Kissanpentu sisäsiistiksi

Tilanne on aika kinkkinen.. Meillä uusi kissanpentu, joka ns. navettakissa. Emä teki pennut navettaan ja koko pienen ikänsä siellä pelkässä navetassa olleet, harvoin ihmisiä nähneet.
Appiukko näitä hoiteli ja just ja just kissa tottunut siihen. Kissan tila on nyt rajattu toistaiseks khh/kylppäri/sauna ja siellä on ruuat, leluja ja hiekkalaatikko. Kunnes nyt tottuu olemaan, pyörin siinä monta kertaa päivässä, mutta aluksi näin ku meillä on 2 muuta kissaa ja 2 koiraa (jotka nyt ei vielä pääse sinne tiloihin) Kissa ei anna ottaa kiinni, eikä silittää. Miten saan sen hoitamaan asiansa oikeeseen paikkaan..
 
"vieras"
Kissat diggailee tehdä tarpeensa sinne hiekkaan, eli kyllä ajan kanssa ihan ittestäänkin oppii. Vähän reippaammin saisit kesyttää sitä niin pääset sitten nostamaan sen välillä (ja varsinkin jos tulee vahinko lattialle) hiekkalaatikolle.
 
[QUOTE="vieras";24577117]Kissat diggailee tehdä tarpeensa sinne hiekkaan, eli kyllä ajan kanssa ihan ittestäänkin oppii. Vähän reippaammin saisit kesyttää sitä niin pääset sitten nostamaan sen välillä (ja varsinkin jos tulee vahinko lattialle) hiekkalaatikolle.[/QUOTE]

Joo siis kyllä mä siinä useesti päivässä liikun ja höpöttelen. Tänäänkin oon kerenny jo tunnin keskimäärin tässä aamun aikana pyykkihommissa ym.
Lymyilee pesukoneen takana, aamulla se oli saunan lauteilla huilimassa ja kun menin lähelle ni lähti ku ohjus. Joten vielä ei ainakaan oo toivoo sellaselle, että nostaisin sen hiekkalaatikolle..
 
"vieras"
Oletkos tarjonnut jotain extrahyvää? esim kalaa tai lihaa. Näyttäisit että sinä olet se joka antaa sille ruuan. Ei taatusti tule ottamaan, mutta ehkä edistää vähän tutustumista. Voit myös esim semmosella kissanlelulla koittaa leikittää. Se sellanen tikku missä on sulkia tai muuta kivaa päässä. Sillä tavoin pääsisit vähän jo lähemmäs, kun on nooinkin villi tapaus kyseessä.
 
Mulla on ollu parhaimillaan 10 kissaa(joista 5 oli pentuja ja yksi hoidossa), omista kissoista 2 on tuotu navetasta ja toinen oli niin arka ettei että ei antanu kiinni jne.. mutta teki tarpeensa hiekkalaatikkoon, kuten jokaikinen kissa joka mulla on ollu! Kokemukseni mukaan kissa ei pissaa muualle kuin laatikkoon, paitsi jos laatikko on epäsiisti tai kissa sairas!
 
  • Tykkää
Reactions: unensieppaaja
[QUOTE="vieras";24577193]Oletkos tarjonnut jotain extrahyvää? esim kalaa tai lihaa. Näyttäisit että sinä olet se joka antaa sille ruuan. Ei taatusti tule ottamaan, mutta ehkä edistää vähän tutustumista. Voit myös esim semmosella kissanlelulla koittaa leikittää. Se sellanen tikku missä on sulkia tai muuta kivaa päässä. Sillä tavoin pääsisit vähän jo lähemmäs, kun on nooinkin villi tapaus kyseessä.[/QUOTE]

Jos jumittuu pesukoneen taakse, niin ei auta herkut. Jos loikoilee saunassa, niin saan sen kiinnostumaan herkuista, haistelee ilmaa, mutta lähelle ei vielä ole tullut. Oon sitten tehnyt niin, että oon jättänyt siihen lähelle kinkkupalan ja lähtenyt pois, niin kun palaan takasin on kisu käynyt sen kyllä syömässä. Että näin kai pikkuhiljaa se luottamus vahvistuu =) Pitääkin tehdä tai käydä ostamassa joku tikullinen lelu, jotain palloja oon viskelly, kyllä se niitä kahtelee innoissaan, mutta leikkii vasta kun on itekseen.
 
"vieras"
Jos jumittuu pesukoneen taakse, niin ei auta herkut. Jos loikoilee saunassa, niin saan sen kiinnostumaan herkuista, haistelee ilmaa, mutta lähelle ei vielä ole tullut. Oon sitten tehnyt niin, että oon jättänyt siihen lähelle kinkkupalan ja lähtenyt pois, niin kun palaan takasin on kisu käynyt sen kyllä syömässä. Että näin kai pikkuhiljaa se luottamus vahvistuu =) Pitääkin tehdä tai käydä ostamassa joku tikullinen lelu, jotain palloja oon viskelly, kyllä se niitä kahtelee innoissaan, mutta leikkii vasta kun on itekseen.
Hyvä hyvä, kyllä se siitä. Varmasti on vielä pitkä koulutus edessä, kun oli niitä muitakin lemmikkejä, mutta pääasia että oot kärsivällinen ja etenet rauhassa.
 
  • Tykkää
Reactions: unensieppaaja
ja sit tuohon sylittely asiaan, tämä joka ei edes antanu kiinni.. tuotiin kotiin takinmutkassa jossa oli pennulle tuttu navetanhaju ja mä uhrauduin sen verran että pidin tätä haisevaa takkia päällä usein parin ekan päivän ajan, kissa oli mun sylissä ja pyrki syliin koska haisin tutulle.. parin päivän jälkeen takkia ei tarvittu vaan kissa oli sylissä koko ajan muutenkin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: unensieppaaja
ja sit tuohon sylittely asiaan, tämä joka ei edes antanu kiinni.. tuotiin kotiin takinmutkassa jossa oli pennulle tuttu navetanhaju ja mä uhrauduin sen verran että pidin tätä haisevaa takkia päällä usein parin ekan päivän ajan, kissa oli mun sylissä ja pyrki syliin koska haisin tutulle.. parin päivän jälkeen takkia ei tarvittu vaan kissa oli sylissä koko ajan muutenkin! :)
Harmi vaan, ku tää navetta missä asustelivat on toiminut lähinnä työpajana, varastona, liiterinä jne. Ja ei mitään lattiaa, seinälautojen alta pääsee suoraan ulos jne. Et ei oo mitään perusnavetan hajuakaan siellä.
 
Harmi vaan, ku tää navetta missä asustelivat on toiminut lähinnä työpajana, varastona, liiterinä jne. Ja ei mitään lattiaa, seinälautojen alta pääsee suoraan ulos jne. Et ei oo mitään perusnavetan hajuakaan siellä.
Mutta on siellä sen paikan ominaishaju mihin pentu oon tottunu ja jos sulla vaan on mahdollisuutta saada joku vaate tai vastaava sieltä, nii suosittelen ainakin kokeilemaan! :)
 
Onks aikasemmat kissat poikia vai tyttöjä ja minkä ikäsiä? entäs uus kissa tyttö vai poika? :)
Uusi on tyttö. Kaks muuta on poikia, toinen on 5v arka leikattu. Toinen on 2v leikattu, ei arka ollenkaan. Kaikki olleet meillä pennuista asti. En muista kunnolla miten kahden vanhemman tutustuminen meni, mut vanhempi arkaili aluksi muutamia päiviä.
Sit meillä oli 2 kissaa vuosi sitten, jotka tän talon edellinen omistaja jätti meille, 4 ja 5v emä ja poika. Ne ei tullut toimeen meidän kattien kanssa ollenkaan. Kurkussa olivat kiinni ja eivät päästäneet ruokakupille/hiekkalaatikolle. "Vieras" kissa saatto makoilla hiekkalaatikon eessä et sinne ei pääse kukaan ja meidän katti ruokakupin edessä et sieltä ei saa kukaan :D
 
Uusi on tyttö. Kaks muuta on poikia, toinen on 5v arka leikattu. Toinen on 2v leikattu, ei arka ollenkaan. Kaikki olleet meillä pennuista asti. En muista kunnolla miten kahden vanhemman tutustuminen meni, mut vanhempi arkaili aluksi muutamia päiviä.
Sit meillä oli 2 kissaa vuosi sitten, jotka tän talon edellinen omistaja jätti meille, 4 ja 5v emä ja poika. Ne ei tullut toimeen meidän kattien kanssa ollenkaan. Kurkussa olivat kiinni ja eivät päästäneet ruokakupille/hiekkalaatikolle. "Vieras" kissa saatto makoilla hiekkalaatikon eessä et sinne ei pääse kukaan ja meidän katti ruokakupin edessä et sieltä ei saa kukaan :D
Mitä mulla on kokemusta niin pojat yleensä hyväksyy tytön helposti joukkoon, korkeintaan alkavat "tapella" keskenään tytöstä(vaikka oliskin leikattuja), joka sekin loppuu ajan kanssa, koirat tuskin on ongelma kun ovat kissoihin tottuneet, ja kunhan pentuun tarttuu teidän hajut!! Mä kyllä silti valvoisin tuota tutustumis vaihetta, ja pitäisin tarvittaessa eritiloissa niin kauan kun tuntuu siltä että mitään ei tapahdu vaikka ei olis "valvojaa".
Eiköhän tuosta hyvä kokoonpano tule! :)
 
  • Tykkää
Reactions: unensieppaaja
Mitä mulla on kokemusta niin pojat yleensä hyväksyy tytön helposti joukkoon, korkeintaan alkavat "tapella" keskenään tytöstä(vaikka oliskin leikattuja), joka sekin loppuu ajan kanssa, koirat tuskin on ongelma kun ovat kissoihin tottuneet, ja kunhan pentuun tarttuu teidän hajut!! Mä kyllä silti valvoisin tuota tutustumis vaihetta, ja pitäisin tarvittaessa eritiloissa niin kauan kun tuntuu siltä että mitään ei tapahdu vaikka ei olis "valvojaa".
Eiköhän tuosta hyvä kokoonpano tule! :)
Samaa mietin, että alkuun nyt erikseen elelevät ja valvotusti tutustuvat. Mut nyt menee muutamia päiviä etten laske toisia kissoja tonne että nyt rauhassa tottuu uuteen ympäristöönkin. On ne sen verran siitä kulkeneet khh:n läpi kun oon päästänyt takaovesta ulos, mut nyt oon viskannu ne vaan etuovesta ettei pikkunen ihan kamalasti häiriinny =)
Meidän nuorin koira on 1v ja ollut meillä viime joulukuun alusta asti eikä vieläkään ole tottunut kissoihin :D Jahtaa niin sisällä ku ulkonakin, eikä kissatkaan oikein tykkää. Toisen koiran päällä ne vaikka nukkuisivatki ja 2v menee jopa joskus syömään koiran kupista samaan aikaan :D
 

Yhteistyössä