kissan sterilointi

Meillä on kanssa varattu aika narttujen leikkaukseen, eläinlääkäri sanoi että kaksi viikkoa ennen leikkausta pitäisi lopettaa imettäminen, muuten voi tulla tulehduksia helpommin jos maitoa tulee vielä paljon.
 
Juu mulla ainenkin on ollut. Nyt varsinkin kun pentuja on paljon ja kakkaakin tietysti =)
Jos mahdollista niin mieheni siivoaa, mutta jos hän on matkalla niin hanskat kädessä ja siivouksen jälkeen huolellinen pesu ja vielä desinfiointi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karppi-lammen tilan emäntä:
Me olemme leikkauttaneet heti imetyksen loputtua. ;)
Meillä kävi taas niin, että kissa vietiin leikattavaksi viime viikolla. Lääkäri oli ajellut mahan alta karvat pois ja ihmetellyt että mitä ihmeen patteja kissalla oikein on. Röngenkuva kertoi, että se oli taas tiineenä. :eek: Hän ei suostunut leikkaamaan kissaa syystä, että raskaus oli jo pitkällä.
Ekat pennut ovat vasta ensiviikolla luovutusiässä joten en minä voinut ymmärtää, että näinkin nopsaan synnytyksen jälkeen kissa voi uudet pennut tehdä.

Nyt saimme neuvon,että heti kuukauden kuluttua siitä kun pennut ovat syntyneet viemme kissan leikkaukseen. Eikä se kuulemma vaikuta mitenkään immetämiseen. Sitä tässä vähän olen miettinyt, että miten ne kissavauvat pärjää sitten jos emo on tiedottomassa tilassa vuorokauden?
 
Kisun pennuille voi hyvin jo neljän viikon iässä ruveta antamaan maitoa lautasella (huom. laktoositon tai kissan-maito). Meillä ainenkin joivat ja vähän sen jälkee rupesivatkin jo imemisen ohella syömään ruokaakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Alkuperäinen kirjoittaja Karppi-lammen tilan emäntä:
Me olemme leikkauttaneet heti imetyksen loputtua. ;)

Eikä se kuulemma vaikuta mitenkään immetämiseen. Sitä tässä vähän olen miettinyt, että miten ne kissavauvat pärjää sitten jos emo on tiedottomassa tilassa vuorokauden?

Onhan se emo "tiedottomana" myös sektion jälkeen ja pennut ovat silloin vielä pienempiä. Tosin ei ihan tiedottomana pitäisi vuorokautta olla, vaan "iltaan asti".. Huolehdit vain että haava pysyy siistinä ja puhtaana ja tosiaan 4 viikkoiset syövät jo kiinteääkin ruokaa ja niille voi antaa mainiosti emonmaidonvastiketa. Tokihan ne vielä imevät mutta eivät niin paljoa että sterilaatiohaavan pitäisi kovinkaan paljoa häiritä.

 

Yhteistyössä