kiinteiden ruokien aloituksesta

  • Viestiketjun aloittaja vera
  • Ensimmäinen viesti
vera
Miten olette aloittaneet täysin rintamaitoa nautineelle vauvalle kiinteitä ruokia? Oletteko imettäneet ennen vai jälkeen ruoan? Ja missä vaiheessa olette lisänneet myös muita aterioita? Siis jos on aloiteltu esim. lounaalla niin missä vaiheessa olette ottaneet ohjelmaan myös päivällisen tai aamupalan...
 
vieras
mä en ole saanu neuvolasta mtn järkevää ohjetta/vinkkiä asiaan:( ja vauva on siis nyt 5½kk. Onko tää joku uus tyyli saada se puolen vuoden täysimetysaikaan? eipä ihme jos lapsia ruokitaan miten sattuu ja ihmetellään sitten kaikenlaisia sairauksia ja allergioita, diabetestä...
 
no
pari päivää annoin ensin vain yhden hedelmäpurkillisen. paljonhan riippuu siitä, miten lapsi syö sosetta (muklaako kaiken ulos vai meneekö purkki kerralla poikineen). aamupalaa en anna vieläkään (soseilla jo 2kk) sillä vauva nukahtaa niian pian heräämisestä, että mennään vaan aamumaidolla aamu. sitten keskipäivällä sosetta, iltapäivällä sosetta, illalla puuroa + velli/maito-mix.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
pari päivää annoin ensin vain yhden hedelmäpurkillisen. paljonhan riippuu siitä, miten lapsi syö sosetta (muklaako kaiken ulos vai meneekö purkki kerralla poikineen). aamupalaa en anna vieläkään (soseilla jo 2kk) sillä vauva nukahtaa niian pian heräämisestä, että mennään vaan aamumaidolla aamu. sitten keskipäivällä sosetta, iltapäivällä sosetta, illalla puuroa + velli/maito-mix.
Oho! :eek:
Meillä aloiteltiin kyllä ihan 1-2 lusikallista kerrallaan, ensin kerran päivässä , sitten useammin.
Päärynällä aloitettiin, sitten sai porkkanaa ja mansikkaa, punaherukkaa ja mustaherukkaa (luomuna omasta puskasta).
 
vera
Alkuperäinen kirjoittaja no:
pari päivää annoin ensin vain yhden hedelmäpurkillisen. paljonhan riippuu siitä, miten lapsi syö sosetta (muklaako kaiken ulos vai meneekö purkki kerralla poikineen). aamupalaa en anna vieläkään (soseilla jo 2kk) sillä vauva nukahtaa niian pian heräämisestä, että mennään vaan aamumaidolla aamu. sitten keskipäivällä sosetta, iltapäivällä sosetta, illalla puuroa + velli/maito-mix.
Onks sun vauva minkä ikäinen? Ja onko maito siis rintamaitoa?
 
äitiliini
Me alotettiin 3kk päivänä perunaa maistelemaan. Ekana päivänä n. 1/2tl ja siitä sitten pikkuhiljaa annosta lisäten, niin että viikon lopulla söi jo n. 4tl. Yhtä makua kerrallaan viikon verran ennenkuin maistellaan uutta. Nyt vauva 4kk ja syö jo reilu puoli purkillista sosetta kerralla ja maisteltu ollaan perunaa, porkkanaa, maissia, kukkakaalia, luumua ja persikkaa. Syötän edelleen vain lounasaikaan, ajattelin sitten kun saa alkaa antamaan myös lihasoseita, että tuo lihasose lounaaksi ja sitten kasvissose päivälliseksi, näin kannattaa muutenkin tehdä, että aina uusi maku lounaaksi, koska jos tulee mahavaivoja/allergiaoireita niin ne tulee sitten päivällä eikä yöllä. Alusta asti oon ensin antanut soseen ja sitten päälle imettänyt. Eli ohjelmassa olis nyt antaa vielä kuukauden verran vain lounaalla kasvissoseita ja sitten 5kk alkaen ottaa lihasose lounaaksi ja kasvis päivälliseksi ja kun lihasoseet ovat tulleen tutuiksi, niin sitten pikkuhiljaa lisätä puurot aamuun/iltaan.
 
aloitettiin kun neiti oli 4kk. ensin taisin antaa imetyksen jälkeen. ite tein soseita bataatti, porkkana, peruna...tolasia perus juttuja. Ihan pieniä annoksia eli vaikka teelusikallinen/ruokaluikallinen. Ekahan se on vaan maistelua. Puolen vuoden iässä sitten aamupuuroa ja hedelmäsosetta välipalaksi alku illasta. Tää oli ihan mun oma tapa. En tiedä miten pitäis toimia. Varmasti voi vaan kokeilla et miten se vauva tykkää eli voi imettää ensin tai sitten jälkeen.
 
dsd
Mä en todellakaan antanut aluksi mitään kokonaisia purkillisia!! Aloitin ihan maistelulla, niinkuin neuvolasta neuvottiin (2009), eli ekana päivänä yksi tl, toisena kaksi jne. Aloitin perunalla ja porkkanalla, sekoitin joukkoon aluksi rintamaitoa. Kun olin maistattanut viikon pari, niin sit aloitin säännöllisemmin esim. 3 kertaa päivässä esim. puoli purkillista. Ensin ruokaa ja päälle tissiä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
pari päivää annoin ensin vain yhden hedelmäpurkillisen. paljonhan riippuu siitä, miten lapsi syö sosetta (muklaako kaiken ulos vai meneekö purkki kerralla poikineen). aamupalaa en anna vieläkään (soseilla jo 2kk) sillä vauva nukahtaa niian pian heräämisestä, että mennään vaan aamumaidolla aamu. sitten keskipäivällä sosetta, iltapäivällä sosetta, illalla puuroa + velli/maito-mix.
Oho! :eek:
Meillä aloiteltiin kyllä ihan 1-2 lusikallista, ensin kerran päivässä , sitten useammin.
Päärynällä aloitettiin, sitten sai porkkanaa ja mansikkaa, punaherukkaa ja mustaherukkaa (luomuna omasta puskasta).
Mansikkaa?? mä olen ymmärtänyt et se ei olis ihan ekoja makuja allergisoivuutensa takia? voi olla et olen ymmärtäny väärin..
Mut aika hurja on ollu tahti tuossa ylempänä..
 
vera ap
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini:
Me alotettiin 3kk päivänä perunaa maistelemaan. Ekana päivänä n. 1/2tl ja siitä sitten pikkuhiljaa annosta lisäten, niin että viikon lopulla söi jo n. 4tl. Yhtä makua kerrallaan viikon verran ennenkuin maistellaan uutta. Nyt vauva 4kk ja syö jo reilu puoli purkillista sosetta kerralla ja maisteltu ollaan perunaa, porkkanaa, maissia, kukkakaalia, luumua ja persikkaa. Syötän edelleen vain lounasaikaan, ajattelin sitten kun saa alkaa antamaan myös lihasoseita, että tuo lihasose lounaaksi ja sitten kasvissose päivälliseksi, näin kannattaa muutenkin tehdä, että aina uusi maku lounaaksi, koska jos tulee mahavaivoja/allergiaoireita niin ne tulee sitten päivällä eikä yöllä. Alusta asti oon ensin antanut soseen ja sitten päälle imettänyt. Eli ohjelmassa olis nyt antaa vielä kuukauden verran vain lounaalla kasvissoseita ja sitten 5kk alkaen ottaa lihasose lounaaksi ja kasvis päivälliseksi ja kun lihasoseet ovat tulleen tutuiksi, niin sitten pikkuhiljaa lisätä puurot aamuun/iltaan.
tuo kuulostaa järkevältä.. mullahan on sit jo saumaa aloittaa kiinteitä jos tuo pikkumies niin haluaa:)
 
henni
HÄH?!? siis onko joku antanu heti koko purkillisen kerrallaan?? Eihän pienen vatsa tuollaista kestä! Ihan teelusikallisesta pitäis alottaa ja siitä pikkuhiljaa lisätä..eikä meillä ainakaan vielä 4kuukautinenkaan jaksa kuin max.puoli purkkia kerralla (saanut kiinteitä n.kuukauden). Ja mansikkaa ei kyllä suositella sen takia, että se allergisoi todella herkästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
[Päärynällä aloitettiin, sitten sai porkkanaa ja mansikkaa, punaherukkaa ja mustaherukkaa (luomuna omasta puskasta).
Mansikkaa?? mä olen ymmärtänyt et se ei olis ihan ekoja makuja allergisoivuutensa takia? voi olla et olen ymmärtäny väärin..
Mut aika hurja on ollu tahti tuossa ylempänä..[/quote]

Juu, kun sattui olemaan omassa puskassa silloin. Ihan muutamana päivänä sai vähän. Mä olen sitä mieltä, että mitään ei vältellä, ennen kuin niitä oireita ilmaantuu. Mulla itsellä on niin omituiset allergiat, etten paremmin sano, tyttö saa maistella melkein kaikkea, ellei oirehdi mitenkään.
 
äiti
no siis ipanalle maistui heti todella hyvin, kun 4kk aloitin sille soseet. jos aukoi suuta ja pyysi lisää, niin olisiko pitänyt lopettaa? ja siis 1 purkki per päivä alkuun, eli keposesti meni puoli purkkia per syöttö. nyt iso puolivuotias, syö 3 purkkia päivässä, illalla saattaa mennä kaksi puuropurkkia.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
[Päärynällä aloitettiin, sitten sai porkkanaa ja mansikkaa, punaherukkaa ja mustaherukkaa (luomuna omasta puskasta).
Mansikkaa?? mä olen ymmärtänyt et se ei olis ihan ekoja makuja allergisoivuutensa takia? voi olla et olen ymmärtäny väärin..
Mut aika hurja on ollu tahti tuossa ylempänä..
Juu, kun sattui olemaan omassa puskassa silloin. Ihan muutamana päivänä sai vähän. Mä olen sitä mieltä, että mitään ei vältellä, ennen kuin niitä oireita ilmaantuu. Mulla itsellä on niin omituiset allergiat, etten paremmin sano, tyttö saa maistella melkein kaikkea, ellei oirehdi mitenkään.[/quote]

Juu näinhän se on. Mun veli sai paljon mansikkaa ja maksaa.. ei kukaan älynnyt sanoa ettei sais antaa. Se allergisoi siis muille jutuille. on nyt sit allerginen lähes kaikelle.
 
joops
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no siis ipanalle maistui heti todella hyvin, kun 4kk aloitin sille soseet. jos aukoi suuta ja pyysi lisää, niin olisiko pitänyt lopettaa? ja siis 1 purkki per päivä alkuun, eli keposesti meni puoli purkkia per syöttö. nyt iso puolivuotias, syö 3 purkkia päivässä, illalla saattaa mennä kaksi puuropurkkia.

no kyllähän tuolla tahdilla saa mahalaukusta kuin laukusta vaikka lentokoneen kokoisen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joops:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no siis ipanalle maistui heti todella hyvin, kun 4kk aloitin sille soseet. jos aukoi suuta ja pyysi lisää, niin olisiko pitänyt lopettaa? ja siis 1 purkki per päivä alkuun, eli keposesti meni puoli purkkia per syöttö. nyt iso puolivuotias, syö 3 purkkia päivässä, illalla saattaa mennä kaksi puuropurkkia.

no kyllähän tuolla tahdilla saa mahalaukusta kuin laukusta vaikka lentokoneen kokoisen.
Juu, ja sitten ihmetellään niitä diabeteksiä ja ylipainoja, kun heti vauvana tuupataan yliähkyyn ja venutetaan mahalaukut.
 
mariska
Alkuperäinen kirjoittaja joops:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no siis ipanalle maistui heti todella hyvin, kun 4kk aloitin sille soseet. jos aukoi suuta ja pyysi lisää, niin olisiko pitänyt lopettaa? ja siis 1 purkki per päivä alkuun, eli keposesti meni puoli purkkia per syöttö. nyt iso puolivuotias, syö 3 purkkia päivässä, illalla saattaa mennä kaksi puuropurkkia.

no kyllähän tuolla tahdilla saa mahalaukusta kuin laukusta vaikka lentokoneen kokoisen.
Joo ja sitten vähän myöhemmin ihmetellään että miksi lapsi on niin iso..näin niitä ylipainoisia ihmisiä saadaan aikaan. Joku järki pitäisi vanhemmilla olla mukana, eihän tuon ikäsen edes vielä kuulu syödä noin paljoa päivässä !
 
jepjep
Me aloteltiin reilu 3kk iässä. Keitin pottuja ja viikon verran pari teelusikallista per päivä. Pumppasin aina maitoa sekaan että sain löysempää. Viikon päästä söi jo pienen lautasellisen perunaa höystettynä äidinmaidolla.
Useimpia aterioita saatiin mukaan kun kellotettiin ajat aterioille, kolme kiinteetä oli viiden tunnin välein,sitten kun tuli 5 ateriaa päivässä niin kolmen h välein ja ajat päivittäin samat.
 
sanon minä
Alkuperäinen kirjoittaja mariska:
Alkuperäinen kirjoittaja joops:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no siis ipanalle maistui heti todella hyvin, kun 4kk aloitin sille soseet. jos aukoi suuta ja pyysi lisää, niin olisiko pitänyt lopettaa? ja siis 1 purkki per päivä alkuun, eli keposesti meni puoli purkkia per syöttö. nyt iso puolivuotias, syö 3 purkkia päivässä, illalla saattaa mennä kaksi puuropurkkia.

no kyllähän tuolla tahdilla saa mahalaukusta kuin laukusta vaikka lentokoneen kokoisen.
Joo ja sitten vähän myöhemmin ihmetellään että miksi lapsi on niin iso..näin niitä ylipainoisia ihmisiä saadaan aikaan. Joku järki pitäisi vanhemmilla olla mukana, eihän tuon ikäsen edes vielä kuulu syödä noin paljoa päivässä !
Meiän puolivuotias söi jo viidesti päivässä eli tuo 3 purkkia ei oo ees paljon. Vauvat on erilaisia, HALOO. Tuskin tämänkään vauva mikään ylipainoinen diabetesvauva, kaikkien ei tarvii olla tikkujalkoja tms.
 
vera
Alkuperäinen kirjoittaja sanon minä:
Alkuperäinen kirjoittaja mariska:
Alkuperäinen kirjoittaja joops:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no siis ipanalle maistui heti todella hyvin, kun 4kk aloitin sille soseet. jos aukoi suuta ja pyysi lisää, niin olisiko pitänyt lopettaa? ja siis 1 purkki per päivä alkuun, eli keposesti meni puoli purkkia per syöttö. nyt iso puolivuotias, syö 3 purkkia päivässä, illalla saattaa mennä kaksi puuropurkkia.

no kyllähän tuolla tahdilla saa mahalaukusta kuin laukusta vaikka lentokoneen kokoisen.
Joo ja sitten vähän myöhemmin ihmetellään että miksi lapsi on niin iso..näin niitä ylipainoisia ihmisiä saadaan aikaan. Joku järki pitäisi vanhemmilla olla mukana, eihän tuon ikäsen edes vielä kuulu syödä noin paljoa päivässä !
Meiän puolivuotias söi jo viidesti päivässä eli tuo 3 purkkia ei oo ees paljon. Vauvat on erilaisia, HALOO. Tuskin tämänkään vauva mikään ylipainoinen diabetesvauva, kaikkien ei tarvii olla tikkujalkoja tms.
Joo no alunperin kysyin täysimetyksessä olevan ruoka-asioita.. ei taida olla sellainen vauva kyseessä.
 
Meidän tyttö aloitti kiinteät 3kk3vk iässä perunan maistelulla. ensin tl perunaa rintamaidolla löysennettynä ja siitä pikkuhiljaa määriä kasvattamaan. n. viikko yhtä uutta makua kerrallaan.

5kk iässä aloitettiin iltapuuro (riisi) ja nyt 5,5kk syö myös kaurapuuroa. parin viikon päästä aloitetaan lihat.
en uskaltanut ensin antaa isompia määriä (siis söi maks. 3 "jääpalaa" kerralla) mutta 5kk neuvolassa sanottiiin, että voi (pitää) antaa niin paljon, kun uppoaa, sillä tyttö ei meinaa kasvaa vaikka maitoa kyllä tulee runsaasti. :/

Nyt siis syö (5,5kk) 2 kertaa päivässä kasvissosetta 0,5-1dl ja hedelmää päälle saman verran ja iltapuuro hedelmäsoseella höystettynä 1-2,5dl.
Jos ei edelleenkään kasva tarpeeksi, niin aloitetaan piakkoin myös aamupuuro.

Tässä järjestyksessä aloitettiin:
peruna
päärynä
porkkana
banaani
parsakaali
luumu
riisi
mango
kaura
kesäkurpitsa
kukkakaali

Meillä tahti ollut vähän nopeampi, kuin 1 maku/viikko, sillä tyttö on niin hyvin sietänyt.
 

Yhteistyössä