Kielletyt ruuat

Tuntuu, et eri kunnissa/neuvoloissa neuvotaan ihan eri lailla. Kaiken kukkuraks ennen selvittiin ilman mitään rajotuksia. Mikä on Sinun kantasi ruokarajotuksiin? :)

Kalat: mitä saa ja mitä ei saa syödä?

Mulle sanottiin, et tuoretiskiltä graavikala, kuten myös kotikutosta, saa syödä. Myös sillisalaatti on meijän neuvolassa ok. Onko eriäviä mielipiteitä?

Juustot:

Neuvolan paperi: "pastoroimaton maito ja siitä valmistetut juustot sekä pehmeät juustot (home- ja tuorejuustot ) => kuumennettava" MUTTA: ainaki kaikki valion juustot on pastoroidusta maidosta, myös pehmeet (paitsi tuontitavara). Saako esim koskenlaskijaa, olympiaa ja violaa sit vetää nii et napa ruskaa?

Valmis ruuat ja pakastevihannekset
:

Ei saa syödä kuumentamatta. Entäs pakaste marjat, esim vatut?

Alkoholi:

Ikuinen riidan aihe. Mitään turvallista rajaa ei ole, joten paras olla nollalinjalla ja nön-nön-nöö. Toisaalta 1-2 alk.annosta/viikossa ei o todettu aiheuttavan mitään. Aikamoista dokailua. En tiedä itekkään mitä ajattelen, mut aivan ihan ultraaja-täti sano perjantaina, ku kysyin, et mitä todellista haittaa on, jos jouluna otan lasin tai pari viiniä, et EI MITÄÄN kunhan et perseitä vedä. Kuulemma muutamma vuoskymmen takaperin lääkittiin ennenaikasia supistelujaki konjakilla. Et se siitäki sitte.

Ja lisää? Mitä mieltä noista tulkinnanvarasista (esim juusto)? Miten ankarasti ootte noudattanu? :wave:
 
kyllä miä oon noita suomalaisia juustoja syöny ihan täysiä! enkä miä nyt kauheita hepuleita muistakaan saa jos vahingossa syön jotai... ja noi ulkolaiset pakastemarjathan on siis kait aika vaarallisia, mut mistä siä tiiät et onks esim. ravintolassa joku tehty suomalaisista vai ulkolaisista? miä oon sitä mieltä et jos siä oot jotakin tautia saadakses ni siä voit sit saada sen vaikka siitä vesijohtovedestä niin ku nokialla kävi!
 
Juustot: Olen syönyt pastoroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja (viola, feta jne..), homejuustoa vain kuumennettuna.

Pakasteet: Muista marjoista en tiedä, mutta ulkomaalaisia pakastevadelmia ei tulisi syödä ilman kuumennusta (kaliki-virus).

Kaloihin en ota kantaa, koska en niitä itse syö. Ja alkoholin kanssa olen noudattanut nollalinjaa.

Noomi rv 11+0
 
Olen ite miettiny noita samoja juttuja.. juustoista en ole tällä hetkellä syönyt kun tavallista kovaa juusta, leivän päällä.. kovasti tekis mieli fetaa ja homejuustoa.. alkoholia en vaan voi laittaa suuhuni yhtään pisaraa..se tuntuu miusta väärältä, koska ihan sama kun juottaisit pienelle vauvalle tuttipullosta. se on minun näkemys.

mutta en kyllä muista kuulleeni että pakaste marjat pitäs kuumentaa?? ois kiva kuulla tuosta itekin??!!

ja eikö silli ja graavikala ole kiellettyjen listalla? on varmaan eroja neuvola täteillä ja eri kunnilla!
 
Mä sain tälläisen, suoraan kopioin kirjoitukseni:

ALKOHOLI

- Vältä kokonaan, koska täysin turvallista käyttömäärää ei tiedetä.
- Satunnaisen 1-2 ravintola-annoksen nauttimisen ei ole osoitettu haittaavan sikiötä.

KAHVI JA MUUT KOFEIINIPITOISET JUOMAT

- Vältä runsasta käyttöä kofeiinin haittavaikutusten vuoksi.
- Kahvia enintään 5kuppia päivässä.

KALA JA KALAVALMISTEET

-Vältä suuria petokaloja: hauki,ahven,kuha,made,merilohi elohopean vuoksi.
-Vältä isoja yli 17cm, silakoita korkean dioksiinipitoisuuden vuoksi.
-Vältä tyhjiöpakattuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalavalmisteita,kalapateita ja mätiä listeria-vaaran vuoksi.

MAKSARUOAT JA MAKSAMAKKARA

-Vältä korkean A-vitamiini ja raskasmetallipitoisuuden vuoksi.

LAKRITSI JA SALMIAKKI

-Vältä koska ne sisältävät haitallisia glykyrritsiiniä, joka voi aiheuttaa verenpaineen nousua.
-Rajoita kerta-annos 50g pikkupussiin päivässä.

PASTÖROIMATON MAITO JA SIITTÄ VALMISTETUT JUUSTOT

-Vältä näitä listeria-vaaran vuoksi.

PELLAVANSIEMENET

-Vältä kokonaan korkean kadmium ja syaanivetypitoisuuden vuoksi.

YRTTITEET,YRTTIVALMISTEET,LUONNONKASVIT,IDÄTETYT TUOTTEET

-Turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa.

ENERGIAJUOMAT

-Turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa.

KORVASIENET

-Vältä korkean gyromitriinijäämän vuoksi.

MAKEUTUS AINEET

-Rajoita sakariinin ja syklamaattin käyttö enimmäismäärään.
-Muille ei erityisrajoituksia.


Mulle ei oo vaikeuksia ollut pidättäytyä oikeastaan mistään, juustoa en syö muutenkaan enkä maksamakkaraa.Enkä juo maitoa.
 
Laittelen tuonne väliin kommentteja mitä mulle sanottiin...

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Kalat: mitä saa ja mitä ei saa syödä?
Haukea ei ollenkaan, silakkaa rajoitetusti, graavilohi itsetehtynä tai (todistettavasti) tuoreena. Muutoin kehotettiin syömään pari kertaa viikossa kalaa eri kalalajeja vaihdellen. Odottelin tätä vauvelia jo kesällä ja olen hirmuinen sillin ystävä ja olen sitä kyllä syönyt koko kesän ajan uusien perunoiden keralla. Samoin aion syödä joulupöydässäkin jos tämä vaavi siihen saakka masussa viihtyy. Sen verran tarkkana kannattaa sillin kanssa olla, että sisältää kauheasti suolaa -> turvottaa!


Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Juustot:

Neuvolan paperi: "pastoroimaton maito ja siitä valmistetut juustot sekä pehmeät juustot (home- ja tuorejuustot ) => kuumennettava" MUTTA: ainaki kaikki valion juustot on pastoroidusta maidosta, myös pehmeet (paitsi tuontitavara). Saako esim koskenlaskijaa, olympiaa ja violaa sit vetää nii et napa ruskaa?
Ei-suositeltavia ainoastaan pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot. Kovat juustot kaikki ok. Suomalaisia tuorejuustoja ja esim. aurajuustoa (tuoreena, ei jääkaapissa seisseenä) sai meidän neukan mukaan syödä. Homejuuston olen kyllä kuumentanut.

Apetina-fetaa olen syönyt, samoin Pirkan ja Valion vastaavaa. Ovat neuvolan mukaan ihan ok.


Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Valmis ruuat ja pakastevihannekset[/b]:

Ei saa syödä kuumentamatta. Entäs pakaste marjat, esim vatut?
Ulkomaiset marjat kuumennettava! Varsinkin ulkolaisissa vadelmissa listeriariski. Olen kuumentanut kaikki pakasteet.


Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Alkoholi:

Ikuinen riidan aihe. Mitään turvallista rajaa ei ole, joten paras olla nollalinjalla ja nön-nön-nöö. Toisaalta 1-2 alk.annosta/viikossa ei o todettu aiheuttavan mitään. Aikamoista dokailua. En tiedä itekkään mitä ajattelen, mut aivan ihan ultraaja-täti sano perjantaina, ku kysyin, et mitä todellista haittaa on, jos jouluna otan lasin tai pari viiniä, et EI MITÄÄN kunhan et perseitä vedä. Kuulemma muutamma vuoskymmen takaperin lääkittiin ennenaikasia supistelujaki konjakilla. Et se siitäki sitte.
Äitini sai tuon konjakkikomennuksen kun minua odotti :D Neuvolassa eivät voi virallisesti sanoa, että alkoholia voi kohtuudella ottaa koska meillä Suomessa noudatetaan nollalinjaa koko raskauden ajan. Ja sitten löytyy varmaan niitäkin jotka tahallaan ymmärtäisi väärin jos alkoholi sallittaisiin kohtuudella raskausaikana. Mutta tosiasiassa ihan varmasti voi ottaa lasillisen viiniä potematta YHTÄÄN huonoa omatuntoa. Keskieuroopassa ihan eri meininki, mutta siellä ei jengi olekaan yhtä humalahakuista sakkia kuin täällä pohjolassa. Totta on, että joku varmaan tästäkin vetää peltohiiren kokoisen herneen nenäänsä...



 
Asiasta kukkaruukkuun! Pistää muuten aina silmään ku ulkolaisissa sarjoissa, elokuvissa ja kirjoissa juodaan tuota alkoholia ihan täyttä päätä vaikka raskaana oltaiskin... :D Tuntuu että melkein eka lasillinen lähtee siitä ku raskaustesti on positiivinen ni sitä pitää sitten juhlia...

Noista kaloista ni miusta toikin on hassua et jossai niitä kielletään jotai syömästä mut sitten pitäis kuitenkin syödä kalaa pari kertaa viikossa! Mitä kalaa sitä jää enää jälelle ees? -tonnikala purkissa?

Ja sitten noista marjoista että eiköhän noi ravintolat esim oikeesti käytä ulkolaisia marjoa jälkkäreissä? Onks paikalla yhtään kokkia? Enkä usko et ovat kaikki kuumennettuja...
 
Monissa Pirkan tuotteissa ei ole mitään mainintaa pastöroinnista. Olen kuitenkin olettanut, että ne on ovat valmistettu pästoroiduista maidosta. Onko joku ihan kysynyt asiaa?

Myöskään Valion Aamupalajuustoissa ei lue että olisi pastöroitu, mutta olen niitä syönyt. Eikö kaikki Valion juustot ollut ok odottajille? Paitsi ne muutamat tuontijuustot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
^^ Mutta voihan ne kuoharit ym olla alkoholittomia. Itse ostan alkoholitonta viiniä ( 0% ) joulupöytään itselleni.
Edellisessä raskaudessa hankin alkoholitonta viiniä, -enkä ole ikinä maistanut mitään niin pahaa! Mies sai juoda sen litkun, itse olisin kaatanut viemäriin. Myös jotkut alkoholittomat oluet ovat ihan kummallisen makuisia.

Mut nämä on tietty makuasioita, toivottavasti löydät jonkun hyvän alkoholittoman!
 
Minä oon syöny itse kerättyjä mustikoita pakasteesta puuron päällä... mikrossa tosin ovat muutaman minuutin pyörineet... se on kai ok?.. mulle ei puhuttu noista marjoista mitään.. pitääkin kysyä huomenna :D
 
Näinhän se taitaa olla, kuten Elz83N tuolla aiemmin toteaa: "miä oon sitä mieltä et jos siä oot jotakin tautia saadakses ni siä voit sit saada sen vaikka siitä vesijohtovedestä niin ku nokialla kävi!"

Terveisiä Nokialta, ei pelota enää ruuat ei, lähellekään vesihanaa tosin ei uskalla enää mennä :D
 
Itse olen kyllä vähän samoilla linjoilla ollut noiden kiellettyjen ruokien suhteen, eli pientä harkintaa käyttäen. Maksalaatikkoakin olen jokusen kerran syönyt, kunhan ei nyt joka viikko kasa päin. Hauet olen jättänyt väliin, niihin kun tuppaa elohopeaa kertymään, muita järvikaloja olen kyllä pistellyt ihan hyvällä omalla tunnolla, ja punaviiniäkin olen lasillisen ottanut joskus hyvän ruoan kera. Ja eilen ainakin taas ultrassa lääkäri totesi mahassa porskuttelevan hyvinkin terveen poikalapsenalun
:hug:

Hyvää ja stressivapaata joulua toivotellen

Dooris ja sinttipoika 25+0
 
Tosissaan puhuen, ihan kauhean kovaa stressiä ei kannata noista ohjeista ottaa. Maalaisjärki, harkinta ja kohtuus mukana, niin hyvin pärjää. Henkilökohtaisesti en kahdesta asiasta suostu täysin luopumaan vaikka raskaana olenkin. Maksamakkaraleipä on aina silloin tällöin saatava, ja silloin tällöin oikein hyvän ruuan kanssa on saatava hiukan punaviiniä. Samoilla linjoilla on menty noitten aiempienkin raskauksien kanssa, ja kyllä nuo lapset ihan normaaleiksi on luokiteltavissa =)

Maksamakkara oli muuten vielä kokonaan kiellettyjen listalla silloin kun ykköstä ja kakkosta olen odottanut, mutta - hui - uhmasin sitä kieltoa silloin :D
 
Minä en ole ainakaan välttänyt mitään... en nyt, enkä kahdessa aiemmassakaan raskaudessa.... enpä usko, että mikään on tappavan vaarallista kohtuudella nautittuna... onhan noita elintarvikkeiden kautta leviäviä tauteja vaikka ja kuinka, mutta moniko niitä sen enempää miettii ei- raskaana?
 
Minä oon noudattanut näin:

Kalat: Aika vähän tulee muutenkin syötyä kalaa, ehkä n.2-3 kertaa kuukaudessa, ja noin harvoin kun tosiaan tulee syötyä, niin en ole kovinkaan kiinnittänyt huomiota että mikä kalalaji on kyseessä. Graavilohtakin oon syönyt pari kertaa.

Juustot: Valion juustoja oon syönyt, myös tuorejuustoja ja auraa. Ulkomailta tuotuihin juustoihin en ole edes törmännyt missään nyt raskausaikana, mutta jos jossain olisi tarjolla, niin en välttämättä söisi.

Valmisruoat/pakastevihannekset: Itse oon kuumentanut esim. herne-maissi-paprikat, mutta muutaman kerran on tullut esim. jossain kylässä syötyä salaattia missä on ollut herne-maissi-paprikaa, ja oon syönyt kyselemättä, että onko kuumennettu vaiko ei. Ulkomaisiin pakastevadelmiin en tietääkseni ole törmännyt missään nyt odotusaikana.

Alkoholi: Olen juonut n. 2-3 annosta/kk, eli satunnaisesti esim. saunasiiderin, tai ruoalla vähän punaviiniä. Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana olin täysin nolla-linjalla.

Maksalaatikkoa muutaman kerran oon syönyt puoli rasiallista. Maksamakkaraa tulee syötyä aika usein, (joskus saattaa mennä pötköllinen esim. 4pv:n aikana, mut sehän ei ees oo "kiellettyä" nykysuositusten mukaan.)
 
ei ole raskaus vaikuttanut mun syömisiin juuri yhtään...

esim. kalaa meillä ei syldä melkein koskaan, paitsi silliä kesällä ja jouluna (eikä se ole kiellettyjen listalla). Joskus lounaaksi syön ravintolassa jotain kalaa, mutta koska niitä niin harvoin, en näe että yks tai pari annosta 8 kk aikana vaikuttaa mihinkään. graavilohta ja savustettua lohta olen syönyt, vaikka teidän sen olevan "riskaabelia", mutta niitäkin vaan ehkä kerran pari raskauden aikana (vaikka eihän sekään mikään tae ole siitä, että ei mitään tautia saisi).
juustot: meidän normaalisti käyttämät juustot on tehty pastöroideusta maidosta, eli ei muutosta normaaliin. valion brie on muistaakseni myls tehty pastöroidusta, eli jos iskin valkohomejuustohimo, kai sitä sitten ostaisin.

maksaa olen syönyt maksamakkaran muodossa ehkä 15-20 kertaa leivän päällä (hkn maksamakkaran maksapitoisuus on muistaakseni jotain 20%, eli ei juuri ollenkaan). oikeeta maksaa (pasitettuna tai jauhettuna) olen syönyt kolme kertaa raskauden aikana (eli normaalisti ei-raskausaikaan verrattuna)

alkoa en ole ottanut juuri ollenkaan. kesällä kyllä "luovuin" saunasiideristä, näin joulun aikaan en ota terästettyä(viinipohjaista glögiä, mutta punaviiniä aion kyllä juoda lasin - pari jouun pyhinä. en näe tälläisessä pienessä nautiskelussa mitään pahaa.

kofeiini
: ei ole raskaudenaikan maistunut kahvi kuin ehkä 5 kertaa, ja vaikka ennen join pepsi-maxia melekin päivittäin, ei sekään maistu. teetä muki-pari päivässä, eli ihan "normaalisti"

yritit jne. normaaleja mausteyrttejä käkytä, yrttiteet ei ole kuulunut ruokavalioon (paitsi imetystee, mutta sehän ei vielä ole ajankohtaista). Homeopaattisia lääkkeitä käytän tarvittaessa.

pellavansiemeniä on varmaan ollut jossain leivässä, en usko niin pienien määrien vaikuttavan.

pakastevadelmat (ulkomaalaiset) ei kuulu meidän perheen käyttämiin tuotteisiin.
pakastevihannekset on ennenkin kiehautettu.

tosiaan, eipä tää raskaus plajoa ole muuttanut...
 
Täällä joku kysyi, että uskaltaako syödä tuotteita, joihin ei ole merkattu onko pastöroitu. Suomessa ja pohjoismaissa tuotteisiin pitää ehdottomasti merkitä, jos ei ole pastöroitu. Siis kaikki Arlan ja Valion merkitsemättömät tuotteet on varmasti pastöroitu. Saa siis huoletta syödä.
 

Yhteistyössä