Kirkosta eronneille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Puuttuuko teillä sukulaiset elämänkatsomukseenne? Tyyliin että menisitte nyt kirkkoon tai jotain? Kun ärsyttää, meillä olisi kaukaisen sukulaisen rippijuhlat, jonne ollaan menossa. En ole menossa kirkkoon kuitenkaan: minä olen menossa yksin vilkkaan kolmevuotiaan kanssa juhliin, eikä innostaisi istua kahta tuntia kirkossa kuuntelemassa minun korvaan satujuttuja, ihan vaan sen takia että sisko ja vanhemmat ovat sitä mieltä että se olisi kasvattavaa ja tekisi hyvää minullekin. Mutta ärsyttää tuommoinen puuttuminen, vai ärsyynnynkö suotta?

Olis kai se kohteliasta mennä? Sen sukulaisen takia, eikä siksi, että se ois sulle hyväksi.

Tietty pienen kanssa se on sen verran hankalaa, että saatat joutua poistumaan takavasemmalle jossain vaiheessa, mikä oliskin varmaan ihan kiva?

Kyllä ateistikin voi kirkossa käydä...ei se oo ainakaan mua haitannu, voihan sen ottaa mielenkiinnolla vastaan? Eri juttu jos tosiaan vaikka repeilee pitkin messuamista:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perheeni ei kuulu kirkkoon, mutta sukulaisten tai ystävien kirkossa oleviin juhliin osallistumme.

Kyllä mekin osallistumme esim. häihin ja hautajaisiin tietysti, mutta kaukaisen (?) (serkun lapsi) sukulaisen rippijuhlat tuntuvat vähän kaukaiselta. Vai olenko ihan väärässä?

En kuulu kirkkoon, eivätkä lapset tai mieskään kuulu, mutta kyllä mä esim. häissä kirkkoon menen.
Rippijuhlissa en mennyt kirkkoon, koska en halunnut viedä vauvaa ja kaksivuotiasta sinne metelöimään.
Sukulaisille ei mun kirkkoon kuulumattomuus ole mikään ongelma. Olen ainoa meidän suvussa, joka on eronnut kirkosta, ja jonka lapsia ei ole kastettu.

Me kuulumme kirkkoon ja voimme myös osallistua esim. nimiäisiin tai vaikka jonkun muun uskonnon edustajien perhejuhliin jos kutsutaan. Se ei vaikuta meidän vakaumukseemme, vaan on kunnioitusta toisten juhlaa ja merkkipäivää kohtaan - iloitsemista mukana heidän ilossaan.

Mutta ap:n tapauksessa. Eihän tosiaan 3v:n kanssa välttämättä muutenkaan olisi niin rattoisaa siellä kirkossa. Aina on joitakin, joiden mielestä lasten pitäisi olla nukkeja, jotka istuvat ongelmitta tunnin, pari hiljaa paikoillaan...

Meillä ei kukaan kuulu perheestä kirkkoon, mut esim häät/hautajaiset kyl käydään kirkossa kuitenki.
Mulla on taustalla pitempikin ketju "pakanoita" joten mun suvusta ei kukaan kysele ja miehen puolelta ainoo kommentti on ollu se et miten lapsi saa sit nimen ku ei o ristiäisiä.
Mä kyl aion viedä lasta kirkkoon just näissä merkeissä et oppii miten kirkossa ollaan ja uskointojen tuntemus kuuluu musta ihan ihmisen perussivistykseen.

Jos sua loukkaa muiden tyrkytys niin sano suoraan et sä olet valmis kunnioittamaan heidän vakaumustaan mut toivot heiltä samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Perheeni ei kuulu kirkkoon, mutta sukulaisten tai ystävien kirkossa oleviin juhliin osallistumme.

Kyllä mekin osallistumme esim. häihin ja hautajaisiin tietysti, mutta kaukaisen (?) (serkun lapsi) sukulaisen rippijuhlat tuntuvat vähän kaukaiselta. Vai olenko ihan väärässä?

No jos juhliin osallistutte niin menisin myös kirkkoon. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee.

Ei mekään olla käyty kaukasten sukulaisten rippikirkoissa vaan menty suoraan juhliin - eikös yleensä o toivekin et ei koko suku tunkis kirkkoon et edes kaikkien lähimmät mahtuu seuraamaan koko härdellin?

Ei juurikaan puutu, äiti alkuun oli ihmeissään, että miksi erosin ja selitin syyt. Tokas sitten tosi kannustavasti, niin noh onhan sulla jo valmiina hautapaikkakin ( johon isäni haudattiin )! :laugh: Mä kyllä repesin... tais tajuu itsekin sen jälkeen mitäs sano :laugh: Ja nykyäänhän se on saman hintanen kuuluu kirkkoon tai ei....

Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:

Ei mekään olla käyty kaukasten sukulaisten rippikirkoissa vaan menty suoraan juhliin - eikös yleensä o toivekin et ei koko suku tunkis kirkkoon et edes kaikkien lähimmät mahtuu seuraamaan koko härdellin?

No nimenomaan. Olen ihan varma, että jos siskoni, tapakristitty, ei menisi kirkkoon uhamaikäisen kanssa, se olisi ihan ok vanhemmilleni, mutta minulle pitää joka kerta naputtaa asiasta. Niin, ja esim. isäni ei ole uskossa, kunnon tapakristitty hänkin.

Varsin läheisen sukulais"lapsen" rippijuhlissa jätimme sen kirkko-osuuden välistä vaikka olemmekin uskossa. Siitä syystä, että emme viitsineet viedä sinne 4 vuotiasta ja vauvaa metelöimään emmekä me "saa" mitään hengellisyyttä siitä, kirkko on tupaten täynnä väkeä, lapset ei jaksa kuitenkaan.

Mentiin suoraan juhliin.
Meillä oli "lupa" tähän, eli juhlakalu ei loukkaantunut vaikkemme saapunetkaan takariviin lapsia huudattamaan ja miettimään, että kukahan se on tuossa nuorisorivistössä....

Meidän "kylällä" on niin pieni kirkko, ettei kaikkien ripille pääsevien kaikki sukulaiset voisi kirkkoon mennäkkään! Meillä päin kirkkoon menee vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja kummit. Juhliin sitten tulee kutsutut!

Arvostelevatko lähisukulaiset sitten omaa tapaa juhlia, esim. maistraattihäitä, tai nimiäisiä lapsella?

Mun sukulaiset eivät ole arvostelleet. Osasyy siihen on varmaan se, että mulla on ulkomaalainen mies, ja asia on mukamas ymmärrettävämpää silloin. Mutta en mä kirkkoon kuuluisi enkä olisi antanut lapsiani kastaa vaikka olisin vielä entisen avomieheni kanssa...osaan kuvitella, että siinä suvussa olisi noussut meteli.

Mä olen eronnut kirkosta mutta silti käynyt mm kirkkohäissä. Yhtä hyvin voisin osallistua vaikka hare krisna häihin. Enhän mä sinne kirkkoon mene kuuntelemaan mitä pappi puhuu, vaan kunnioittamaan hääparin toivetta että olisin läsnä =)
Ontuvana vertauksena; käynhän mä ravintoloissa syömässäkin vaikka elämänkatsomukseeni ei kuulu lihan syönti. ja ravintoloissa muut sitä toki syövät.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mä olen eronnut kirkosta mutta silti käynyt mm kirkkohäissä. Yhtä hyvin voisin osallistua vaikka hare krisna häihin. Enhän mä sinne kirkkoon mene kuuntelemaan mitä pappi puhuu, vaan kunnioittamaan hääparin toivetta että olisin läsnä =)
Ontuvana vertauksena; käynhän mä ravintoloissa syömässäkin vaikka elämänkatsomukseeni ei kuulu lihan syönti. ja ravintoloissa muut sitä toki syövät.

Käyhän ap kanssa häissä ja muissa, nyt kai kyse oli siitä, ettei halua yksin lähteä uhmiksen kanssa kirkkoon istumaan, ja siitä tuli valituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:

Käyhän ap kanssa häissä ja muissa, nyt kai kyse oli siitä, ettei halua yksin lähteä uhmiksen kanssa kirkkoon istumaan, ja siitä tuli valituksia.

Mä ymmärsin sit ihan väärin koko avauksen.
Miten se uhmis vaikuttaa siihen onko eronnut kirkosta tai ei?

uskonnothan ovat vain ihmisen keksimää kuten palvontapaikatkin eli kirkot. et sää siellä mihinkään jumalaan törmää tai uskoon tule, joten voit mennä jos tahdot. mutta pakko ei tosiaankaan ole.

käyn kirkossa jos on jotain juhlaa; rippi, häät, kastejuhlat ym. vaikken kuulu kirkkoon. pienen kanssa voi olla aika haastavaa mutta et oo varmaan ainoo joka livahtaa ulos kesken kaiken. ;) ja tuskin sun lapsi on ainoo joka ei jaksa istua hiljaa paikallaan.

näitä tilanteita tulee niin harvoin (siis että tarvis mennä kirkkoon) että en sen takia jätä väliin etten usko stooreihin. sillon on syy kyllä joku muu. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Olis kai se kohteliasta mennä? Sen sukulaisen takia, eikä siksi, että se ois sulle hyväksi.

:o :o
Hyväksi???

Jos itse on aikoinaan eronnut vapaaehtoisesti (itselleen!) turhasta instituutiosta niin miten vois olla itselle hyväksi se että siellä vierailee jonkun sukulaislapsen "pakollisen" riparijumalanpalveluksen takia??

Pelkkää ahdistusta siitä saa...

No way!!
Never-ever

Yhteistyössä