Kirkosta eroavilla suuri aukko yleissivistyksessä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkosta eronneet tampioita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin ko. "näkökulman" Ilta-Sanomien sivuilta, ja mieleni olisi tehnyt kommentoida suoraan sinne - se ei valitettavasti ollut mahdollista.

Mielestäni on aika epätoivoista yrittää perustella itselleen ja muille kirkosta nyt eroavien olevan jotenkin ymmärtämättömiä tai arvostella heidän yleissivistystään. Asiaa on myös täysin turha rinnastaa Facebookin "yleislakkoon". Asioilla ei ole toistensa kanssa juuri muuta tekemistä kuin tietoteknologian hyödyntäminen.

Suurin osa eronneista tuskin on eronnut Päivi Räsäsen sanomisten vuoksi. Ylen Homoillassa valtaosa kristillisten tahojen edustajista edusti samaa homofobista ja vanhoillista linjaa. Uskon, että suurimmalle osalle nyt eronneista keskustelu tarjosi muistutuksen siitä, millainen oma suhde kirkkoon ja kristinuskoon olikaan. On varsin hyvin tiedossa, että suuri osa suomalaisista kuuluu kirkkoon ihan muista syistä kuin siitä, että kokisi kirkon henkiseksi kodikseen ja sen opetukset oman uskonnollisuutensa mukaisiksi. Keskustelu on siis tarjonnut sen viimeisen sykäyksen erota instituutiosta, johon ei ole muutenkaan kuulunut kuin paperilla.

Uskon, että monella kirkosta eronneella on keskimääräistä parempi yleissivistys kuin monella kirkon rivijäsenellä. Itse olen eronnut kirkosta jo useampi vuosi sitten. Uskontoihin ja kulttuuriin liittyvä sivistykseni on kuitenkin millä tahansa mittarilla varsin vahva (olen opiskellut yliopistossa mm. uskontotiedettä, kulttuurintutkimusta, kirjallisuutta sisältäen myös raamattuopintoja jne.). Olen saanut myös kristillisen kotikasvatuksen pyhäkouluineen ja käynyt läpi peruskoulun ja lukion uskonnonopetuksen.

:laugh:

Hieman epäilen ettei eroavilla ole suurta aukkoa yleissivistyksessä. Ennemminkin he ovat luultavasti vain niitä kirkon jäseniä jotka eivät ole aikoihin tunteneet kirkkoa omakseen / tarpeelliseksi. Mediahuomio synnyttää lumipalloefektin, eli kerta muutkin niin sama kai se minullakin.

Aikansa kutakin.

Kyllä minusta tuntuu, että pieni vähemmistö on ollut niitä ihmisiä, joita suoranaisesti tämä homovastaisuus/-myönteisyys on oikeasti liikuttanut. Kyllä se enimmistö eroajista on ollut vain herättelyn tarpeessa. Nämä ihmiset ovat kuuluneet kirkkoon ehkä vain tavan vuoksi tms syyn takia, mutta eivät ole saaneet muuten aikaiseksi erota, vaikka ovat sitä jo miettineet pidemmän aikaa.

Tämä eroamisbuumi on nyt vain tehnyt kirkosta eroamisen kynnyksen pienemmäksi! Tämä oli vain ajan kysymys, että missä vaiheessa nämä kansalaiset olisivat eronneet kirkosta.

Minä en kyllä kanskaan kerta kaikkiaan ymmärrä tätä muotieroamista. Ei kai sitä muutenkaan voi selittää, että kaikille on just nyt yhtä aikaa tullut mieleen, että nyt täytyy erota. Päivi Räsäsen takia? En eroaisi hänen takiaan...

Miksi se haittaa että he eroavat kirkosta? Jos he teidän mielestä ovat tampioita niin eikös se ole hyvä että erosivat? Mitä tällanen tampioksi haukkuva ketju auttaa? Helpottaa sitä menetystä?

Ihan hyvä kirjoitus - enkä edes kuulu kirkkoon. Harva siis on perille kirkon päättävästä elimestä saati siitä, mitä kirkon sisällä jo ajatellaan. Heijastaa nykymaailmaa: ymmärtämättömyys ja kaikki-mulle-heti asenne. Ja kykenemättömyys seuraamaan mitään muuta kuin massaa.

Kirkkohan ON vanhoillinen eikä mikään muutos tapahdu hetkessä. Homot ovat nopeassa tahdissa edenneet lähes samaan kuin heterot ovat nyt. Ainoana erona on enää se biologinen mahdottomuus saada omia lapsia. Myös moni kirkkoon kuulumaton on adotptio-oikeutta vastaan. Tätäkään ei haluta nähdä.

Onko kukaan muuten kysynyt muslimeilta mitään? Heitähän on Suomessa aina vain enemmän?

[QUOTE="vieras";22265226]Niin on kuulemma kerrottu leikkikenttien ja pihamaiden asiantuntijapaneeleissa. Myös putkimiehissä ja taksikuskeissa on huhuttu olevan kummassakin joku homovastainen ammatin edustaja. Myös kaupan alan henkilökunnassa on useampia homovastaisia, joten jättäkäämme kaupassakäynti tästä lähtien väliin ja erotkaamme eri kaupparyhmien jäsenyydestä. Suomalaisessa yhteiskunnassa on myös aika suuri määrä homovastaisia henkilöitä, joten kannattaisi ehdottomasti jättää Suomen kansalaisuus ja muuttaa esim. homoparatiisi Ruotsiin.[/QUOTE]

Minun ei tarvitse käyttää sellaista putkimiestä tai taksikuskia, eikä käydä sellaisessa kaupassa, jonka johto julkisesti tuomitsisi ihmisen (en ole sellaista kyllä nähnyt) ja ilmoittaisi sen yrityksensä viralliseksi kannaksi, ja vielä perustelisi sitä jollakin ikivanhalla kirjalla.

Minä erosin kirkosta ihan siitä syystä että en nähnyt mitään syytä kuulua kirkkoon kun en ole uskovainen enkä käy kirkossa. Päivi Räsäsen mielipiteet eivät vaikuttaneet päätökseen (tosin erosin kirkosta jo paljon ennen homoiltaa)

Yhteistyössä