Kissojen omistajat! Kuinka minimoitte kissanvessasta tulevat hajut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko teillä jotenkin "erikoisia" kissanvessoja (luukullisia yms.) ja mitä hiekkaa käytätte? Mä vaihdan kissanhiekat 2krt/viikko ja putsaan astian aamuisin ja iltaisin ja silti se vaan haisee ihan karmealle. Kissa on leikattu.

Puupellettivessa on, ja siinä katto. Pysyy paremmin hajut sisällä kuin avovessassa. Vaihdetaan pelletit aina kun näyttää olevan suurin osa pelkkää purua tai alkaa haista, eli n. x2/vk. Lisäksi on useita vessoja, 1/kissa, niin mihinkään ei muodostu järkyttäviä hajupommeja kun käyvät tasaisesti jokaisessa.

[QUOTE="vieras";22955134]Siivoan usein ja joskus pesen koko lootan klorinilla. Ihan tavallista Rainbow-hiekkaa käytetään, eikä haise.[/QUOTE]

Mä pesen kans sen laatikon aina mäntysuovalla kun vaihdan hiekat ja hiekka on sitä Prisman halpishiekkaa,oisko just rainbow,en muista tarkkaan. Mikähän siinä sit on että haisee kaikesta huolimatta :/

Mulla on jotain Pirkan hiekkaa, sellaisessa pahvipaketissa, hyvin hienojakoista eikä haise. Myös se sellainen valkoinen "hiekka" on hyvää, sellaisia valkoisia kiteitä. Siitä ei tarvi kun kakat ottaa pois ja muuten kestää yks pussi n. kuukauden laatikossa kun ne kiteet imee sen pissan ja hajut haihtuu.
Ihan tavallinen vati on kissalla laatikkona.

Meillä on käytössä myös rainbow'n "paakkuuntuva valkoinen kissanhiekka" josta otan paakut ja pökäleet pois lapiolla kun niitä tulee. Enimmät sellaisella verkkolapiolla ja loput lasten hiekkalapiolla, jos paakku sattuu nostettaessa hajoamaan. Hiekan vaihdan yhden tai ennen muinoin kahden pussillisen jälkeen kokonaan (nykyään siivoustahti ajallisesti sama kuin ennen, mutta enää vain yksi kissa)

Mihinkään katolla varustettuun härveliin kissat eivät ole suostuneet menemään. Nykyinen kissaneiti pissaa helposti niin laatikon laidalla, että osa virtsasta liruu laatikon ulkolaitaa myöten maahan ja nestejännitys tai mikälie imaisee pissan laatikon alle - siitä se kauhea haju vasta tulikin! Vesi haihtui pois, mutta virtsan muut ainekset sen kuin tiivistyivät, hyi!

Ratkaisin ongelman laittamalla kissanlaatikon alle pilttipurkin kansia. Yksi jokaisen nurkan alle ja yksi keskelle, jolloin laatikon alusta tuulettuu ja huomaan heti mahdolliset yliliritykset ja pääsen huuhtomaan ne pois.

Sanomalehti laatikon pohjalla hiekan alla haisee kamalalle, kerran kokeilin.

meillä myös rainbow hiekkaa, 2 krt viikossa otetaan kakat+pissat pois ja lisätään hiekkaa. kerran kahdessa kuukaudessa pestään koko laatikko. Eikä haise, paitsi hetken aikaa silloin kun kissa on juuri käynyt kakilla, joka ei meitä häiritse. Laatikon yläpuolelle seinään kiinnitetty semmoinen wc-hajunpoistaja-pyörylä (joita saa ihan ruokakaupoista). Kissan vessassa on "ovi", ja jonkinlainen hajusuodatin katossa myös, en tiedä paljonko ne auttavat.

Voisko se ruokavalio tosiaan vaikuttaa? Meillä käytetään vain eläinkaupasta saatavia naksuja + tuoretta tai pakastekalaa. Kissa ei ulkoile ollenkaan, paitsi hieman kesäisin.

Mä käytän kunnon hiekkaa, Ever Cleania. Paakkuuntuu tosi tehokkaasti ja pitää hajut poissa todella hyvin. Ainoa ongelma tuon mikrohiekan kanssa on se, että sitä kulkeutuu jonkin verran laatikon ulkopuolelle. Kristallihiekan kanssa ei ollut samaa ongelmaa, mutta sitä käytettäessä kissat alkoi kuseskella nurkkiin, kun ne terävät kiteet tuntuivat epämiellyttäviltä tassujen alla. Puupelletin käytössä en näe järkeä, jos ei ole sellaista laatikkoa, josta hajonneet pissipelletit siivilöityvät alempaan laatikkoon.

Kallista tuo Ever Clean kyllä on, mutta todella laadukasta ja siksi myös riittoisampaa.

hei vielä, sä kyllä siivoat laatikkoa niin esimerkillisesti että ihmetyttää jos silti haisee... Onhan hiekkaa laatikossa aina paksu kerros? Meillä nimittäin samat hiekat viikkotolkulla (sitä on kyllä tosi paljon kerrallaan), eikä ne haise yhtään edes silloin kun niitä lopulta vaihtaa.

Ottaisin puheeksi seuraavan kerran eläinlääkärillä, jos niillä vaikka olisi joku idea...?

Hajuja ei ole, kun käyttää kunnon hiekkaa. Meillä on kaksi leikattua kissaa ja käytössä paakkuuntuva extreme classic-kissanhiekka ja tavalliset avonaiset hiekka-astiat. Hiekkaa saa eläintarvikeliikkeistä ja on suht kallista (15-20 €/16 kilon säkki), mutta hajuja ei tosiaan ole lainkaan ja hiekka on todella riittoisaa. Hiekka ei myöskään kulkeudu niin helposti hiekkalaatikon ulkopuolelle, kun se on sellaista pientä murua. Meillä yksi säkki riittää kahdelle kissalle n. 2,5 kuukaudeksi. Olen kokeillut kristallihiekat, puupelletit, kauppojen paakkuntuvat hiekat, kyllähän ne jotenkuten toimivat, mutta eivät pidä hajua kovin hyvin ja niitä säkkejä saa olla jatkuvasti raahaamassa kaupasta. Tuota extreme classicia kun kerran kokeilee, ei ole enää paluuta entiseen ;) Rainbown paakkuuntuvaa kissanhiekkaa olen käyttänyt hätätilanteissa, ihan ok hiekkaa sekin on, mutta meillä ainakin alkaa aina jossain vaiheessa haista ja hiekan muruset kulkeutuu joka paikkaan.

Meillä on ollut kokeilussa pelletit ja ei todellakaan sillon kussu sinne, hankittii eläinkaupasta jottai paremman laatuista, ni sitte kissoille vasta kelepas!:D
Pesen 2 krt viikossa koko kopan ja kerran kuussa painepesurilla, ja hiekat vaihdan 2krt viikossa, 2 kattia kotona leikattuja.

Meillä ihan rautakaupan pelletit eikä haise. Kiitokset sille, joka joskus vihjaisi, että ei tarvi olla kissalle tarkoitettuja pellettejä! Kaikki mahdolliset hiekat varmaan kokeiltiin ennen pellettejä ja nyt meillä on sitten hajuton vessa.

Meillä 2 sisäkissaa, 2 katollista ja luukulista laatikkoa, toiselle kelpaa vain pelletit, mutta toiseen laatikkoon olen kokeillut kaikki mahdolliset kissanhiekat. Siivoan laatikot kerran päivässä, ja hiekat vaihdan kerran viikossa, samalla pesen kloritilla. Silti haisee aina ihan kauheelle koko toi eteinen missä noi laatikot on :x

hei vielä, sä kyllä siivoat laatikkoa niin esimerkillisesti että ihmetyttää jos silti haisee... Onhan hiekkaa laatikossa aina paksu kerros? Meillä nimittäin samat hiekat viikkotolkulla (sitä on kyllä tosi paljon kerrallaan), eikä ne haise yhtään edes silloin kun niitä lopulta vaihtaa.

Ottaisin puheeksi seuraavan kerran eläinlääkärillä, jos niillä vaikka olisi joku idea...?

Mä laitan aina 3/4 säkkiä siihen laatikkoon kerralla,eli on ihan paksusti. No mä ihmettelen kans,mutta näitä lukiessa tuli sellanen ahaa-elämys että voiko tosiaan ravinto vaikuttaa niin paljon? Kissa on tosiaan sisäkissa,kuvamuona on Royal Caninia,tuoreruoka yleensä possunsuikaleita mutta syö sillointällöin myös niitä halpis pussiruokia/pateita. Kun tuntuu että jo seuraavana päivänä siitä kun laatikon on pessyt,se haisee taas ihan samalle.

Yhteistyössä