Kierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kyllä etsinyt kaiken tiedon, mitä saa, mutta olenkin kiinnostunut käyttäjäkokemuksista. Saako muuten kela korvauksen aina vai jostain erityisestä syystä. E-pillereistähän ei mitään kelakorvauksia saa.

Minä maksoin omasta kuparikierukastani viimekuussa 69?. Hormonikierukka kalliimpi.
Mulla on nyt käytössä kolmas kuparikierukkaa ja olen ollut kuparikierukkaan tyytyväinen, itse olen halunnut välttää hormoneja siksi valitani on ollut kuparikierukka.

Kuparikierukka saattaa lisätä kuukautiskipuja ja vuodon määrää, joten henkilöille joilla on runsaat kuukautiset ei kierukkaa suositellla. Minulla kipuja ei ole ollut poislukien paria ensimmäisiä menkkoja ensimmäisen kierukan laiton jälkeen (silloin en ollut vielä synnyttänyt) ja ajan saatossa mulla on menkkojen vuotomäärä ja vuotopäivät vähentyneet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen kyllä etsinyt kaiken tiedon, mitä saa, mutta olenkin kiinnostunut käyttäjäkokemuksista. Saako muuten kela korvauksen aina vai jostain erityisestä syystä. E-pillereistähän ei mitään kelakorvauksia saa.

Kela korvauksen saa, jos kierukka tulee ns. sairauden hoitoon eli runsaiden tai kivuliaiden kuukautisten takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pitää olla syy et saa korvauksen. Mulla kävi niin et laitatin kierukkaa yksityisellä niin lääkäri kysyi siinä muiden kysymysten lomassa et onko mulla runsaat kuukautiset ja vastasin et ei todellakaan, päinvastoin tosi niukat ollu aina niin silti oli lääkäri laittanut reseptiin rastin ja korvauksen syyksi runsaat kuukautiset :D

Halusi kai et saan sen halvemmalla vaikkakin keksityllä syyllä :laugh:

kuparikierukan kanssa oli aluksi tosi paljon vuotoa, mutta alkukuukausien jälkeen se tasaantui suht normaaliksi. suosittelen sitä jos haluaa hormonitonta ehkäisyä.
hormonikierukan kanssa on ollut enempi ihoongelmia, mutta toisaalta kuukautiset jäi lähes kokonaan pois, joten eipä senkään kanssa ole ollut valittamista.
erot käytössä ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä.

Mulla kerkes olla kuparikierukka marraskuusta kesäkuuhun.. Noin 8kk. Kauheen runsaaks tuli menkat. Kivut ei ollu kovia mutta niitä oli yli viikon. Ei ainakaan mun kroppa kerenny tuossa 8kk tottumaan kierukkaa. En ottais uudestaan ellei olis pakko.