Kirjesalaisuuden tulkinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Hei,

Tälläisestä asiasta tuli käden vääntö, mitä mieltä olette te:
Jos kirjoittelen viestejä facebookissa jonkun kanssa, saanko näyttää ne kaikki, myös sen toisen minulle lähettämät viestit jollekin kolmannelle henkilölle?
Esim ottaa näytöstä kuva ja lähettää vaikka s.postilla tai antaa vaikka lukea ihan omalta koneeltani ne?
Mitä tuumitte?

Kyllä lain mukaan saa näyttää, mutta hyvien tapojen mukaistahan se ei ole... Kirjesalaisuushan rajoittaa vain sitä, kuka kirjeen/viestin saa avata, mutta avaamisen jälkeen sisältöä ei suojaa mikään laki. (Paitsi jos on kyse esim. potilastiedoista tms.)

Saahan kirjeenkin antaa luettavaksi kenelle tahansa, joten miksei faceebook sivuakin voi antaa toisen luettavaksi. Eteenpäin lähettämistäkään ei ole kielletty, mutta moraalisesti se voi olla arveluttavaa.

Joo, kannattaa miettiä minkälaista dokumenttia omalla allekirjoituksellaan jakaa eteenpäin kirjeenä, maililla, facessa. Ei siihen ole mitään valtaa mitä vastaanottaja viesteille tekee.
Ymmärtääkseni kirjesalaisuus = toiselle osoitettuja viestejä ei saa avata.

Saa tietysti, se on henkilön oma valinta. Jos haluaa olla kirjeen lähettäneen henkilön luottamuksen arvoinen, niin silloin ei näytä.

ELi ei sitä laki kiellä, hyvät tavat ja järki kyllä.

Mutta kyllä mä olen näyttänyt viestejä ja kirjeitä mun miehelle. Nopeammin se on sen lukenut itse kuin minä ääneen.

Toisaalta osaan myös pitää salaisuuden jos on tarvis.

Töissä olen oppinut, että jos jotain kirjoittaa, niin se on julkista. Jos laitat jotain nettiin, se on julkista.

Jos et halua jonkun jutun leviävän, älä kerro sitä kenellekään tai korkeintaan yhdelle luotettavalle.

Yhteistyössä