Kipuraja 20km asunnon etäisyydelle keskustasta. Mikä on oma kipurajasi?

  • Viestiketjun aloittaja asunto
  • Ensimmäinen viesti
Tärkein on se että työmatkaan ei kulu yli puolta tuntia (autolla) keskustaan voi olla matkaa muutama kymmenen kilometriä ehkä 40 voisi olla kipuraja. Kaksi (tai oikeastaan kolme) omakotitaloa olen elämäni aikana ostanut ja kun ne ovat olleet alle 100 tuhatta euroa tuskin tällä hetkellä olisin valmis asunnosta maksamaan 2/3 osaakaan tuosta.
 
"vierailija"
No Helsingissä ei tarvitse asua keskustassa ollakseen kaikkien palvelujen vieressä. Mutta sanotaan nyt 10 km keskustasta on kipuraja. Palvelut löytyy kuitenkin läheltä kuin myös iso ostoskeskus noin 2-3 km päästä.
 
Meillä näin
Meillä on mun mielestä todella hyvä sijainti Tampereen kehyskunnassa. 10 km Tampereen keskustaan mutta kuitenkin meidän kunnan perus- ja kauppapalvelut löytyy lähempää =)
 
juujuu
[QUOTE="vierailija";29907509]No Helsingissä ei tarvitse asua keskustassa ollakseen kaikkien palvelujen vieressä. Mutta sanotaan nyt 10 km keskustasta on kipuraja. Palvelut löytyy kuitenkin läheltä kuin myös iso ostoskeskus noin 2-3 km päästä.[/QUOTE]

Asun Helsingin maantieteellisessä keskustassa ja kaikki päivittäiset palvelut (koulut, päiväkodit, kaupat, pankit, apteekki, terveysasema, kirjasto, leikkipuisto, jne) ovat 200 metrin säteellä ja Steissille on matkaa noin 6,5 km.
 
Nap
Mä en ole tajunnut, miksi jonnekin postiin tai neuvolaan pitää päästä nopeasti ja helposti?
Neuvoloista osaa sanoa, mutta itse tulee käytettyä Postin palveluita sen verran paljon, että suoraansanottuna vituttaisi, jos se jossain kaukana olisi.

Tällä hetkellä on varsinaiseen kaupungin keskustaan n. 20min bussimatka, mutta tuossa kahden vierekkäisen kaupunginosan keskustat (postit, Salea isommat kaupat, terveyskeskus, apteekit) on muutaman kilometrin päässä.

Tässä jossain välissä kyllä tulee muutto huomattavasti pienemmälle paikkakunnalle, ja siellä tulee kaikki olemaan max. kilometrin päässä.
 
Mä en ole tajunnut, miksi jonnekin postiin tai neuvolaan pitää päästä nopeasti ja helposti?
Mitä tajuamista siinä on? Enemmän selittämistä heillä on, joiden mielestä on siistiä, että joka kerta, kun muksuilla hammashoitola, niin on kiva ajella 40 km suuntaansa ja lähteä kesken työpäivän hakemaan ensin lapsi koulusta 7 km päästä. Vaikka vois päästä niin helpolla, että koululainen vois ite kävellä sen muutaman sata metriä koululta hammashoitolaan. Helppo elämä on kivaa ja voi sitä muutenkin elää kuin autossa huristellen eestaas.

Meillä on uimahalli, KELA, poliisilaitos (passi, anyone?), ostari, terveysasema+neuvola, posti, kirjasto jne. 1 km säteellä kotoa. Kaikkialle voi kävellä. Ei ole keskusta tämä, ihan vaan lähiö. Keskustaan menee noin vartin junalla. En haluaisi elää yhtään kauempana mistään. Muksuna kauppaan oli useampi kilometri ja posti oli kirkonkylällä kaukana, eikä sinne päässy oikeastaan kuin autolla. Leffaan meneminen yksin olisi ollut todella vaikea järjestää. Tykkään siitä, että peruselämä on just niin helppoa kuin mahdollista.
 

Yhteistyössä