kirjoitatteko facebookiin miten paljon muilla kielillä

Tuli vaan mieleen kun kirjoittelin tuossa aamun tervehdyikset englanniksi ja vastailin yhdelle tutulle suomeksi, toiselle englanniksi ja kolmannen eilisen hyvät yöt luin italiaksi (yritän tässä sivussa opetella vähän italiaa ja tanskaakin, mutta uskon että suomen opettelu ulkomaisille ystävilleni olisi ylivoimaista, niinpä pääasiallinen facebook kieleni taitaa olla englanti)
 
miu
jos mulla ois ulkomaalaisia kavereita, jotka ei suomea ymmärrä, laittaisin statukseni aina englanniksi, mut jos ´kommentoin jonkun suomalaisen kaverin juttua, ihan suomeksi sitten
 
Alkuperäinen kirjoittaja miu:
jos mulla ois ulkomaalaisia kavereita, jotka ei suomea ymmärrä, laittaisin statukseni aina englanniksi, mut jos ´kommentoin jonkun suomalaisen kaverin juttua, ihan suomeksi sitten
minä teen juuri noin ja yksi suomalainen "ystäväni" on ilmoittanut ettei hän minun päivyksiäni edes lue sitten "kun ei englantia osaa". Mainitsin että toki suomeksi saa kirjoittaa minulle, mutta itse kirjoitan siksi englanniksi että suurin osa kavereistani ei puhu suomea. no ehkä ne minun kirjoitukset ei hänen elämässään ja facebook keskusteluissaan olekaan yhtään tärkeitä sitten ja välikös sillä minulle edes on.. Eihän jossakin porukassakaan ole kaikkien pakko puhua vaikka sitä sitten joskus kysyy siltä tuppisuultakin jotakin ihan vaan vaikka kohteliaisuudesta
 
vierailijainen
Minä kirjoitan aina suomeksi, mutta kaksi kaveriani kirjoittaa saman asian suomeksi ja ruotsiksi ja kauttaviiva väliin. Se on aika kiva tapa, kun on molemmankielisiä kavereita. Ja ihmiset kommentoi oman äidinkielensä mukaan ja varmaan suurin osa kuitenkin ymmärtää molemmat kieletkin.
 
jaana
Alkuperäinen kirjoittaja vierailijainen:
Minä kirjoitan aina suomeksi, mutta kaksi kaveriani kirjoittaa saman asian suomeksi ja ruotsiksi ja kauttaviiva väliin. Se on aika kiva tapa, kun on molemmankielisiä kavereita. Ja ihmiset kommentoi oman äidinkielensä mukaan ja varmaan suurin osa kuitenkin ymmärtää molemmat kieletkin.
Mulla on just näin - siis kavereina on muutama ruotsinkielinen. Ne jotka osaavat myös suomea, kirjoittavat molemmilla kielillä ja kommentteja tulee suomeksi ja ruotsiksi. Yksi mun sukulainen (asunut Ruotsissa jo 60-luvun lopulta lähtien) osaa kyllä puhua suomea ja ymmärtää suomenkielellä kirjoitetut tekstit, mutta hän ei osaa/halua kirjoittaa itse suomeksi. Hänen kanssaan sitten jutellaan niin, että minä kirjoitan suomeksi ja hän sitten vastailee ruotsiksi.
 

Yhteistyössä