Kiitoskortteja, kiitoskortteja...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En usko, että on "jenkkimeininkiä" vaan pikemminkin niin vanha suomalainen tapa, että useimmilta kuollut pois jo edellisten sukupolvien aikana?

no ainakin pohjan perillä joululahjat ylipäätään on niin uusi perinne että ei voida siinä mielessä puhua edellisistä sukupolvista

esim. mun isovanhempien vanhemmat on 1890 huitteilla syntyneitä eivätkä he mun tietojen mukaan tienneet joululahjoista mitään
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kuvassa yhden vuoden kortit ja joulumuistamisten takana näkyy olevan sellainenkin kortti, joka mennyt synttärimuistamisten kiitokseksi.

kiitoskortit1.jpg
 
Joululahjoja on melko yleisesti jaettu noin 100 v ajan, vaikka joissain piireissä jo 1700-luvulla oli tämä tapa. Hyvin harvinainen vielä 1800-luvulla.

Kiitoskorttiperinne tässä yhteydessä on minulle ihan vieras, vaikka jouluperinteisiin olenkin jonkin verran tutustunut. Onko tapa siis mummeliisa tosiaan muutenkin kuin teidän suvussa (ollut) yleinen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27837816:
Joululahjoja on melko yleisesti jaettu noin 100 v ajan, vaikka joissain piireissä jo 1700-luvulla oli tämä tapa. Hyvin harvinainen vielä 1800-luvulla.

Kiitoskorttiperinne tässä yhteydessä on minulle ihan vieras, vaikka jouluperinteisiin olenkin jonkin verran tutustunut. Onko tapa siis mummeliisa tosiaan muutenkin kuin teidän suvussa (ollut) yleinen?

En osaa sanoa yleisyydestä, mutta isän vanhemmat ja äidin vanhemmat ovat aivan eri puolilta Suomea ja kummankin lapsuudenkodissa ja isovanhempien kodissa on ollut tuo tapa, joten oletan että ei se vain yhden suvun tapa ole ollut.

Varaäitini on Oulusta ja hänelläkin kotoa opittuna se tapa - ja harrastaa sitä yhä.
Hän 70+ ikäinen. Sitä en osaa sanoa, onko tapa itse lanseeraamansa vai oppinut kotoaan.

Mielenkiintoista kuitenkin, jos KUKAAN muu ei kiitoskortteja lähetä.
Tiedän kyllä ettei useimmat niin tee, mutta oletin että jokunen kuitenkin.

:)
 
Eli te lähettelette joulukortit ja sitten vielä kortit joulun jälkeen? Tosi ekologista oikeesti varsinkin suurperheeltä. Olen kyllä kuullut että lahjoista kiitetään, lapseni soittavat kummeille yms. synttäreiden jälkeen ja kiittävät lahjoista ja juhlista, tai sitten lähetetään juhlissa otettu yhteisposeerausvalokuvakortti tmv.

Joululahjat tuo joulupukki ja hälle lauletaan kiitokseksi jo aattona. Mulla ei ikinä olis aikaa eikä halua tuommoseen turhanaikaseen puuhasteluun, mutta kukin tottakai tyylillään.

:)
 
Eli te lähettelette joulukortit ja sitten vielä kortit joulun jälkeen? Tosi ekologista oikeesti varsinkin suurperheeltä. Olen kyllä kuullut että lahjoista kiitetään, lapseni soittavat kummeille yms. synttäreiden jälkeen ja kiittävät lahjoista ja juhlista, tai sitten lähetetään juhlissa otettu yhteisposeerausvalokuvakortti tmv.

Joululahjat tuo joulupukki ja hälle lauletaan kiitokseksi jo aattona. Mulla ei ikinä olis aikaa eikä halua tuommoseen turhanaikaseen puuhasteluun, mutta kukin tottakai tyylillään.

:)

Siis kiitoskorit lähtevät niille, joiden kanssa ei oltu jouluna eli joilta on tullut lapsille lahjoja postitse. Ei kaikille lahjoin muistaneille.

:)
 
Ihan vieras tapa mulle, menee jo vähän överiksi. Merkkipäivien muistamisesta yms. kiitetään aina, mutta joululahjoista tai -tuliaisista ei ole ollut tapana kiitellä erikseen vielä, varsinkin kun niitä joulukortteja tai vähintään joulutekstareita singahtelee puolin ja toisin kuitenkin? Kuorossa toivotetaan hyvät joulut joka paikassa.
 
En ole kuullut moisesta aiemmin, mutta mielestäni tuo olisi kaunis tapa ja taidankin lainata sitä meille. Tykkään askarrella taaperon kanssa, joten joulun jälkeisten kiitoskorttien teko sopii meille kuin nenä päähän.

Hyvä idea, kiitos!

Lisään vielä, että senkin takia kiva idea meille, kun asumme satojen kilometrien päässä sukulaisistamme ja aina ei jouluisin nähdä kasvokkain.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä