Kipulääkkeiden antaminen taaperolle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumimamma75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muumimamma75

Jäsen
27.01.2006
515
0
16
Ajattelin tehdä gallupin aiheesta "kipulääkkeiden antaminen taaperolle" eli kuinka helposti annatte lääkettä lapsellenne? Vai pihtaatteko viimeiseen asti lääkkeen antamista?

Meillä on 1 v 4 kk vanha poika, joka on yleensä aina hyvällä tuulella eikä juurikaan itke eikä valita mistään. Eli jos hän esim. yöllä herää itkemään, eikä itkusta tule loppua sylittelyllä tms. niin silloin tietää hänellä olevan kipua esim. hampaiden puhkeamisesta johtuen tai sitten kipeäksi tulemisesta johtuen. Kyllä silloin yleensä annan hänelle surutta nestemäistä Panadolia mieluummin kuin annan hänen kärsiä.

Nythän on paljon kirjoitettu lehdissäkin tästä pienten lasten kipuasiasta, että lääkettä ei pitäisi pihdata, sillä lyhytaikaisessa käytössä siitä ei ole haittaa. Enemmänkin siitä hoitamatta jääneestä kivusta ja kivun aistimuksesta on haittaa!

Kauneus ja terveys-lehdessä nro 3/2006 luki juuri, että pikkuisiin sattuu ihan yhtä kipeästi kuin aikuisiin ellei jopa kovemmin. Tuska voi vaikuttaa lapsen kehittyvään kipujärjestelmään enemmän ja pitempään. Hoitamaton kipu saa lapsen ihon pinnanalaiset kipuhermopäätteet lisääntymään moninkertaisesti. Kipuviestin kulkiessa eteenpäin hermostossa myös selkäytimen kerrokset muuttuvat. Jatkuva kipusignaali voi muuntaa normaalisti kosketusta ja lämpöä aistivat hermoradatkin aistimaan kipua. Kipua aistivat hermot ikään kuin versovat ja päätyvät aiempaa useampaan selkäytimen kerrokseen, jolloin kivusta tulee entistä kokonaisvaltaisempaa. Voimakkaat toistuvat kipukokemuksen voivat jopa vaikuttaa myöhemmin koulunkäyntiin keskittymisvaikeuksina ja oppimishäiriöinä. LASTEN KIVUNHOIDON YLEISEN VIRHE ON ODOTTAA LIIAN PITKÄÄN JA ANTAA LÄÄKETTÄ SILLOINKIN LIIAN VÄHÄN. KIPU PITÄÄ LIEVITTÄÄ MAHDOLLISIMMAN VARHAIN JA RIITTÄVÄN ISOILLA ANNOKSILLA!

Luin tämän artikkelin vasta äskettäin- sitä ennenkin jo olin toiminut niin, että mieluummin annan lääkettä pojalleni kuin annan toisen kärsiä mahdollisesta kivusta.

Miten te muut toimitte? Ja mitä ajatuksia artikkeli herättää?

annan juuri tuota panadolia kun huomaan että on kipeänä.. kuumetta annan olla päivän.. tai jos nousee liian korkealle annan lääkettä.. hampaiden aikaan annoin myös.. saa lapsikin paremmin nukuttua kun ei tarvitse kipuja tuntea.. näin meillä.. =)

mä olen antanut hampaiden takia ihan jopa muutamana päivänä peräkkäin.lapsen kipua pitää lääkitä,ei tietenkään turhaan mutta kyllähän sitä omansa tuntee...
meillä on kyllä auttanut sitten öihin ja syömiseen.

Särkylääkettä on annettu kun hampaita on puhjennut,nukkumiset on silloin olleet rauhallisempia.Mutta nyt ku tässä on poskihampaita tehty ja nekun tulevat hitaammin ulos sieltä ikenestä kuin etuhampaat,niin mietityttänyt vaan,että kuinka monta päivää putkeen tuota särkylääkettä oikeen uskaltaa antaa :/ Yöksi olen antanut Pronaxenia kun se vaikuttaa pitempään kuin Panadol.Päivällä olen ennen päikkäreitä antanut Panadolia.

Aika herkästi annoin nestemäistä Panadolia silloin kun hampaat olivat puhkeamassa. Tai jos oli muuten kipeä ja kiukkuinen niin yötä vasten annoin lääkettä. Ihan pelkässä pikku-kuumeessa en ole antanut, mutta usein siinä yhteydessä onkin ollut sitten muutakin vaivaa, tai jos kova kuume. Ja yöllä jos on alkanut korvia huutamaan niin Panadolia ja pärjätään kotona aamuun.
Mieluummin annan lääkettä kuin olen antamatta. Satunnaisesti annettuna, ja vaikka muutamana päivänä peräkkäinkin, en usko että siitä on haittaa. Pieni lapsi kun ei osaa kertoa mihin sattuu. Nyt on onneksi useampi kuukausi siitä kun on viimeksi lääkettä tarvittu. Ja nyt koputan puuta...

Mä ainakin nykyään annan aika herkästi pojalle kipulääkettä. Illalla annan, jos poika on päivällä kovasti jyystänyt kättään suussa ja hampaat selvästi vaivaa. Yössä se kipu jotenkin tulee vielä paremmin esille kuin päivällä ja on se mukavampaa nukkua yö hyvin kuin heräillä huutoon ja miettiä mikä vaivaa. Sen olen tässä myös todennu, että kyllä sitä tässä vaiheesa oman lapsensa jo sen verran hyvin tuntee, että tietää koska on jokin pielessä.

Meillä oli vuoden alussa sellainen meininki, että poika alko hakata päätään lattiaan kun olisi pitänyt syödä ja kieriskeli pöydän alla ja huusi. Jos koitti syödä, siitä ei tullu mitään. Annoin PamolF-lääkettä, luettiin 15 minuuttia kirjaa ja sitten poika juoksi keittiöön ja hotki ruuan suihinsa. Jos en olisi tuntenu poikaa, olisin voinu luulla että kiukuttelee ja laittanu päiväunille ilman ruokaa, mutta kun tiedän että poika syö yleensä hyvin, niin jossain mättää. Hampaita ei kuitenkaan puhjennu, mutta ehkä jo nousseet poskihampaat kiusasivat pientä.

Joten kyllä annan lääkettä, jos on yhtään aihetta epäillä että johonkin sattuu niin paljon että se haittaa normaalia toimintaa.

Annan kipulääkettä silloin kun poju on selvästi ärtynen ja itkee mahottomasti ja ei meinaa nukahtaa yöunille... ihan vaan kaikenvaralta.. :whistle: Mutta onneksi ei niin mahottoman usiasti oo tarvinnu antaa.. harmi vaan että ne annokset on jo niin suuria että 1 pullo ei kauan kestä, jos on esim korvatulehdus... ja silloin ku on kuumetta niin annan aina illalla että varmasti nukkuu hyvin vaikkei niin mahottomasti kuumetta oiskaan :whistle:

Meidän nyt jo reilu 2v. neidillä oli, hampaiden tulo reilu 1v. ikäisenä tosi kipeää ja annoinkin usein jopa pari kertaa päivässä nestemäistä panadolia. Hänellä oli myös hampaiden puhkeamiseen liittyvää lämpöilyä ja nuhaa, ja yöt levottomia ilman lääkettä. Mieluummin annan lääkettä, kun annan kivusta kärsiä, sama pätee tähän meidän 3vuotiaaseen, ja hän osaakin itse sanoa, jos päätä särkee, ja saa sitten lääkettä!

Se on kyllä totta, että Panadolin pakkauskoko on harmittavan pieni. Eihän siitä taaperolle montaa kertaa saa annettua- ilmeisesti sitä ei saa mistään isommassa pakkauksessa? Tai onko mitään vastaavaanlaista lääkettä, joka olisi riittoisampaa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 07:53 muumimamma75 kirjoitti:
Se on kyllä totta, että Panadolin pakkauskoko on harmittavan pieni. Eihän siitä taaperolle montaa kertaa saa annettua- ilmeisesti sitä ei saa mistään isommassa pakkauksessa? Tai onko mitään vastaavaanlaista lääkettä, joka olisi riittoisampaa?

Oletteko kokeillut pamolF-tabletteja? Sellainen yksi liuotetaan teelusikalliseen vettä. meidän poika on syönyt niitä 8kuisesta, kun silloin jo olisi pitänyt antaa yli yksi ruiskullinen panadolia. Hyvin on mennyt Pamol, ja kun sitä ei tartte antaa kuin se yksi lusikallinen, niin malttaa paremmin sen niellä. Banaaninmakuista on.

Tästä samaisesta aiheesta yritin herättää keskustelua kun tuon artikkelin ekan kerran näin. Monesti olen törmännyt siihen ajatusmaailmaan äideillä, että on jotenkin pahasta antaa lapselle lääkitystä. Olen myös sitä mieltä enemmän hallaa tekee se jos jättää antamatta lääkettä.
Itse annan aina jos epäilen lapsen itkevän/kitisevän kipua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 13:57 Hay-D kirjoitti:
Tästä samaisesta aiheesta yritin herättää keskustelua kun tuon artikkelin ekan kerran näin. Monesti olen törmännyt siihen ajatusmaailmaan äideillä, että on jotenkin pahasta antaa lapselle lääkitystä. Olen myös sitä mieltä enemmän hallaa tekee se jos jättää antamatta lääkettä.
Itse annan aina jos epäilen lapsen itkevän/kitisevän kipua.

Juuri näin. Ja meille on muuten lääkäri sanonut että viikon voi syöttää putkeen (siis 3kertaa päivässä) särkylääkkeitä. Mä suosittelen siihen lisäks kyllä jo parin päivän jälkeen maitohappobakteerien syöttämistä, ettei käy pienelle masulle rankaks.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 11:24 kalamama kirjoitti:
\

Oletteko kokeillut pamolF-tabletteja? Sellainen yksi liuotetaan teelusikalliseen vettä. meidän poika on syönyt niitä 8kuisesta, kun silloin jo olisi pitänyt antaa yli yksi ruiskullinen panadolia. Hyvin on mennyt Pamol, ja kun sitä ei tartte antaa kuin se yksi lusikallinen, niin malttaa paremmin sen niellä. Banaaninmakuista on.

Apteekista neuvoivat, että voi reilun vuoden vanhalle antaa jo suoraan suuhun sen tabletin ja vettä päälle. Niin helppo ja siisti!

\

Pronax on samantyppistä ja myydään puolen litran pulloissa annostus on 20 kg noin 5ml, saa reseptillä joten ensi kerralla kun käyt lääkärissä pyydä resepti

Yhteistyössä