Klamydia ja hedelmöittyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vauvakuumetta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vauvakuumetta"

Vieras
Olen 33 vuotias nainen joka on juuri aloittanut miehensä kanssa lapsen teon.. Sairastin vähän yli parikymppisenä klamydian ja pelkään että se vaikeuttaa ikäni lisäksi raskaaksi tuloa... Tauti kerkesi olla minulla varmaan ainakin vuoden, koska oli TÄYSIN oireeton ja luotin silloinseen poikakaveriini (aivan liikaa!)

Pelkään siis, että tämä tauti on tehnyt kiinnikkeitä tai muuta epämukavaa..
Kuulin jostakin että jonkun lääkäri oli sanonut klamydian vaikuttavan vielä 10vuoden päästä. Itselläni onki juuri sen verran ellei enemmänki aikaa..

Yritin myös vähän aikaa lasta edellisen poikaystäväni kanssa (ennenkuin hän petti) ja kävin lääkärillä joka katsoi ultralla minua. Olisiko siinä näkynyt kiinnikkeet??

Miten tutkitaan onko kiinnikkeitä? Olen kuullut, että nykyään juuri ultralla. Jos on kiinnikkeitä vähän, vaikeutuuko raskaus jo siitäkin?

Hei!! Itselläni oli kanssa tuo hemmetin klamydia ja olin sairastanut sitä 6kk-2v..... Ja mieheni kanssa aloimme lasta yrittämään niin reilu kolme vuotta yritystä takana ja nyt olen onnellisesti 18 viikolla raskaana!! Mutta en sitten osaa sanoa vaikeuttiko klamydia raskaaksi tuloa vai miksi kesti näin kauan, mutta onnellinen olen että raskauduin!!

En usko että klamydia vaikeutti koska kuitenkin tulit raskaaksi ilman kompilikaatioita...Jos olisi ollut niitä kuuluisia kiinnikkeitä niin kaippa se munsolu olisi jäänyt sinne johonkin väliin eikä olisi päässyt oikealle paikalle matkaamaan. Onnea sinulle paljon! Kunpa itsekkin tulisin raskaaksi..
Oliko sulla oireita?? Minkäänlaisia taudin aikana tai jälkeenpäin??

Hei "vauvakuumetta"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Klamydia voi toisilla vaurioittaa munatorvia niin, että se joko tukkii ne täysin tai muodostaa matkalle "esteitä". Välttämättä siitä ei kuitenkaan ole ollut mitään haittaa ja munasolukin on kovin pieni, eli voi hyvinkin päästä etenemään munatorvissa mahdollisista kiinnikkeistä huolimatta. Kiinnikkeet eivät välttämättä näy ultraäänessä ja ainoa tapa selvittää ovatko munatorvet auki on tehdä munatorvien aukiolotutkimus.
Uskoisin, että voitte kuitenkin rauhassa yrittää raskaaksi tuloa ainakin muutaman kuukauden ennen tutkimuksiin hakeutumista.
Onnea yritykselle!

Mulla alko oikealta puolen tulemaan kipeäksi, ja lopulta niin kipeäksi että oli pakko mennä lääkäriin kun ei sohvalta meinannut enään ylös päästä.. Klamydia todettiin, lääkitys ja kontrollikäynti ja oireet ja tauti poissa!!!