Kilpirauhasen vajaatoimintalaiset!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kauanko menee, ennenkuin Thyroin alkaa vaikuttaan painon putoamiseen?? Mulla viikko tuli täyteen vasta, ku oon syöny sitä, ei tietenkään vielä vaikuta, (kun nousee paino aina vaan vaik ei juuri syö), mut siis kauanko menee, että voi ees kuvitella et laihtuis, niinkuin normaalisti? Ottaa niin päästä, että se paino todellakin vain nousee ja nyt on jo kolminumeroinen luku lyöty rikki :( Eikä oo kyllä siitä kiinni, että söisin, kun syön tuskin juuri mitään :((

Ei ne lääkkeet painoa pudota. Riippuen miten paha vajaatoiminta on kestää 3-6 kk ennen kuin hormoonit menee tasapainoon. Ja vuoden sisällä aineenvaihdunta "normalisoituu" mut ei se kyl samalla tapaa pelaa kuin ennen. Siksi kait sitä sanotaankin mummotaudiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ne lääkkeet painoa pudota. Riippuen miten paha vajaatoiminta on kestää 3-6 kk ennen kuin hormoonit menee tasapainoon. Ja vuoden sisällä aineenvaihdunta "normalisoituu" mut ei se kyl samalla tapaa pelaa kuin ennen. Siksi kait sitä sanotaankin mummotaudiksi.

No voi helvetin helvetti. Eli siis mulla vain paino nousee ja siihen pitää tyytyä?? 160 pituus ja 100 meni just rikki. Ei voi olla oikeesti totta...

Niin ja ehkä paras apu alkuun on välttää ruoka-aineita jotka kerää nestettä. Sillä niitähän ne kilot suurin osa on. Ja lisäksi paljon liikuntaa ja vettä jotka pitää yllä sitä vajavaista aineenvaihduntaa. Ja jos ennen laihdutit viikossa vaikka 1 kg niin vajiksessa saman saat aikaiseksi kuukaudessa.

Niin ja ehkä paras apu alkuun on välttää ruoka-aineita jotka kerää nestettä. Sillä niitähän ne kilot suurin osa on. Ja lisäksi paljon liikuntaa ja vettä jotka pitää yllä sitä vajavaista aineenvaihduntaa. Ja jos ennen laihdutit viikossa vaikka 1 kg niin vajiksessa saman saat aikaiseksi kuukaudessa.

Sori mut en voi millään uskoa tuota...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

No voi helvetin helvetti. Eli siis mulla vain paino nousee ja siihen pitää tyytyä?? 160 pituus ja 100 meni just rikki. Ei voi olla oikeesti totta...

Ei tarvi tyytyä. Sun tapauksessa pyytäisin lähetteen ravitsemusterapeutille ja sitä kautta sitten laihdutuslääkkeet. Laihdutuslääkkeillä hoidetaan usein vajaatoiminnan aiheuttamaa aineenvaihdunnan hidastumista. Mulla itellä painon nousi loppu hyvin pian thyroxinin aloittamisen jälkeen, sen sijaan tippumaan se ei kyl alkanut kuin vasta 6 kk päästä ja silloinkin ihan ankaralla laihiksella.

sori vaan vaan mut tuo on totta... 10 v kokemuksella

Ai mitä et voi uskoa? Ihan omasta kokemuksesta kerroin. Mulla tosin on vajaatoiminta ollut vasta 5 vuotta. 10 kiloa mun massasta oli silkkaa nestettä, sitä juuri mistä kilpirauhasfoorumin oireissakin kerrotaan "naama ja raajaturvotusta".

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
mul ollu yli10 v lääkitys ja ei kyl paino tipu ku ankaralla nälkäkuurilla ja liikunnalla,, ja sittenkin hitaasti,,, tää on tuskaa.. paino sahaa ees taas..

No niinpä. Siis todellakin ne kilot on tiukassa. Hyvä kun 1000 kalorin päiväannoksella saa kiloja karistettua ja siihenkin pitää lisänä olla hemmetisti liikuntaa. Ja jos syö normaalit määrät kaloreita niin voi olla varma et kiloja rupee kertymään. Näin ainakin omalla kohdalla.

minä en oo kyl koskaan luullu tai tienny et pelkällä tyroksiinil laihtuis.. ei juuri eroa oo huomannu ku aikonani lääkkeen aloitin... perinteinen laihd vaan auttanu.. mut hitaasti.. esim. tunnin sauvakävelyä 5 kertaa viikossa.. ei yksin oo painoa pudottanu.. nälkä kuuri päälle on muutaman kilon saanu pois,,

minä en oo kyl koskaan luullu tai tienny et pelkällä tyroksiinil laihtuis.. ei juuri eroa oo huomannu ku aikonani lääkkeen aloitin... perinteinen laihd vaan auttanu.. mut hitaasti.. esim. tunnin sauvakävelyä 5 kertaa viikossa.. ei yksin oo painoa pudottanu.. nälkä kuuri päälle on muutaman kilon saanu pois,,

En tietenkään tarkota, että pelkällä Thyroxinilla, mut että jos syö oikein ja liikkuu, niin eikö kuitenkaan lähde kuin kilo kuussa??

Ootteko minkäpainoisia?? Ja pituisia?

minä 164 ja painavimillaan 69.. nyt oon pitkään pysyny 64.. mut työtä vaatii ja haluaisin 60 mut en ikinä saa..

Miten saat painon pysymään tuossa? Siis että mitä kaikkea teet, kuntosalia vai minkälaista treeniä sulla?

Ootteko minkäpainoisia?? Ja pituisia?

158 cm ja painavimmillani 87 kg :| Nyt pari vuotta myöhemmin 67 kg. Toivoisin pääseväni 62 kg jolloin bmi olis se ideaali alle 25.

No sullahan on ihan hyvä tilanne, mä oon tosiaan sen 160 ja 100 nyt :( ja arvaa ahistaako!!

En tietenkään tarkota, että pelkällä Thyroxinilla, mut että jos syö oikein ja liikkuu, niin eikö kuitenkaan lähde kuin kilo kuussa??

no syödä saa vain painonvartioit mukaan.. ja hitaaasti tippuu

No se riippuu pitkälti siitä miten pahasti olet vajaalla eli miten heikosti kilpirauhanen toimii. Mitkä arvot sulla on ollut? Siis jos heitot on pieniä niin kyllä silloin voi ihan realistisesti ajatella, et paino tippuis vähän paremmin kuin niillä joiden arvot on reilusti yli arvojen. Tosin sinun painonkertymisen perusteella voisi ajatella et oma rauhases toimii todella huonosti.

No se riippuu pitkälti siitä miten pahasti olet vajaalla eli miten heikosti kilpirauhanen toimii. Mitkä arvot sulla on ollut? Siis jos heitot on pieniä niin kyllä silloin voi ihan realistisesti ajatella, et paino tippuis vähän paremmin kuin niillä joiden arvot on reilusti yli arvojen. Tosin sinun painonkertymisen perusteella voisi ajatella et oma rauhases toimii todella huonosti.

Nojoo TSH oli normaali mut T4V alle viiterajojen, tuon enempää en tiedä...

luulisin että aika yksilöllistä nuo paino-ongelmat tässäkin tapauksessa. itse syönyt thyroxin 15 vuotta ja ollut melkein aina alipainoinen, nykyisin normaalipainoinen. onko vajaatoiminta sitten ainoa lihomisen syy..?

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
luulisin että aika yksilöllistä nuo paino-ongelmat tässäkin tapauksessa. itse syönyt thyroxin 15 vuotta ja ollut melkein aina alipainoinen, nykyisin normaalipainoinen. onko vajaatoiminta sitten ainoa lihomisen syy..?

Voi olla. Yleensä ne joiden rauhanen toimii vajaalla on järjestään ylipainoisia ja ne joiden rauhanen toimii liikaa on alipainoisia. Toki ainahan löytyy poikkeuksia.

Yhteistyössä