kivuton synnytys?

• Viestiketjun aloittaja sairasta
  • Ensimmäinen viesti
sairasta
Onko se mahdollista? kokemuksia? näin ensisynnyttäjänä tuntuu kovin karmivalta jo varovainen ajatuskin siitä, että millainen kipu on tulossa jos joku repii alapäätä niin että ompeleita tarvitaan.

Jos ei tuntisi mitään kipua synnyttäessä, kuinka tietäisi että vauva on tulossa? Istuisi palstalla ja yhtäkkiä plop, muksu plumpsahtaisi ulos?

Mulla ei ollut epiduraaleja kipukammon ja selkää repivän piikkikammon takia, halusin tuntea synnytyksen etenemisen. Sattuihan se ja vaikka tuntui molemmilla kertaa että koko alapää repeää, ei se revennyt. Siihen se kipu kuitenkin loppui kun vauva tuli ulos. Toisella kertaa oli varsin rento synnytys, kun tiesi fyysisistä tuntemuksista lähes kellonajan milloin ponnistaminen alkaa.

Mutta kannattaa toki ottaa epiduraalit sun muut ja synnyttää laitosmaisesti, jos haluaa todennäköisesti saada epparit sun muut mukavat jälkiseuraamukset. Jokaisen oma valinta, itse mieluummin säästin alapääni ja kehoni niiltä :)

enkelin äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä siitä hengissä selviää, eipä tuota tiedä ennenkuin kokeilee!
mitään ei pidä pitää itsestäänselvänä, kannattaa ennemminki sanoa että toivottavasti molemmat selviävät hengissä ja että tulokaskin olisi terve.

tsemppiä ap:lle tulevaan synnytykseen

Synnytys ei voi olla kivuton. Synnytyksen kipu on kuitenkin tervettä kipua, eli se kertoo siitä että kohtulihastekee tiukasti töitä. Laimeat ennakoivat supistukset eivät edistä kovinkaan paljon synnytystä (käsittääkseni). Synnytyskipu voi toki olla eri asteista. Itselläni ensimmäinen synnytys oli todella kivulias, koska se tehtiin puhtaasti kemiallisten hormonien avulla. Toinen ja kolmas ovat edenneet omilla hormoneilla ja kipu on ollut aivan siedettävää, joskaan ei kovinkaan hauskaa. Mutta lohdutuksen sana on että kun vauva on ulkona, kipu vähenee oleellisesti. Mahdolliset normaalit (eli ei liian pitkäksi menneet) välilihaleikkaukset paranee huolellisella suihkuttelulla reilussa viikossa, eli homma on normaalisti ihan hallittu kivun suhteen. Voimia sulle tuleviin koitoksiin.

Jotenkin siinä tositoimissa saa sitä vahvuutta, vaikka kipu on hurja, niin se vaan lisää sitä vahvuutta jollain tapaa. Tahtoo vaan sen kivun loppuvan ja kun tietää että se loppuu kun muksu putkahtaa ulos niin sitä sitkeämmin sen kestää.

Mut tää vaan mun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja Ökki Kökkiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
On mahdollista. Itse olen kokenut kolme kivutonta synnytystä ja ilman mitään puudutteita tai kipulääkkeitä.. Voi laittaa yv jos tahtoo.
Mitä tarkoitat kivuttomalla?
No sitä ettei ole käynyt kipeää missään vaiheessa - paitsi sitten jälkeenpäin oli erinäisiä kipuja, en tiedä mistä johtui.

On mahdollista. Itse olen kokenut kolme kivutonta synnytystä ja ilman mitään puudutteita tai kipulääkkeitä.. Voi laittaa yv jos tahtoo.
No sitä ettei ole käynyt kipeää missään vaiheessa - paitsi sitten jälkeenpäin oli erinäisiä kipuja, en tiedä mistä johtui.
Miten tää voi olla mahdollista?

Siis en väitä että valehtelet, mutta ihmettelen että miten kohdun supistelu voi olla kivutonta jos ihminen on fyysisesti ns. terve, eli tuntoaistissa ja aivojen sähkökäyrissä ei ole mitään vikaa. Kohdun supisteluhan tuottaa kipua ihan kaikille.
Lisäksi ainakin mulle tuotti helkutinmoista kipua kun pää syntyi. Se hetki oli lähes sietämätön.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Siis en väitä että valehtelet, mutta ihmettelen että miten kohdun supistelu voi olla kivutonta jos ihminen on fyysisesti ns. terve, eli tuntoaistissa ja aivojen sähkökäyrissä ei ole mitään vikaa. Kohdin supisteluhan tuottaa kipua ihan kaikille.
Lisäksi ainakin mulle tuotti helkutinmoista kipua kun pää syntyi. Se hetki oli lähes sietämätön.
En tiedä. Mulla tuntui vain sellainen kevyt paino vatsalla ja selässä, en tunnistanut supistuksia aluksi ollenkaan, sitten vasta kolmannessa synnytyksessä tiesin milloin ne tulevat, lähinnä mahaa katsomalla.

Luin myös aiemmin tuosta Lamazen menetelmästä ja opettelin rentoutumaan, en tiedä olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa? Ponnistaminen ei sattunut, työnsin "pitkittäin", en poikittain.

Mielenkiintoista! Tuntuivatko supistukset jossain ja miltä ne tuntuivat?
Supistukset tuntuivat lähinnä sellaisina.. hmm.. kuin joku paino olisi laitettu selälle tai mahalle. Esimerkiksi kirja, vähän painavampi. Ei se sattunut kuitenkaan, enkä ensimmäisen synnytyksen aikaan tajunnut asiaa ollenkaan! Käyriltä katsoivat, milloin pitää ponnistaa ja kuinka pitkään.

En tiedä. Mulla tuntui vain sellainen kevyt paino vatsalla ja selässä, en tunnistanut supistuksia aluksi ollenkaan, sitten vasta kolmannessa synnytyksessä tiesin milloin ne tulevat, lähinnä mahaa katsomalla.

Luin myös aiemmin tuosta Lamazen menetelmästä ja opettelin rentoutumaan, en tiedä olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa? Ponnistaminen ei sattunut, työnsin "pitkittäin", en poikittain.
Ennen kuulumatonta, mutta hienoa että joku voi moisesta nauttia. Itsestäni synnyttäminen on käynyt työstä, mutta onneksi sitä ei tarvitse ihan jatkuvaan tehdä.

Siis en väitä että valehtelet, mutta ihmettelen että miten kohdun supistelu voi olla kivutonta jos ihminen on fyysisesti ns. terve, eli tuntoaistissa ja aivojen sähkökäyrissä ei ole mitään vikaa. Kohdin supisteluhan tuottaa kipua ihan kaikille.

:eek:

Uskomatonta. Ja mulle synnytys on ollut elämäni helvetillisin kipu jo kahdesti...kohta kolmas kerta edessä :'(

Sähän voit tehdä ihan niin monta lasta kuin vaan haluat...mulla yksi syy jättää tähän on raskaus ja synnytys. Harvoin olen kateellinen, mutta kieltämättä nyt pienen pieni kateus kyllä nostaa päätään :ashamed:

Ennen kuulumatonta, mutta hienoa että joku voi moisesta nauttia. Itsestäni synnyttäminen on käynyt työstä, mutta onneksi sitä ei tarvitse ihan jatkuvaan tehdä.
Samaa sanoi kätilökin, meinas olla työn takana päästä synnärille sisään :D Tosin mulla meni ONNEKSI hieman lapsivettä.

Ja jokaisella lienee hyvin yksilöllistä tuo kivun määrä - onneksi siihen on hyvät lääkkeet niille jotka tarvitsevat :)

Uskomatonta. Ja mulle synnytys on ollut elämäni helvetillisin kipu jo kahdesti...kohta kolmas kerta edessä :'(

Sähän voit tehdä ihan niin monta lasta kuin vaan haluat...mulla yksi syy jättää tähän on raskaus ja synnytys. Harvoin olen kateellinen, mutta kieltämättä nyt pienen pieni kateus kyllä nostaa päätään :ashamed:
No ei se loppujen lopuksi niin mee. Saan pelätä aina ja ikuisesti, että synnytän lapsen pönttöön tai sohvalle. Kolmannen kanssa piti olla tosi tarkkana, että ymmärsi lähteä sinne sairaalaan. Onneksi olen päässyt joka kerta, mutta kauhulla odotan mahdollisia tulevia raskauksia/synnytyksiä.. :/

Samaa sanoi kätilökin, meinas olla työn takana päästä synnärille sisään :D Tosin mulla meni ONNEKSI hieman lapsivettä.

Ja jokaisella lienee hyvin yksilöllistä tuo kivun määrä - onneksi siihen on hyvät lääkkeet niille jotka tarvitsevat :)
Miten ekalla kerralla olet edes osannut synnärille lähteä?

No ei se loppujen lopuksi niin mee. Saan pelätä aina ja ikuisesti, että synnytän lapsen pönttöön tai sohvalle. Kolmannen kanssa piti olla tosi tarkkana, että ymmärsi lähteä sinne sairaalaan. Onneksi olen päässyt joka kerta, mutta kauhulla odotan mahdollisia tulevia raskauksia/synnytyksiä.. :/
No toisaalta kyllä onhan siinä tuokin puoli
:/

Yhteistyössä