Kiireellinen kysymys jauhelihasta!

  • Viestiketjun aloittaja kokki
  • Ensimmäinen viesti
l-
No en tiedä tarviiko pois heittää.. Jos näyttää hyvältä eikä haise tms niin minä uskottavasti käyttäisin..
Tosin jos vähääkään tummentumaa niin sitten..

Ihan terveinä ollaan pysytty.. (välihuomio) ;)
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mille se haisee jos on pilantunut?
Todella pahalta, kuvottavalta. Kyllä sun nenä sanoo jos se pilalla on, viimeistään siinä vaiheessa kun nakkaat paistinpannulle niin se lemu leviää koko kämppään. Jos ei haise miltään ja ollut todella kylmässä niin uskaltaisin käyttää.
 
Helekutti
Se jauhelihan tummentuma muuten ei ole merkki pilaantumisesta. Se tumma on metmyoglobiinia jota syntyy kun liha ei pääse kosketuksiin hapen kanssa. Siksi jauhelihat pakataan sillai kevyen ilmavasti niihin laatikoihin eikä metmyoglobiinia synny. Tiskistä ostettaessa liha on poikkeuksetta tummaa sieltä sisältä koska se tulee myllystä sellaisena tiiviinä pötkylänä.
 
yx
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Se jauhelihan tummentuma muuten ei ole merkki pilaantumisesta. Se tumma on metmyoglobiinia jota syntyy kun liha ei pääse kosketuksiin hapen kanssa. Siksi jauhelihat pakataan sillai kevyen ilmavasti niihin laatikoihin eikä metmyoglobiinia synny. Tiskistä ostettaessa liha on poikkeuksetta tummaa sieltä sisältä koska se tulee myllystä sellaisena tiiviinä pötkylänä.
 
l-
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Se jauhelihan tummentuma muuten ei ole merkki pilaantumisesta. Se tumma on metmyoglobiinia jota syntyy kun liha ei pääse kosketuksiin hapen kanssa. Siksi jauhelihat pakataan sillai kevyen ilmavasti niihin laatikoihin eikä metmyoglobiinia synny. Tiskistä ostettaessa liha on poikkeuksetta tummaa sieltä sisältä koska se tulee myllystä sellaisena tiiviinä pötkylänä.
Oikeastaan tarkoitin sellaista harmaantunutta väriä.. Siis tumman harmaata..
Sehän ainakin mun käsittääkseni on se mikä haisee.. Tai näin olen itse diagnosoinut.. ;)

Usein muuten on kyllä just noissa valmiiksi pakatuissa pohja sellainen tummempi......
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja l-:
Usein muuten on kyllä just noissa valmiiksi pakatuissa pohja sellainen tummempi......
Siksi juuri kun se pohjaa vasten oleva liha ei ole kosketuksissa hapen vaan muovin kanssa. Aika usein saa vakuutella että asia on näin eikä liha ole pilalla vaikka tummempaa olisikin.
 

Yhteistyössä