Kiitos vaan kaikille teille, jotka viette lapsenne päiväkotiin ja olette itse kotona!!!

• Viestiketjun aloittaja tämä on epäreilua
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
tämä on epäreilua
Olen hoitovapaalla. Alkuvuodesta pitäisi palata töihin. Olen hakenut lapsilleni hoitopaikkaa ja nyt sain vastauksen, että kunnalla ei ole tarjota yhtä ainoaa paikkaa. Kaikki on täynnä. Jos ehdottomasti haluan lapset kunnalliseen hoitoon, niin jotain yksittäisiä hajapaikkoja saattaa ehkä olla, mut nekin eri puolilla kuntaa. Meillä on vain yksi auto ja toista ei ole varaa hankkia, joten ei ole mahdollisuutta lähteä kuljettamaan lapsia aamuisin eri paikkoihin, koska välimatkaa voi olla tosi paljon.

Ei tää näin voi mennä. Täytyy kai alkaa soitella yksityisiä hoitajia läpi. Tätä se subjektiivinen päivähoito-oikeus teettää. Äidit makoilee kotona ja lapset on saamassa niitä ah niin ihania virikkeitä sieltä päiväkodista ja toiset jää ilman hoitopaikkaa sen takia. Meillä olis todellinen tarve hoidolle, koska menisin töihin, mutta jääkö vaihtoehdoksi muu kuin jatkaa hoitovapaata, vaikka tekis kuinka tiukkaa taloudellisesti. Toista autoa ei pystytä hankkimaan, koska olen pienipalkkainen.

Ainoat syyt miksi lapsi hoidossa ja äiti/isä kotona ovat mielestäni lapsen kuntoutus tai vanhemman vakava sairaus. Muuten en voi tajuta, miksi pitää tehdä lisää lapsia, jos äitiyslomalla ei kykene hoitamaan niitä entisiä yhtä aikaa vauvan kanssa.

shedevil
Mun mielestä se menee niin,että silloinpitää löytyä kunnalta hoitopaikka..siis mun mielestä laki sen sanoo ja onneksi sinne on vielä aikaa ja tuskin ihan kaikki paikat on täytetty kotona olevien äitien lapsilla!!:(

Tämä on varmasti ikuinen kiistan aihe, ja niin usein täälläkin tätä on jauhettu. Kun meille syntyi toinen lapsi, jatkoi esikoinen edelleen pph:ssa 10pv kk:ssa mitä oli tehnyt aiemminkin. En yhtään kokenut asiasta huonoa omaa tuntoa. Tiedän myös monia lapsia, jotka käyvät päikkärissä hoidossa sosiaalisin perustein joko lapsen oman kehityksen kannalta tai vanhemman jaksamisen. Tämänkin ymmärrän oikein hyvin. Aika mustavalkoista ajattelua kun tuomitaan lasten teko jos"ei kykene kerta niitä itse hoitamaan". Aina elämä ei kulje käsikirjoituksen mukaan...
Ei pysty elämää ennalta tietämään.

osittain samaa mieltä
Niin nykypäivänä ei saisi vaikuttaa tämä onko töissä vai ei vaan kaikilla on mahollisuus hakea lasta hoitoon päiväkotiin.
Tuttu tilanne meille tuo ei hoitopaikkaa.
mä lähdin kouluu ( 3viikon varoajalla sain tietää) ja mies oli töissä.
lähi päiväkodista ei löytynyt paikkaa eikä edes seuraavasta (matkaa 2km, mutta kyl sen olisi voinut vielä joka aamu hilppasta)
pph ei ollut tilaa.
no ratkaisuna oli, että MINUN kodistani tuli se perhepäivähoito.
täällä oli omat ja yksi muu lapsi hoidettavana meillä kotona.
toisaalta ihan kiva ratkaisu (vaikka olivat tiukkana minkämoista kämpässä oli, siis kaikki paloturvallisuudesta lähtien)
no nyt sai sitten tuo 5 vuotias paikan päiväkodista ("kuntoutus" mielessä, adhd on hänellä ja neurologi ehottamasti päiväkodin kannalla)
Oletko ajatellut että kotona olisi hoitaja.
minusta alku kauhistuksen jälkeen se toimi hyvin.
tein ruuat valmiiks jää kaappiin vaan... kotio kun tulin niin puhdas oli koti ja lapset hyvällä mielellä!

pph
Kyllä sun lapsille kuuluu hoitopaikka,se on fakta.Jos ohjaaja on sanonut muuta,hän ei ole tehtäviensä tasalla.Kunta/kaupunki on tuossa tilanteessa velvollinen palkkaamaan lisää henkilökuntaa,jotta hoitopaikkoja riittää.

Eli se ohjaaja on VELVOLLINEN osoittamaan sun lapsille hoitopaikan.Sijainnista ei kyllä isommin voi valittaa,mutta sisarusten kuuluu päästä samaan paikkaan.

Kyllä lain mukaan myös sinun lapsesi sen hoitopaikan saa, mutta saako se sitä lähimmäisestä päiväkodista... luultavasti ei.

Ja sen sanon, että turha alkaa ruotimaan kenenkään ratkaisuja viedä lapsi päiväkotiin vaikka siellä kotona olis makoilemassa niin äiti kuin isäkin.

Ps. Omani hoidan kotona.

näin se menee
kaikille lapsille on oltava hoitopaikka. se laki menee niin! Turha syytellä täällä ketään. Lyöt nyrkkiä päivähoidon vastaavalle ja sanot, että jos päivähoitoa ei löydy niin tammikuussa meidän irma-petteri tulee sinun ovellesi aamulla.

vieras
Ymmärrän kiukkusi mutta tuskin se on muiden äitien syy, ettei hoitopaikkaa löydy. Kyllä se on kunnan syy ja hallituksen joka ei anna riittävästi rahaa kunnille jotta päivähoitopaikkoja voisi luoda lisää. Ei toiset äidit ole vastuussa siitä, ettei hoitopaikkoja ole kaikille, vaan ne samat ihmiset jotka on sellasen lain tehneet että kaikille pitää olla hoitopaikka.
Ite en ole subjektiivistä oikeutta käyttäny. Nyt olen osa-aikatöissä ja vanhempi lapsi on päiväkodissa. Nuortemmalle (1v) ei kunta pystyny järjestämään hoitopaikkaa vaikka ollaan jonotettu jo kohta puoli vuotta :( Onneksi meillä isovanhemmat pystyy auttamaan, yksityistä hoitajaa ei olis ollu vara palkata. Mutta ei sen kyllä näin pitäis mennä, ei kaikilla ole isovanhempia auttamassa. Mutta eipä ole kyllä tullut mieleen, että olis toisten äitien syy, ettei lapseni pääse hoitoon...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee:
kaikille lapsille on oltava hoitopaikka. se laki menee niin! Turha syytellä täällä ketään. Lyöt nyrkkiä päivähoidon vastaavalle ja sanot, että jos päivähoitoa ei löydy niin tammikuussa meidän irma-petteri tulee sinun ovellesi aamulla.
Laki menee joo muttei käytäntö. Ainakin täällä kunta maksaa mieluummin sanktiot siitä, ettei järjestä hoitopaikkaa kun luo uusia hoitopaikkoja. Tulee halvemmaksi.

Nyt sataa mun niskaan paskaa niin että ropina kuuluu mutta minä kannatan subjekstiivistä hoito-oikeutta. Itse en ole sitä käyttänyt mutta tuttuni ovat.
Nyt pistät ne kunnan akat ja ukot ruotuun ja sanot että jokaiselle lapselle on löydyttävä hoitopaikka koska laki sano niin. Ja tee selväksi että haluat kaikki lapset samaan paikkaan ja ettei sinulla ole resursseja kuljetella niita paikasta toiseen. Itse aloittaisin ensin hieman pehmeällä linjalla asioiden selvittämisen mutta kyllä se kohti joulua varmaan kiivastuisin. Mielestäni se on heidän ongelma miten he sen järjestävät mutta kun laki on laki.

Ja jos lähdet vastavuodesta töihin niinmun mielestä sä vähän hätäilet.... Meille tuli ilmoitus hoitopaikasta kolme viikkoa ennen hoidon aloittamista.

äiti täälläkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän kiukkusi mutta tuskin se on muiden äitien syy, ettei hoitopaikkaa löydy. Kyllä se on kunnan syy ja hallituksen joka ei anna riittävästi rahaa kunnille jotta päivähoitopaikkoja voisi luoda lisää. Ei toiset äidit ole vastuussa siitä, ettei hoitopaikkoja ole kaikille, vaan ne samat ihmiset jotka on sellasen lain tehneet että kaikille pitää olla hoitopaikka.
Ite en ole subjektiivistä oikeutta käyttäny. Nyt olen osa-aikatöissä ja vanhempi lapsi on päiväkodissa. Nuortemmalle (1v) ei kunta pystyny järjestämään hoitopaikkaa vaikka ollaan jonotettu jo kohta puoli vuotta :( Onneksi meillä isovanhemmat pystyy auttamaan, yksityistä hoitajaa ei olis ollu vara palkata. Mutta ei sen kyllä näin pitäis mennä, ei kaikilla ole isovanhempia auttamassa. Mutta eipä ole kyllä tullut mieleen, että olis toisten äitien syy, ettei lapseni pääse hoitoon...
Yhdyn tähän mielipiteeseen. Meillä myös tällä hetkellä se tilanne, että 5-vuotiaani on tarhassa 8 päivää kuukaudessa ja pienempi vielä kotihoidossa. Itse teen vielä keikkatyötä. Tuon kahdeksan päivän hoidon takia menetän tuo kht sisaruskorotuksen ja maksan vielä tuosta 8 päivästä 80 e hoitomaksua.

mä en tiedä miten se tässä kunnassa on koska kun masennus oli päällä vaikeassa muodossa mulle tarjottiin mahdollisuutta että voisin hakea lapsille osa-aikaista paikkaa kunnalliseen päivähoitoon.no niin hainkin mutta puoli vuotta odottelin ja aina vastattiin ettei ole paikkoja joten jätin sen siihen.onneksi mullakin alkoi näyttää valoisammalta ja jaksoin kuitenkin läheisten tukemana ja otin itselleni aikaa enemmän harrastusten kautta.
mutta ei se oikeastaan mua haitannut ettei paikkoja tullut,enkä olisi mahdollisuutta käyttänyt jos ei sitä olisi suoraan tarjottu.

Niipäniin
Miten helvetissä äiti voi hakea töitä, jos lapsi kotona. Täytyyhän lapselle olla hoitopaikka, että äiti voi keskittyä työnhakuun, työhaastatteluihin jne!!!
Eihän lasta voi mukana raahata työhaastatteluissa, herrantähden!!

Joku roti.

vieras
ole hyvä vaan! Mun lapseni kyllä on aivan ylimääräisellä paikalla päiväkodissa ja itse ainakin vielä kotona. Käy kolmesti viikossa 4 tuntia kerrallaan. Ei siis ole vienyt kenenkään paikkaa!!!!!!!!!!!! Kuopus kyseessä ja olen yh.

ap
Ei kunta ala mitään uusia työntekijöitä palkkaamaan ja kyllä sieltä hoitopaikka järjestyy, kuulemma jos on ihan pakko. Mutta kuten sanoin, autottomana en pysty kuskaamaan lapsiani eri puolille kuntaa ja molempia vielä eri paikkoihin, kun välimatkaa voi olla 20 km. Ei sen niin mene, että sisarusten pitää päästä samaan paikkaan. Kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää joku paikka, mutta missään ei ole sanottu, että samaan paikkaan saman perheen lapset. Tuntuu niin hullulta, että lapset, joilla ei ole todellista tarvetta muuta kuin äidin laiskuun hoitaa omaa lastaan, vievät paikat sellaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Sairaudet, äidin tai lapsen, on erityissyitä, mut näitä virikejuttuja en tajua. En voi ottaa lapsia töihin mukaan, enkä pysty kävellen kuljettamaan 20 km päähän hoitoon. Koko systeemi on ihan mätä. Sanotaan, että mene töihin, äläkä elä yhteiskunnan varoilla (kotihoidontuella) ja sitten kun menisin töihin, ei siihen ole kuitenkaan mahdollisuutta hoitopaikan puuttumisen takia. Olen hoitanut esikoisen kotona kuopuksen äitiysloman aikana. Ei olis tullut mieleenkään viedä keneltäkään muulta hoitopaikkaa vain siksi, että olisin päässyt itse helpommalla omien lasteni hoidossa...

Elsa
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kyllä sun lapsille kuuluu hoitopaikka,se on fakta.Jos ohjaaja on sanonut muuta,hän ei ole tehtäviensä tasalla.Kunta/kaupunki on tuossa tilanteessa velvollinen palkkaamaan lisää henkilökuntaa,jotta hoitopaikkoja riittää.

Eli se ohjaaja on VELVOLLINEN osoittamaan sun lapsille hoitopaikan.Sijainnista ei kyllä isommin voi valittaa,mutta sisarusten kuuluu päästä samaan paikkaan.
Totta! Lain mukaan ei voi sanoa ettei paikkaa löydy.
Mekin aiheutettiin kaupungille harmaita hiuksia kun piti saada muutamassa viikossa paikka kolmelle.
Meidän lasten takia sitten palkattiin perhepäivähoitaja.

neiti-Nokkonen
Hei ap! etsä voi sanoa tollasta, että kiitos vaa kaikille äideille jotka makaa himas ja lapset hoidos. Ei taida ihan raksuttaa sullakaa... millä helvetillä työtön äiti hakee tosiaan duunia, jos mukula ei ole hoidossa?haloo, pönttö!!

Tuuliviiri harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ole hyvä vaan! Mun lapseni kyllä on aivan ylimääräisellä paikalla päiväkodissa ja itse ainakin vielä kotona. Käy kolmesti viikossa 4 tuntia kerrallaan. Ei siis ole vienyt kenenkään paikkaa!!!!!!!!!!!! Kuopus kyseessä ja olen yh.
Anteeksi, nyt mun on päivähoidon työntekijänä pakko puuttua keskusteluun.. Eihän tälläisia ylimääräisiä paikkoja ole olemassakaan. Jokainen ryhmän koko muodostuu lasten ikäjakauman, henkilökunnan määrän ja tilojen mkaan, eikä laki oikeuta ylittämään tätä ryhmäkokoa millään ylimääräisillä paikoilla.

Muuten en ole kovin innoissani tästä subjektiivisesta ph-oikeudesta, mutta kyllä jollekin kotiäidillekin voi olla ehdoton henkireikä saada lapsi hoitoon muutamaksi tunniksi viikossa, koska ainakaan meidän kunnassa ei enää tunneta käsitettä lapsiperheiden kotipalvelu.

Hyvä ap! Ymmärrän täysin tunteesi!

Sitten kun alan etsimään töitä en todellakaan laita meidän pikkuista päiväkotiin. Toivon ja uskon että työnhaku onnistuu tämän pikkuisenkin kanssa. Mitäs jos työnhaku kestää monia kuukausia?

pörri
Alkuperäinen kirjoittaja Niipäniin:
Miten helvetissä äiti voi hakea töitä, jos lapsi kotona. Täytyyhän lapselle olla hoitopaikka, että äiti voi keskittyä työnhakuun, työhaastatteluihin jne!!!
Eihän lasta voi mukana raahata työhaastatteluissa, herrantähden!!

Joku roti.
Voi jos sä jatkuvasti ramppaat siellä työhaastatteluissa niin varmaan sinussa on jotain vialla jos et ole töitä jo saanut, jos se noin raskasta ja kokopäiväistä hommaa on. Lapset voi viedä hoitoon siksi ajaksi esi. Mannerheimin lasten suojeluliitolla on hoitajia joita voi palkata, herrantähden.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä