kipu alavatsalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missy

Vieras
Olen raskaana 24 viikolla. Olen viimeisen kuukauden aikana huomannut että melkein joka kerta kävellessäni alavatsaani, aina oikealle alhaalle, sattuu aika paljon. Voisiko se johtua jostain kohdun kasvusta tai huonoista vatsalihaksista vai mistä?
Alkaa jo huolestuttaa, kun se vähän aikaisemmin tuntui vain lenkillä, nopeammin kävellessä, mutta nyt se tuntuu jo hitaassakin vauhdissa. Välillä kipu on niin kovaa että on vaikeuksia kävellä.
Oisko kenelläkään ollut vastaavaa tai osaisitteko antaa neuvoja?

Heips,

eilen aloin ihmetellä itellä samaa! Kävelin töistä kotiin ja just oikealle puolelle, tosin tuohon keskimahan vaiheille, eikä ihan alhaalle, sattui tosi paljon. Se oli tavallaan pistävää, ja tavallaan siitä tuli mieleen lihaskramppi. Kipu loppui heti, ku pysähdyin. Toisaalta sitten eilen illalla kävin reippaalla kävelyreissulla yli tunnin verran, eikä ollu mitään ongelmia... Onkohan se sitten yleistäkin? Minäki ehdin jo miettiä, olenko ainoa, mutta enpä taija ollakaaan...

Tilli80, 21+1

Mulla on ollut tuon kaltaista kipua jostain 20 viikolta lähtien. Tulee kävellessä ja helpottuu kun hidastaa vauhtia tai pysähtyy. Mun terkkari sanoi, että se johtuu ihan vaan siitä, että oon raskaana, eikä selitellyt sen kummemmin. Mulla on kuulemma sen mallinen maha, että se voi painaa tms. Suositteli tukiliivin hankkimista.

mullakin oli tota samaa kipua jo aika aikasesta vaiheesta (hyvin nopeasti kehitty iso maha) ja kysyin kanssa että mitäköhän on? ja sanottiin vaan että normaalia... eli... eipä siinä muu neuvoksi kuin levätä ja kävellä hitaammin. nyt loppisuoralla ja koko ajan ollu siis sama meininki... tsemppiä teille! (p.s. se tarkottaa sitten sitä, että aina ei kerkiä kaikkiin tapaamisiin ym ajoissa, koska ei välttämättä pystykkään kävelemään reippaasti, vaan matkaan, johon yleensä menee 5min saattaa mennäkki 15min. ehkä tääki on koulutusta elämään vauvan kanssa, kun ei aikataulut enää pidä... ;)

Heips taas,

joo, minäki kysyin neuvolasta asiaa. Just tässä puolivälin (vko 20->) paikkeilla on kuulemma ihan normaalia tuo kipu, koskapa paikat venyy ja kasvaa. Jos esim. kävellessä alkaa sattua, pitää kuulemma ottaa rauhallisesti eikä väkisin rempoa eteenpäin:)