Kiista - vieraiden nukkuminen isäntäväen sängyssä

• Viestiketjun aloittaja B&B
  • Ensimmäinen viesti
B&B
Kysyisin erääseen minun ja miehen kiistaan mielipiteitä. Eli siskoni (joka asuu toisella paikkakunnalla) on tulossa uuden poikaystävänsä kanssa meille kylään, kun juhlimme miehen kolmekymppisiä. Sisko ja poikaystävä yöpyvät meillä. Emme ole vielä nähneet tätä poikaystävää (ovat seurustelleet 4-5kk) ja tapaamme siis ensi kerran.

Sanoin siskolleni puhelimessa, että he voivat varmaankin nukkua poikaystävän kanssa meidän sängyssä ja me voidaan sitten miehen kanssa nukkua lastenhuoneessa tai olkkarin sohvalla (asumme siis kolmiossa ja lastenhuoneessa on esikoisen jatkettava sänky, joka ei tällä hetkellä täysmittaisena ja patjan saa lattialle). Mieheni loukkaantui tästä, kun en ollut aikaisemmin hänelle asiasta maininnut ja hän ei halua, että kukaan nukkuu hänen sängyssään ja haluaa nukkua siinä itse.

Puhelusta on jo aikaa ja minä olin ajatellut, että selvä, nukutaan itse omassa sängyssä nukkukoot sisko poikaystävänsä kanssa patjalla tai sohvalla. En ole muistanut sanoa miehelle, että tehdään sittenkin kuten hän haluaa, kunnes tänään. Mies kuitenkin on edelleen loukkaantunut, että olen edes ehdottanut tuollaista nukkumisjärjestelyä ja haluaa, että pyydän anteeksi. Itse en kuitenkaan näe asiassa mitään anteeksipyydettävää ja mielestäni tässä on tehty kärpäsestä härkänen. Minun mielestäni olisi ollut kohteliasta antaa heidän nukkua sängyssämme, kun emme ole edes koskaan poikaystävää tavanneet.

Eli mitä mieltä olette? Oliko typerää edes mainita siskolleni tuosta heidän nukkumisesta meidän sängyssä ilman, että olisin mieheltä ensin kysynyt? Ylireagoiko mieheni vai onko minulla nyt aihetta pyytää anteeksi? Ja miten itse vastaavanlaisessa tilanteessa toimisitte? Antaisitteko siskon ja poikaystävän nukkua sängyssänne (jos olisi vastaava tilanne) vai majoittaisitteko heidät toisella tapaa?

"Vieras"
No aika pienestä hermostui :( Meillä kaikki muut ovat nukkuneet aina lapsiemme sängyissä, yksi niistä juuri tätä varten parisänky. Paitsi yhden hetken kun vuokraisimme annoimme oman sänkymme anopille ja appiukolle, koska ovat vanhempia ihmisiä ja me nukuimme pumpattavalla patjalla.

"vieras"
Menee varmaan vähän vierestä, mutta minua vieraana häiritsee nukkua isäntäväen sängyssä. En tiedä miksi. Nukun mieluummin lattialla tai sohvalla kuin toisten sängyssä. Vierassänky on asia erikseen.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
No ehkä tässäkin on kyse vain erilaisista tavoista ja tottumuksista. Itselle ei olisi tullut mieleenkään tuossa tilanteessa tarjota omaa sänkyä siskolle ja sen miehelle kun itsekkin olisimme silloin kotona. Jotenkin mulle aivan automaattista että tottakai nukutaan miehen kanssa omassa sängyssä. Ja vieraat majoitetaan sohville, varapatjoille, lasten sänkyihin yms.

En silti ymmärrä mitä anteeksi pyydettävää tuossa sinulla olisi. Mies kai kokee ettet ymmärrä hänen kantaansa jos saitte aiheesta riidan aikaiseksi, siltikään en ymmärrä että sinun pitää pahoitella. No jos oli riita niin molemmat voivat olla siitä pahoillaan että tuohtuivat turhasta.

"sondersson"
Ymmärrän kyllä jos ei halua muiden nukkuvan sängyssään, mutta aivan naurettavaa ja lapsellista suuttua tuollaisesta. Mä en todellakaan pyytelis tuota anteeks vaan toisinpäin, mies pyytäis anteeks naurettavaa käytöstään.

näippä
Vähän omituinen idea. Miestä saattoi ärsyttää, että ikään kuin ajat hänet pois omasta sängystään mitään kyselemättä. Sinulle sisko on sisko, miehelle kumminkin vieras ja perheenne ulkopuolinen ihminen.

On se kuitenkin miehenkin koti, en minäkään tykkäisi, jos mies majoittaisi kysymättä vieraat meidän sänkyyn kun ollaan itse kotona!

"sommarcat"
No mun mielestä aiheettomasti suuttui, mutta pyytäisin silti anteeksi, jos toista tahattomasti olisin loukannut. Ei se olis multa pois, jos sillä saisi riidan poikki ja life goes in.

rrrrrrrrrrr
Voi herranjumala.. Sano miehelles vaikka, että kyse on sängystä. Sänky->tehty nukkumista varten. Ei sen suuremmasta. Itsellä ei olis mitään ongelmia majottaa vieraita meidän makkariin. Etenkin kun meillä on pieni asunto ja lapsia niin mieluumin annan vieraille sen rauhallisimman huoneen käyttöön ja se on meidän makkari.

"vieras"
No kyllä olisi miehenkin mielipidettä kysyä asiasta, ennenkuin menee tuollaisia lupaamaan.

Meillä vieraat saa nukkua sohvalla/varavuoteessa/lattialla patjalla. Jos ei kelpaa, niin voi mennä hotelliin.

pilipali
No täytyy sanoa, että kyllä minäkin suuttuisin jos mies menisi meidän sänkyä tarjoamaan joillekin vieraille minulta kysymättä. Jotenkin en tykkää ajatuksesta, että siinä nukkuisi muita ihmisiä. En myöskään itse halua vieraassa nukkua isäntäväen sängyllä vaan mieluummin vierassängyllä, sohvalla tai jollain patjalla.

Phoebsi harmaana
Minä taas vieraana EN halua nukkua isäntäväen enkä näiden lastenkaan sängyssä, vaan patja tai sohva kelpaa oikein hyvin.

Ymmärrän miehesi tuohtumuksen jollain tasolla, sänky on aina sänky, jotenkin henkilökohtainen. Hotellit sitten erikseen.

"vieras"
Meillä yhdessä mietittäisiin nukkumisjärjestelyt ennen kuin vieraille puhutaan tai luvataan mitään. Ja sen tiedän varmaksi, että me nukumme aina itse omassa sängyssämme ja vieraat sitten vieraspatjoilla tms., joten sinänsä asiassa ei olisi meillä paljonkaan pähkäiltävää. Itsekin koen hyvin kiusalliseksi nukkua isäntäväen sängyssä, jos he itsekin ovat talossa. Sen sijaan en ymmärrä, miksi sinun pitäisi pyytää mieheltä anteeksi...

"vieras"
En minäkään omaa sänkyä vieraille tarjoaisi. Kerran kyläreissulla minulle ja miehelle oli pedattu isäntäväen sänky valmiiksi. Minusta se oli tosi kiusallista, mutta nukuttiin me siinä, kun en viitsinyt tehdä siitä kohtausta.

"vieras"
Omituista suuttua noin kovasti, kai olisi riittänyt että sanoo, ettei halua vieraiden nukkuvan sängyssänne.

Me ollaan laitettu vieraat nukkumaan omaan makkariimme, koska meillä olohuoneen sijaan on pieni tupakeittiö jossa ei käytännössä ole mitään yksityisyyttä nukkua sohvalla. Kiva vieraiden heräillä siinä kukonlaulun aikaan kun häärätään lasten kanssa aamupalaa parin metrin päässä... :D OSa kavereitsani kyllä voisi siinä nukkuakin ilman ongelmia, mutta osa kokisi sen varmaan aika kiusallisena.

Korppikotka haukkana
Silloin kun asuin vielä yksin lasten kanssa ja sisko tuli perheineen kylään niin petasin oman parivuoteeni heille ja nuorimmalle lapselleen, itse nukuin sohvalla. Nykyään meidän sänkyä ei pedata enää vieraille vaan he saavat nukkua patjoilla. Itsekään en haluaisi nukkua isäntäväen sängyssä, patja tai sohva riittää mulle hyvin.
Pyydä nyt anteeksi mieheltä ettet kysynyt hänen mielipidettään, saatte riidan selväksi.

"vieras"
Muakin harmittaisi jos mies lupaisi meidän sängyn jollekin vieraalle. :D Musta meidän sänky on jotenkin oma henk.koht. paikka, jonne voin päästää nukkumaan korkeintaan omat lapset tai sitten tarvittaessa omat iäkkäät vanhemmat tai sisarukset jos on pakko, mutta ei muita.

Enkä myöskään itse haluaisi nukkumaan isäntäväen sänkyyn, ennemmin nukun lattialla! Väkisinkin tulee mieleen isäntäväen lemmenpuuhat. :D Ja muutenkaan en ymmärrä, miksi vieraalle pitäisi antaa oma sänky. Ei se ainakaan suomalaiseen vieraanvaraisuuteen mielestäni kuulu.

Tietysti kun on jo sovittu muuta, niin turhaan ap:n mies siitä lupauksesta enää viitsii olla möksähtänyt...

Meillä kun on ollut yökylävieraita, niin saavat nukkua sohvalla ja lisäpatjoilla PAITSI vanhat tai raihnaiset mm miehen vanhemmat, heille annamme makuuhuoneen käyttöön ilomielin, eivät varmasti pääsisi aamulla mistään vuodesohvalta ylös.
Lisäksi siskoni, jonka selkää on leikattu monesti saa kunnon sängyn.

"vieras"
Mä en kylässä missään nimessä haluais nukkua toisten parisängyssä vaan sohvalla tai mieluiten patjalla lattialla. Ihmettelisin kovasti jos mies meidän sängyn vieraille lupaus enkä tykkäis yhtään. En myöskään aja lapsia omista sängyistään vieraiden tieltä vaan saavat nukkua omissaan ja vieraille laitetaan patjoja jos ei vierashuoneeseen mahdu.

"näin meillä"
Meidän sängyssä ei nuku vieraat. Ei koskaan. Jos mies olisi toisin vierailla sanonut, niin korjaisin asian.
Mä en myöskään koskaan nuku kenenkään parisängyssä. Lattialla, sohvalla ja vireshuoneessa käy.

Myöskään lasta ei ajata huoneestaan vieraiden takia. Ei koskaan.

Yhteistyössä