veden tulemaan.

Leikit monipuolistuvat koko ajan, tutkii lelujaan, rakastaa musiikkia, naruja, nappulaita, kirjoja jne. Ryömii, ja harjoittelee konttauasentoa. On niin suloista, kun toinen ryömii luokse ja ojentelee käsiä tai nykii lahkeesta että ota syliin!

Vauva on myös alkanut tunnistaa sanoja, ja itse sanookin muutamia. Puhun vauvalle tosi paljon, ja tyttökin on kova jokeltelemaan, kiljumaan ja murisemaan :) Tietää mitä tahtoo ja ilmoittaa sen kyllä. Perustemperamentiltään eläväinen, iloinen, tyytyväinen, itkee vaan tosi väsyneenä tai kun sattuu kovasti.

Nautin kotona olosta ja vauvasta, olen ainakin tän vuoden kotona. Tiukkaa tulee taloudellisesti, mut sinnitellään.

Nyt huutelee vaunuista, aurinkoista päivää kaikille!!!

T: J-R ja tyttö 8kk jo

Moi! Mitä kaikille kuuluu?

Meillä on ollut nyt n. parisen viikkoa aika sujuvaa touhua. Jonkunlainen rytmi on olemassa ja mahavaivat alkavat ilmeisesti helpottaa. Saapitulla taisi suositella Cuplatonia meille aiemmin. Sitähän oltiinkin heti alussa kokeiltu, mutta ei oikein auttanut. Disflatyl on ollu sitten käytössä jo useita viikkoja, tuntuu auttavan meillä vähän cuplatonia paremmin jostain syystä. Ei olla vielä uskallettu sitä lopettaa, on ollu niin ihana nauttia tästä tyytyväisestä ja aika hyvin nukkuvasta vauvasta. Kaipa tuolla 3kk kohdalla pitää vaan kokeilla sitten lopettaa se.

Unet menee nyt silleen, että klo 22-23 (edelleen siis aika myöhään) nukahtaa yöunille omaan sänkyyn. Eka herätys on ollu n. viikon verran vasta tuolla 5-6 maissa, eli nukkuu tosi hyvän eka pätkän, suunnilleen 7 tuntia. Sitten syö varsin pikaisesti yöllä ja jatkaa unia kahdeksaan. Yöllä nukkuu siis yhteensä noin 10 tuntia. Tosin se aamuyön uni syönnin jälkeen on varsin levotonta edelleen, sillon erityisesti se kraakkuu ja murisee ja ähertää ja kiemurtelee niin että minä en saa sen vieressä enää nukuttua. Se eka pitkä pätkä menee paljon rauhallisemmin.

Päikkäritkin on vähän säännöllistyneet, tosin ei ihan joka päivä onnistu niin hyvin. Mutta onnistuessaan rytmi on aikalailla samanlainen aina. Ekat päikkärit alkaa n.klo 10, yleensä ovat aika lyhyet, 45 min. Seuraavat alkaa 12 jälkeen, pari tuntia. Kolmannet päikkäri noin puol neljästä viiteen ja vielä illalla yhdet lyhyet 30 min unet klo 19 maissa. Päiväaikana unta tulee yhteensä joku 5 tuntia, eli koko vuorokaudessa nukkuu 15 tuntia.

Kuulostaako suunnilleen samalta kuin teidän vauvoilla tässä iässä ?

On muuten tosi hyvä se tarrakapalo! Suosittelen! Superhelppo ja nopee laittaa, toi tuntuu viihtyvän siinä hyvin. Ja pysyy koko yön täysin paikoillaan se kapalo vaikka olis rauhatontakin. En tiiä onko sen ansiota toi yöunien piteneminen seittämään tuntiin vai sattumaa, mut sillon ne piteni kun kapalo tuli käyttöön.

Syönnit menee myös varsin aikataulussa. Päivällä syö n. 3 tunnin välein ja joka välissä ottaa siis unet. Illalla saattaa tankata tiuhemmin, 2 h välein. Ja siis kerran yöllä.

Onko teidän vauvoilla ollu sammasta ja ootteko hoitanu sitä jollain? Tolla siis on kielessä sammasta, muualla suussa ei oo. Eilisestä alotettiin laittamaan puolukkamehua syönnin päälle kielelle. Mietin vaan sitä, kun sanotaan että nänneissä voi olla kans, vaikka olis ihan oireetonkin. Että sitten pitäis hoitaa vauvan lisäks myös omat nännit. Joka syötön jälkeen pitäis siis tissejäkin valella puolukalla/sitruunalla/vissyllä. Kuulostaa tosi työläältä jotenkin, enkä oo ainakaan vielä siihen ryhtyny. Tyhmää kun ei voi tietää, et onko sitä nänneissä vai ei. Sit jos on, eikä hoida, niin menee hukkaan se vauvan kielen hoitaminen, kun hetihän se tarttuu sit minusta vauvaan takasin....

Mimis: Ootko tehny päätöstä työkuvioiden suhteen?

J-R: Eikä kuulostanu kehuskelevalta! =) Minusta on kiva lukee muiden arkijuttuja ja rytmejä, niin tietää vähän et meneekö itellä sinne päinkään ja tietää myös, että mitä on ehkä odotettavissa missäkin iässä.

Saapitulla: Mulla myös on välillä tuota lievää turhautumista, varsinkin väsyneenä eli ei tässä nyt näiden hyvin unien aikana. Mut aiemmin väsyneenä olin kyllä välillä ahdistunut ja mietin, että tätäkö tämä nyt on, kun tuntui että päivät meni pelkästään imettämiseen, vaipan vaihtoon ja siivoukseen. Eihän se edelleenkään juuri muuta oo, mutta jostain syystä se tuntuu nyt taas oikein kivalle =D Mulla kyllä niin paljon vaikuttaa yleiseen mielialaan se, et onko saanu nukuttua tarpeeks vai ei. Mut se mua välillä ärsyttää edelleen, miten vaikeeta on lähtee mihinkään. Sen on aika iso operaatio pukemisten ja vaunujen autoon kantamisten ym kanssa. Että ei tuosta noin vaan voi pistäytyä johonkin, niin kuin ennen. Ja myös se, että pitää miettiä millon se viimeks söi, että ei lähde nälkäisen vauvan kanssa johonkin (mä en tykkää imettää julkisesti) jne...

Mitä kuuluu Lakallikselle?

Mites muuten, ootteko ollu tyytyväisiä miestenne panokseen lapsen hoidossa? Tuntuuko että saatte riittävästi apua? Toisaalta, ootteko antanu miehen hoitaa myös vauvaa "omin päin", vai onko tuntunu siltä, että haluu tehä kaiken ite? Meillä mies osallistuu todella hienosti vauvan hoitoon. Iltasin kun se tulee töistä, mä en paljon muuta tee ku imetän, ku mies haluu vaihtaa vaipat ja seurustella vauvan kanssa. Mies myös nukuttaa sen yöunille ja jää nukkumaan sen kanssa yösyöttöön asti. Se helpottaa kyllä paljon, koska iltasin saan ite sitten tehä imetysten välissä mitä haluan (käydä jossain tai tehä rästikotihommia, tai ihan vaan levätä)

Tulkaahan kertoon kuulumiset!

T. Strumppis ja Iita 9vk+2pv

Ihana lukea näitä teidän juttuja! <3 Vaikka pelottaa, että mitenhän sitä itse osaa, niin odotan tuota että pääsee itsekin hoitamaan ja näkemään vauvat! 6 viikkoa ja sitten se tapahtuu!! :))

Saapi tulla - Kiva että olette saaneet vauvan menemään vähän aikaisemmin nukkumaan :) Mä olen myös yrittänyt käydä pari kertaa viikossa jumpassa! Tekee muuten hyvää :)))) Tuttia syödään meilläkin vain silloin kun ollaan menossa nukkumaan. Muuten työntää heti ulos!

JR - Oho, ai teillä käydään jo potalla :) Eikö tosiaan kuulostanut kehuskelevalta! Mukava vaan kuulla että teillä menee kivasti :)

Viveca :):)

Strumppis - meilläkin oli käytössä Disfaltyl ja tuntui olevan apuakin :) Kun tyttö oli 2kk ja 3vk ikäinen, alettiin pikkuhiljaa vähentämään annosta, niin että annettiin vaan illalla ennen yöunia ja 3kk iässä lopetettiin kokonaan.

Jos ollaan kokopäivä kotona, meillä rytmi on suurinpiirtein tällainen:

klo 9 herätään ja syödään
klo 10.30 päikkärit 30 min
klo 12 syödään ja päikkärit vaunuissa 2-4 h
klo 15 herätään ja syödään
klo 16.30 päikkärit 30 min
klo 18.00 syödään ja päikkärit 30 min
klo 19 päikkärit 30 min
klo 20.30 syödään ja yöunille

Eli meilläkin unta tulee päivällä 4-6 h :) Jos vaunu-unet jää pois, nukkuu neiti sisällä koko päivän läpi noita 30 min täsmäunia.

Yöllä herää vaihtelevasti 1-2 kertaa syömään. Usein klo 2.30 ja seuraavan kerran 6-7 välissä. "Huonoina öinä" 24.00, 4.00 ja 8.00.

Hei te kenellä on jo "isompia" vauvoja! Missä vaiheessa teidän vauvelit alkoivat tietoisesti tarttua esineisiin? Meillä kädet jo näyttäisi vähän nousevan kun heiluttelee esim. helistintä, mutta vielä ei tajua ottaa kiinni :)

Sain muuten eilen ensimmäiset kunnon naurut <3 Kikatteli oikein kunnolla kun olin vetänyt bodyn pään yli aamulla :D:D Ja sama tänään aamulla! Mä kun luulin että kaikki vauvat inhoaa kun vaatteita vedetään pään yli.. heh.

Jahas kutsu kuuluu...
Mimis ja tyttö 3kk ja 1vk

... Pieni virhe jäi tohon hienoon päiväaikatauluun, eli vikat päikkärit on klo 19.30 eikä klo 19 :D on se tarkkaa. Anyways jaksaa nykyään olla hereillä noin 1,5h kerrallaan :)

Meillä myös mies osallistuu ihan kivasti vauvan hoitoon. Alussa osallistui kyllä vielä enemmän, mutta luulen että johtui siitä että silloin oli kotona enemmän. Nyt joudun usein pyytämään, että käytko vaihtamassa vaipan tms. mutta kiltisti yleensä menee :) Ja on se ihanaa katsottavaa kun touhuavat yhdessä <3

Mullakin vaikuttaa unen määrä ihan hirveästi mielialaan! Iltaisin väsyneenä on joskus vähän alakuloinen fiilis (varsinkin jos tyttö sattuu kiukuttelemaan normaalia enemmän), mutta päivisin yleensä on tosi hyvä mieli :)

Mä viihdyn tosi hyvin himassa, oon itsekin yllättynyt kuinka hyvin! Oon meinaan yleensä aika helposti tylsistyvää tyyppiä! Siksi ei oo mitään fiiliksiä palata vielä joulukuussa töihin, mutta katsotaan nyt.. Inhottavaa kun päätös pitäisi tehdä jo pian, kun eihän sitä voi mitenkään vielä tässä vaiheessa tietää mikä fiilis joulukuussa on tai nukkuuko tyttö edes koko öitä jne! Toi työtarjous on vielä epävirallinen, eli ihan varma juttu se ei kai vielä ole. Toisaalta toivon että menee puihin koko homma, niin ei tarvitse itse tehdä päätöstä ja saan jäädä pitemmäksi aikaa kotiin :)

Haleja,
Mimis

moro. kirjotan yhel käel ku tuo roikkuu toisessa. meillä aika kiireistä. syy vauvan kovaan puklailuun on refluksia, johon nyt lääkkeet. pitää luottaa itseensä - tiesin heti aluks ettei kaikki ok. nyt helpottaa. refluksia ei paha, koska vauva kasvaa kovaa vauhtia, mutta sitä närästää ja se haluaa syödä kaiken aikaa.

sammasta täällä ja heilun puolukan kans. vauva menee nukkuun joka ilta vasta klo 01. ei sekuntiakaan aiemmin.

kiva lukea teiän juttuja, vaikken pysty kirjottaa.

Ja viel siitä, että auttanu suihkutisseihin ku imetän makuulla. Mun mies osallistuu kaikkeen enemmän ku hyvin. Joka pvä kiitän sitä etten ilman pärjäis. Samoin mun siskoa. Se ollu auttamassa melkein koko ajan. Vauva on aika itkunen johtuen kai närästyksestä. Haluaa olla koko ajan lähellä. Vaunuissa menee hyvin kunhan menen kovaa vauhtia.. Nyt hymyilly jo ihan selkeästi ainaki yli vkon :)

Mitenkä teillä tuo seksin alotus? mulla jälkitarkastus vasta huhtikuussa.. Pitääkö oottaa siihen asti?

Mä aika helisemässä ku oma rytmi sekasin, ku yleensä herään aikasin ja nyt menee parhaillaan yhteentoista. Iltasin tosiaan nukahtaa vasta klo 01 niinku kerroin ja huutoa on 22-01 enemmän.

Pitääkö sen sammaksen hoitamiseksi tosiaan joka syönnin jälk.sekä tissit että vauvan suu hoitaa?

Mulla vessanpseuhimo entistä kovempi. Tykkään vauvastaki koko ajan enempi <3 Joskus menny yöllä hermo ja pakko ollu herätää mies että nyt tuu hoitaa tytärtäs ku mun hermo ei enää kestä valvomista. Helpotti ku tajuaa, että sillä oikeasti kipeä olo. Toki nyt oon tajunnu alusta lähtien ettei se pahuuttaan itke, mut nyt ku vielä tajuan että se on kipeä oikeasti niin säälittää ja yritän vain hyssytellä.. Kaikilla selät jumissa hänen kantamisestaan. Vauva kasvaa ihan yläkäyrillä ja tänään syöny tyyliin 50min oikein nautiskellen :) Luwttuani refluksiasta oon tajunnu ettei aina pidä syöttää ku hamuaa, että lohduttelen muulla tavoin. On helpottanu.

Koska teillä alkanu mahat kadota?

Mulla btw selässä tunne ku ois vielä epiduraaliletkunpätkä siellä ja jopa sairaalasta kyselin oisko mahd että pätkä ois jääny. Epäilivät kyllä ettei ois ;) Ristiäiset meillä vasta maaliskuun lopulla.

Sori ku mä vain nopeasti. Meillä ei mitään varsinaista rytmiä ole, paitsi että aamusin tykkää hengata isänsä tai tätinsä kans vielä tunnin pari ku mä herään.

Kestovaippaileeko kukaan?

Olen onnellinen ku pääsen vaunuileen :) Laitan salikortinki hyllylle pidemmäks aikaa että ulkoilen vain vauvan kans. Saatas varmaan häätö kämpästä jos ei oltas jo muuttamassa ku tyyppi on aika äänekäs ;)

No täähän meni kirjotteluksi. En siis voi nukuttaa vauvaa vaunuissa ulkona yksin, ku ei tiiä millon vauva yrjöää. Joten hän on ulkona vain ku mä kävelen ja vahdin ettei oksenna. Muutenki päiväunetki nukkuu vain sylissä tai jos on joku vieressä. Tiiän, että opetan vauvaa läheisyyteen, mutta minkäs teen ku huutaa muuten. Ei oo vaihtoehtoja. Oltava pystyasennossa, hyssytettävä tai välillä lohdutettava. Kai se sitte on mahassa sen verta huono olo. Joku sano, että sektiovauvoilla voi olla alku hankalampi. Ai niin, auttaa se ku imuri on päällä. Sillon ei huuda :D

mun pelko vauvan suuruudesta siis kävi toteen ja en kyllä tiiä miten uskallan ees yrittäämahodllisen seuraavan raskauden kohdalla alatiesynnytystä. Mä siis oikeasti olin oikeassa epäillessäni vauvan olevan iso ja ettei se mahdu.. Seuraavan kohalla tehdään synnytystapa-arvio ja mä tulen vaatimaan sektiota, jos vain ikinä raskaaksi enää tuun ja vielä lapsia haluan.. Just nyt en halua heti olla raskaana. Millasia tuntemuksia teillä asiasta?

Täältäkin suunnasta pikaisesti (kohta nimittäis kuuluu kiljumista ulkoa kuitenkin)

Lakallis: Meilläkin todettu refluksi ja on lääkitys. Lääke auttoi heti kun saimme sen parin kk:n ikäisenä. Nyt kun 7kk lähenee, niin pahin on jäänyt taakse. Ei enää puklaa niin paljon kuin ennen ja on muutenkin tyytyväinen poika. Kiinteiden aloittaminen toi helpotuksen ja sen vuoksi aloitinkin 4kk iässä, vaikka olin ajatellut täyimettää 6kk. Nyt olen tyytyväinen, että kiinteät silloin aloitin, koska menee neljä kunnon ateriaa päivässä. Poika on vanttera ja erittäin liikkuvainen..

Meillä siis mennään ja kovaa. Sen vuoksi ei oikein ehdi kirjoittaa, kun pitäisi olla silmät selässäkin! Tyyppi on ryöminy jo vuoden alusta lähtien, viime viikolla alkoi konttaamaan. Itse on noussut istumaan jo ennen kuin täytti 6kk ja leikkii aina istuen. Uusimpana nyt pari päivää on noussut tukea vasten seisomaan. On kyllä melkoisen huteraa ja muksahtaa aina pepulleen, mutta ilme on kyllä hauskan päättäväinen. Voisi kuvitella, että lähtee aika aikaisin sitten kävelemään. En tiedä pitäisikö tolle kypärä hankkia, kun on niin hasardi!

Nyt ollaan alettu nukkua hieman paremmin, viime yönä ei syöty kuin kerran ja pari kertaa sai käydä nostamassa tuttia. Äitikin on jo hieman virkeämpi. Tosin nyt alaikenestä pilkottavat pienet hampaanalut, jotka ovat saattaneet häiritä öitä. Onneksi toinen on nyt tullut läpi. Onko isompien vauvojen äideillä kokemusta ripulista/löysästä kakasta hampaiden tulon aikaan? Netistä löytyy vaikka kuinka, mutta ei mitään tieteellistä. Meillä on kuin oltaisiin palattu taas maitokakka vaiheeseen.. Ei kiva!

Hurjaa, että muutaman kuukauden päästä on äitiyslomakin loppu!! Töihin en tosin ole ajatellut palata vielä pitkiin aikoihin. Toinen lapsikin on tervetullut ihan koska vaan. Vähän hirvittää, miten sitä pärjää niin pienellä rahalla, mutta eipä noita menojakaan suuresti ole.

Yllättävän pitkään poika nukkuu ja sainkin kirjoittaa rauhassa. Ihanaa lueskella täällä, kuinka kaikilla menee vauvojen kanssa. On tää vaan niin ihmeellistä aikaa. Nyt sitä tajuaa, kuinka nopeasti vauvat kasvavat. Tuntuu jo hieman haikealta..

Tilkku, mullakin on haikea olo....vauvavuosi kiitää eteenpäin ihan mieletöntä vauhtia. Meillekin on toivotettu pikkukakkonen tervetuulleeksi, joskin imetän vielä sen verran yölläkin, että noinkohan tärppää? Meilläkin leikitään paljon istuen, ryömitään harkitusti ja nyt harjoitellaan konttaamista pikkumatkoja kerrallaan. Tyttö on kyllä vilkas ja varsin utelias, mutta ei kovin "kohellusaltis" vaan enemmänkin harkitsevainen liikkuja. Turvaporttejakaan ei olla vielä hankittu, kun ei tyttiäinen ole yhtään mennyt portaisiin...

Meillä ei ole vielä yhtään hammasta! Joten en tiedä miten tytön vatsa reagoi, heeeeh. Mulla on se onni, että tyttö tykkää kakata pottaan...on se vaan niin paljon helpompaa putsata kun vaippakakkojen jälkeen kakkaa on joka niemessä ja notkelmassa...

Lakallis, kyllä sä oot pärjänny hienosti....koko ajan helpottaa!! Tulee aika jolloin tissit ei vuoda koko ajan (mä oon nukkunu yhden yön ilman rintsikoita!) ja vauvan puklailut vähenee..refluksista huolimatta. Tsemppiääääääää! ps. mulla ei oo kyl vatsan iho vieläkään palautunut, vaikka raskauskiloja on enää joku 4 jäljellä (15 tuli). Oon nyt käyny 6vkoa salilla ja se on auttanu.

Strumppis: mä en laita ees miehelle tekstiviestiä et nyt tyttö nukkuu hyvin päikkäreitä, koska jos laitan tekstarin tyttö herää heti ;)

Meilläkin mies osallistuu tosi paljon vauvan hoitoon...paitsi öisin. Tai silloinkin, jos mä meinaan hermostua valvomiseen. Kodin hoidossa sais auttaa enemmän ;)

Mimis..ootas ku mä haen mun muistikirjan...2.5kk ei vielä tarttunut esineisiin, mut osas "läpsytellä" leluja. Kolmikuisena piti lelua kädessä kun annettiin, ja noin nelikuisena poimi itse pudottamansa lelun. Meidän tyttö kiinnostui leluista ihan kunnolla vasta kun oppi n. puolivuotiaana istumaan. Eli "vasta" tuolloin vietti pitkiä aikoja lelujaan tutkien,. kun oli taitojakin enemmän. Ekat naurut on kyllä ihania...ja sykähdyttää mua vieläkin kun toinen sydämestään nauraa...ei kyllä pukiessa ;D

Meillä on edelleen korvatulehduksia. Saadaan ehkä putket kun kierre ei katkea millään. Mä en enää ikinä valita TAVALLLISTA väsymystä jos vaan tyttö tulee terveeksi, sopiiko? Pliis? Kamalaa kun jo opitut jokeltelut on kadonneet korvakipujen myötä :(

Kevättä kohti naiset!

T: J-R ja tyttö 8kk

Voi perskules mikä pakkanen. Meillä tyttö nukkuu kaikki päikkärit ulkona, joten voitte kuvitella millaista meillä on. Kauhea nukutus ja sit toinen nukkuu jonkun puol tuntia ja on kärttyinen kuin mikä. Mites teillä muilla, kiusaako pakkanen? Tule kevät...tule jo!

T: J-R ja tyttö 8.5kk

Heips pitkästä aikaa!

Meillä oli tytön kanssa pitkään sellaista, että hän ei nukkunut kunnolla. Minä menin pitkään vain kahden tunnin yöunilla. Tyttö oli väsynyt kyllä, mutta ei saatu millään keinolla nukkumaan. Ainoastaan tissille rauhottui. Paino nousi neuvolan mukaan ihan normaalisti, joten oletettiin, että maitoa sitten tulee riittävästi. Sitten parin kuukauden iässä kokeiltiin kuitenkin antaa lisämaitoa aina imetyksen jälkeen. Meni usein yli 100ml!! Siis vaikka paino oli noussut normaalisti vain rintamaidolla. Oltiin ihan ihmeissämme ja minä melkein itkin sitä, että olenko lastani pitänyt nälässä. :( Mutta kun neuvolassa sanoivat ettei tarvi lisämaitoa... No, sen jälkeen alkoi nukkuminenkin sujua paljon paremmin ja itkuisuuskin väheni ihan minimiin.

Nyt meillä syödään ainoastaan pullosta ja ollaan alettu maistelemaan soseita. :) Tyttö nukkuu lähes poikkeuksetta yöt heräämättä ja vielä 12 tunnin unia! :) Elämä on yhtä juhlaa nyt, kun alku oli raskas.

Nukuttamisesta sen verran, että meillä oli jossain vaiheessa tosi vaikeaa saada tyttö nukkumaan. Hän nukahti vain minun syliin ja heräsi aina kun siirsin sänkyyn nukkumaan. On nukkunut siis omassa sängyssään aina. Eräänä yönä sitten väsyneenä kyllästyin ja jätin tytön sänkyyn ja menin sohvalle olohuoneeseen lataamaan hetkeksi akkuja. Minuutin kuluttua oli hiljaista ja menin katsomaan niin tyttö nukkui. :D Ja sen jälkeen me ollaankin vaan nostettu hänet sänkyyn kun on väsynyt, niin nukahtaa pian ihan itsekseen. Ei saa jäädä edes silittelemään tai mitään, vauva häiriintyy siitä valtavasti. En olis ihan uskonut et näinkin voi olla. :) nyt nukahtaminen on helpottunut entisestään kun löydettiin vielä tutti mikä hänelle kelpasi. Piti olla luonnonkumia se tuttiosa. :)

On se vaan pienestä kiinni aina, että mikä toista miellyttää. :) Tsemppiä kaikille äideille, jotka taistelevat kuka minkäkin ongelman kanssa!

Minttuli ja tyttö 4kk 3pv

Strumppis - mikä meininki, ootteko saanut rytmiä taas normaaliksi?

Tilkku - ihana kuulla sustakin pitkästä aikaa! hieno juttu että hyvin menee ja ilmeisesti vilkas tapaus siellä ;)

J-R - sama täällä! tyttö nukkuu sisällä puolen tunnin täsmäunia, pitkät unet jää kokonaan nukkumatta ja ilta menee kiukutellessa. nice. voisi pakkaset vähän laskea niin pääsisi taas vaunuihin, kiitos!

Minttuli - oih, 12 h putkeen kuulostaa niiiin luksukselta! sitä odotellessa.. ;) me aloitettiin kolmekuisesta iltavellit ja 3,5 kk soseiden maistelut. viikon verran on siis maisteltu soseita ja tänään meni ekan kerran suuhun vähän enemmän kuin 1 tl. suurimman osan kuitenkin työntää edelleen kielellä ulos ja hymyilee samalla :D

Mimis ja tyttönen 3kk 3vk

KESKENMENON JÄLKEEN SYNNYTTÄNEET

2010

HMM83 - poika - 16.5.10 - 49 cm - 3 708 g - rv 41+5 (kkm 5/09 + osit 10/09)
J-R - tyttö - 1.6.10 (tm 7/09)
Tilkku - poika - 17.7.10 - 50 cm - 3 130 g - rv 39+3 (km 7/09)
Jane - poika(2.) - 1.10.10 - 51 cm - 3 815 g - rv 40+1 (kkm 9/06, 3/09, 9/09)
Minttuli80 - tyttö - 12.10.10 - 51 cm - 3 290 g - rv 37+5 (kkm 10/09)
Mimis - tyttö - 29.10.10 - 47 cm - 2 610 g - rv 37+4 (km 5/09)
Saapi tulla - poika - 13.11.10 - 52 cm - 3 390 g - rv 40+4 (kkm 11/09)
Strumppis - tyttö -10.12.10 - 52 cm - 3950 g - rv 41+0 (km 12/09)

2011

Lakallis - tyttö - 2.1.11 - 53 cm - 3 995 g (km 10/09)

Yhteistyössä