Kirkosta eroavilla suuri aukko yleissivistyksessä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkosta eronneet tampioita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirkosta eronneet tampioita

Vieras
Kommentti: Kirkosta eroavilla aukko yleissivistyksessä?
18.10.2010 15:30

Ensireaktioni oli tyrmistys, kun ensimmäiset tiedot kirkon jäsenten joukkokadosta pulpahtivat julkisuuteen. Siinä missä muut tuntuivat päivittelevän Ylen Homoillassa esiintyneen Päivi Räsäsen rankkoja homomielipiteitä, päivittelin itse kirkosta eroajien perusteluja.

En väheksy lainkaan sitä, kuinka loukkaavina moni koki Räsäsen näkemykset. Monelle on kipeä asia, ettei homoseksuaaleilla ole kirkossa vielä samoja oikeuksia kuin heteroilla.

Mutta en voinut käsittää, miksi ihmeessä joku eroaa kirkosta vedoten siihen, että joku kansanedustaja on jotakin mieltä jostakin?

Jos Räsäsen näkemykset potuttavat, eikö loogisempaa olisi protestoida Kristillisdemokraatteja jättämällä äänestämättä heitä kevään 2011 eduskuntavaaleissa?

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsäsellä ei ole kirkon sisällä minkään valtakunnan virallista valtaa.

Ovatko peruskoulu, kirkko ja media hoitaneet sivistyksellisen tehtävänsä niin huonosti, etteivät ihmiset vielä 2010-luvullakaan tiedä, ettei Kristillisdemokraatit ole kirkon puolue?

Siinä missä peruskoulun uskontotuntien opit tuntuvat haihtuneen monen mielestä, ilmeisesti myös prosenttilasku kaipaa kertausta. Poikkeuksellisen massiivisesta jäsenkadosta huolimatta kirkkoon kuuluu vieläkin liki 80 prosenttia kansasta.

Tästä joukosta Räsäsen - eli yhden kirkon rivijäsenen - mielipide edustaa 0, 000 0002 prosenttia kaikkien jäsenten mielipiteistä.

Ketkä sitten kirkossa käyttävät valtaa? Kirkon ylin päättävä elin on nelivuotiskaudeksi kerrallaan valittava, liki satapäinen kirkolliskokous, jonka jäsenten valintaan voi jokainen kirkon jäsen vaikuttaa joko suoraan tai välillisesti äänestämällä.

Piispainkokous voi antaa esityksiä kirkolliskokoukselle, jonka jäseniä he myös itse ovat.

Koskaan aiemmin Suomen luterilaisen kirkon historiassa ei piispakaarti ole ollut yhtä homomyönteinen kuin nyt. Homomyönteisyys riippuu tietysti määritelmästä.

Jos kriteeriksi asetetaan vaikkapa homoliittojen siunaaminen, niin yhdeksästä virassa olevasta piispasta puolet on julkisuudessa ilmaissut suhtautuvansa siihen myönteisesti.

Arkkipiispa Kari Mäkinen ilmaisi jo kauan ennen jäsenkatokohua puoltavansa homoliittojen siunaamista. Samoin Helsingin piispa Irja Askola.

Askola toisti kantansa pari päivää sitten Helsingin Sanomille.

"Kirkon äänihän on monipuolinen, ja esimerkiksi minä kannatan linjaa, jonka mukaan pappi voi siunata homo- tai lesboparin. Pääkaupunkiseudulla papiston enemmistö kannattaa rekisteröidyn parisuhteen siunaamista", Askola sanoi (HS 17.10.2010)

Suomi ei ole Pohjois-Korea. Vapaassa, demokraattisessa maassa saa vapaasti kuulua kirkkoon tai olla kuulumatta. Tai erota kirkosta hetken tunnepuuskassa, jos siltä tuntuu.

Toinen vaihtoehto on yrittää vaikuttaa kirkon sisällä, vaikkapa äänestämällä 14. marraskuuta pidettävissä seurakuntavaaleissa.

23 000 ehdokkaan joukosta löytyy taatusti omia mielipiteitä myötäilevä ehdokas - olipa kyse sitten suhtautumisesta homoseksuaaleihin tai johonkin kirkon jokapäiväistä työtä koskevaan asiaan.

Viime kädessä kirkon valta on jokaisella kirkon jäsenellä tasapuolisesti. Kirkon valta ei ole niillä vaan meillä - eli valtavasta erobuumista huolimatta toistaiseksi vielä noin 80 prosentilla Suomen kansasta.

Milla Rautiainen

Asiaa. Mutta suomalaisilla, nuorilla erityisesti, on tapana alkaa huutamaan aina kuorossa, kun joku vain yllyttää. Perusteluja ei tarvita, eikä omaa järkeä saa käyttää. BB-kansa ulvoo laumana perässä ja juoksee päättömästi minne tahansa, missä on jotain median yllyttämää.

Hieman epäilen ettei eroavilla ole suurta aukkoa yleissivistyksessä. Ennemminkin he ovat luultavasti vain niitä kirkon jäseniä jotka eivät ole aikoihin tunteneet kirkkoa omakseen / tarpeelliseksi. Mediahuomio synnyttää lumipalloefektin, eli kerta muutkin niin sama kai se minullakin.

Aikansa kutakin.

Minulla varmaan on aukko yleissivistyksessä, mutta kuka hemmetti on Milla Rautiainen ja miksi minun pitäisi olla kiinnostunut hänen sanomisistaan...?

Milla Rautiainen näyttää olevan tuon ylläolevan kirjoituksen kirjoittaja. Nyt aukkosi on täytetty. Miksi sinun pitäisi myöskään olla kiinnostunut kaikkien noiden muiden nickien takana olevien tuntemattomien kirjoituksista??? Aukkoja näyttää olevan myös palstalaisten harjoittaman keskustelun sivistystasosta. Samat tyypit jankaavat samoja asioita ja tässä, jos missä huomaa kuinka jotkut omivat suvaitsevaisuuden ja mielipidevapauden oikeutuksen vain itselleen muita kunnioittamatta.

Hieman epäilen ettei eroavilla ole suurta aukkoa yleissivistyksessä. Ennemminkin he ovat luultavasti vain niitä kirkon jäseniä jotka eivät ole aikoihin tunteneet kirkkoa omakseen / tarpeelliseksi. Mediahuomio synnyttää lumipalloefektin, eli kerta muutkin niin sama kai se minullakin.

Aikansa kutakin.

Kamoon, eikö muka Räsäsen sanomisesta täällä olla tuohtuneita ja erotaan kirkosta just siks?!, eli ei edes tajuta mistä on kyse kunhan vouhkataan.

[QUOTE="xyz";22265106]Ja tämähän ei päde uskovien keskuudessa? :)[/QUOTE]

Aika monet uskovat kritiikittömästi myös moniin muihin asioihin, joita opetetaan koulussa tai kerrotaan mediassa. On todella typerää lyödä tuolla ikivanhalla heitolla. Väität siis, että yli neljä miljoonaa suomalaista ovat jotenkin vähä-älyisiä. Olisi jotenkin järkevää yrittää sinukin puhua asiasta ja jättää viisastetlu sikseen. Se osoittaa vain, että oikeaa keskustelua ei ole kykyä käydä.

[QUOTE="vieras";22265131]Uskovaisen perusteet ovat Raamatussa.[/QUOTE]

Raamattu se vasta hauska kirja onkin. Sieltä voi poimia ohjeikseen mitä haluaa. :) Ja vanhan testamentin opit sivuutta ihan täysin. Minä en näe tässä logiikkaa, anteeksi vain.

Eikös tuossa homokeskustelussa ollut mukana myös joku pappi, joka oli samaa mieltä Räsäsen kanssa? En ole sitä siis katsonut, mutta näin ymmärsin ettei Räsänen ollut siellä ainoa vastustaja joka perusteli Raamatulla? Ja siis kirkossa on paljon pappeja jotka jakavat Räsäsen kannan? Yhtä lailla kun on pappeja jotka ovat eri mieltä? Kyseessä ei siis ole ainoastaan Räsäsen henkilökohtainen mielipide, vaan moni kirkossa jakaa hänen mielipiteensä.
Itse uskon että kirkosta erosivat nyt sellaiset, jotka vain tarvitsivat jonkun sysäyksen erolleen. Jos on aikaisemmin ollut kirkossa uskonsa vuoksi ja mukana toiminnassa, ei varmasti Räsänen saanut sellaisia eroamaan.

No shit, Sherlock.
Lähinnä ihmettelin sitä että miksi hän on kirjoittanut sen kirjoituksen (ilmeisesti jossain julkisuudessa) ja kuvittelee, että jotakuta kiinnostavat hänen ajatuksensa.

Kuvitteletko sitten, että omat ajatuksesi kiinnostavat moniakaan ihmisiä. Tämä Milla Rautiainen, jota en lainkaan tunne, kirjoittaa varsin asiallista ja ohjeistavaa kritiikkiä myös suomalaisten massahysteriakäyttäytymistä kohtaan ja esittää hyviä hypoteettisia kysymyksiä suomalaisten sivistys- ja älykkyystasosta.

[QUOTE="vieras";22265147]Aika monet uskovat kritiikittömästi myös moniin muihin asioihin, joita opetetaan koulussa tai kerrotaan mediassa. On todella typerää lyödä tuolla ikivanhalla heitolla. Väität siis, että yli neljä miljoonaa suomalaista ovat jotenkin vähä-älyisiä. Olisi jotenkin järkevää yrittää sinukin puhua asiasta ja jättää viisastetlu sikseen. Se osoittaa vain, että oikeaa keskustelua ei ole kykyä käydä.[/QUOTE]

Ne neljä miljoonaa vielä kirkkoon kuuluvaa on varmaan 99 prosenttisesti kastettu vauvoina. Ei heiltä ole kysytty. Oma ääni alkaa tulla esiin.

Uskovaiset uskokoon rauhassa. Mutta turha väittää, että nyt eroavat tekisivät sen hetken huumassa ja ajattelematta. Kyllä tässä on juuret syvemmällä.

[QUOTE="vieras";22265166]Eikös tuossa homokeskustelussa ollut mukana myös joku pappi, joka oli samaa mieltä Räsäsen kanssa? En ole sitä siis katsonut, mutta näin ymmärsin ettei Räsänen ollut siellä ainoa vastustaja joka perusteli Raamatulla? Ja siis kirkossa on paljon pappeja jotka jakavat Räsäsen kannan? Yhtä lailla kun on pappeja jotka ovat eri mieltä? Kyseessä ei siis ole ainoastaan Räsäsen henkilökohtainen mielipide, vaan moni kirkossa jakaa hänen mielipiteensä.
Itse uskon että kirkosta erosivat nyt sellaiset, jotka vain tarvitsivat jonkun sysäyksen erolleen. Jos on aikaisemmin ollut kirkossa uskonsa vuoksi ja mukana toiminnassa, ei varmasti Räsänen saanut sellaisia eroamaan.[/QUOTE]

Niin on kuulemma kerrottu leikkikenttien ja pihamaiden asiantuntijapaneeleissa. Myös putkimiehissä ja taksikuskeissa on huhuttu olevan kummassakin joku homovastainen ammatin edustaja. Myös kaupan alan henkilökunnassa on useampia homovastaisia, joten jättäkäämme kaupassakäynti tästä lähtien väliin ja erotkaamme eri kaupparyhmien jäsenyydestä. Suomalaisessa yhteiskunnassa on myös aika suuri määrä homovastaisia henkilöitä, joten kannattaisi ehdottomasti jättää Suomen kansalaisuus ja muuttaa esim. homoparatiisi Ruotsiin.

[QUOTE="xyz";22265161]Raamattu se vasta hauska kirja onkin. Sieltä voi poimia ohjeikseen mitä haluaa. :) Ja vanhan testamentin opit sivuutta ihan täysin. Minä en näe tässä logiikkaa, anteeksi vain.[/QUOTE]

Sehän on uskovien ongelma, ei sinun.

No shit, Sherlock.
Lähinnä ihmettelin sitä että miksi hän on kirjoittanut sen kirjoituksen (ilmeisesti jossain julkisuudessa) ja kuvittelee, että jotakuta kiinnostavat hänen ajatuksensa.

Ai jaa. Vain homomyönteiset kirjoitukset ja kirkosta eroamiseen yllyttävät kirjoitukset ovat kiinnostavia. Muita ei saa esittää eikä julkaista. No näkemys se on tuokin.

[QUOTE="vieras";22265180]Kuvitteletko sitten, että omat ajatuksesi kiinnostavat moniakaan ihmisiä. Tämä Milla Rautiainen, jota en lainkaan tunne, kirjoittaa varsin asiallista ja ohjeistavaa kritiikkiä myös suomalaisten massahysteriakäyttäytymistä kohtaan ja esittää hyviä hypoteettisia kysymyksiä suomalaisten sivistys- ja älykkyystasosta.[/QUOTE]

Se on sinun mielipiteesi, minä olen muuta mieltä.
Minä en kehota pitämään omia ajatuksiani ohjenuorana -toisin kuin tuon jutun kirjoittaja ilmeisesti kehottaa. Ainakin kirjoittaja selvästi ajattelee olevansa muita fiksumpi ja muiden yläpuolella.

ja en muuten itse ole nyt kirkosta eronnut, vaan tein sen oman harkinnan mukaan jo yli kymmenen vuotta sitten.

Asiallinen kirjoitus ja samaa olen itse pohtinut luettuani nettilehtiä. Mä en siis ymmärrä tätä joukkoeroa yhden KD poliitikon sanomisten jälkeen. Vähän tyhmältä tuntuu tuo eroava joukko siis munkin mielestäni. Menevät vaan massan mukana, mutta näinhän se on aina ollut. Harva kulkee omia polkujaan.

Luin ko. "näkökulman" Ilta-Sanomien sivuilta, ja mieleni olisi tehnyt kommentoida suoraan sinne - se ei valitettavasti ollut mahdollista.

Mielestäni on aika epätoivoista yrittää perustella itselleen ja muille kirkosta nyt eroavien olevan jotenkin ymmärtämättömiä tai arvostella heidän yleissivistystään. Asiaa on myös täysin turha rinnastaa Facebookin "yleislakkoon". Asioilla ei ole toistensa kanssa juuri muuta tekemistä kuin tietoteknologian hyödyntäminen.

Suurin osa eronneista tuskin on eronnut Päivi Räsäsen sanomisten vuoksi. Ylen Homoillassa valtaosa kristillisten tahojen edustajista edusti samaa homofobista ja vanhoillista linjaa. Uskon, että suurimmalle osalle nyt eronneista keskustelu tarjosi muistutuksen siitä, millainen oma suhde kirkkoon ja kristinuskoon olikaan. On varsin hyvin tiedossa, että suuri osa suomalaisista kuuluu kirkkoon ihan muista syistä kuin siitä, että kokisi kirkon henkiseksi kodikseen ja sen opetukset oman uskonnollisuutensa mukaisiksi. Keskustelu on siis tarjonnut sen viimeisen sykäyksen erota instituutiosta, johon ei ole muutenkaan kuulunut kuin paperilla.

Uskon, että monella kirkosta eronneella on keskimääräistä parempi yleissivistys kuin monella kirkon rivijäsenellä. Itse olen eronnut kirkosta jo useampi vuosi sitten. Uskontoihin ja kulttuuriin liittyvä sivistykseni on kuitenkin millä tahansa mittarilla varsin vahva (olen opiskellut yliopistossa mm. uskontotiedettä, kulttuurintutkimusta, kirjallisuutta sisältäen myös raamattuopintoja jne.). Olen saanut myös kristillisen kotikasvatuksen pyhäkouluineen ja käynyt läpi peruskoulun ja lukion uskonnonopetuksen.

Yhteistyössä