Kilpirauhasesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vajaallako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaksan aina ihmetellä, et miten viitearvot voi vaihdella : /? T4V 7,5-18??? Meillä ne on 12-22, jollain oon nähny 9-19. JOhan tuolla 7,5 arvolla on TOSI sairas!! Mulla on huonoimmillaan ollu t4v 10 ja sillon olin jo ihan sekopää + kaikki muut oireet :O ~ 15 on mulle ominainen arvo.
Tsh ei mulla kerro yhtään mitään, suurimmillaan ollut alle 2 ja pienimmillään ihan mittaamaton, välillä menee t4v:n kanssa samaan suuntaan, yleensä ei.

Jaksan aina ihmetellä, et miten viitearvot voi vaihdella : /? T4V 7,5-18??? Meillä ne on 12-22, jollain oon nähny 9-19. JOhan tuolla 7,5 arvolla on TOSI sairas!! Mulla on huonoimmillaan ollu t4v 10 ja sillon olin jo ihan sekopää + kaikki muut oireet :O ~ 15 on mulle ominainen arvo.
Tsh ei mulla kerro yhtään mitään, suurimmillaan ollut alle 2 ja pienimmillään ihan mittaamaton, välillä menee t4v:n kanssa samaan suuntaan, yleensä ei.

Niimpä! Samaa olen minäkin ihmetellyt :O Kyllä tässä alkaa olla näitä oireita siihen malliin, että vaikka edes sen koelääkityksen kun saisi : /

Minulla oli hilkulla viitearvoissa tsh ja t4v silloin aikanaan. Sain yksityiseltä endokrinologilta koelääkityksen. Alkuun ajattelin, että ei lääkityksestä ole minulle mitään hyötyä...kunnes n. kuukauden kuluttua olo oli aivan toinen.

Nuo viitearvot eivät yksistään kerro sairaudesta ja terveydestä. Myös oireet pitää ottaa huomioon.

Kuuden vuoden kokemuksella kilppariarvoista, t4v todellakin täytyy olla lähellä viitearvojen ylärajaa,. jotta olen toimintakykyinen. Jos alarajalla, en tee muuta kuin nukun ja nukun.

Olin jo vuosia voinu tosi huonosti, kaikki vajaatoiminnan tyypilliset oireet, mut arvot kuulemma hyvät. Aloin etsiä tietoa ja pyysin tk:sta kaikki vanhat kilpirauhasarvot, ja kuinkas ollakaan, noin 10 vuodessa tsh oli noussut 0,7->2 ja t4v laskenu 15,2->11,6 (viite 9-19). Näillä tiedoilla menin sitte yksityiselle endolle ja sain koelääkityksen. Olo on jo parantunu huomattavasti ja arvot oli kanssa parantuneet (tsh 0,11 t4v 13,6) mut annosta nostettiin vielä jotta saatais toi t4v yläkolmannekselle.

Kannattaa ainakin kokeilla lääkitystä, koska mun lääkärin mukaan siitä ei haittaakaan ole. Jos omistaa terveen kilpirauhasen, Thyroxin ei vaikuta arvoihin, eli ei oo vaaraa et heittäs liikatoiminnalle. Mun kohdalla, kun nyt noi arvot oli lääkkein parantunu, se vain todisti et vajaatoiminta mulla on!

Älä anna periksi, tsemppiä!!

Noi viitearvothan on kiinni kyseisen labran tutkintatavasta. Eli sun verikokeen mittaustuloskin olis eri sen labran mukaan missä käyt.. Ei voi siis verrata keskenään eri viitteillä olevia tuloksia.

Meillä labran viitteet on t4v: osalta 11-22, tsh:n en muista ku multa ei sitä mitata koskaan. T3v viitteen yläraja on meillä 6.7, alarajaa en muista, oisko ollut 3.5.

Mulla itsellä on vajaatoimintaa kans. Todettiin kun T4V oli 8. Tsh on mulla ollut huippuhyvä, 1.6. Mutta silti mulla on siis vajaatoimintaa ja lääkitys siihen ollut yli vuoden. Paras olo mulla on kun T4V on korkea, noin 22 tai ylikin vähän, kun se viite on 11-22. T3V mulla saa olla ylärajalla 6.7 (kun viitteen ylärajakin on se sama 6.7) mutta heti kun menee yli on olo huonompi.

[QUOTE="anu";26129051]Noi viitearvothan on kiinni kyseisen labran tutkintatavasta. Eli sun verikokeen mittaustuloskin olis eri sen labran mukaan missä käyt.. Ei voi siis verrata keskenään eri viitteillä olevia tuloksia.

Meillä labran viitteet on t4v: osalta 11-22, tsh:n en muista ku multa ei sitä mitata koskaan. T3v viitteen yläraja on meillä 6.7, alarajaa en muista, oisko ollut 3.5.

Mulla itsellä on vajaatoimintaa kans. Todettiin kun T4V oli 8. Tsh on mulla ollut huippuhyvä, 1.6. Mutta silti mulla on siis vajaatoimintaa ja lääkitys siihen ollut yli vuoden. Paras olo mulla on kun T4V on korkea, noin 22 tai ylikin vähän, kun se viite on 11-22. T3V mulla saa olla ylärajalla 6.7 (kun viitteen ylärajakin on se sama 6.7) mutta heti kun menee yli on olo huonompi.[/QUOTE]

et taida olla enään linjoilla mutta mikä lääkitys sulla on? siis onko ihan thyroxin?

Yhteistyössä