Kieltäytyminen sokerirasituksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tyhmänä ajattelisin, että miksi ei vain voisi toimia samoilla ohjeilla mitä edellisessä raskaudessa- siis ruokavaliolla, liikunnalla ja kotimittauksilla?

Mun ekan raskauden pahoinvointi oli sitä luokkaa, että pyörtyilin huonosta olosta kun piti johonkin verikokeeseen mennä, en meinannut tolpillani pysyä kun ravinnotta piti olla, onneksi sain sovittua kokeen oton neuvolaan, eikä terveyskeskuksen labraan jossa jono on pitkä kuin nälkävuosi.

Eihän sinne mitään järkeä oo mennä jos tosiaan on vallan niin huono olo ettei se litku pysyisi sisällä.
Juttele terkan kanssa josko testi onnistuisi siten jos ja kun pahoinvointi helppaa.

Minä kieltäydyin, koska olen oksennuskammoinen ja rasitusviikolla pelkkä aamupahoinvointi oli vaikea pitää kurissa. Lisäksi minulta oli mitattu juuri ennen raskautumista sokerit (paasto), jotka olivat ihanteelliset, joten en kokenut mitään syytä kiduttaa itseäni uudestaan vain siksi että bmi oli hieman korkeampi kuin suositeltu. Ei ollut sokerivaivaa raskauden aikana myöskään neuvolan tikkujen mukaan eikä painoakaan tullut älyttömästi (10kg).

Tää on tosiaan vähän hankala juttu nyt.
Ruokavalio mulla on täysin kunnossa,samoin liikunta. Sinänsä akuuttia tarvetta testiin tekoon ei ole. Yleensä mulla ei pahoinvoinnit kestä rv 13 pidemmälle.

Minä joudun testissä istumaan pikkuruisessa odotushuoneessa, edes pitkälleen ei pääse.Kyseessä pienen terveysaseman odotustila. vessa on onneksi ihan lähellä :D

Kaikilla ei toki helpota ja silloinhan se on tehtävä pahoinvoinnin ollessa päällä.
Itsellä kuitenkin tod.näk loppuu hyvissä ajoin,niinkuin muissakin raskauksissa..Jos ei lopu,.niin sitten täytyy tehdä pahoinvoinnista huolimatta.Nyt on kuitenkin vielä mahdollisuus päättää.

[QUOTE="vieras";26537057]No joillakin ei helpota pahoinvointi ollenkaan, silloinko vaan sitten ei tehdä sitä koetta? Voi tsiisus, mistä teitä riittää....[/QUOTE]

Jep, mä olen yhdessä raskaudessa oksentanut viikolta 6 synnytyssaliin asti mutta kuten ap sanoi niin hänellä on ainakin aikaisemmin helpottanut muutaman viikon sisällä.

Ja jos se litku tosiaan ei pysy sisällä niin sokerirasitustestin tulos ei ole luotettava=turha sitä on tehdäkään.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26537057]No joillakin ei helpota pahoinvointi ollenkaan, silloinko vaan sitten ei tehdä sitä koetta? Voi tsiisus, mistä teitä riittää....[/QUOTE]

Olen itse oksentanut ekassa raskaudessa 7 ekaa kuukautta. Yleensä raskauspahoinvointi kuitenkin hellittää jossain vaiheessa.

Mun mielestä on typerää laittaa oksentelevaa ihmistä sokerirasitukseen viikolla 9 tai 10 tms sillä verukkeella, että joillain ei pahoinvointi helpota ollenkaan. Ekana voi katsoa, helpottaako pahoinvointi ns. normaaliin aikaan vaiko ei, ja sitten miettiä jatkoa kun näkee mikä tilanne on vaikka viikon 12 jälkeen.

Jos pahoinvointi ei helpota, eikä sokerilitku pysy sisällä, niin koetta ei voida tehdä. Niin se vaan on.

[QUOTE="noh";26536836]Minä kieltäydyin, koska olen oksennuskammoinen ja rasitusviikolla pelkkä aamupahoinvointi oli vaikea pitää kurissa. Lisäksi minulta oli mitattu juuri ennen raskautumista sokerit (paasto), jotka olivat ihanteelliset, joten en kokenut mitään syytä kiduttaa itseäni uudestaan vain siksi että bmi oli hieman korkeampi kuin suositeltu. Ei ollut sokerivaivaa raskauden aikana myöskään neuvolan tikkujen mukaan eikä painoakaan tullut älyttömästi (10kg).[/QUOTE]

sen takia sen nimi on raskausdiabetes kun ne sokerit mene pyllylleen sen aikana. Se että ennen raskautta on ollut hyvät arvot ei ole mikään tae :)

Alkuperäinen kirjoittaja kieltäytynyt;26537426:
sen takia sen nimi on raskausdiabetes kun ne sokerit mene pyllylleen sen aikana. Se että ennen raskautta on ollut hyvät arvot ei ole mikään tae :)

Niinpä, outoja olettamia.. Tosiaan myös se pissatesti ei paljoa lohduta, koska jos siinä näkyy sokeria, on arvo jo todellakin liian korkea! Myös jos sokerirasituksesta narahtaa silloin ON raskausdiabetes(alentunut sokerinsieto), vaikka kotiseurannassa arvot olis mitä.

Tosin ihmettelen miks noita rasituksia pitää tehdä uudelleensynnyttävälle radi-diagnoosin edellisessä raskaudessa saaneelle, JOS lähtökohdat raskaudessa on samat (paino jne). Helpompaa olis vaan suorittaa kotiseurantaa, kun kerran mittarinkin yleensä omaksi saa.

Vilkasin vielä käypähoito suosituksia, niin oli että korkean riskin odottajille ensimmäinen rasitus voidaan tehdä "jo viikolla 12-16", joten en keksi mikset voisi siirtää tota..

Yhteistyössä