Kiinteiden aloitus: millä määrällä aloitellaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m a m a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m a m a

Vieras
Eli annetaanko alussa vain lusikallinen päivässä vai jos vauvalle maistuu, niin voiko antaa reilumminkin? Ja kun aloitellaan hedelmä/kasvissoseilla, niin missä vaiheessa lihaa/kalaa mukaan?

ekana päivänä olen antanut vaan lusikallisen, seuraavana pari ja kolmantena jo sen mitä syö. Muutaman viikon olen antanut kasviksia, sitten jo kanaa ja possua. Kalaa aika myöhään molemmille.

Millaista sormiruokaa voi antaa alle puolivuotiaalle??

Kuinka paljon alle puolivuotiaalle?

Jos lapsi istuu itsenäisesti tai kevyesti tuettuna, osaa tarttua ruokapalaan ja työntää sen suuhunsa, niin voi antaa. Jos siis on jo muutenkin aloittamassa kiinteitä, periaatteessahan sitä olisi hyvä lykätä sinne puolen vuoden ikään.

Me aloitettiin viikkoa vajaa 6kk, ekoina ruokina taisi olla melko pehmeäksi kypsennetyt vihannekset (bataatti, porkkana, parsakaali), tofu, kurkku, omenalohkot kuorineen yms.

Jos lapsi istuu itsenäisesti tai kevyesti tuettuna, osaa tarttua ruokapalaan ja työntää sen suuhunsa, niin voi antaa. Jos siis on jo muutenkin aloittamassa kiinteitä, periaatteessahan sitä olisi hyvä lykätä sinne puolen vuoden ikään.

Me aloitettiin viikkoa vajaa 6kk, ekoina ruokina taisi olla melko pehmeäksi kypsennetyt vihannekset (bataatti, porkkana, parsakaali), tofu, kurkku, omenalohkot kuorineen yms.

No ehkä ei kannata suositella puolivuotiaalle antaa omenalohkoa kuorineen käteen, joku ottaa vielä tosissaan!

Parin viikon päästä puolenvuoden. Kiitos, ei tullut mieleenkään että voisi jo antaa omaan käteen syötävää, mutta aion varmasti kokeilla!

[QUOTE="vieras";25786615]No ehkä ei kannata suositella puolivuotiaalle antaa omenalohkoa kuorineen käteen, joku ottaa vielä tosissaan![/QUOTE]

Jaa miksei? Vauvan kakomisrefleksi laukeaa jo kielen päällä pitkälti ennen nielua, mikä huolehtii siitä, ettei nieluun pääse liian suuria palasia. Ja meillä ainakin vauva sai suurempia paloja irti silloin, kun omenassa ei ollut kuoria. Kuoren kanssa ne isommat palaset jäivät siihen kuoreen roikkumaan, ja vauva vaan "rapsutteli" pieniä muruja kahdella hampaallaan suuhunsa.

[QUOTE="just";25786408]ekana päivänä olen antanut vaan lusikallisen, seuraavana pari ja kolmantena jo sen mitä syö. Muutaman viikon olen antanut kasviksia, sitten jo kanaa ja possua. Kalaa aika myöhään molemmille.[/QUOTE]

Entäs nelikuisen ikäiselle? Voiko annosta nostaa näin nopeasti, kun kuitenkin pääasiassa juo maitoa ja soseita vasta maistellaan? Alotettiin perunasoseella viikko sitten, tänään myös porkkanaa. Olen antanut vain sen n. teelusikallisen verran, tänään porkkanaa pari lusikallista kun maistui niin hyvin.
Nelikuiselle nyt ei ainakaan vielä voi antaa muuta kuin kasvis-, hedelmä- ja marjasoseita eikä lihaa.

Yhteistyössä