arvostatteko kirjailijoita? Ketkä ovat teidän mielestä hyviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lukeva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lukeva

Vieras
ja tunnetteko ketään kirjailijaa?

Olen aina lukenut paljon ja varsinkin viime aikoina, kun on jäänyt lasten kasvun myötä enemmän aikaa lukea. Nyt kun suomalaiset kirjailijanaiset on alkaneet menestyä maailmalla hyvin, olen alkanut itsekin eri tavalla arvostaa kirjailijoita. Hyvän kirjan myötä voi unohtaa kodin sekasotkut, lasten koululäksyt ym. hetkeksi. Toisaalta on myös paljon kirjailijoita joiden kirjoista en tykkää yhtään enkä ymmärrä miten heidän teoksiaan on edes julkaistu. Mutta ehkä toiset taas tykkäävät sellaisesta mistä minä en.

Olisi mahtavaa tuntea joku kirjailija tai edes tavata joku.
Onko tällä palstalla yhtään oikeaa kirjailijaa? Ei tarvitse paljastaa kuka olet, mutta jos täällä on kirjailija olisi jännä kuulla ammatistasi.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli, että mitä mieltä olette kirjailijoista, arvostatteko? Luetteko kirjoja minkä verran?

Olen kirjafriikki. Olen aina lukenut paljon ja luen edelleen. Lapsuuden kodissani luettiin paljon ja nyt minunkin perheeni lukee paljon :)

Arvostan kirjailijoita - en kyllä ihan kaikkia. Kotimaisessa kirjallisuudessa on paljon esikoisromaaneja jotka olisi saanut jäädä julkaisematta. Usein jo ensimmäisiltä sivuilta paljastuu kirjailijan kielellinen taso ja jos se on kovin yksinkertaista niin ainakaan minä en jaksa sitä lukea.

En tunne ketään kirjailijaa eikä minulla ole ikinä ollut mitään haluakaan tuntea.

Jos et ole ikinä käynyt kirjamessuilla helsingissä niin mene ihmeessä nyt syksyllä. Lokakuun lopussa. Ja siellä voit livenä tavata niin monta kirjailijaa kun ehdit ja jaksat.

Jos et ole ikinä käynyt kirjamessuilla helsingissä niin mene ihmeessä nyt syksyllä. Lokakuun lopussa. Ja siellä voit livenä tavata niin monta kirjailijaa kun ehdit ja jaksat.

Oi, tuo oli hyvä ajatus. En ole ikinä käynyt, en ole edes ajattellut asiaa.

Minua kiinnostaa se miten kirjailija keksii sen juonen ja miten jotkut osaavat kirjoittaa sellaista ihmeellisen tempaavaa tekstiä.

Kyllä, arvostan kirjailijoita. Kirjailijan työ on vaativaa ja itsekuria täytyy olla. Harvoilla on taito kertoa tarinoita sillä tavalla mukaansatempaavasti että pystyy myymään niitä muille. Kirjoissa avautuu uusia maailmoita, rakastan lukemista.

Itse en tunne henk. koht ketään tunnettua kirjailijaa. Suomalaisista nykykirjailijoista arvosta eniten Riikka Pulkkista, Miika Nousiaista, Sofi Oksasta ja Kari Hotakaista.

Arvostan erittäin paljon. Kadehdittava taito osata kirjoittaa joku tarina eläväksi, sellaiseksi, mihin voi uppoutua ja joka vie mukanaan. Lukeminen on rentoutumiskeinona ihan parasta. Suomessa on hyvät kirjastopalvelut, joten harrastuksenakin halpa, jos ei jokaista lukemaansa kirjaa halua ostaa omaan hyllyyn.

Tänä kesänä olen seurannut Sofi Oksasen uuden kirjan tuotantoblogia, ja enpä ole tullut ajatelleeksikaan, kuinka paljon ihmisiä yksi kirja voi työllistää. Mielenkiintoista luettavaa oli.

[QUOTE="vieras";27159557]Oi, tuo oli hyvä ajatus. En ole ikinä käynyt, en ole edes ajattellut asiaa.

Minua kiinnostaa se miten kirjailija keksii sen juonen ja miten jotkut osaavat kirjoittaa sellaista ihmeellisen tempaavaa tekstiä.[/QUOTE]

Tutki kirjamessujen ohjelma etukäteen ja suunnitele keiden kirjailijoiden haastattelut jne haluat kuulla. Siellä todellakin on ohjelmaa useammalle päivälle kirjallisuudesta pitäville. OLen käynyt monta kertaa ja taas lähden.

Arvostan erittäin paljon, samoin kuin hyviä kääntäjiä, runoilijoita, sanoittajia. Hyviä on paljon, ketään en henk.koht tunne, enkä oikeastaan haluakaan tuntea pelkästään siksi että ovat kirjailijoita.

Arvostan mielestäni hyviä kirjailijoita siinä kuin muutenkin arvostan taitavia ihmisiä.

Yhden tunnen, (ei mikään julkkis) ja aika hyvä käsitys minulla on siitä apurahaelämästä =)
Ei käy kateeksi, suurinta osaa ei taloudellinen menestys välttämättä kauheasti kohtaa.

Suomalaisista pidän esim. Markus Kajon, Kaari Utrion, Tuomas Kyrön, Arto Paasilinnan, Jari Tervon ja Ilkka Remeksen kirjoista.

Samoin kuin Lex yllä, arvostan mielestäni hyviä kirjailijoita, kuten arvostan muitakin taitavia ihmisiä. Oma arvostukseni ei vaadi menestystä - miehen isä on julkaissut historiateoksen, jossa kerrotaan oman kotipaikkakunnan toiminnista sotien aikana ja niiden välillä. Se ei ollut mikään maanlaajuinen menestys, mutta arvostan paljon hänen tietojaan ja aikaa, jonka hän käytti tiedon keräämiseen (oman leipätyönsä ohella).

Omia suomalaisia suosikkeja on mm. Laila Hirvisaari, Kaari Utrio, Väinö Linna. Kovasti suitsutetun Sofi Oksasen tuotannosta on ollut mieleen vain Puhdistus.

No en mä jokaista kirjailijaa arvosta kirjailijana niin kuin en muitakaan ammattikuntia pidä suoralta kädeltä arvostettavina. Kyllä se lahjakkuus ja persoona tekee paljon.

Ehdoton lempparikirjailijani on Jose Saramago. Tutustuin hänen tuotantoonsa vähän vahingossa, kun viitisen vuotta sitten tykästyin kauhuelokuvaan Blind. Se on Saramagon kirjan ''Kertomus sokeudesta'' pohjalta tehty. Ja Saramago ei ole siis mikään pelkkä kauhukirjailija, vaan Nobel-palkittu NERO. Hänen teoksistaan pidän eniten kirjasta Oikukas kuolema, joka on toisaalta riipaiseva mutta toisaalta ihan hulvaton.
Muita ulkomaisia lempikirjailijoitani ovat J.R.R. Tolkien, George R.R. Martin, Laura Esquivel, Mario Vargas Ilosa ja J.K. Rowling.

Kotimaisista kirjailijoista Sofi Oksanen ihastutti jo esikoisellaan ja Stalinin lehmät vain vahvisti käsitystä todella lupaavasta ja lahjakkaasta kirjailijasta. Puhdistus sitten toikin jo Sofin varmasti koko kansan tietoisuuteen.

Yhteistyössä