Kiinteiden aloittamisen ongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elli77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elli77

Vieras
Hei! Meidän kohta 7 kk ikäiselle maitoallergikolle ollaan nyt vihdoin ja viimein aloittamassa kiinteitä ruokia. Korvikkeena on Neocate. Maito-oireista pahin on ollut refluksi, Almironista tuli altistuksesta myös ripulia. Iho-oireita ei ole ollut.

Nyt meillä on kokeilussa neljäs bataattipäivä. Päivät ovat menneet hyvin ja ainoana ongelmana on ollut, että yöt ovat olleet levottomia, ts. poika heräilee hyvin tiheään ja nukkuu levottomasti. Varsinaisia huutoja öisin ei ole vaan rauhoittuu tutilla hyvin. Ilmavaivoja on ollut hieman enemmän mutta uloste on normaalia eikä tule normaalia useammin, selvää refluksin pahenemiseen viittaavaakaan ei ole ollut. Päivisin poika on iloinen.

Menevätköhän nämä levottomat yöt normaalien lievien oireiden piikkiin, ei ihmekään, että ongelmia hieman on kun ollaan oltu pelkällä maitolinjalla. Kuinka "pahoihin" oireisiin olette reagoineet uusia ruokia kokeillessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Elli77:
Päivät ovat menneet hyvin ja ainoana ongelmana on ollut, että yöt ovat olleet levottomia, ts. poika heräilee hyvin tiheään ja nukkuu levottomasti. Varsinaisia huutoja öisin ei ole vaan rauhoittuu tutilla hyvin. Ilmavaivoja on ollut hieman enemmän mutta uloste on normaalia eikä tule normaalia useammin, selvää refluksin pahenemiseen viittaavaakaan ei ole ollut. Päivisin poika on iloinen.

Menevätköhän nämä levottomat yöt normaalien lievien oireiden piikkiin, ei ihmekään, että ongelmia hieman on kun ollaan oltu pelkällä maitolinjalla. Kuinka "pahoihin" oireisiin olette reagoineet uusia ruokia kokeillessa?

Vastauksena kysymykseesi mä olen laittanut kokeilun poikki, jos olen huomannut lapselle haitallisia oireita. Meillä on joidenkin kokeilujen kohdalla ollut ohi menevää sopeutumisoiretta, kuten esim. pientä punoitusta pepussa, josta ei ole ollut haittaa lapselle.

Ehkä sinuna jatkaisin kokeilua hieman pidemmälle, jotta näkisi onko tuo pikkuoireilu ohimenevää ja sopeutumisoiretta. Allergiaoireilu kyllä yleensä kasvaa, jos on kyseessä allergia.

Yksi hyvä keino on myös pitää muutaman päivän tauko kokeiltavasta kiinteästä ja kokeilla sitten uudelleen. Allergia yleensä välttämisen jälkeen näyttäytyy selkeämpänä elikkäs niin sanotusti "näyttää kyntensä".

Paljon bataattia nyt menee päivässä? Joskus annostuksen pienentäminen voi auttaa totuttelussa. Esim. peruna teki alussa meille ihan hyvin pieniä paukutteluja/ilmavaivoja, jo lasta häiritseviä kuitenkin, heti syönnin jälkeen. Pienensin perunan annosmäärää, niin ilmavaivat katosivat.

Nuo yöheräilyt saattavat olla oire silent-refluksista, kun vatsahapot nousevat ruokatorveen. Oliko teillä refluksioireilu pulauttelua vai ns. silenttia maitoallergiassa?

Meidän refluksi-maitoallerginen neiti on nyt reilun 6kk ja n 5kk aloitettiin kiinteiden kokeilu bataatilla. Syöminen itsessään oli vaikeaa n kuukauden verran.
Bataattia meni n 2vkoa kunnes lopetti syömisen. Tuli toki nuhakin siihen saumaan. 5 päivää oli syömättä ja sit meni taas 2 pvää bataattia kunnes tuli limainen kakka ja kieltäytyi jälleen syömästä. Lääkäri oli sitä mieltä, että bataatti ei sopinut.
Nyt menee kukkakaalia ja maissia, kokeiltiin vadelma-päärynää, mutta (toivottavasti) yläselkään nousseet näpyt johtuivat siitä (eikä kukkakaalista ja maissista, koska syö hyvin niitä).
Yöunet ovat olleet levottomat melkein koko lapsen iän... Levottomien öiden takia en viitsis mitään pudottaa pois, koska ei noita vaihtoehtoja ole kovin montaa. Niin, ja puklailu alkoi helpottaa vasta joitain viikkoja sitten, että oli TOOOOSI sitkeessä.
Mä olen kanssa nyt ajatellut, etten ihan pienestä anna periksi... Tosi vaikeetahan tää on, kun kokeilussa kestää aina niin kauan ja sit pelkää että ehtii herkistymään niille parille ruoka-aineelle joita syö.... Nyt meillä kokeillaan possua, maissin kanssa ei uponnut, mutta kukkakaalin kanssa kyllä =) Tosin aika sihtikurkku neiti....

Tsemppiä kokeiluihin!

Päätin sitten kokeilla bataattia vielä tänään - ja tänään oireet sitten pahenivatkin, vaikka ehdin vain kerran aamulla antaa. Päivä oltiin tosi kiukkuisia ja nyt ei enää nukuttu päiväuniakaan. Lisäksi alkoi taas tuo maiskutus ja nieleskely pahempana - eli ilmeisesti refluksi alkoi taas oireilla pahemmin.
Meillä yöt on yleensä (jos ei altistuksia tai muita kurjuuksia) nukuttu refluksilapseksi ilmeisen hyvin, minkä vuoksi levottomiin öihin yleensä jokin syy löytyy.
Annokset olivat mielestäni todella pieniä - ensimmäisinä päivinä hyvä jos teelusikallinen ja eilen ja tänäänkin enintään kaksi. Refluksi on oireillut meillä sekä pulautteluna että silent refluksilla.

Eipä varmaan auta muuta kuin unohtaa bataatti ja toivoa, että seuraava ruoka alkaisi sopimaan. Ja kun tuota koekmusta alkaa kertymään, on helpompi päätellä, että missä vaiheessa kokeilu kannattaa lopettaa.

Kuinka pitkään olette pitäneet taukoa epäonnistuneen kokeilun jälkeen: riittääkö että oireet poistuvat vai oletteko lodottaneet vielä selvästi pidempään?

Alkuperäinen kirjoittaja Elli77:
Kuinka pitkään olette pitäneet taukoa epäonnistuneen kokeilun jälkeen: riittääkö että oireet poistuvat vai oletteko lodottaneet vielä selvästi pidempään?

Epäonnisen kokeilun tai allergisen oireiluun päättyneen valvotun altistuksen lopettamisen jälkeen mä olen pitänyt taukoa niin että oireet ovat selvästi poistuneet ja siihen ainakin päivä päälle vielä.

Ihan selvältä tuo bataatin epäsopivuus näyttää. Toivottavasti seuraava kokeilu onnistuu.

Yhteistyössä