Kiisselin keittoon apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fbb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fbb

Vieras
Miksi (marja)kiisseli jää sameaksi tai vetistyy? Mä siis olen osannut tehdä kiisseliä jo liki 20 vuoden ajan, mutta enää ei onnistu. Olen kokeillut sekä osanestesuurusteen tekoa (kylmä perunajauho-vesiseos kuumaan keittoon) että myös laittanut perunajauhot nesteeseen heti aluksi ja sitten kuumentanut seosta, kunnes se on alkanut pulpahdella.

Miksen mä saa aikaan hyvää, kirkasta kiisseliä? Joko se jää sameaksi heti tai siitä erottuu jonkin ajan kuluttua pintaan ihan reilusti vettä/mehua ja alle tulee sameampi, kiisselimäinen kerros.

Keitä ensin pohja ja lisää tarvittava määrä sokeria.
Lisää vesi-perunajauho ohuena nauhana. Sekoita koko ajan ja anna kiisselin pulpahtaa koko kattilan osuudelta.
Valmista.

Kaada valmis kiisseli annoskulhoihin tai isoon maljaan.

Mie laitan 2 litraa vettä kattilaan kiehumaan. Sitten soseutan smoothiekoneessa litran marjoja, 0,75 dl sokeria ja 1,5 dl perunajauhoja ja vispaan seoksen lämpimän veden joukkoon. Sitten odotellaan kunnes soppa kiehahtaa, välillä sekoittaen pohjaa myöten. Kun soppa kuplahtaa niin kattila vedetään liedeltä eikä sekoiteta enää ollenkaan. Pinnalle voi ripotella vähän sokeria, muttei liikaa ettei vety.

Tästä ei tule ihan juhlakiisseliä, koska pinnalle jää vaahtoa, sitä voi kuoria keittämisvaiheessa pois. Mutta tälleen arkena tämä on helppo ja nopea tapa.

Jos haluat lisätä esim pakastemansikoita niin lisää ne jäisinä (esim kaada jäiset mansikat kulhoon ja kaada kuuma soppa päälle). Älä laita kantta päälle ennenkuin on jäähtynyt (muuten tiivistynyt vesi valuu sopan pinnalle).

Yhteistyössä