munasarjakipu ja jumiutuneet hartiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipuileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipuileva

Vieras
Moikka!
Olisin kysynyt täältä mielipiteitä/kokemuksia/neuvoja mun hieman omituiseen ongelmaani...

Oon 25v terve nainen, terveellisillä elämäntavoilla.
Söin n.8vuotta Diane Nova-merkkisiä e-pillereitä, jotka lopetin reilu vuosi sitten.

Kesällä (eli melkein vuosi pillerien lopetuksen jälkeen) alkoi ihmeelliset oireet, aivan järkyttävä vihlonta munasarjoissa.. useimmiten vasemmalla, mutta välillä myös oikealla ja sitten välillä koko ajavatsalla.
Menin lääkäriin ja todettiin virtsatie-infektio, mitä ihmettelin suuresti, koska mitään pissavaivaa ei ollut! No, söin siihen antibioottikuurin ja oireet helpottuivat hetkeksi.. Kunnes palasivat taas! Lähes päivittäistä vihlontaa munasarjoissa ja välillä niinkin kovaa, että tekisi mieli käpertyä ihan kippuraan ja vaikea kävellä. On päiviä, jolloin kipua ei tunnu ja toisina päivinä kipu on taas ihan mieletöntä.

Menin syksyllä uudestaan lääkäriin, jolloin ei ollut virtsatie-infektiota ja sain lähetteen gynekologille.. Hän teki ultratutkimuksen alapäähäni ja hänen mukaansa kaikki oli kunnossa, kohtu ja munasarjat siistit ja semmoiset kuin kuuluukin. Gynekologi aikansa haastatteli minua ja kun selvisi, että minua on useamman vuoden vaivannut pahat hartiavaivat, eli hartiat ja välillä koko selkäkin on todella jumissa ja välillä ihan tulehtuneetkin, niin hän sanoi, että tämä minun alavatsakipuni liittyy siihen samaan vaivaan, eli minulla olisi alavatsan lihakset myös niin jumissa, että ne kipuilevat...

Olin ihan puulla päähän lyöty, joten kiitin ja poistuin paikalta.. Nyt kuitenkin kivut jatkuvat edelleen ja en ymmärrä, koska kivut eivät siis ole mitenkään alavatsalla, vaan nimenomaan munasarjoissa ja ihan tuossa alhaalla keskellä, ihan häpyluun yläpuolella. Olen kiinnittänyt huomiota, että kipu on pahimmillaan kierron puolivälissä, eli oletettavasti ovulaation aikana...?

Lisänä vielä tässä viimeisen 2-3kk aikana hiukseni ovat alkaneet rasvoittumaan todella nopeasti, iho on rasvainen ja kukkii pahasti.. vielä kesällä iho oli todella hyvä kuntoinen ja hiukset piti pestä 2-3krt/vko.. nyt on pakko pestä joka päivä. Mitenkään en ole elintapojani/ruokavaliotani muuttanut.

Tänään kävin taas lääkärissä. Lääkäri ei epäillyt tai kyseenalaistanut gynekologin diagnoosia, joten ei osannut enään kipuun mitään sanoa.. hiusten rasvoittumiseen ja ihon kukkimiseen sanoi syyksi pillereiden lopettamisen.. vaikka siitä onkin kulunut yli vuosi, niin hänen mukaansa vaikutus voi tulla esiin vasta nyt?

Eli, mitä mieltä olette.. luotanko siihen, että munasarjakipuni todella johtuu vain hartiajumista? Vai pitäisikö huolestua?

Huolestuttaa, että on jotain vakavempaa vaivaa, mikä ehkä vaikeuttaa lapsensaantia, tms :/

Yhteistyössä