kirjanpitäjä tai joku joka ymmärtää täs pikkasen enemmän kun mä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palalalala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palalalala

Vieras
mä kyselin jo jonkin aikaa sit et ottaako mun mies yritystoimintaan mukaan mun kynsijutun vai teenkö omalla y:tunnuksella kynsiä, kun tarviin siihen 1200? rahaa. No me tultiin siihen tulokseen että minä lainaan sen miehen yritykseltä tuon summan mutta ongelma tuli uus.. plaah.

eli mulla on entuudestaan jo y tunnus ja mä nyt sit otan tän y tunnuksen kans lainaa miehen yritykseltä joka on OY ja me tehdään ihan viralliset velkakirjat ja pienet korot ym... mut mun y tunnus ei ole alv.rekisterissä eka aattelin että laitan sen heti siihen mut tää tuttu sano että mä en tuu tän vuoden loppuun mennessä saamaa sitä 8500? jonka ylimeneväst pitää makasaa alv:t. olisin maksanu tän 1200? ns pimeenä tai jotain tälle joka kouluttaa joka tilaa tän paketin mulle johon sisältyy tilpehöörit kynsien tekoon.

no nyt mun mies sanoo että mun pitää ottaa kuitti ym siit koulutuksesta onko se nyt näin vai mitä mä teen

lyhykäisyydes.. miten yritys joka lainaa yritykselle rahaa. ovat riippuvaisii alv:st ym

ALV-velvolliseksi voi hakeutua oma-ehtoisesti vaikkei 8500 ?:n raja ylittyisikään. Tällöin olet velvollinen toimittamaan alv-valvontailmoituksen ja maksamaan arvonlisäveron jos maksettavaa syntyy, mutta toisaalta olet myös oikeutettu vähentämään liiketoimintaa varten ostetuista tavaroista ja palveluista alv:n.

Kuitit toki tarvitset kirjanpitoon oli yrityksesi alv-velvollinen tai ei.

Jos olet alv rekisterissa, noi sinun investointien alvitkin olisivat vähennyskelpoisia! Koulutuksia on niin alvillisia kun alvittomia, riippuu pitäjästä. Ja rehellinen yritystoiminta on kenties parempi aloittaa jollain muulla tavalla, kun pimeillä kursseilla/tarvikkeilla.
Alv:lla ja lainalla ei ole keskenään mitään tekemistä.

Kaikenkaikkiaan sinun sepustus on niin sekava, että en saa mitään selvää :D Sulla on oma y-tunnus? Lainaat kuitenkin mieheltä y-tyunnuksen? Ja se on OY-muotoinen? Vai mikä kuvio siinä on takana.......

Ota hyvä ihminen yhteys tilitoimistoon!

Tuo 8500 e, se suhteutetaan koko vuodelle. Jos siis tienaat 4 kk:ssa 8000 e, se on suhteutettuna 2000 e/kk ja koko vuodelle 24000 e. Ei alvilliseksi menee. Ja aina, aina kaikesta kuitit, tottakai. Jos et saa kuittia, et voi vähentää alvia. Understand?

Lainaaminen ja alv ei ole missään tekemisissä toistensa kanssa.

Sun juttusi on niin seko, että parasta mennä tilitoimistoon ja antaa niiden hoitaa koko juttu. Tuntuu, että et ole muutenkaan kovin hyvin perillä yritystoiminnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Ota hyvä ihminen yhteys tilitoimistoon!

Tuo 8500 e, se suhteutetaan koko vuodelle. Jos siis tienaat 4 kk:ssa 8000 e, se on suhteutettuna 2000 e/kk ja koko vuodelle 24000 e. Eli alvilliseksi menee. Ja aina, aina kaikesta kuitit, tottakai. Jos et saa kuittia, et voi vähentää alvia. Understand?

Lainaaminen ja alv ei ole missään tekemisissä toistensa kanssa.

Siis alvilliseksi menee!!

Yhteistyössä