Kuinka olette aloittaneet kiinteiden maistelut vauvanne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselyikäinen äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselyikäinen äiti.

Vieras
- Millä olette aloittaneet?
- Millaisia määriä kerralla?
- Kuinka nopeasti olette lisänneet kiinteiden aterioiden määriä päivässä?

Sitten aiheeseen liittyviä "hoomoilas"-kysymyksiä:
- Pitääkö lusikat yms. steriloida joka käyttökerran jälkeen? Esikoiseni ruokaili alusta saakka pullolla ja ainakin silloin alussa pullot piti steriloida vähän väliään, en muista missä vaiheessa sen voi lopettaa.
- Voiko kiinteitä vasta aloittelevalle nakata esim. mandariinin palasen suuhun imeskeltäväksi vai onko siitä jotain haittaa? Vatsavaivoja, allergianaiheuttajia tms.?

Miulla oli pitkä lista kysymyksiä, mutta en nyt muistakaan kaikkea. Kyselen lisää, kun tulee mieleen :)

Ihan kuin kasvattelisin esikoista, mutta kyllä tämä on jo toinen lapseni ja silti olen varsin ulalla...

- Millä olette aloittaneet?
*Maissilla tai perunalla
- Millaisia määriä kerralla?
*Ensin pari lusikallista kerralla pikku hiljaa määrää lisäten.
- Kuinka nopeasti olette lisänneet kiinteiden aterioiden määriä päivässä?
*Sitten kun on alkanut mennä 0,5 purkkia kerralla niin olen alkanut antaa kaksi kertaa päivässä.

EI tarvi steriloida lusikoita. :)

Älä nakkaa suuhun mitäänpalasia, takertuvat vielä kurkkuun. Enempää en jaksa, kun joka toinen pvä olen vastaillut myös näihin. Googleta, esim tämä on hyvä:

http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf

Ensimmäisinä makuannoksina voidaan antaa esimerkiksi perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, maissia, kukka- ja parsakaalia. Uusia ruokia lisätään yksitellen 1-2 uut-ta ruokaa viikossa. Kasviksia käytetään aluksi kypsytettyinä soseina ja vasta myö-hemmin joukkoon voidaan lisätä esimerkiksi hienoa porkkanaraastetta.
Soseutettu ruoka löysennetään äidinmaidolla, äidinmaidonkorvikkeella tai vedellä. Ensimmäisten soseiden tulee mieluiten olla melko löysiä ja hyvin hienojakoisia. Hiu-kan karkeampi ruoka menee noin 7 - 8 kuukaudesta eteenpäin ja lähempänä vuo-den ikää ruoka voi sisältää pikkupaloja.
Useimmat kasvikset sopivat alle 1-vuotiaana, mutta joitakin kasviksia vältetään nii-den sisältämien haitallisten aineiden tai huonon sulavuuden takia. Nitraattipitoisim-mat kasvikset kuten lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, nokkonen, kiinankaali ja juu-resmehut eivät ole sopivia alle vuoden ikäiselle. Samoin vihertävät ja itäneet peru-nat sekä sormenpäänkokoiset varhaisperunat eivät sovi alle1-vuotiaille. Kuivattuja herneitä ja papuja vältetään huonon sulavuuden takia. Ituja ei ole syytä käyttää salmonellariskin takia.

- Perunalla aloitin. Neuvolan suositus. Pitäs aloittaa ns. pahalla maulla, että tottuu myös kasviksiin. Jos aloittaa ns. hyvällä maulla eli esim. mangolla, voi olla peruna vaikeempi saada sit alas. Ja kuitenkin ne kasvispainotteiset ruuat on pääsijalla tulevaisuudessakin.

- Suositus oli 1tl ekana päivänä ja sitten aina tuplata se määrä seuraavana päivänä. Me annettiin 1 rkl ekana päivänä ja se tuplattiin kuin tuo 1 tl on niin vähän ja meidän pojalle maistui.

- Menin pari viikkoa siten, että kerta päivässä, ettei tulis masuvaivoja. Kolmannella viikolla taisin ottaa hedelmäsoseen toiseksi ateriaksi ja 4.viikolla taisin antaa jo 3 kertaa päivässä. Mutta sitten poika olikin jo 5kk, joten aterioita saikin lisätä (kiinteät aloitettiin siis 4kk iässä).

- Lusikoita ei tarvi steriloida. Tavallinen pesu riittää. Tuttipullojakaan ei tarvi keittää enää kun aloittaa kiinteät.
- Sormiruoka (mandariinin palat yms) on suositus vasta 8kk ->, mutta monet antaa jo aikaisemmin.

Muista että suositellaan vain 1-2 uutta ruoka-ainetta per viikko mahdollisten allergioiden takia.

Perunalla tai maissilla olen aloittanut. Ihan pari teelusikallista alkuun muutaman päivän. Siitä sitten koko ajan lisää, muutaman viikon päästä on saattanut mennä koko purkkikin. Parin kuukauden päästä meillä on syöty jo 3-5 ateriaa päivässä. Ja lusikoita ei todellakaan tartte steriloida. Eikä pullojakaan enää tossa vaiheessa.

Noista mandariininpaloista vielä se, että olen siis antanut lapseni imeskellä palasta niin, että itse pidän toisesta päästä kiinni. Hän imaisi mandariininmehut ja oli kyllä silminnähden vaikuttunut kokemastaan :D Mutta sitten tuli mieleen, että saakohan noin edes tehdä ja voiko mandariini allergisoida tms.

Yhteistyössä