Kissaihmiset hohoi! Olis pikku pulma/kysymys kissan "peleistä ja vehkeistä" :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meillähän on tuo maailman suloisin löytökisu, joka lopulta sai kasteessa nimekseen Bobba (ja lisänimen Gratzo).

Ei nimi kissaa pahenna, mutta kun nyt olis oikeesti kiva tietää että onko tuo katti narttu, kuten epäilemme. Ja jos on, niin onko se leikattu vai ei. Ja jos ei ole leikattu, niin mistä mä tiedän että onko sillä kiima ja siis mahkut raskautua. Ja jos sillä on kiima, niin voiko se olla sellainen maltillinen ettei mourua ja kihnuta koko ajan jne.

Ja tää kaikki kiinnostaa siksi, että Bobba on nyt alkanut viihtymään muutamia tunteja ulkosalla. Toissailtana (vai sitä edellisenä ) se tuli tohon meidän takapihan partsille, kuten aina kun se haluaa sisälle. Mä avasin oven, niin kissapa säntäsi karkuun. Mä kiersin kodinhoitohuoneen ovelle ja sieltä käsin bongasin komean raitaisen kissan, joka vaikutti ihan kollilta. Oli siis sellainen iso ja komea :D.

Mietin että mahtoikohan tuo raitainen kissa olla poikaystävä- ehdokas ja mahtaakohan meidän Bobba voida olla tiineenä? Jonkin ajan päästä sen tietty huomaa muutenkin jos katti alkaa synnyttää, mutta olis hyvä varautua mahdolliseen perheenlisäykseen jo aiemmin :).

Miten mä siis voisin noista sukukalleuksista nähdä että onko tuo kisuli leikattu vai ei?

Äijä:
MaleCat.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mä tiedän ainoastaan sen, ettei kolmivärinen kissa voi koskaan olla poikakissa.

Okei :). Tuo meidän kissa on musta, jossa on kaulassa ja tassuissa valkoista. Ja se bongattu katti oli sellainen Karvisen värinen, eli oranssi-ruskea. Kumpikin siis voivat olla kollejakin :D

Äidillä ja tadillä on molemmilla musta-harmaa-valkoiset poikakissat. Sama väritys kuin suurimmalla osalla maatiaiskissoista. En siis ihan tuohon usko.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
käytä eläinlääkärissä?

Tää olis tietty se helpoin vaihtoehto, mutta en millään malttais pihinä ihmisenä :). Kun siis sillä ei oikeesti oo mitään merkitystä että kumpaa sukupuolta tuo kissa on. Eikä haittaa yhtään vaikka olis tiineenäkin. Olis vaan kiva tietää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
käytä eläinlääkärissä?

Tää olis tietty se helpoin vaihtoehto, mutta en millään malttais pihinä ihmisenä :). Kun siis sillä ei oikeesti oo mitään merkitystä että kumpaa sukupuolta tuo kissa on. Eikä haittaa yhtään vaikka olis tiineenäkin. Olis vaan kiva tietää :)

Kai sielä eläinlääkärissä vastaanottovirkailijakin osaisi vastata onko kolli vai narttu :) Mutta se, että onko leikattu narttu...

Kiitos "kissa" kuvainformaatiosta. Pitää käydä vertaamassa meidän Bobban vehkeisiin :).

Tuo kissa päätti muuttaa meille viime lokakuussa. Oli nälkäinen, laiha takkuturkki, joka pyöri pihapiirissä. Aloin sitä ruokkimaan ja se sitten päätti muuttaa meille :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kl:
et kyllä nartulta kahtomalla saa selville onko leikattu vai ei... ja kiimasen nartun mouruamista ei voi olla huomaamatta. siinä nimittäin menee hermot :-o

No sitä mä vähän pelkäsinkin ettei pysty katsomaan. Tai pelkäsin ja pelkäsin. Mä olisin vaan iloinen jos tuo kissa tekis pentuja :heart: :) .

Mä muistelinkin että narttujen kiima-aika on aivan sietämätöntä. Sitten aloin vaan miettimään että tuo katti on tosiaan ollut meillä lokakuusta asti, eikä sillä oo ollut koskaan semmoista sietämätöntä käytöstä :D. Muistan vaan miten ne kiimaiset nartut mouruaa ja pyllistelee koko ajan, mutta ei tää oo koskaan tehnyt moista.

Meillä ei todellakaan ole järin suuri talo, mutta jonnekin se katti nyt onnistui itsensä piilottamaan :D. Pitää siis tutkia vehjekset sitten kun kissa suvaitsee tulla taas näkösälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Okei :). Tuo meidän kissa on musta, jossa on kaulassa ja tassuissa valkoista. Ja se bongattu katti oli sellainen Karvisen värinen, eli oranssi-ruskea. Kumpikin siis voivat olla kollejakin :D

Niin tällä kolmivärisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä ns. kilpikonnaväriä, eli kissassa on punaista ja mustaa erikokoisina laikkuina (ja mahdollisesti niitä valkoisia merkkejä ). Kilpikonnan värinen kissa voi olla myös poika, mutta silloin on kyseessä harvinaisesta geenivirheestä, jossa kissalla on X ja Y kromosomien lisäksi ylimääräinen X, eli se on sukupuolikromosomeiltaan muotoa XXY.

Eli jos kissa on vaikka ruskearaidallinen valkoisin merkein (kolme väriä ) ei sillä ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Sukupuolisidonnaisuus liittyy nimenomaisesti tuohon punaiseen väriin, sillä punaista väriä aiheuttava geeni kulkee sitoutuneena X-kromosomiin. (Lisäinfoa linkistä: http://www.piupaws.net/genetiikka_O.htm ).

Sinun kissasi voi värin puolesta olla kumpi vain, bongattu katti samoin. Vaikka kokopunaiset naaraat ovat harvinaisempia, ne eivät ole mitenkään poikkeuksia (kuten vaikka tuo kilpikonnan värinen uros olisi).

Yhteistyössä