Kieltäytyy kiinteistä (5,5kk)

Moi

Meillä meni bataattia suht hyvin (pari jääpalaa parhaimmillaan) parin vkon ajan kunnes neiti kieltäytyi kokonaan. Ei ole tällä vkolla syönyt lainkaan...
Kokeiltiin muitakin mm parsakaali, mango ja luumu, mutta ei tykännyt yhtään. Kieltäytyykö nyt kokonaan kun sai "pahoja" makuja?... Flunssa vaivasi alkuviikosta, mutta nyt on jo paljon parempi.

Kokemuksia muilla?
 
Meillä saman ikänen, 2 viikkoa sitten alotettiin kiinteät. Syö pottu-porkkana-bataatti sosetta sen kuutiollisen tai pari ja sitten napsahtaa suu kiinni...ja se nopeasti taas aukeaa kun tulee luumua tai päärynää :D
Aattelin että antaa vauvan rauhassa totutella, rintamaitohan on vielä ensisijainen ravinto meillä.
Mango on sellainen jonka olen kuullut aiheuttavan rupsuja?

 
Piija: Hmmm.... kieltäytyminen voi olla myös allergian merkki. Kun vauva on saanut esim. jotain epäsopivaa, niin vauva saattaa kieltäytyä hetken aikaa myös sopivista ruoista. Seuraile tilannetta, pidä vaikka pieni tauko kaikista lusikkaruoista ja kokeile antaa bataattia uudelleen muutaman päivän jälkeen. Toivottavasti alkaisi bataatti taas maistua :hug:

Hampaiden tulo ja sairastelut vievät myös ruokahaluja.
 
Älä heti luovuta... Meillä kiinteisiin tuli totaalinen lakko muutama viikko sitten ja loppujen lopuksi pidin pari päivää taukoa etten edes lusikkaa vilauttanut... Voi toki kieltäytyä jostain epäsopivasta, mut ehkei kannata heti alkaa sellaista epäillä. Tai tulee hulluksi, kuten minä...
Luulenpa että vauva on hetkellisesti vaikka kyllästynyt vaan kyseiseen makuun ja ottaa aikansa ennenkun taas maistuu. Meillä ruokahalut kiinteisiin meni flunssan/kyllästymisen piikkiin ainakin. Annoin lähes pelkästään bataattia/perunaa ja lihaa ja kait se vaan jossain vaihees alkaa muksullekin tökkiä, niinku meil isommillekin. Nyt vasta alkaneet kiinteät uudelleen maistua ja olen kyl rohkeasti ottanut uusia aineita vaan mukaan että sais vähän vaihtelua aterioihin...
 
Meillä kanssa toi pätkä on välillä totaalikieltäytyjä, vaikka kiinteitä on syöty jo 3kk. Yökkiminen ja puistatus syödessä alkoi vähän ennen kun pätkällä oli se kurkunpäätulehdus. Siihen asti kaikki ruoka meni tosta vaan.
Pätkällähän on kanssa tota puklailua, ja se ehkä on edesauttanut kurkunpäätulehduksen syntyä. Ja epäilen, että tulehduksen takia kiinteät ei maistu. Maito kyllä menee. Että mahtaiskohan asioilla olla yhteys teilläkin? No, teillä on sikäli eri tilanne, että kiinteitä on muutenkin syöty vähän aikaa.
 
Meillä oli ihan samaa tuossa iässä,toki syömistä häiritsi pitkä flunssa,kesti lähes kuukauden syömättömyys,nyt pari viikkoa sit alkoi taas syömään kunnes eilen tuli stoppi,meillä tällä hetkellä tulossa hammas luulen sen olevan syypää,et pidä pari päivää taukoa kokeile sit taasen
 
Kiitos kommenteista :flower:
Mies sai tänään menemään melkein yhden jääpalakuution bataattia, mutta ei todellakaan helposti ja hetkessä... ei availlut suuta niin kun aiemmin on tehnyt, vaan vähän huijaamalla joutu lappaamaan suuhun. Toki nielasi kyllä, mutta ei se ihan hetkessä mennyt se yx jääpalakuutio... :|
No, tänä iltana pikkasen posket punotti. Aikasemminkin joku ilta ihmeteltiin tuosta poskien punotusta, saa nähä voisko se olla tuosta bataatista... :eek: Tosi kiva, jos niin on, koska mikähän tuolle sitten mahtaa sopia jos ei bataattikaan (joka kuitenkin yleensä allergikoille on käynyt) :(
Täytyy vaan yrittää tuota syömistä, syötiin jo pari kertaa päivässä, mutta nyt taidan jättää sen siihen yhteen kertaan?...
 
Jospa se uutuuden viehätys on mennyt syömisestä.
Uusien makujen kohdalla joku on sanonut et vaatii noin 10 maistatuskertaakin ennenkuin alkaa maistua.
Tai muuten huonompi jakso menossa allergian suhteen? Millon viimeksi sai jotain muuta kun bataattia? Oireilisko vielä siitä?

 
Piija meille ei sovi bataatti,maissi yms, mitkä yleensä allergisille käy,meille ainoa sopiva tällä hetkellä riisi ja possu,saatiin aprikoosista,ruusunmarjasta ja bataatista helakat posket ja vuorokauden huudot :|
 
Meillä lapsi "osaa" kieltäytyä epäsopivista. Joskus olen jatkanut antamista huijaamalla ihan sen takia, että saan varmistuksen sopimattomuudesta ja todella usein (oikeastaan aina) oireet ovat sitten jossain vaiheessa alkaneet. Kannattaa seurailla tilannetta.

Ei kannata masentua, jos bataatti ei käy. Ei se kaikille tosiaan sovi ja ei ole välttämättä sen merkki, ettei mikään käy. Kannattaa huomioida myös se, että nyt on jo alkanut siitepölyaika ja bataatti ristireagoi koivun kanssa. Osa lapsista sietää noita ristireagoivoa muina vuodenaikoina, mutta ei silloin siitepölyaikaan.

 
Mä en oikeestaan osaa vastata Piijan kysymykseen, mutta aloin miettiin tota poskien punoitusta... Mein poika 5kk ja vähän on soseita maisteltu n.kk. Eka peruna sit porkkana ja vähän kukkakaalia. Jotenki kuitenkin tuntu nukkuvan huonommin ja vähän alko näppylöitäkin ilmestyä kaulalle ni pidin viikon taukoo kaikesta. Tuli sellanen fiilis et peruna ei oikein ois sopinu. Nyt jatkettu porkkanalla ja sit persikalla, seuraavaks ehkä maissia... Mut oon siis huomannu et välillä pojan posket on ihan hirmu punaset. Oon yrittäny yhdistää niitä syömisiin, mut mitään selvää en oo huomannu, sen vaan että usein juuri syönnin jälkeen punoittaa, myös tissittelyn. Ja posket välillä punotti myös ton viikon sosetauonkin aikana. Kuumuudesta en usko punoituksen johtuvan. Sitä nyt ei oo ees joka päivä, mut sit kun on niin posket todellakin heloittaa ihan niinku ois palaneet auringossa, ihan tulipunaisina. Voiko tämä siis viitata johonkin allergiaan?
Niin, ja sitä piti kans kysyy et häviääkö siis allergia yleensä itsetään? Eikös se jotenki niin menny? Ei tietty kaikki, mut kun nyt kun esim. epäilen et toi peruna ei pojalle sovi niin voisko se sopia jatkossa kun tässä päästään syömisen makuun niin jos kokeilisin taas myöhemmin sitä (tässähän nyt ei kyse ole siis allergiasta, mut tätä niinku ajan takaa)?
 
Kyllä kyse voi olla nimenomaan allergiasta. Poskien punoitus on ihan tyypillinen allergian oire. Allergiaa saattaa aiheuttaa myös jokin sinun syömäsi, sillä omat syömiset erittyy myös rintamaitoon. Jos lapsi saa oireita perunasta, hän saattaa saada siitä oireita myös sinun syömänäsi. Yleisimmät allergian aiheuttajat pienillä on maito, muna, soija ja kotim.viljat. Yllättävän moni on allerginen myös perunalle ja etenkin porkkanalle.

Lasten allergiat ovat siitä kiitollosia, että ne yleensä paranevat iän myötä. Peruna voi siis käydä muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua ihan hyvin. Kannattaa laittaa ylös omia ja lapsen syömisiä, jotta löytäisit tuon punoituksen aiheuttajan/aiheuttajat.
 
Mä en allergia-asiaan osaa kommentoida, mutta ap:lle vastaan, että mun mielestä tuossa ei ole mitään outoa: noita "ei kiitos, en syö" -kausia tulee aina sillon tällön. Flunssa ja hampaiden tulo on ainakin meidän pojilla aiheuttanu niitä. Yhden kerran esikoinen (oli sillon jo lähempänä yhtä vuotta) ei syöny lämmintä ruokaa pariin viikkoon kun pukkas sen verran monta hammasta yhdellä kertaa. Samoin uusien asioiden oppiminen voi teettää sitä, ettei ruokailu kiinnosta. Mä tekisin niin, että syöttäsin niitä tuttuja makuja sen verra kun menee ja jättäsin uusien kokeilut siihen kunnes alkaa taas maistua.
 

Yhteistyössä