Kielikurssille vai vaihto-oppilaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuosta Japanin osalta tuli mieleeni sellainen seikka, että entisten naapureidemme tyttö lähti iloisin ja odottavin mielen Japaniin vaihtariksi. Vuosi typistyi puoleen vuoteen, kun isäntä perheessä kuri oli jotain aivan ylitse ampuvaa ja muutoinkin säännöt kotona olivat tytölle liikaa.
Esim. kuumaa vettä ei käytetty kuin kahdesti viikossa, koulusta tultiin suoraan kotiin ja yhtenä päivänä sai tavata kavereita, poikien kanssa ei saanut pitää mitään yhteyttä (kyseessä siis muita länsimaalaisia poikia samasta koulusta).
Toki osalle noista rajoituksista varmaan löytyy ihan järkevä selitys (esim turvallisuus), mutta ne olivat tälle tytölle liikaa.

Uusi Seelanti kuulostaa kivalta...työkaverini muutti viime syksynä pysyvästi sinne ja kaikki mitä olen tällä erää häneltä kuullut niin on kuulostanut ihan mukavalta.

minä olin argentiinassa vaihto-oppilaana. aika sosiaalinen ihminen pitää olla ja ihmisläheinen pitää argentiinassa olla. kielen (espanja) oppii aika äkkiä, muutaman kuukauden jälkeen tulin jo hyvin toimeen enkä puhunut yhtään espanjaa sinne mennessä. vuoden päästä puhuin jo todella hyvin.

Ehdottomasti vaihtariksi!!!

Ja mihin vaan melkeen pääsee vaihtoon nykyään... Itse opin espanjan aikoinaan niin, että lähdin Costa Ricaan vaihtoon: sinne mennessä osasin sanoa suurinpiirtein "kiitos ja päivää", sieltä tullessa kirjotin espanjasta L:n. Mä en pahemmin hengaillut vaihtarien kanssa, vaan mun kaverit oli paikallisia, joiden englanninkielen taito oli aivan surkea - liki yhtä huono kun mun espanja :whistle: - joten pakko oli oppia, että pysty kommunikoimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Kuinka paljon suunnilleen kustantaa vaihto-oppilasvuosi tänä päivänä?

paljon! tai riippu varmaan minne menee. Oliskohan ollut ihan vaan se "osallistuminen" ja matkat yms joku 5 tonnia USAan ja sitten se käyttöraha joka riippuu toki nuoresta itsestään ja vanhemmista sekä Suomessa että isäntäperheen vanhemmista. oliskohan joku 300 euroa kuussa mennyt vaihtelevasti riippuen siitäkin oliko jotakin koulutanssiaisia yms minne piti mekkoa ostaa yms.
varmaan oli tuon 5000 euroa muutama vuosi sitten, nyt näyttää olevan enemmän riippuu toki minkä firman kautta lähtee

mulla ei ois ollut ikinä rohkeutta lähtee esim argentiinaan vaihtariksi...siis just sen takia etten ois osannut kieltä jo sinne mennessä. Nostan hattua teille Ninniliina ja vieras

Haluisin ehkä lähtee kaverini kanssa junnujen kielikurssille ens vuonna.
Ajatus tuntuu hauskalta ja jännittävältä, mutta myös jotenkin pelottavalta!
En oikein tiedä haluanko lähteä vaikka olinkin innoissani asiasta =/

Haluisin siis tietoa joltai, joka on vaihto-p
oppilaana turkissa ollu, että minkälaista oli ja miten hyvin opit kielen? En osaa turkin kieltä ollenkaa ja haluisin sinne lähteä, ehkä sinne on joitain kielikursseja?
Kaikki joilla kokemusta niin kertokaa! (:

Alkuperäinen kirjoittaja vaihtariksi:
Haluisin siis tietoa joltai, joka on vaihto-p
oppilaana turkissa ollu, että minkälaista oli ja miten hyvin opit kielen? En osaa turkin kieltä ollenkaa ja haluisin sinne lähteä, ehkä sinne on joitain kielikursseja?
Kaikki joilla kokemusta niin kertokaa! (:

Oma vuoteni oli todella mukava, asuin Istanbulissa. Riippuu paljon paikasta ja perheestä millainen vuodesta tulee.Kaikenlaista tarinaa kuuli silloinkin oman vuoteni aikana. Nykyisin ei taida enää AFS:n kautta sinne päästä, muista järjestöistä en tiedä.

En osannut myöskään kieltä muutamaa sanaa lukuunottamatta. Turkkia opin ymmärtämään aika nopeasti ja puhumaankin ajan saatossa.

Turkki on ihana maa, johon kannattaa tutustua pintaa syvemmälle!

Hei kiitosta tuosta infosta! (: Turkissa siis olenkin matkustellut kolmisen kertaa ja vaikuttaa ainakin kivalta maalta, vaikka turisti kohteissa yleensä käynykkin.
Kyselin noista eri yhtiöistä, niin vastattiin, että ei ole mahdottomuus päästä turkkiin, kun sinne ennen on ollut vaihtari vuosia.
vielä semmosta, että ahdisteliko sinua siellä kukaan, kun jotkut turkkilaiset sattuvat olemaan sellaisia.
Ja voisitko ehkä kertoa perheestä enemmän, esim oliko ankarat säännöt sun muut?
kiitos! (:

Hei vaan teille kaikille jotka mietitte vaihto-oppilaan ottamista perheeseenne.
Muutama vuosi sitten en minäkään olisi uskaltanut ottaa vaihtaria. Nyt meillä on ollut kaksi
vaihto-oppilasta, äidinkielenään englantia puhuvaa tyttöä, Australiasta ja Uudesta Seelannista.
Tytöt ovat olleet erilaisia, mutta kaikki on mennyt tosi hyvin. Koko perheen kielitaito on kehittynyt mukavasti ( lapset yläasteella ja lukiossa ). Suosittelen !

Nykyään suurinosa noista kielikurssien isäntäperheistä tekee sitä hommaa pelkästä rahasta, "bed&breakfast" eli antavat majoituksen ja huolehtivat ruokailuista, kuin hotellissa olisi. Kielikurssilaiset tuskin puhuvat isäntäperheelle, saatika että nämä järjestäisivät nuorille ohjelmaa tai ottaisivat mukaansa arkeen.

Suosittelen vaihto-oppilasvuotta ja mielellään jonkun kunnon välitysyhdistyksen kautta, joka ei tavoittele voittoa esim YFU,AFS. Nykyään paljon "matkatoimistoja2, jotka tekevät rahaa vaihtarioppilailla.

toimistot ovat kaikki luotettavia. Tässä linkkejä:

www.afs.fi
www.asse.fi
www.ef.fi
www.explorius.fi
www.ryefinland.com
www.sts.fi
www.universalplayers.com
www.yfu.fi

Osa on pienempiä ja osa suurempia, kannattaa olla yhteydessä niihin, jotka tuntuvat itselle sopivilta.

Itse kannatan molempia, kielimatkaa sekä vaihtovuotta! Vaihtovuosi on varmasti mahtava, ja siitä jää mahtavat muistot, mutta sitten taas jos ei ole varma haluaako sitä ihan koko vuodeksi lähteä maailmaa valloittamaan niin kielimatka olisi ehkä parempi! :) Oon ite ollu kielimatkalla ja voin sanoa että kyllä kannatti. Kielimatkalla saat myös hienoja kokemuksia, kielitaito karttuu, opit maan kulttuuria ja tapaat uusia ihmisiä. Joten kaikki saat sen kaiken mitä saisit myös vaihtovuodelta, mutta ainoastaan nopeammalla toimituksella!:D

Mä oon ollu sekä kielikurssilla että vaihdossa ja jos pitäis jompi kumpi valita niin suosittelen vaihtovuotta! Varsinkaan suomalaisia kielimatkajärjestöjä en suosittelisi, koska niiden kursseilla on kuulemma suurimmaksi osaksi vain suomalaisia, jotka tietenkin puhuvat suomea keskenään. Itse olin aikoinaan kansainvälisen järjestön kautta Los Angelesissa kielimatkalla ja olin enismmäinen suomalainen siellä, joten pääsin oikeasti treenaamaan englantia:) Kokemus oli ihan mahtava ja sieltä varmaan sain uskallusta hakea myöhemmin vaihtoon.

Myös vaihdossa olin USA:ssa. Järjestönä mulla oli Explorius ja kaikki meni paremmin kuin hyvin! Mulla oli ihana perhe ja pääsin näkemään ja kokemaan paljon asioita, joita en olis ikinä muuten kokenu. Sitä paitsi jos koko vuodeksi lähteminen pelottaa niin voi hakea myös 5 kk ohjelmaan (jossa itse olin)!

Kaiken kaikkiaan kielikurssi ja vaihtovuosi on molemmat mahtavia kokemuksia, mutta kyllähän se vaan niin on, että vaihdossa pääsee ihan eri tavalla sisään kieleen, kulttuuriin ja paikalliseen elämänmenoon:) Totta puhuen mun mielestä niitä ei pitäisi edes verrata toisiinsa, koska vaihtovuosi on ihan eri tason kokemus kun muutaman viikon kielikurssi! Mutta tietysti jos vaihtovuosi tuntuu ihan mahdottomalta idealta niin suosittelen ehdottomasti myös kielikurssia:)