Kieltäytyminen sokerirasituksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mei"

Vieras
Rv 8 ja hirveä aamupahoinvointi. Pysyy kurissa niin että aina ennen sängystä nousua syön näkkärin enkä juo sen jälkeen puoleen tuntiin.
Muuten pahoinvointi kestää pahimmillaan koko päivän. Olen joutunut turvautumaan välillä myös pahoinvointilääkkeeseen.

Parin viikon päästä aika sokerirasitukseen. Vitu*aa kun tietää mikä olo silloin on.. Automatkat ja kaikki oksennella sitten.
Mitä järkeä koko testissä edes on,eikö se riitä että sokerit mitataan joka kerta pissistä neuvolassa?

Minun kohdallani testi on kyllä ihan tarpeellinen,edellisessä raskaudessa oli sokerit koholla ja jouduin rasitukseen,kaikki arvot siinäkin koholla.Laskettuun aikaan oli pari viikkoa joten helpolla selvisin. Söin epäterveellisesti himojeni mukaan.

Tekisi mieli kieltäytyä!! Ainakin sinne asti venyttää tuota että pahoinvointi loppuu.

Sinulla on ilmeisesti tarkoitus myös käydä kahdesti tuossa testissä? Itse kieltäydyin siitä myöhemmillä viikoilla tehtävästä rasituksesta, joka kuulemma on tätä alkuraskauden testiä "tärkeämpi". Joten jos skippaat tämän, ja menet vain siihen toiseen? Siihen asti pitää ruokavalio kunnossa ja muistaa liikkua.

Sitten kieltäydyt. Luuletko että se tehdään neuvolantätien takia? ei. Se tehdään sun ja vauvan terveyden takia.

Itse juuri kävin vaikka melkein varmasti tiesin että sokerien nousu johtui vaan mun karkinmässäämisestä ennen pissatestiä, mutta menin silti. Ei sitä koskaan tiedä.

[QUOTE="Mei";26535986]Rv 8 ja hirveä aamupahoinvointi. Pysyy kurissa niin että aina ennen sängystä nousua syön näkkärin enkä juo sen jälkeen puoleen tuntiin.
Muuten pahoinvointi kestää pahimmillaan koko päivän. Olen joutunut turvautumaan välillä myös pahoinvointilääkkeeseen.

Parin viikon päästä aika sokerirasitukseen. Vitu*aa kun tietää mikä olo silloin on.. Automatkat ja kaikki oksennella sitten.
Mitä järkeä koko testissä edes on,eikö se riitä että sokerit mitataan joka kerta pissistä neuvolassa?

Minun kohdallani testi on kyllä ihan tarpeellinen,edellisessä raskaudessa oli sokerit koholla ja jouduin rasitukseen,kaikki arvot siinäkin koholla.Laskettuun aikaan oli pari viikkoa joten helpolla selvisin. Söin epäterveellisesti himojeni mukaan.

Tekisi mieli kieltäytyä!! Ainakin sinne asti venyttää tuota että pahoinvointi loppuu.[/QUOTE]

Ei välttämättä. Siskolla oli piilevänä. neukassa ei mutta rasituksessa löyty. kyl sun kannattaa mennä etenkin kun oli edellisessäkin sokerihäikkää. Ei se todellakaan herkkua oo mut sun ja tulokkaan parhaaksi.

Minulla ei koskaan neuvolan testissä löytynyt sokeria virtsasta, mutta niin vain rd todettiin rasituksessa.

Kyllä ap:n kannattaisi sinne rasitukseen mennä, vauvan ja äidin parastahan siinä ajatellaan.

Mä olen ainakin niin tunnollinen, etten pystyisi kieltäytymään testistä, enkä olekaan kieltäytynyt. Kolme raskautta, jokaisessa testi tehty ja ekan kohdalla meinasin oksentaa ja pyörtyä, kunnes pääsin viileään huoneeseen makaamaan. Pyydä päästä pitkälleen, jos se yhtään helpottaisi.

Sinuna kuitenkin menisin, tsemppiä vaan! :)

Minä kieltäydyin rasituksesta mutta otin suoraan mittarin kotiin ja pidin sentarvittavan sokerikirjanpidon.
En uskaltaisi kieltäytyä ellen ottaisi sitten sitä mittausvastuuta. Minä selvisin pienillä mittauksilla, joka viikko pari mittauspäivää koska arvot pysyivät järkevinä eikä niissä ollut vaihtelua muuloin kuin flussakaudella.

[QUOTE="Mei";26535986]
[/QUOTE]

Kertaakaan ei ole virtsassa näkynyt sokeria, vaikka sokerirasituksessa on kolmessa raskaudessa todettu kohonneet arvot.

Alkuperäinen kirjoittaja kieltäytynyt;26536204:
Minä kieltäydyin rasituksesta mutta otin suoraan mittarin kotiin ja pidin sentarvittavan sokerikirjanpidon.
En uskaltaisi kieltäytyä ellen ottaisi sitten sitä mittausvastuuta. Minä selvisin pienillä mittauksilla, joka viikko pari mittauspäivää koska arvot pysyivät järkevinä eikä niissä ollut vaihtelua muuloin kuin flussakaudella.

Näin voidaan joskus tehdä, riippuu neuvolasta onko mahdollista. Se kotiseuranta on itseasiassa tarkempaa, mutta syy miksi ohjataan on ensin rasitukseen on raha. Se on kokonaistaloudellisesti kannataavampaa seuloa rasituksella iso joukko ja niistä poimia ne kelle kotiseuranta tehdään. Ja sitten kaikki haluaa kotiseurannan itsellekin.... Kuitenkin säästö se on pienikin säästö, nekin rahat menee vaikka johonkin hyödyllisempään.

mulla oli myös esikoisesta rd, (molemmissa testeissä kärähdin) mutta ei mullakaan kertaakaan neuvolan pissatestissä ollu sokeria. nyt tästä toisesta kävin taas tunnollisesti ne kaks kertaa testailemassa, ja erinomaisilla arvoilla läpäisin :) eihän se kivaa ole, mutta vauvan takiahan sinne mennään.. ei olis muakaan sinne oksetus olon takia napannu mennä, mutta tosiaan ihan vauvan takia sinne kannattaa raahautua, tai sitten tehdä niinkun tossa ylempänä joku olikin kirjottanu, että mittaili niitä arvoja kotona sitten..

Muistissa on lämpimästi kun yrjösin sen ällöttävän sokerilitkun sinne labrab käytävälle. Ei mulat mitään arvoja koskaan saatu ku ei se litku pysyny sisällä.

No jos sulla on aiemmin sokerit heitelleet niin kannattaahan se kuitenkin katsoa.. Mulla kahdessa ekassa raskaudessa sokerit ok ja nyt kolmannen kohdalla sanoin vaan että kiitos ei,en mee sokerirasitukseen. Eipä se terkkari siihen mitään sanonut.

Mä en kieltäyisi jos on selkeät perusteet tehdä koe. MUTTA- kaikesta hoidosta ja tutkimuksesta saa kieltäytyä, kukaan ei voi pakottaa mihinkään tutkimukseen, tms.

Mulla ainakin riskiryhmäläisenä eka sokerirasitus oli vasta viikolla 12., koska mä en olis pystyny paastoamaan aikaisemmin, enkä pitään sitä litkua mitenkään siinä pahoinvoinnissa sisällä. Kyllä mun mielestä tuota voi vähän siirtää, neuvolatätiä toki konsultoiden, mutta älä jätä väliin!

Mä kieltäydyin tokan raskauden kohdalla juurikin koska en olisi voinut paastota koko yötä. Raskaudet olleet vaikeita yli 20viikoille oksennellut molemmilla kerroilla. Mut olisi laitettu sinne sen takia kun lapsi oli yläkäyrällä. no niin oli ekakin eikä mitään ollut sokereissa ja se nyt vaan tulee miehen suvusta että tulee isoja lapsia. Tämä oli 4,5kiloa eka 4,1kiloa.
Mutta tietty on eriasia jos on historiaa sokeriarvojen kanssa. Eikö sitä voisi siirtää myöhemmille viikoille jolloin ei enää olisi paha olo?

No jos on kauhea pahoinvointi ja kaikki tulee ylös niin ehkä on hyvä jutella terkkarin kanssa testin siirtämisestä ja että jos voi mittailla kotona siihen asti. Sekään ei toki kerro välttämättä onko radia vai ei. Mulla oli rasituksessa kaikki koholla mutta kotona ei yksikään todellinen arvo. Ainoastaan yksi ennen ruokaa-arvo, mikä oli ihan omaa "huolimattomuutta". Ei ollut tapeeksi pitkä väli ruokien välillä. Ja ekassa raskaudessa oli pissassa sokeria mutta rasituksessa ei. Että ei sekään varmasti kerro muuta kuin että onko pissassa sokeria vai ei.

Lisäyksenä vielä että kotimittailu kertoo että onko tarvetta insuliinille vai pysyykö arvot ruokavaliolla hyvinä tai että ei ole ongelmaa.

Viimeksi muokattu:
Minä odottaisin, kunnes pahoinvointi on ohitse.

Pyytäisin kotiin verensokerimittarin, ja seurailisin itse arvoja.

Virtsassa mulla ei oo näkynyt sokeria tässä raskaudessa kertaakaan - ja kyllä, mulla on raskausdiabetes. Se näkyi ekassa sokerirasituksessa, toisessa ei, kotimittauksissa on näkynyt ja ollut näkymättä (ts. arvot pysyivät pitkään kohdallaan ruokavaliota noudattamalla).

Yhteistyössä