Kirjoja, jotka olet lukenut useammin kuin kerran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marischa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marischa

Vieras
Onko sellaisia kirjoja, jotka olet lukenut useammin kuin kerran? Miksi luit kahdesti tai useammin saman kirjan? Tähän lasketaan mukaan myös se, jos olet lukenut jonkun kirjan kahdella (tai useammalla kielellä).

On näitä useempiakin, mitkä olen lukenut useempaankin kertaan. Etenkin lapsena tuli jotain suosikkiteoksia luettua. Mutta vähän vanhempana tulee ainakin mieleen:

1. Taru Sormusten Herrasta. Ainakin 3-4 kertaa lukenut suomeksi ja kerran englanniksi
2. Sinuhe Egyptiläinen. 2 kertaa. Eka kerta yläasteella, toka kerta aikuisena.
3. Tuntematon Sotilas. Sama homma kuin egyptiläisessä.
4. Saatana saapuu Moskovaan. Kahdesti.
5. Useempikin scifi, ainakin Clarkea ja Asimovia on tullut kahlattua kahteenkin otteeseen.
6. Muutamat Dostojevskit
7. Useemmatkin Vonnegutit, osa englanniksi
8. Game of Thrones. Ekat neljä osaa suomeksi, ekat viisi osaa englanniksi.
9. Useempikin kevyehkö sotakirja. Ekat kerrat yläasteella, sitten aikuisena uudestaan.
10. Veljeni Sebastian. Tämä synkkä teos kiehtoi minua nuorena poikana jostain syystä, luin kahteen kertaan. Eka kerta ehkä 13-14v, toka kerta ehkä 17-18v.

Ja onhan niitä muitakin. Ja kaikki edellämainitut voisi lukea vieläkin uudestaan. Paitsi ehkä Game of Thrones. Se on nimittäin niin pitkä ja siitä on loistava tv-sarjakin, joten sitä ei enää tarvi kahlailla.

10. Veljeni Sebastian. Tämä synkkä teos kiehtoi minua nuorena poikana jostain syystä, luin kahteen kertaan. Eka kerta ehkä 13-14v, toka kerta ehkä 17-18v.

Harvoin kukaan nostaa tätä kirjaa esiin! Oli minustakin tosi vaikuttava, olen lukenut muutamaan kertaan. Kirjailijakin on (oli) tuttu. Olen lukenut sen myös nyt aikuisena, jolloin sen lukikin aivan eri näkökulmasta. Suosittelen lukemaan vielä kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26926101:
Harvoin kukaan nostaa tätä kirjaa esiin! Oli minustakin tosi vaikuttava, olen lukenut muutamaan kertaan. Kirjailijakin on (oli) tuttu. Olen lukenut sen myös nyt aikuisena, jolloin sen lukikin aivan eri näkökulmasta. Suosittelen lukemaan vielä kerran.

Varmaan luenkin. Kunhan ei oo pohjalla kauheen ahistunut fiilis... koska suhteellisen ahdistava kirja.

Oon lukenut elämässäni vaan yhen kirjan mutta sen kahdesti. Koska se on vaan niin hyvä. Jumala armahtaa minä en.

No oon mä sit lukenut juti-suomi-juti-sanakirjan ja pari muuta vastaavaa mut niit ei ehkä lasketa?

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Sidney Sheldonin Jos huominen tulee. Hyvä tarina kostosta. Syyttömänä tuomittu nainen päättää kostaa niille, jotlka lavastivat hänet tuomittavaksi vankilaan. Voisin lukea kolmannenkin kerran, koska viime lukemisesta on niin pitkä aika. Muitakin Sheldoneita voisin lukea uudestaan.

Koulun vuoksi on tullut luettua etenkin näitä suomalaisia klassikoita useampaan kertaan, ensin yläasteella ja sitten lukiossa.

Sormusten Herran luin ensimmäisen kerran 10-vuotiaana, kun fantasia-kärpänen puraisi, ja sen jälkeen se oli luettava vielä joka kerran ennen leffan ilmestymistä :)

Potterit on kans tullut luettua lukuisia kertoja, sekä suomeksi että englanniksi.

Nyt luin Tulen ja Jään laulun suomeksi, mutta ostin sitten englanninkielisinä pokkareina koko Game of Thrones-sarjan ja täytyy sanoa että ekan kerran tuntuu miellyttävämmältä lukea kirjaa englanniksi eikä omalla äidinkielellä.

Tästä tulisi mulla loputon lista. Jos nyt viimeksi uudelleen lukemiani laitan, niin Irvingin Ystäväni Owen Meany, McCulloughin Okalinnut, Steinbeckin Eedenistä itään & Hiiriä ja ihmisiä ja Potterit :)

Nuo olen lukenut jo moneenkin kertaan samoin kuin lukemattomat muut kirjat. Jokaisella lukukerralla löytää jotain uutta ja kyllähän kirjat muutaman vuoden tauon jälkeen tuntuvat taas melkein lukemattomilta. Hyvän kirjan voi lukea lukemattomia kertoja :)

Deborah Spungenin Nancyn olen lukenut varmaan viisi kertaa. On vaan koskettava tarina.

Dumas'n Monte Criston kreivin olen lukenut noin kymmenen kertaa, koska se vaan on niiiiiiiiiiin hyvä!

Millenium-trilogian luin ensin suomeksi ja sitten ruotsiksi.

Niitä on vaikka kuinka monia. Potterit olen lukenut niin monesti, etten edes muista. Joskus tuntuu liian vaivalloiselta etsiä jotain ennestään lukematonta hyvää kirjaa, niin tulee palattua vanhoihin suosikkeihin.

Muutamia Stephen Kingin kirjoja oon lukenu pari kertaa ja Kaari Utrion kirjoja, ovat niin hyviä.
Sitten pehmytkantiset Jääkansan tarina- sarjan kirjat oon lukenu varmaan 3 tai 4 kertaa
läpi.

Olin nuorempana innokas kirjojen ostaja, mutta nyt kun netti keksitty ja siellä tulee aikaa vietettyä on kirjatkin jääneet vähemmälle :( Itse kun tykkään hieman kierostakin ja naisiakin solvaavasta huumorista, olen lukenut Juha Vuorisen Juoppuhullunpäiväkirja kirjoja pariinkin kertaan :) Kevyttä ja hauskaa luettavaa :)

[QUOTE="vieras";26926223]Sidney Sheldonin Jos huominen tulee. Hyvä tarina kostosta. Syyttömänä tuomittu nainen päättää kostaa niille, jotlka lavastivat hänet tuomittavaksi vankilaan. Voisin lukea kolmannenkin kerran, koska viime lukemisesta on niin pitkä aika. Muitakin Sheldoneita voisin lukea uudestaan.[/QUOTE]

Oikeastaan kaikki Sheldonit. Mun mielestä paras on Kuin rotta loukossaan, tai Kuka pelkää pimeää.

Sormusten herrat (suomeksi ja englanniksi useampaankin otteeseen) ja Geiman & Pratchetin Hyviä enteitä (loistavaa huumoria) On varmaan muitakin mut ei tuu nyt mieleen...

Mulla on Kingin kirjoja varmaan lähemmäks 20. Joitain olen lukenut jopa kahteen kertaan :)

Juh, myö keräillään Kingin ja James Pattersonin kirjoja. =)
Kingin kirjoja löytyy 29 ja pari Kingin ja Straubin yhteisiä, pari taitaa olla Kingin salanimellä kirjoitettuja. =)

Kyllähän suurin osa Kingin kirjoista on tosi hyviä.

Torey Haidenin (vai miten se kirjotettiinkaan) kirjoja olen lukenut useemman kerran. Nuorena tyttönä ahmin niitä ja nyt olen ruvennut taas lukemaan kaikki jotka vaan käsiini saan :)

On monia muitakin, mutta en vaan muista enää että mitä :D

Enemmän kuin kaksi kertaa olen lukenut

Ylpeys ja Ennakkoluulo
Taru Sormusten Herrasta
Game of Thrones (ekat 4 kirjaa)
The Mortal Instruments-kirjat
Ruohometsän kansa
Luolakarhun klaani-kirjat

Ja teininä luin monta kertaa Tuija Lehtisen nuortenkirjat :)

Pari kertaa olen lukenut hyvin monet kirjat, esim. Leena Lehtolaisen dekkareita, David Eddingsin fantasiakirjoja, Anne Ricen vampyyrikirjoja...

Yhteistyössä