kivunlievitys synnytyksessä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piikkikammo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilokaasulla pärjää hyvin. Aquarakkulat veivät mulla ajatukset muualle tokassa synnytyksessä, mutta siinäkin käytetään neulaa.

Kaksi vikaa olen synnyttänyt ihan ilokaasun voimin ja hyvin meni.

Tarkoitat varmaan lääketieteellisiä kivunlievityksiä? Niitä ei kovin montaa taida olla. Joitain lääkkeitä voidaan antaa suun kautta, mutta niitä käytetään harvoin, koska ne vaikuttavat myös sikiöön.

Ei-lääketieteellisiä on useitakin: synnytyslaulu, kävely, jumppapallon päällä heijaaminen, hieronta (myös akupisteiden hieronta, jos neuloja kammoksuu), kuuma/kylmä kauratyyny, lämmin suihku, vesiallas.

mäkin ajattelin että muhun ei mitään piikkiä tungeta, no enpä jaksanut kauaa kärvistellä ennenkuin vaadin epiduraalin. Ja sitten nukuin onnellisesti siihen asti kun vauva piti ponnistaa ulos :D

Voi olla, että jossain vaiheessa kirkuen suorastaan vaadit piikkiä...

Tuskin :) Ekasta oli ilokaasu ja kohdunkaulanpuudutus, jonka laitto sattui helvetisti eikä edes tehonnut. epiduraalia tyrkytettiin joka välissä, enkä halunnut ottaa sitä. neuvolassakin terkka tiesi kertoa kaikista piikitettävistä vain. :O eka synnytys 5h ja kivut ei olleet sietämättömät edes, kun tiesi että ne loppuu aikanaan.

Kuuma vesi, suihkussa jumppapallolla tai ammeessa jos on mahdollisuus.
Keinutuoli ja kuuma kauratyyny.
Akupainanta (ihan äärimmäisen tehokas oikeita pisteitä käsitellessä).
Äänen käyttö, leuan rentoutus ja matalan vokaalin "laulaminen".
Pystyssä ja liikkeellä pysyminen, supistuksen tullessa kannattaa kokeilla nojata eteenpäin ja keinuttaa lantiota oikein kunnolla samalla kun rentouttaa itsensä, varsinkin leuan mahdollisimman hyvin ja keskittyy hengittämään tai vaikka huutamaan jos siltä tuntuu.

Menestyksekkäästi itse 2x käyttänyt, auttavat kyllä tosi paljon.

Mitä kivunlievityksiä on, jossa EI käytetä piikkejä? Ilokaasu tietenkin, mutta onko muita??

Ja ei, piikkejä minuun ei isketä.

Lämmintä suihkua ja ammetta suosittelen. Käytiin noita siihen asti, että tsekattiin tilanne, tuntu itestä siltä, että vois ottaa jotain muuta. No, en enää saanu muuta kun ilokaasua, synnytys oli jo niin pitkällä. Ja hyvin se ilokaasu auttoi enkä osannu muuta kivunlievitystä kaivata.

-Kuumavesipullo ristiselän kohdalla.
-Se, että joku painaa alaselästä (tai hieroo, mulle hierominen tosin ei tehnyt mitään, piti vaa painaa kahta tiettyä kohtaa)
-Kävely, pallon päällä pomppiminen
-Rentoutuminen, itseensä ja kehoonsa luottaminen
-Pysty ponnistusasento (jakkaralla, polvillaan, seisten)

En halunnut mitään lääkkeitä ja hyvin on kaksi synnytystä mennyt. Ärsytti kun sitä epiduraalia tyrkytettiin, en todellakaan halunnut mitään mahdollisia sivuvaikutuksia lääkkeistä.
Kuuma jyvätyyny, vai mikä lämpöpussi olikaan, ristiselässä oli ainoa kivunlievitys ja se kyllä auttoi. Supistusten tullessa vaan pitkiä syviä hengityksiä.

-Kaurapussi (jonka mies joutui juosta lämmittämään 1000 kertaa :D )
-Aquarakkulat (sattui enemmän kuin itse synnytys joten ei kiitos enää koskaan)
-Suihku
-Kylpy
-Rentoutuminen, matalalla äänellä uloshengitys
-Ilokaasu loppuvaiheesssa (ainut joka auttoi enää siinä vaiheessa )

Alkuperäinen kirjoittaja tarviiko mitään;22610044:
En halunnut mitään lääkkeitä ja hyvin on kaksi synnytystä mennyt. Ärsytti kun sitä epiduraalia tyrkytettiin, en todellakaan halunnut mitään mahdollisia sivuvaikutuksia lääkkeistä.
Kuuma jyvätyyny, vai mikä lämpöpussi olikaan, ristiselässä oli ainoa kivunlievitys ja se kyllä auttoi. Supistusten tullessa vaan pitkiä syviä hengityksiä.

Nyt on ainakin sellaiset ajatukset että koitan pärjätä ilman mitään aluksi ja sitten ilokaasua, jos kovat kivut. Kauratyyny on myös sairaalakassissa pakattuna. En halua lääkkeitä, jotka vaikuttaa vauvaan. Ilokaasu onneksi poistuu nopeasti. Viimeksi en pystynyt kävelemään saati menemään suihkuun. Toivon taas nopeaa synnytystä, niin ei tarvitse kauan kärsiä. :)

Tässä ketjussa onkin hyvin lueteltu vaihtoehtoisia kivunlievityksiä. Itsekin vähän kauhistelin epiduraalia/spinaalia etukäteen, mutta kiljuen ja kiroillen vaadin sitä kyllä sitten h-hetkellä eikä se edes tuntunut yhtään miltään, kun sen tuikkasivat. Spinaali annettiin siinä vaiheessa, kun tuli kiireellinen sektio eteen. Ota ihmeessä epiduraali, jos siltä tuntuu! Alä pelkää!

Mitä kivunlievityksiä on, jossa EI käytetä piikkejä? Ilokaasu tietenkin, mutta onko muita??

Ja ei, piikkejä minuun ei isketä.

Ei nyt puutu noihin kivunlievityksiin, mutta tuo, että minuun ei piikkejä isketä, niin itse en ole ilman piikkejä selvinnyt kummassakaan synnytyksessä, kun on pitänyt laittaa tippaletku molemmissa synnytyksissä, kun eka päättyi sektioon ja toisessa laitettiin tipan kautta antibiootit streptokokin vuoksi.

ja streptokokki oli nega.

[QUOTE="shihtzu";22610191]Ei nyt puutu noihin kivunlievityksiin, mutta tuo, että minuun ei piikkejä isketä, niin itse en ole ilman piikkejä selvinnyt kummassakaan synnytyksessä, kun on pitänyt laittaa tippaletku molemmissa synnytyksissä, kun eka päättyi sektioon ja toisessa laitettiin tipan kautta antibiootit streptokokin vuoksi.[/QUOTE]

[QUOTE="a.p";22610212]ja streptokokki oli nega.[/QUOTE]

Missä vaiheessa se oli nega, mulla ei ekassa synnytyksessä streptokokkia ollut, toisessa vasta sain antibiootit synnytyksessä, kun mulla kuulemma on streptokokki, en tiedä missä vaiheessa se on todettu, ennen synnytystä en siitä tiennyt mitään. Eikä se aiempi synnytys kerro mitään miten toinen menee.

Meillä testataan neuvolassa 2-3vko ennen la:ta. 2008 se oli nega ja niin nyttenkin. Eikö teidän neuvolassa testata? :O näytteen otto on tosi helppo ja nopee, pumpulipuikon pyöritys pimpsassa ja se on siinä.

[QUOTE="shihtzu";22610245]Missä vaiheessa se oli nega, mulla ei ekassa synnytyksessä streptokokkia ollut, toisessa vasta sain antibiootit synnytyksessä, kun mulla kuulemma on streptokokki, en tiedä missä vaiheessa se on todettu, ennen synnytystä en siitä tiennyt mitään. Eikä se aiempi synnytys kerro mitään miten toinen menee.[/QUOTE]

[QUOTE="a.p";22610281]Meillä testataan neuvolassa 2-3vko ennen la:ta. 2008 se oli nega ja niin nyttenkin. Eikö teidän neuvolassa testata? :O näytteen otto on tosi helppo ja nopee, pumpulipuikon pyöritys pimpsassa ja se on siinä.[/QUOTE]

Ei sitä rutiinina testata suurimmassa osassa neuvoloita, sitten vasta jos on jotain aihetta epäillä.

Tarkoitat varmaan lääketieteellisiä kivunlievityksiä? Niitä ei kovin montaa taida olla. Joitain lääkkeitä voidaan antaa suun kautta, mutta niitä käytetään harvoin, koska ne vaikuttavat myös sikiöön.

Ei-lääketieteellisiä on useitakin: synnytyslaulu, kävely, jumppapallon päällä heijaaminen, hieronta (myös akupisteiden hieronta, jos neuloja kammoksuu), kuuma/kylmä kauratyyny, lämmin suihku, vesiallas.

Vaikuttaa ne piikillä annettavatki vauvaan.

Yhteistyössä