Synnytyspelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelkuri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelkuri"

Vieras
Onko ketään jonka synnytyspelko on lähtenyt ennenkuin on synnyttänyt?

Itse pelkään synnytystä ihan älyttömästi vaikka synnytykseen onkin vielä aikaa. Olen lukenut hieman netistä synnytyksestä ja muistakin aiheista siinä toivossa että pelko hellittäisi, mutta pelko on vain lisääntynyt. Selkäkin tulee aina kipeäksi jos joku puhuu epiduraalipuudutuksesta ja kaiken lisäksi pelkään kuollakseni piikkejä :D olihan tietenkin se joku toinenkin kivunlievitys vaihtoehto (?)

Joten jos olisiko joku joka osaisi kertoa omia kokemuksia? :)

Kysäiseppäs neuvolassa noista erilaisista kivunlievitysvaihtoehdoista. Synnytysvalmennuksessakin niistä saatetaan puhua. En suosittelis kuitenkaan mitään kovin yksityiskohtaista informaatiota hakemaan (minkä kokoisella piikillä se rysäytetään ja mihin), koska tiedän itsekin piikkikammoisena tuollaisen tiedon vain lisäävän pelkoa. Itsehän menin autuaan tietämättömänä epiduraalin ulkomuodoista ja laittotavoista synnyttämään, ja suosittelen lämpimästi sulle samaa. Kyllä sä ehdit niitä piikkejä kauhistelemaan sitten kun koko operaatio on takanapäin.

minäkin jännitin ja pelkäsin ensimmäistä synnytystäni ihan hulluna mutta sitten kun synnytys oli käynnissä niin ajattelin että perkele tämänkö takia jännitin 9kk,ihan turhaan.eli minun mielestäni oli paljon "iisismpää" mitä joka paikasta voi lukea.tietysti jokainen kokee kivun eri lailla,minulla on korkea kipukynnys.

Minun neuvoni on että älä lue tarinoita, älä kuuntele tarinoita, äläkä ajattele asiaa sen kummemmin.
Mene ja ota se synnytys avoiminmielin vastaan.
Itse olin varma et otan kaikki kivunlievitykset mitkä saan mut ilman kivunlievitystä molemmat vaikka toinen todellla raju käynnistetty synnytys.

Mitä enemmän asioita mietit sen enemmän alat pelätä!

Mä pelkäsin kanssa piikkejä ihan älyttömästi mut sitten kun synnytys tuli,se oli ohi 5 tunnissa ja en oikein ehtinyt edes mukaan kun odottelin todella kovaa kipua mut sitten saikin jo ponnistaa eikä edes ollut tarvetta lääkkeille..

äkä kuuntele,älä lue..
paremmassa ja turvallisemmassa paikassa et voisi olla.mä synnytin kaikki 3 ilman mitään lääkitystä,en ottanut edes ikokaasua.ajattelin vaan että hetken päästä otan jos olo liian tukala,mutta sitä hetkeä ei tullut..eikä kukaan vauvoista ollut edes pieni.kyllä sinä selviät,homman ollessa ohi,ajattelet että tässäkö tämä oli : ) tsemppiä,ja koita nauttia raskaudestasi.

Ei kannata stressata etukäteen. Se ei hyödytä yhtään mitään. Pakko sinun on jokatapauksessa synnyttää, joten pelon lietsominen erilaisilla kauhutarinoilla on typerää. Onhan se rankka kokemus, mutta minusta se oli samalla kuitenkin niin kaunis ja ihana tapahtuma, että kivusta huolimatta muistelen sitä hymyssä suin. Ja minulla se ei edes mennyt kovin hyvin, jos niin nyt voi sanoa. Menisin silti uudestaan milloin vain. Ja sitä epiduraalia on AIVAN turha murehtia etukäteen, minulle se oli ainakin niin suuri helpotus, että kaiken sen keskellä en edes tuntenut koko pistoa. Ei siis todellakaan sattunut. Tsemppiä vaan, kaikki menee hyvin, ja mietit vain sitä lopputulosta :)

No mene sillä asenteella, että se sattuu ihan helvetisti, enemmän kuin mikään muu. Siinä hötäkässä rukoilet vielä sitä epiduraalia, eikä se koko piikki mulla enää siinä vaiheessa tuntunut missään. Kyllä siitä selviää, kivunlievitykset ovat hyvät.

kiitos vastauksista! Ehkä tosiaan annankin asian vain olla enkä mieti sitä joka päivä kynsiä pureskellen, onhan miljoonat muutkin naiset synnyttäneet. Ette ehkä ymmärrä mutta vastauksistanne oli todella paljon apua tuntuu että voin taas vaan nauttia raskaudesta ja odottaa että saan pikkuisen syliin ensimmäisen kerran. :)

Yhteistyössä