Kieltenopettajien pätevyyksistä tietävät...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piip"

Vieras
Jos on sijaisena kielten opettajana yläkoulussa, opetettavana kaksi kieltä joista vain toiseen pätevyys, niin miten palkkaus menee? Tuleeko epäpätevän palkka, sama kuin jos sijaisena olisi vaikka abi?

Mun käsittääkseni yläluokilla saa pätevän palkan, mutta alaluokilla ei. Ihan varma en kyllä ole, mutta ainakin maisterin paperit ja suoritettu opetusharjoittelu vaikuttavat palkkaan oli opetettava aine mikä tahansa.

Kyllä minulla on aineenopettajan opinnot 60 op ja kaksi kieltä kuuluu maisteritutkintooni, mutta toinen sijaisuudessa opettamani kieli ei ole kumpikaan noista, toinen kyllä on. Miten palkkaus siis määrääntyy?

Ainakin lukiossa menee niin, että jos on pätevyys johonkin lukiossa opetettavaan aineeseen, saa pätevän palkkaa. Esim. kun minä opetin historiaa, sain pätevän palkkaa, vaikka pätevyys on vain äidinkieleen.

Mulla on just tollainen tilanne. Opetan yläkoulussa kahta kieltä, joista toiseen minulla ei ole pätevyyttä. Palkka on sama kuin jos olisin pätevä molemmissa niissä. Toista kieltä, johon minulla olisi pätevyys, en ole koskaan vielä päässyt opettamaan.

Ja alakoulussa saisi myös pätevän palkkaa, vaikka joku epäili muuta - siis jos olisi kieltenopettajana, ei luokanopettajana.

Yhteistyössä