Heipsan!
Ilmoittauduin pinoon silloin ihan alussa, mutta olen siitä lähtien viettänyt hiljaiseloa.. Tosin melkein päivittäin olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisianne, mutta ei ikinä muka ole ollut aikaa jäädä kirjoittelemaan.
Nytpä sain aikaiseksi laittaa tietojani tuosta
dposta. Toni Weschlerin kirja Taking Charge of Your Fertility on mun uusi raamattuni ja siellä sanotaan tuosta luteaalivaiheesta eli ovulaation jälkeisestä ajasta, että se on 14-16 päivää ja hyvinkin vakio kullakin naisella. Eli siis kirjan mukaan vaikka kierto vaihtelisi kovastikin, se tarkoittaa vain, että kussakin kierrossa on se ovulaatiota edeltävä osuus eripituinen ja kun ovis sitten tapahtuu, laskuri alkaa pyöriä ja sen 14-16 päivän päästä tulee menkat. Ellei sitten ole raskaana. Jos aamulämpöjään mittailee, niin oviksen jälkeen 18 päivää peräkkäin korkealla pysyvät lämpötilat on melko varma raskauden merkki. Tosin raskaustestihän voi näyttää plussaa reilusti sitä ennen, mutta onhan niitäkin tapauksia, jolloin testi ei näytä "ajoissa" ja silti on raskaana. Ja ovistestithän ei varmasti kerro, tapahtuuko ovulaatio, ainoastaan koska se LH-huippu sitä ennakoisi, joten tuo aamulämpöjen mittailu on aika hyvä tapa tutustua kiertoonsa ja varmistaa, tapahtuiko ovis todella.
Heh, mähän innostuin oikein esitelmöimään.. Mutta tuota kirjaa suosittelen lämpimästi kaikille kierron ihmeellisyyksistä kiinnostuneille. Amazon.de:stä kun tilaa, niin hintaakaan ei kerry paljon.
Niin ja onnittelut kaikille plussanneille ja haamuilleille! Meillä on jo pillerit jätetty pois, mutta yritys ei ala ennenkuin ekat luomumenkat on koettu...