kielletyt ruoka-aineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Daisy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Daisy

Vieras
Hei vaan kaikille!
Asustelen ulkomailla ja täällä en ole saanut neuvolasta mitään kiellettyjen ruoka-aineiden listaa.
Voisiko joku valoittaa asiaa minulle hieman....
Raaka kala-liha tietty pois ja juustoista osa mutta mitkä?
ja yleensäkin mitä ei suositella?

Tuorejuustot ovat kiellettyjä samoin sinihomejusto (Aurajuusto). Tosin hyvin kypsennettynä saa syödä, ei muutoin. Itämeren lohta ei suositella syötäväksi (ainakaan kovin usein), mielummin Norjan lohta, jossa ei ole niin paljon saasteita. Kylmäsavulohi, pateet ovat kiellettyjen listalla myös, samoin maksa. Kalasta vielä hauki ei ole suositeltavaa. A-vitamiinin takia myös maksaruokia tulee välttää.
Nämä tuli nyt ensimmäisenä mieleen, eiköhän joku täydennä listaa!

Toivottavasti tää linkki toimii, eli: http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;51396;51385
Antaa täydelliset ohjeet.

Itse asun Sveitsissä ja mun gynekologi neuvoi ainoastaan välttämään raakaa lihaa ja pesemään kaikki vihannekset huolella. Tämäkin vasta kun mut oli todettu toksoplasmoosi negatiiviseksi (joskus viikolla 18).

Paikallisilla webbisivuilla mainitaan pastöroimaton maito kielletyksi (=useimmat ranskalaiset juustot, heh)

No, ei se linkki näytä kunnolla toimivan, mutta voit suunnistaa sivulta www.espoo.fi : Etusivu > Sosiaali- ja terveys... > Perhe- ja sosiaalipa... > Neuvolat > Äitiysneuvolat > Ohjeet > Ruokavalio >

Oon nyt viime päivinä useaan otteeseen lukenut näiltä keskustelupalstoilta kuinka tuorejuustot, feta ym on kiellettyjä.
Tämähan ei pidä paikkaansa!!! Vain pastöroimattomat juustot ovat vältettävien listalla ja aika monet tuoreluustot, fetat ja esim. mozzarellat on pastöroidusta maidosta valmistettu (lukekaa tuoteselosteet). Lisäksi pehmeät juustot kuten camembert ja muut homejuustot on sallittuja mutta tulisi syödä mahd. tuoreena. Jos siitä tuoreudesta ei osaa sanoa niin kannattaa välttää. Ja kaikkia voi syödä jos kuumennettu yli 80 asteisiksi.
Tuo espoon kaupungin sivuilla oleva lista on hyvä ja maalaisjärkeä saa käyttää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MITKÄÄN aineet/asiat eivät ole _kiellettyjä_, itsehän päätämme mitä elimistöömme laitamme ja mitä riskejä otamme. Jos jokin asia olisi ehdottomasti kielletty, niin kyllä siitä olisi lykätty jokin allekirjoitettava paperi eteen jo raskauden alussa :) Itse kyllä noudatan aika tarkkaan noita suosituksia, eli haluan poistaa ainakin osan riskeistä, tuleehan niitä paljon muualtakin.

Uusimmat

Yhteistyössä