kirkosta eronneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikset sitten liity johonkin kalevala.yhteisöön ja maksa sinne 2.500 euroa vuodessa jne`?
Muinaissuomalaiseen uskoon uskovien ei tarvitse maksaa uskostaan veroa. Jos haluaa liittyä esim Suomen Luonnonuskontojen yhdistykseen, jäsenmaksu on vain pari kymppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mikset sitten liity johonkin kalevala.yhteisöön ja maksa sinne 2.500 euroa vuodessa jne`?
Muinaissuomalaiseen uskoon uskovien ei tarvitse maksaa uskostaan veroa. Jos haluaa liittyä esim Suomen Luonnonuskontojen yhdistykseen, jäsenmaksu on vain pari kymppiä.

voiko tähän kuulua vaikka kuuluis kirkkoon? siis tähän ev.lut.kirkkoon tai vaikka ortodksiseenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
18-vuotiaana erosin. Olisin eronnut aiemmin jos äitini olisi antanut luvan. :D Mutta niin, heti kun olin 18v täyttänyt, erosin. Syy? En usko raamatun paskaan. :) Uskon siihen mitä olen itse nähnyt. Profiili sen taitaa parhaiten kertoa.

hmm... mielenkiintonen ilmasu tuo raamatun paska....

mitäpäs jos ottaisit sen raamatun ihan vaan historiallisena kirjana? niin minäkin teen. se on aika mielenkiintoinen historiallinen teos joka kattaa aika laajan ajanjakson. mie aattelen raamatun hyvin pitkälle samanlaisena teoksena kun esim. kalevala, sekinhän on perimätiedon mukaisesti kokoon kasattu...

miksi pitäis liittyä johonki kalevala- yhteisöön? häiritseekö se sinua jos mie kuulun kirkkoon?

Kuulu ihmeessä. On myös paljon muita kohteita mistä saa hyväksyntää pientä lahjoitusta vastaan.

[/quote]

miksi pitäis liittyä johonki kalevala- yhteisöön? häiritseekö se sinua jos mie kuulun kirkkoon?

[/quote]

Kuulu ihmeessä. On myös paljon muita kohteita mistä saa hyväksyntää pientä lahjoitusta vastaan.

[/quote]

hyväksyntää? mitähän hyväksyntää tässä pitäis nyt hakea?

Minä erosin kirkosta 18-vuotiaana. Eroamisen syy ei niinkään ollut se, etten pitäisi itseäni kristittynä vaan se, että suhtaudun kriittisesti ev.lut-kirkkoon instituutiona. Esimerkiksi kielteinen suhtautuminen mm. naispappeuteen ja homoseksuaalisuuteen kiristää, kun pidän kristinuskoa suvaitsevaisuuden ja rakkauden uskontona. Eikös sitä kehotettu olemaan tuomitsematta ettei itseä tuomittaisi?

Nyt reilun vajaan 15 vuotta myöhemmin en löydä enää samaa paloa itsestäni, joten jäisi varmaan nyt eroamatta kirkosta, ellen olisi eronnut.

Vielä en ole liittynyt takaisin seurakunnan yhteyteen, mutta en pidä sitä mahdottomana. Ihminen muuttuu ja samoin näkemykset ja mielipiteet.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Minä erosin kirkosta 18-vuotiaana. Eroamisen syy ei niinkään ollut se, etten pitäisi itseäni kristittynä vaan se, että suhtaudun kriittisesti ev.lut-kirkkoon instituutiona. Esimerkiksi kielteinen suhtautuminen mm. naispappeuteen ja homoseksuaalisuuteen kiristää, kun pidän kristinuskoa suvaitsevaisuuden ja rakkauden uskontona. Eikös sitä kehotettu olemaan tuomitsematta ettei itseä tuomittaisi?

Nyt reilun vajaan 15 vuotta myöhemmin en löydä enää samaa paloa itsestäni, joten jäisi varmaan nyt eroamatta kirkosta, ellen olisi eronnut.

Vielä en ole liittynyt takaisin seurakunnan yhteyteen, mutta en pidä sitä mahdottomana. Ihminen muuttuu ja samoin näkemykset ja mielipiteet.

erittäin hyvä pointti!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin että mikä se syy kuulua kirkkoon sitten on. Saa sitä muutenki uskoa mitä haluaa.

[/quote]

[/quote]

Niin että mikä se syy kuulua kirkkoon sitten on. Saa sitä muutenki uskoa mitä haluaa.[/quote]

Voisi kai sitä ajatella, että kukin haluaa samanhenkisten ihmisten yhteyteen. Se on ainakin syy olla mukana seurakunnan toiminnassa.

Kirkkoon kuuluminen on varmaan se hienotunteisin tapa osoittaa, että haluaa elää elämänsä kristinuskon arvojen mukaan.

Sinänsä muuten pidän hienona asiana sitä, että itse olet pohtinut suhdettasi uskontoon. Luvattoman moni kuuluu kirkkoon yhtään sitä pohtimatta. Soisin, että useampi selvittäisi suhteensa uskoon ja toimisi sen mukaan, vaikka se merkitsisikin kirkkoon kuuluvien vähenemistä. Saattaisi se toisaalta niitä jostain päin lisätäkin.

Ihmettelen kyllä tarvetasi halveksua kirkkoon kuulumista. Tuskin suhtaudut samanlaisella aatteen palolla esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton jäseniin tai Kennelliiton aktiiveihin. Se todistaa taas sen, että uskonnolla ja kirkolla on edelleen vahva rooli Suomalaisessa yhteiskunnassa - pidit siitä tai et.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

[/quote]

Niin että mikä se syy kuulua kirkkoon sitten on. Saa sitä muutenki uskoa mitä haluaa.[/quote]

Voisi kai sitä ajatella, että kukin haluaa samanhenkisten ihmisten yhteyteen. Se on ainakin syy olla mukana seurakunnan toiminnassa.

Kirkkoon kuuluminen on varmaan se hienotunteisin tapa osoittaa, että haluaa elää elämänsä kristinuskon arvojen mukaan.

Sinänsä muuten pidän hienona asiana sitä, että itse olet pohtinut suhdettasi uskontoon. Luvattoman moni kuuluu kirkkoon yhtään sitä pohtimatta. Soisin, että useampi selvittäisi suhteensa uskoon ja toimisi sen mukaan, vaikka se merkitsisikin kirkkoon kuuluvien vähenemistä. Saattaisi se toisaalta niitä jostain päin lisätäkin.

Ihmettelen kyllä tarvetasi halveksua kirkkoon kuulumista. Tuskin suhtaudut samanlaisella aatteen palolla esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton jäseniin tai Kennelliiton aktiiveihin. Se todistaa taas sen, että uskonnolla ja kirkolla on edelleen vahva rooli Suomalaisessa yhteiskunnassa - pidit siitä tai et.[/quote]

Minusta jokainen voi tosiaan laittaa rahansa ihan mihin parhaaksi katsoo. Musta vaan usko ja 2.500 euroa vuodessa kirkon tukemiseen on eri asia. Voisiko kirkko ajatella vapaaehtoisuuteen perustuvia maksuja? Tai että maksua ei perittäsi palkasta vaan jokainen kävisi vuosittain maksamassa pankkisiirrolla, no eipä toki kun eihän kukaan maksaisi.

Niin että mikä se syy kuulua kirkkoon sitten on. Saa sitä muutenki uskoa mitä haluaa.

juu, tottakai saa. en sitä oo väittänytkään. jokaisella on omat tarpeensa ja halunsa uskoa mihin haluaa. ja niiden tunteiden pitääkin tulla sisältä, ei niin että yhteiskunta painostaa.

jos ei halua kuulua kirkkoon ja ei jaa niitä näkemyksiä mitä kirkolla tai kristinuskolla on niin sehän on täysin oma asia.

halusin vaan tietää että kuinka monella ne syyt olla kuulumatta kirkkoon on muut kuin se, että maksaa muutaman roposen kirkollisveroa vuodessa...

ja mie ainaki maksan 303 euroa ja risat kirkollisveroa vuodessa ku oon töissä. etten todellakaan 2500 euroa....

Erosin, sillä kirkolla ei ole minulle mitään tarjottavaa, enkä tue koko laitosta ja sen tapoja toimia. En myöskään usko jumalaan, haluan elää elämäni ilman uskontoa. Tulen myös kasvattamaan lapseni uskonnottomina, jolloin he saavat päättää itse uskonasioista kun ovat siihen itse pystyviä.

Jos joskus sattuisi niin, että löytäisin uskon itsestäni, en tarvitse minun ja jumalani väliin mitään laitosta. En kuitenkaan usko, että näin tulee tapahtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Tähän voisin vastata hyvinkin täydentävästi, mutta kun bannithan siitä rapsahtaisi melkoisen reippaasti. :D

taiampa tietää noin suurinpiirtein mitä vastaisit joten ei liene bannien arvosta ;)

mutta semmonen kysymys vaan että miks oot niin kauheen vihanen? tai siis miks oot ristiretkellä? eihän kukaan (tietääkseni) oo hyökänny sinun vakaumustasi vastaan niin rajusti ja räikeästi kun sinä hyökkäät toisten vakaumusta vastaan...

Yhteistyössä