Uskallatteko jättää yksin kotiin sairastamaan sikainfluenssaa yli 10-vuotiaat lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No koska mä olin itse yhden päivän todella huonossa kunnossa (kuume koko ajan neljässäkympissä lääkkeistä huolimatta ja konttasin vessaan kun huimasi) niin ei, en jättäisi parina, kolmena pahimpana päivänä, en.

Menisi sit vaikka työpaikka alta. Ihan sama.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
joo, ihan tavisflunssa se on. voihan oksutaudissakin tukehtua ja silloinkin on kotiinnjänyt

Ei ole tavisflunssa, vaikka jotkut sen lievänä sairastaakin.Kysymyksessä influenssa, missä voi olla hyvinkin ärhäkät oireet.
Jos tarve vaatisi, niin varmasti meillä vanhempi kotona, jos yli 10v taudin sairastaisi.
Paniikista ei silti kyse, mutta kuitenkin asiallisesta ja vakavastakin suhtautumisesta tautiin.

Peesi, kuukausi sitten oli aivokalvontulehdus 11-vuotiaalla eikä olisi tullut mieleenkään jättää yksin kotiin.

se onkin vakava tauti. mutta siltikään työnantajalla ei oel pakko antaa vapaata.

eli sä jättäist sun lapsesi kotiin potemaan aivokalvontudusta hei haloo onks valoo..

Mä aion tuon 18 veenkin kohdalla katsoa, millä voimakkuudella tauti siihen iskee. Tosin mulla on etätyömahdollisuus muutenkin. Mutta tarvittaessa peruutan jo sovitut työmatkat ja palaverit. Luultavasti toimin samoin, jos tauti ehtii iskeä jo kotoa muuttaneeseen tyttäreeni ja ilmenee hänelle rajuna.

Sanoisin ap:lle siis, että lapsen voinnin mukaan.

Mun äiti tuli kotiin hoitamaan mua kun olin 17-v ja kuumetta oli kaksi päivää yli 40 astetta. Soitin aamulla äidille töihin että en mene kouluun kun on kuumetta, parin tunnin päästä äiti soitti ja kyseli miten voin eikä enää pysynyt luuri kädessä. Ei kulunut kuin tovi kun äiti jo oli kotona hoitamassa mua :heart:

Taidan olla kieroutunut, mutta minua rupesi naurattamaan koko ketju :D
(vaikka aiheessa itsessään ei olekaan toki mitään naurettavaa)
Ja vastaus kysymykseen, en jättäisi yksin lasta sairastamaan kotiin sikainfluenssaa, kuin en mitään muutakaan tautia.

Mä oli ihan törkeessä vatsataudissa viime vuonna ja mies oli matkoilla.
Mun faija hoiti lapsia ( niiden luona ) ja mutsi toi mulle vissyä, jaffaa, mustikkasoppaa, kävi apteekissa ja tsekkas etten kuivu.
Mä olin 38v.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mun äiti tuli kotiin hoitamaan mua kun olin 17-v ja kuumetta oli kaksi päivää yli 40 astetta. Soitin aamulla äidille töihin että en mene kouluun kun on kuumetta, parin tunnin päästä äiti soitti ja kyseli miten voin eikä enää pysynyt luuri kädessä. Ei kulunut kuin tovi kun äiti jo oli kotona hoitamassa mua :heart:

Ihana :heart: Noin mäkin toimin, jos 16v. sairastuu - asuu muualla siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mun faija hoiti lapsia ( niiden luona ) ja mutsi toi mulle vissyä, jaffaa, mustikkasoppaa, kävi apteekissa ja tsekkas etten kuivu.
Mä olin 38v.

Kuten myös tämä on hieno juttu! Eihän se lapsi koskaan lakkaa olemasta lapsi...:)

Olipa onni sitte että Metsolan perheessä oli lievä sikalentsu. Ei tarvinnu ottaa sairaslomaa.

Mulla ei kymmenen vuotiasta lasta vielä oo, mutta en uskaltais jättää yksin sairastamaan tuota tautia.
Mutta aika hyvin on järjestetty sairaslomat tuon taudin kans. tai siis varmanpäälle otetaan. Mä sain heti viis päivää ja jos ens viikola jatkuu tauti ni sitte lääkäri kirjottaa enemmän. Ja töistä sanottiin että mielummin pysyä kotona, poissa tartuttamasta.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mä olin 38v.

Kuten myös tämä on hieno juttu! Eihän se lapsi koskaan lakkaa olemasta lapsi...:)

samati ku mulla. Äiti hoiti keuhkokuumeen jälkeen. Ei päästäny yksin kotiin lasten kans, vaan piti heillä yökylässä. Olin 26v.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
3 päivää on ihan eri juttu. Viikkokin menee vielä. Mutta periaatteessahan ei ole lupaa olla töistä pois isompien sairastumisen takia, sitä mietin :(

Eikö se mene listaan "pakottava perhesyy". Eli palkatonta lomaa kehiin vaan :)

jossian paikoissa siinä voi käydä niin et saat potkut.

en usko et nyt sika aikana saa potkuja mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja sumppo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
3 päivää on ihan eri juttu. Viikkokin menee vielä. Mutta periaatteessahan ei ole lupaa olla töistä pois isompien sairastumisen takia, sitä mietin :(

Eikö se mene listaan "pakottava perhesyy". Eli palkatonta lomaa kehiin vaan :)

jossian paikoissa siinä voi käydä niin et saat potkut.

Joo, jos mä saisin potkut tällaisesta systä, niin ensin keskittyisin hoitamaan lapseni terveeksi ja sitten marssisin lakiapuun ja nostaisin asiasta hirveän metelin. Vetäisin vaikka oikeuteen jos olisi mitenkään mahdollista.

Mutta lapsi ei yksin jää.

Mä luulen kans. Pikemminkin uskon, että monissa työpaikoissa on jopa toivottavaa, että ei tulla sikainfluenssaa tartuttamaan, jos lapsi on siinä taudissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen kans. Pikemminkin uskon, että monissa työpaikoissa on jopa toivottavaa, että ei tulla sikainfluenssaa tartuttamaan, jos lapsi on siinä taudissa.

Ehkä vähän on alkanut hysteria laantumaan.

Meillä sairasti koko perhe jonkun flunssan alkusyksystä ja hyvä ettei pomo pistänyt mut kerralla viikoks saikulle :whistle: . Osalla lievempänä, osalla kovempana, mutta muutamassa päivässä kaikilla ohi.

Nyt vetää 15 vuotias toista kierrosta. Perjantaina nousu kuume. Viikonlopun aikana kurkku alkoi kipuilla. Sunnuntaina nousi jo 40 asteeseen, päivystyksestä ohje ottaa panadolia buranan lisäksi. Maanantaina oli isoveljensä kotona (muista syistä) ja pojalla jo kuume alle 39. Oma tk antoi ohjeen seurata kun yleiskunto hyvä, vaikka ääntä ei enää lähtenytkään 8sunnuntai illalla ei enää ääntä saanut aikaseks. Tiistaina mulla vp, iltapäivällä kuume nousi taas liki 40 ja vietiin päivystykseen. Sain antibioottikuurin ja tänään ollut yksin kotona, kuume vähän päälle 37. Perjantaina saadaan tietää onko possua vai ei.

Mutta sen tiedän, että tavan flunssakin voi olla tosi kovilla oireilla. a toki sen päätöksen jääkö lapsen kanssa kotiin vai ei, joutuu kyllä tekemään ennenkuin tietää onko possua vai ei.

Jos poika ei olis ollut selkeästi pirteämpi tänään, olisin hankkinut hänelle jonkun tänne seuraksi tai jäänyt itse kotiin. Tilanteen mukaan siis noiden isompin kohdalla.

meillä oli myös joku ihmeen pöpö, oli mun lapsilla ja exän toisellla pojalla joka usein täällä on...pari päivää ennen sairastumista oli ruokahaluttomuutta, sitten nousi 39-40 asteen kuume, sitten päänsärky, ja kova yskä, meni sitten mukamas ohitse ja oireet tulikin takaisin, kurkku tuli julmetun kipeäksi ja kolmelle tuli (ilmeisesti) jälkitautina angiina, johon saivat antibioottikuurin

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
se onkin vakava tauti. mutta siltikään työnantajalla ei oel pakko antaa vapaata.
Itse asiassa on. Palkatonta vapaata on oikes saada pakottavista perhesyistä.

Ja hoen edelleen samaa kuin näköjään eiliisenkin; riippuu sovellettavasta tessistä.

Meillä esim EI ole määritelty ikärajaa eikä aikaa kauanko saa hoitaa LÄHEISTÄ OMAISTA eli vakavan sairauden aikana myös nmiehen hoidon takia saa palkallisena olla poissa. Mutta tämä on alakohtaista, lain mukaan miniminä on se alle 10-v ja 1-4 pv.

jään ja olen jäänyt tähänkin saakka, se on vaan palkatonta. Oma lapsi on kultaakin kalliimpi asia, en voi käsittää että te edes mietitte tällaista. Lapsuus menee ohi hujauksessa ja töitä saa tehdä han tarpeeksi eläkeikään saakka.

ikinä missään tapauksessa jätä näitä siis tämän taudin takia kotiin ilman aikuista..se olotila voi muuttua äkkiä pahaksi..en kuitenkaan ole täysin tukiverkoton ja en ole yh..varmasti hankala tilanne ap :hug:

ja jos tauti iskee niin on p**kakasa koko työnantaja jos ei ymmärrä miks ois noinkin isojen kanssa kotona sairastamisen ajan..

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meillä tais olla se flunssa ja kolme päivää kuumeessa ei tapa ketään.

Saattoihan se mitä tahansa muutakin nyt liikkeellä olevaa tautia olla :)

Mutta joo, ei sikalentsu kaikille erityisen pahana tule, ja kai jokaisen oma järkikin sen sanoo että keuhkonsa pihalle yskivää 41 asteen kuumeessa olevaa tuskaista lasta ei jätetä sairastamaan yksin, vaikka ikää olisi jo yli kymmenen vuotta. Näin mä ainakin toivon. Lievillä oireilla sairastavan voisi mun mielestä kotiin jättääkin.

eihän se siinä kään flunssassa nyt 41 asteeseen nouse. Jos kuumetta on yli 38 astetta , muistaa levätäa ja juoda niin ihan selviäää kotihoidolla

sanoppa toi niiille joiden lapset on kuolleet tohon tautiiin.

Yhteistyössä