KISSANHANKINTA ja lapset....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuperäinen

Vieras
Poikamme 9v on pyytänyt kissaa varmaan viimeiset 6vuotta. Hän vaan on jostais syystä aina pitänyt kissoista. Molemmissa mummuloissa on kissoja ja siellä poika niitä hoitaa kovasti. Nyt ollaan muutettu miehen työn vuoksi vuosi sitten eri puolelle suomea ja mummuloihin on satoja kilometrejä matkaa.
Mä itse oon nyt miettiny viimeisen kaksi vuotta sitä kissan hankintaa. Olishan se kiva -ajatuksella. Mutta yksi mikä tökkii kissan ottamisessa on se, että meillä on 5 ja 1vuotiaat lapset myös. Kissan ottamiselle ei muutoin olisi ongelmaa, mutta mietin tuota yksivuotiasta, kuinka siinä sitten käy.. kun voisin ajatella että ensimmäisenä se olis ehkä vetämässä kissaa hännästä ja mietin, että tuleeko mulle sitten kauheesti stressiä siitä, jos joudun koko ajan olla vahtaamassa ettei yksvuotias ja kissa tapa toisiaan.....?

Kissan hankinnassa plussat/miinukset teidän mielestänne olisi myös kiva kuulla =)

No en näe ongelmaa että jos ottaa pentukissan ja on jo lapsia, kissa siis kasvaa lapsien parissa. toki pitää tehdä lapsille selväksi että kissaa ei saa retuuttaa kovasti ja antaa kissan olla rauhassa. meillä taas on ollut kissa ennen kun tuli lapsi, sitä täytyi enempi vahtia. kissa kun on tottunut olemaan se huomion keskipiste niin halutessaan mutta ei sitä enää ole. ja toinen ongelma on toki se että kun muksu tosta kasvaa (nyt vasta 5kk) ja alkaa liikkumaan, että mitäs se kisu sitten meinaa. :)
mutta kyllä ne kisut yleensä nopeesti tottuu. ja jos otatte aikuisen kissan niin kannattaa kysyä onko ollut lasten kanssa tekemisissä. kissa osaa kyllä piiloutua jos sitä tilanne ahdistaa, mutta voi sitte osottaa myöhemmin mieltään.
Helpompihan kissa toki on hoidon suhteen kuin koira, ei tarvitse ulkoiluttaa ja viihtyy yksinäänkin jonkun aikaa.

Mäkään en näe ongelmaa, tosin mä olen elukkain keskellä kasvanut itsekin, joten mulle se on niin luonnollista :D

Kunhan kissalla on paikkoja minne mennä ilman että koko lapsikatras siirtyy perässä- turvaportit on meilläkin yhä paikoillaan, tosin koiran vuoksi nyttemmin, ei lasten. (Keskenkasvuinen koira siis hätyyttelee kissoja ja kissat pääsevät koiran kuonon ulottumattomiin kun pinna kiristyy liikaa.)

Pianhan ne oppivat- lapset ja kissa.

Viimeksi muokattu:
jos/kun hankitaan kissa, ni pentuna otetaan, ehdottomasti.. tuli mieleen vielä se, että minne sen hiekkalaatikon sitten sijoittaisin, kun se varmasti kiinnostaa tuota yksvuotiasta jatkuvasti.

vessa on hyvä paikka ja vessan oveen haka..tai jos on kodinhoitohuone se on myös hyvä, tai jos vessa ja suihkutila erikseen ja siellä suihkupaikassa tilaa...mutta haka oveen ehdottomasti. kissahan mahtuu pääsääntöisesti sieltä mistä kissan pää mahtuu

[QUOTE="...";25543850]vessa on hyvä paikka ja vessan oveen haka..tai jos on kodinhoitohuone se on myös hyvä, tai jos vessa ja suihkutila erikseen ja siellä suihkupaikassa tilaa...mutta haka oveen ehdottomasti. kissahan mahtuu pääsääntöisesti sieltä mistä kissan pää mahtuu[/QUOTE]

loistava idea! tuo haka! en olis kyllä ite keksiny! kiitos.. =)

Jos hiekkalaatikkoa sijoittaa khh, niin ekana tulee mieleen kysyä että onko lattialämmitys?
Jos on, niin pienet 'jalat' hiekkalaatikon alla kannattaa olla- muuten se lämmitys hautoo kikkareet muhevan tuoksuisiksi :x

Mä olen ollut äärimmäisen tyytyväinen kannelliseen hiekkalaatikkoon, johon kissat puikahtavat sisälle sellaisesta luukusta, kannessa on lisäksi suodatin.
Valtaisa keksintö!

meillä myös sellainen kannellinen, ei lentele hiekat ihan minne sattuu. meillä on myös luukku siinä aukoussa niin ei pääse kukaan kähmimään, ja kannen saa pois tyhjennyksen ajaksi. joku paperi tai matto kannattaa myös siihen hiekkalaatikon eteen laittaa niin tassuissa kulkeva hiekka (toivottavasti!) jää siihen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25543866:
Jos hiekkalaatikkoa sijoittaa khh, niin ekana tulee mieleen kysyä että onko lattialämmitys?
Jos on, niin pienet 'jalat' hiekkalaatikon alla kannattaa olla- muuten se lämmitys hautoo kikkareet muhevan tuoksuisiksi :x

Mä olen ollut äärimmäisen tyytyväinen kannelliseen hiekkalaatikkoon, johon kissat puikahtavat sisälle sellaisesta luukusta, kannessa on lisäksi suodatin.
Valtaisa keksintö!

Meillä on lattialämmitys, hyvä tietää tästäkin etukäteen, kiitos.

juuri tuollainen.
Tosin tuo heiluriovi on vähän sellainen, että meillä ei ainakaan pentu oikein tajunnut/jaksanut sitä työntää, joten otimme sen pentuajaksi pois. :)
mutta ehdottomasti tuo on paras malli

onko joku nettikauppa jossa tuota myytäisiin? oon tän kahden vuoden ajan katsellut jo tarvikkeita, mutta en ole tuollasta kyllä meilläpäin nähnyt. Olen siis rahallisesti valmis maksamaan tästä, kun se tulee varmaan kuitenkin olemaan pitkäaikainen sijoitus ja lapsiperheessä pitää kyllä melkein tuollainen olla niin ei tuo pienin ihan suoraan laatikolle pääse, vaikka vessaan menisikin.

Meillä kissa ja lapset suurin piirtein tuon ikäiset. Kissa oli jo aikuinen siis kun nuorin syntyi ja on osannut hyvin "opettaa" lapsellekin, missä rajat menee, jos en ole itse ehtinyt hätiin. Yksivuotias osaa jo lähestyä kissaa kunnioittavasti tarkkaillen ja silittää sitä nätisti, kun kissaa läppää (hellästi, mutta kynsillä silti) takaisin, jos sitä pahoinpidellään. :D

Kissa on meillä siis lempeä mutta tiukka kanssakasvattaja. Varmaan hyvin menee pennun kanssa, kunhan kissalla on paikka mihin paeta, jos haluaa olla rauhassa.

Otatteko maatiaisen? Olen muutamalta kuullut, että Ragdollit on rentoja veitikoita lasten kanssa. :) Siis rotukissaakin kannattaa harkita, jos se sisäkissaksi jää.
Meillä on maatiainen hiirenpyytäjä.

Meillä kissa ja lapset suurin piirtein tuon ikäiset. Kissa oli jo aikuinen siis kun nuorin syntyi ja on osannut hyvin "opettaa" lapsellekin, missä rajat menee, jos en ole itse ehtinyt hätiin. Yksivuotias osaa jo lähestyä kissaa kunnioittavasti tarkkaillen ja silittää sitä nätisti, kun kissaa läppää (hellästi, mutta kynsillä silti) takaisin, jos sitä pahoinpidellään. :D

Kissa on meillä siis lempeä mutta tiukka kanssakasvattaja. Varmaan hyvin menee pennun kanssa, kunhan kissalla on paikka mihin paeta, jos haluaa olla rauhassa.

Otatteko maatiaisen? Olen muutamalta kuullut, että Ragdollit on rentoja veitikoita lasten kanssa. :) Siis rotukissaakin kannattaa harkita, jos se sisäkissaksi jää.
Meillä on maatiainen hiirenpyytäjä.

veljelläni on kaksi "räsynukkea" ovat todellisia perhe kissoja! ne eivät kyllä tee pahaa kärpäsellekkään ja ovat aivan upean näköisiäkin. itsekin olisi sellainen mahtava hankkia, mutta ovat aika hintavia..:) veli hankki kissat kun lapset oli pieniä ja alusta asti ovat olleet kiltisti.

olipas kauniita, kun kävin katsomassa :) nuo ragdollit. no nyt mä tietenkin kiinnostuin tietämään että mistä mä löytäisin lisätietoa kissojen eri roduista? onko netissä joku sivusto tms.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25544010:
olipas kauniita, kun kävin katsomassa :) nuo ragdollit. no nyt mä tietenkin kiinnostuin tietämään että mistä mä löytäisin lisätietoa kissojen eri roduista? onko netissä joku sivusto tms.

Suomen Rotukissayhdistys

Rotukissat on sitte sisäkissoja, kasvattajat ei myy itsenäisesti ulkoileviksi. Meille ei tuu koskaan rotukissaa, kun asutaan maalla ja kissat saa pihallakin olla.

Viimeksi muokattu:
Meillä on lapsiporttina ns. koiraportti missä keskellä kissan mentävä aukko (sen saa auki tai kiinni). Kissa pääsee portin läpi, lapsi ei, joten sellaiset ovat myös hyviä :) http://www.tassutarvike.fi/carlson-perusportti-korkea-p-427.html?osCsid=9de72e30fec7ddf1a2774834f7642977

Moni rotukissaharrastaja ei sitten myy kissaa ainoaksi kissaksi :( tämän olen itse saanut kokea... oltiin innolla ottamassa yhtä kisua ja myyjä vaati että oltaisiin otettu kaksi (toinen sitten vaikka maatiaiskisu).

Meillä on kissa. :) Siskon lapset käy aina täällä, niin 3v ottaa kissan jo ite helposti syliin, eikä kissa ees yritä heti lähtee pois siitä, kun tietää, että se 3v ottaa sen uudestaan. Ja 1,5-v ei ONNEKSI saa vielä kissaa kiinni. Välillä kun "tupsahtaa", niin saattaa potkasta tai läpsästä kissaani, jos kisu sattuu vaikka just sillon kävelemään ohi, mut osaa se nätisti silittääkin sitä.

Mulla on ollut kaksi kissaa jo kun lapsi syntyi. Eli reilu kaksi vuotta ollaan jo pärjätty hyvin. :)

Toinen kissoista ei ole ikinä sietänyt lapsia, mutta hyvin sietää nyt meidän lasta, vieraita lapsia hiukan kammoaa edelleen. Toinen kissa taas ollut aina kaikkien kaveri heti. Aluksi sai tuon toisen kissan kanssa olla varuillaan. Kissa kuitenkin itse tahtoo paikkoihin, johon lapset ei pääse. Eli korkealle tai vessaan menee nukkumaan. Meillä on vessan ovessa hakanen, ja meillä myös kissojen ruokakupit ovat vessassa. Pääsevät sinne rauhassa syömään eikä lapsi pääse leikkimään kissojen ruuilla. :)

vinkiksi jos ottaa kaksi kisua niin kannattaa ottaa saman tien..joillekkin voi olla tosi vaikeeta jos tulee vasta myöhemmin toinen..varsinkin jos on kolleja jotka ovat niin reviiri tietoisia. toki jos on kaksi niin niistä on seuraa toisilleen jos joutuvat olemaan pitkiäkin aikoja yksin.

Yhteistyössä