Kielikurssille vai vaihto-oppilaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tulipa tollanen mainos kielikursseista, mutta en sitä vielä lukenut *rillit vaihteeksi hukassa* eikä se nyt just ajankohtainen ole. Mutta olikos se lukion ekan vai tokan jälkeen kun noi on tavallisia? En jaksa muistaa omasta nuoruudestani. Itse olin kielikurssilla, olisin ollut aivan liian arka lähtemään vuodeksi ulkomaille. Millasiakohan noi nykyään on? Siis kielikurssit ja vaihto-oppilasvuodet? Onko teidän nuorenne olleet? Kumpaankohan olisi parempi tenava lähettää?

olen ollu molempina ja ehdottomasti vaihtariksi. noi kielikurssit englannissa kun oltiin vaan suomalaiset keskenään ja bailttiin.
vaihtarina taas pääsi kunnolla kiinni kieleen ja kulttuurrin (usassa olin) ja itsekkin aika ujo ja koulussa kiusattu, mutta siks just oli mahtava lähtä kun siellä sai ns uuden alun kukaan ei tuntenu taustoja tms. sain siellä täysin nollissa olevan itsetunnon todelliseen nousuun kun pärjäsin jaoli kavereita ja hauskaa. :)
ja kielipohja on niin vahva että nyt teen töitä englanniksi joten todellakin sinne vaan vaihtariksi ihan mieletön juttu oli mulle. j :D

Pääseeköhän Ruotsiin vaihtariksi? Junnulla on jo nyt sen verran hyvä enkun taito, että yläasteella enkun maikka luuli sen olevan pojan toinen äidinkieli. Mutta ruotsissa se on ihan tahvo.

Mä en halunnut lähteä niin pitkäksi aikaa pois kotoa, joten olin parilla kielikurssilla. Niissä on eroja kyllä. Englannissa oltiin tosi paljon suomalaisten kesken ja asuttiin kaverin kanssa samassa perheessä. Se oli lähinnä vaan sellainen majapaikka. Jenkeissä asuttiin yksin perheessä, ja sen perheen kanssa vietettiin myös tosi paljon aikaa. Menin vielä seuraavanakin kesänä sitten saman perheen luo muuten vaan lomailemaan. Ainakin meidän luokalta oli yksi tyttö vaihtarina Ruotsissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en halunnut lähteä niin pitkäksi aikaa pois kotoa, joten olin parilla kielikurssilla. Niissä on eroja kyllä. Englannissa oltiin tosi paljon suomalaisten kesken ja asuttiin kaverin kanssa samassa perheessä. Se oli lähinnä vaan sellainen majapaikka. Jenkeissä asuttiin yksin perheessä, ja sen perheen kanssa vietettiin myös tosi paljon aikaa. Menin vielä seuraavanakin kesänä sitten saman perheen luo muuten vaan lomailemaan. Ainakin meidän luokalta oli yksi tyttö vaihtarina Ruotsissa.
Hyvä tietää, että Ruotsiinkin pääsee vaihtariksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Kielikurssit on kauniisti sanottuna sellaisia vanhempien kustantamia biletysreissuja.
Toikin on hyvä tietää. Itse olin kielikurssilla 70-luvulla ja silloin taisi olla vähän erilaista meininki muutenkin.

Lukion toisella lähti suurin osa tutuistani vaihtoon. Yksi lähti Australiaan, yksi Brasiliaan, yksi Kanadaan ja yksi Ranskaan.
Brasiliaan ja Ranskaan lähteneillä vissiin ko kieli pitkänä kielenä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lukion toisella lähti suurin osa tutuistani vaihtoon. Yksi lähti Australiaan, yksi Brasiliaan, yksi Kanadaan ja yksi Ranskaan.
Brasiliaan ja Ranskaan lähteneillä vissiin ko kieli pitkänä kielenä?

No Brasiliaan lähtenyt ei ollut opiskellut kieltä aiemmin ollenkaan eli lähti sinne englanninkielen taidoilla, kesän aikana toki kävi pikakurssin lionsclubin järjestämällä kurssilla alkeita. Ihan hyvin oli englannilla pärjännyt ja maassa ollessaan oppi sitten paikallista kieltäkin. Isäntäperhe ei mm. osannut englantia ollenkaan :D Ja Ranskaan lähtenyt oli lukenut ranskaa yläasteelta lähtien ja jatkoi sitä sitten lukiossa. Kanadaan lähtenyt ystäväkin joutui paikanpäällä opiskelemaan vähän ranskaa.

No Brasiliaan lähtenyt ei ollut opiskellut kieltä aiemmin ollenkaan eli lähti sinne englanninkielen taidoilla, kesän aikana toki kävi pikakurssin lionsclubin järjestämällä kurssilla alkeita. Ihan hyvin oli englannilla pärjännyt ja maassa ollessaan oppi sitten paikallista kieltäkin. Isäntäperhe ei mm. osannut englantia ollenkaan :D Ja Ranskaan lähtenyt oli lukenut ranskaa yläasteelta lähtien ja jatkoi sitä sitten lukiossa. Kanadaan lähtenyt ystäväkin joutui paikanpäällä opiskelemaan vähän ranskaa.
Kiitos tiedosta =) Vähän harmittaa, kun en tuputtanut junnulle puoliväkisin A2-kieltä. Nyt on sitten enkku ja ruotsi plus kieli, jonka ottaa nyt lukiossa. Taisi ottaa ranskan, en ole ihan varma.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kiitos tiedosta =) Vähän harmittaa, kun en tuputtanut junnulle puoliväkisin A2-kieltä. Nyt on sitten enkku ja ruotsi plus kieli, jonka ottaa nyt lukiossa. Taisi ottaa ranskan, en ole ihan varma.

Mä itse opiskelin yläasteella Saksaa mutta vaihdoin sen sitten lukiossa Latinaan. Jälkeenpäin kun ajattelee niin olis hyvä ollut opiskella Saksaa pidempään. Errare humanum est.

Jos saan vastata ihan Mutu-tuntumalla (tytär on vasta lentämässä Kanadasta Suomeen - oli siellä kuukauden vaihdossa) niin vaihtoon ilman muuta. Minusta parempi hinta-laatu -suhde

:)

Kielikurssilla olin englannissa ja alusta loppuun armotonta biletystä, meitä asui neljä suomalaista samassa perheessä ja oltiin keskenämme joten eipä paljon englantia puhuttu.
Mulla meni itseasiassa se lopputasokoe huonommin kuin alkukoe, eli mitään ei tullut opittua.
Mutta pirun hauskaa oli ! Olin 17v.

Itse suosisin vaihto-oppilasvuotta. Oppii enemmän, myös itsenäisyyttä ja kansainvälistymistä sekä paikallista kulttuuria. Etelä-Amerikasta takaisin tulleet kaverit ovat oppineet ihan sujuvan espanjan.

Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Kielikurssilla olin englannissa ja alusta loppuun armotonta biletystä, meitä asui neljä suomalaista samassa perheessä ja oltiin keskenämme joten eipä paljon englantia puhuttu.
Mulla meni itseasiassa se lopputasokoe huonommin kuin alkukoe, eli mitään ei tullut opittua.
Mutta pirun hauskaa oli ! Olin 17v.

Eikö teillä ollut mahdollista pyytää majoituksia siten ettei olisi noin montaa suomalaista samassa ?
Mutta tosin tuon ikäisenä on varmaan osalla porukasta kielikursseillakin omat intressinsä sen opiskelun sijaan...ja ei siinä mitään, tosin halvemmalla pääsisi etelään bilettää vaikka sinne eivät välttämättä vanhemmat suostuisi reissua rahoittamaan :D

Kielenoppimisen kannalta kielikurssista olisi ehkä eniten hyötyä 7.-8. luokan jälkeen, ainakin jos on valmiiksi "hyvä" siinä kohdekielessä. Itsellä ainakin oli ysiluokan jälkeen oppimisen suhteen aika tylsää Englannissa kielikurssilla, jaettiinhan siellä ryhmä eri tasoihin toki. En enää lukioikäistä kyllä kielikurssille laittaisi, mieluummin vaihtoon lyhyelle tai pidemmälle jaksolle.

Olin kielikurssilla 6. ja 7. luokan välisenä kesänä. Hyödyin hirveästi, kun oli pakko käyttää kieltä. Siitä se innostus sitten lähti. Lukiossa 2. ja 3. luokan välinen kielikurssi ei hirveästi hyödyttänyt etenkin kun kävin englanninkielistä lukiota (ihan sen ekan kielikurssin ansiota!), mutta olihan meillä mukavat 3 vkoa Lontoossa kaverin kanssa. Olisin halunnut vaihto-oppilaaksi, mutta ainoastaan USAssa oli paikkoja ja sinne en halunnut.

mä olen ollut kielikurssilla niin, että samassa perheessä asui kaksi italialaista tyttöä, joiden englanti oli kyllä todella huonoa. Mä nimenomaan en halunnut asua suomalaisten kanssa. Tosin perhe oli kamala ja italialaiset hengas vaan keskenään, joten aikaa tuli vietettyä suomalaisten kanssa. Ja biletysreissuhan se oli.

Itse en lastani päästäisi kielikurssille. Tosin tänä kesänäkin oli jotain juttua, että ryyppäviä suomalaistyttöjä oli lähetetty kielikurssilta kesken kotiin esimerkiksi muille, että alkoholin juominen ei ole sallittua. Mutta kuka sitten jää kiinni on eri asia. Ei me ainakaan jääty kiinni, käytiin Lontoon klubeilla sen minkä kerittiin eikä edes papereita koskaan kysytty... Tästä on aikaa kymmenen vuotta.

Itse en lastani päästäisi kielikurssille. Tosin tänä kesänäkin oli jotain juttua, että ryyppäviä suomalaistyttöjä oli lähetetty kielikurssilta kesken kotiin esimerkiksi muille, että alkoholin juominen ei ole sallittua. Mutta kuka sitten jää kiinni on eri asia. Ei me ainakaan jääty kiinni, käytiin Lontoon klubeilla sen minkä kerittiin eikä edes papereita koskaan kysytty... Tästä on aikaa kymmenen vuotta.

Aijaa? Me kuljimme East Endiä myöten, kävimme tutustumassa joihinkin ihmeellisiin paikkoihin, esim. jollain tyypillä oli oma moskeija jossain kellarissa ja sitten kävimme kaikki museot läpi yms. yms. Me emme koskeneetkaan alkoholiin koko matkan aikana!

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Aijaa? Me kuljimme East Endiä myöten, kävimme tutustumassa joihinkin ihmeellisiin paikkoihin, esim. jollain tyypillä oli oma moskeija jossain kellarissa ja sitten kävimme kaikki museot läpi yms. yms. Me emme koskeneetkaan alkoholiin koko matkan aikana!

Kyllä mekin tehtiin muutakin, ei siinä mitään. Museot yms. tuli kaikki kierrettyä. Eikä mulle alkoholi ollut mikään tarkoitus, humalassa en ollut kertaakaan eli join hyvin vähän. Mutta joukossa oli todellakin sellaisia nuoria, että en haluaisi oman lapseni liikkuvan sellaisella ryhmässä.

Mä tosiaan olin kielikurssilla 1970-luvulla ja olin ainoa suomalainen koko pienessä käpykylässä. Joten ei pahemmin tullut biletettyä suomalaisten eikä muidenkaan kanssa. Mutta isäntäperheen kanssa sitten retkeiltiin, käytiin niiden sukulaisten luona yms yms.

Toi vaihto-oppilasvuosi voisi olla ihan hyvä. Kohdemaa vaan pitää ensin keksiä.