Kilpirauhasesta ja lapsettomuudesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenni"

Vieras
Olen 26.vuotias nainen ja mieheni on 37.v. Kummallakaan ei ole lapsia. Olen jättänyt ehkäisyn pois 12/05 ja 4/06 tulin raskaaksi. Se meni kesken rv7+. Kävin varhais ultrassa rv6+4 ja kaikki oli ok ja syke näkyi. Sen jälkeen ei raskautta ole kuulunut. olen käynyt lapsettomuus poliknikalla useasti. Sairastan keskivaikeaa endometrioosia ja laparoskopia on tehty 5/07,muutama kiinnike poistettiin. Diagnoosi retrovaginaalinen endometrioosi. Tuubalavaatio tehty ja molemmat puolet on auki. Ovuloin normaalisti ja joitakin hormooni kokeita otettu ja ne on ollut kunnossa. Aiemmin otettu kilpirauhaskokeissa vain TSH joka on ollut 2.7-3.6 lääkärin mielestä normaali??? nyt noussut viime sykynä 4.1 ja sain thyroxin lääkityksen kun vetosin lapsettomuuteen ja väsymykseen. Nyt syön thyroxiiniä yhden ison ja yhden pienen tabletin päivässä. Uusimmat tulokset tässä:TSH 2, T4-V 16 ja T3-V 3,3 (labran viite 3,5-6,5) eli ei hyvä....??Työterveyslääkäri meinasi että thyroxiini ei minuun pure kovin hyvin. Lääkitystä pikkusen nostettiin ja uudet labrat jonkun viikon päästä. Voiko johtua tuosta matalasta T3-V hormoonista että en ole raskutunut? Pelottaa edes ajatella mitä se on ollut ennen kuin olen aloittanut lääkityksen.Eikö tuo T3-V ole aika oleellinen raskautta ajatellen? Ja tuo TSH:kin saisi varmaan olla matalampi,raskautta ajatellen? Minulla on vain nuo arvot nousseet mitä ennemmän olen lääkitystä nostanut. Koko ajan on kylmä ja väsyttää. vasta-aineet sain myös seuraavaan kontrolliin. Toki ymmärrän että endometrioosilla on myöskin vaikutus lapsettomuuteeni. Mutta nuo kilpirauhas asiat mietityttää. Lapsettomuushoitoja on tyrkätty monesti,mutta olen sanonut että yritetään vielä itse luomusti. Jossakin vaiheessa on kai hoitoihin alettava jos raskaus ei ala vaikka kilpirauhas asiat saisikin kuntoon. Ja PCO:sta vielä kysyisin kun kerran yksi lääkäri puhui itsekseen kun ultrasi että olisi PCO tyyppiset munasarjat. koskaan ei epikriisissä ole siitä ollut mainintaa kuitenkaan. Viimeksi ultrassa huhtikuussa kysyin että voitko katsoa on PCO totesi vain että 8 rakkulaa näkyy ei ole PCO:ta. Kuulemma 12 pitäis vähintään olla. Mitä mieltä olet tästä? Tässä tulikin paljon asiaa,mutta toivottavasti vastaisit moniin kysymyksiini ja arvioisit tilanteeni raskautta ajatellen. Hyvää syksyä! :)

Hei "Jenni"!

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi.

Sinulla oli monta kysymystä ja huolta, joihin näin hoitajana en valitettavasti pysty suoraan vastaamaan. Suosittelisin nyt sinua ottamaan rohkeasti yhteyttä kokeneeseen lapsettomuuslääkäriin, joka varmasti pysyy sinua auttamaan kaikissa näissä asioissa. On myös tärkeää, että sinua hoitaa ns. oma lääkäri, joka tietää ja tuntee taustasi parhaiten.
Tuo kilpirauhasasia on erittäin tärkeä raskaaksi tuloa ajatellen, joten olisi tärkeää saada ne nyt hyvälle hoitotasolle, missä se ilmeisesti nyt sinulla ei ole. Hyvä, että myös vasta-aineiden tutkiminen on ohjelmoitu sinulle, mihin tuo T3-V:kin liittyy.
Toinen tärkeä asia kyllä on endometrioosisi, millä on varmasti suuri vaikutus lapsettomuuttasi ajatellen. Endometrioosissa ehdottomasti tehokkain hoitomuoto on koeputkihedelmöitys, joten siinäkin mielessä kehoittaisin sinua nyt ottamaan yhteyttä lapsettomuusklinikkaan, jotta saat kerralla selvyyden moniin esittämiisi kysymyksiin. Hoitoon etenemisen aikataulu tutkimuksista huolimatta on kuitenkin itsesi päätettävissä.

Hyvää syksyn jatkoa myös sinulle!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä