** Kevätunelmasta 2010 - Haaveilevat **

Huomenta |O
En saanut enää unta joten oli pakko nousta tekemään se hiivatin raskaustesti ;)
Ja niinhän siinä kävi että en sillä kyllä juhlimaan pääse :ashamed:
Ensin näytti että negahan sieltä tulee mutta testiajan sisään siihen piirtyi hento haamuviiva tai sitten se ns. viivanpaikka mitä en ole ikinä saanut!
Mielestäni viiva oli punertava ja hetken päästä väri alkoi siitä hieman leviämään :/ Ja mulla on kuiten herkkä 10-testi että kyllä näillä päivillä pitäis vahvempi viiva tulla?!
Laitan kuvan...ei siitä paljoa selvää saa mutta klikatkaa isommaksi.



Oireita on edelleen...voisiko kyseessä olla kemiallinen?!
Jotenkin surku mieli nyt, olin NIIN varma :'(
Täytyy nyt rauhoittua ja testailla uudestaan vaikka huomena. Toivottavasti se tädin älykääpiö osaa pysyä poissa!! :kieh:
Lämmöt oli vielä aamulla 37.6![/quote]

 
Jennyli mulla tosta haaleampi haamu muuttui plussaksi eilen joten varovaiset onnittelut täältäkin.
Täällä on kova tupakan lopetus käynnissä mutta tuntuu ettei tästä tule mitään onko jollain vinkkejä tai apuja lopettamiseen kun tosiaan on aika paljon polttanut päivässäkin ja reilun 10v. ajan.. nyt kädet hikoa ja aivan kauheeta..
 
plussahan toi on, mimmosia viivojen pitäs olla jos toi ei ole +...outoa...

nojoo, minusta tarvi mitään vinkkejä lopettaa tupakointia kerralla pois ku raskaana..olis kannattenu aiemmin aatella....törkeää polttaa ja pieni kärsii...

kp17 ja ovis tänään tai eilen.....

simot eilen matkaan illalla...

nyt sitt jännätä vaan onnistuuko ukon näytteen anto....
 
mariq Just. en ole varmaan suomen ainut nainen joka tupakoi kun on saanut tietää olevansa raskaana. Moni jopa suurinosa jatkaa tupakointia koko raskausajan.. en nää mitään syytä miksi sinun pitää ilkeillä kun koitan keksiä konsteja millä pystyn paheen lopettamaan. inhottavaa tollanen nälvintä! Kun on niin kannustavia ihmisiä niin on oikeen mieli korkealla. Toivottavasti tuli kannustava olo kommentistasi! KIITOKSIA ROHKAISEVISTA SANOISTA!!
 
dindei ja mariq, minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jokainen tallaa tavallaan! Ei tämä pino ole riitelyä varten..

Mullekin aikoinaan kun neuvolassa kävin yrityksemme alussa sanoi se hoitaja että esimerkiksi tupakoinnin lopettaminen täytyy tehdä harkiten raskauden aikana.. Jos on ennen raskautta polttanut esim askin päivässä, tulee vähentää hiljalleen jottei sikiölle tule ns. vieroitusoireita jne. Ja tämä neuvolantäti myös sanoi, että ei siitä mitään vaurioita sikiölle tule jos silloin tällöin raskauden aikana polttaa yhden jos se auttaa psyykettä pysymään tasapainossa.

Ja tunnen monta sellaista ihmistä joka on polttanut koko raskauden ajan.. tai sitten niin, että on ollut alkurauskauden polttamatta ja sitten polttanut loppuraskaudesta.. Ihan terveitä ja iloisia ja hyvinvoivia lapsia on heistä tullut :)

Se on jokaisen oma asia polttaako vai ei ja minkä verran polttaa.
mariq mitä se on sinulta pois jos joku polttaa?

Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto, eikös joo? :hug:
 
Ps. Minä itse poltan myös...

Ja sitten jos raskaudun yritän lopettaa tupakoinnin, ellen jo aiemmin..
Ja dindei tsemppiä ja voimia lopetuksen yrittämiseen..
Se varmasti on vaikeaa ja tekee tiukkaa, tiedän sen.
Lekuri mulle sanoi db-poliklinikalla torstaina, että lopeta ja kärsi kaksi viikkoa,
niin sitten helpottaa.. Saattaahan se niin olla, mutta jokainen tuntee vieroitusoireet yksilöllisinä! :hug:
 
mäkin tunnustan polttavani. esikoisest vähentelin siten että max 3päiväs ja lopetin. mut sitten tulipa kerran vappu ja ratkesin uudelleen... silloin lopetin myös imettämisen... eipäs ollukkaa niin helppoo ku olin kuvitellut... mut tsemppiä dindei sulle lopettamiseen! yritä vaikka lähtä lenkille ja korvata tupakka porkkanalla tai omenalla :D . mulla autto se lenkkeily tupakin himoon..
 
Esikoista Enteilevät

Päkä83.......................kp 4/28-30................yk 9............OYS
Alisa84.......................kp 8/26......................yk 4
wippii.........................kp 9/28-34.................yk 6...........KSKS
Hugoliina...................kp 12/28.....................yk 3
Niiz............................kp 13/30-38................yk 3
Marta........................kp 14/??......................yk 3
jenninho....................kp 17/28-30................yk 1
kaz............................kp 17/28......................yk 7
kiharapää..................kp 17/32-35(-45).........yk 16...........TYKS
Arcatha......................kp 18/29.....................yk 16..........KYS
MarjaVatta.................kp 20/32-35................yk 2...........TYKS
Sipuli123....................kp 28/30-37................yk 2
jeju81........................kp 30/28......................yk 2...........VKS
HelmiEnkeli................kp 39/31......................yk 1............Kätilöopisto



Toista Toivovat

minime.......................kp 7/30-34..............yk 11
mussu........................kp 12/29................yk alk 02...TYKS
äippäliini83................kp 15/28................yk 1..........KOKS
mariq.........................kp 18/28-36.........yk 21........L-PKS
kellopeliappelsiini.......kp 19/28-30.........yk 9
niimar87.....................kp 26/28-33.........yk 2..........TAYS
Hentsu84...................kp 34/30..............yk 6..........TAYS
Vilinäiti.......................kp 106/43..............yk ??.........TYKS



Kolmatta Kuumeilevat

tikruliini.....................kp 8/30...................yk 2..........TYKS
ärripurri.....................kp 18/30.................yk 4..........K-HKS/Hyas
Pakanamaan Kartta..kp 24/28-30............yk ?
Jennyli.......................kp 35/32.................yk 6..........Tays
joikhu........................kp 47/28.................yk ?



Neljättä Toivovat

Päppä.......................kp 10/25-30............yk 25..........PHKS
wirtsu.......................kp ??/??.................yk 0 (tammikuussa aloitetaan)



Viidennestä Villiintyneet

Lahja Lintikka............kp 8/32..................yk ?
Chira.........................kp 10/28..................yk 4
tuittu79.....................kp 25/30................yk 1



Tautajoukoissa:

mymmyryy
Snoopy
Vauvakuume83
Selis
Tuulia79
velmuliina74
Lapinmaria
Henuliini
Dooris85



:heart: Haamuilijat :heart:

dindei........................kp 36/34....................yk 3




:heart: Plussanneet :heart:


Sokruli....................??.??.2009.................yk 3
Millukka...................10.9.2009.................yk 16 (km 05/08)
ElämänIlo3..............10.9.2009............yk 8
mama-84................??.??.2009..........yk 26...........SATKS
hellu77...................??.??.2009...........yk 3............Jorvi
Ninnurainen............??.??.2009..........2v yritystä takana
Ezmeralda...............??.??.2009..........yk 4
Juibe75....................??.??.2009..........yk 0
Ouska......................??.??.2009..........yk 8
Jonna-.........................7.8.2009..........yk 11
Irmeli09.....................13.8.2009..........yk 4......TAYS
Sini74.......................??.??.2009..........yk 2 (km 08/08)
Rouva Bennet............??.??2009..........yk ? (km 02/08)
toivova-84................??.??.2009..........yk 4
Johanna83.................??.6.2009..........yk 5..........KOKS
Rouva Pikkumyy..........4.7.2009...........yk 2 (km 2/08 tm 8/08)
MasterPiece...............30.6.2009...........yk 3...........Oyks
masuha1....................17.6.2009..........yk 6
Linduu..........................5.5.2009..........yk 5
emiliana......................10.5.2009..........yk 5
Lehmis........................30.4.2009..........yk 1............TAYS
Laala..........................21.4.2009...........yk 2.............TYKS
superheppuli...............17.4.2009..........yk 1.....KOS
miracle..........................9.4.2009...........yk 7..........K-HKS
JJ-t..............................10.4.2009...........yk 07/07 alkaen
nti.................................1.4.2009...........yk 9.............PHKS
Jadekettu....................28.3.2009...........yk 1...........Jorvi
Halfcafnonfatlatte........23.3.2009...........yk 4
humu82.......................??.??.????...........yk 3
nessu86......................26.2.2009...........yk 3....KYS
meilinde.......................??.??.????
Charlott.........................3.3.2009...........yk 6........KYS
Pixie.............................14.2.2009
ipanapa-08..................??.??.????...........yk 8
Sirja...............................1.2.2009...........yk 9..............KHKS
Mammutti-Mamma..........8.2.2009...........yk 6
Mamamin......................23.1.2009...........yk 3.........kätilöopisto
nooruli..........................10.1.2009...........yk 1 km -06
tuttemui........................19.1.2009...........yk 3........OYS
Sirpula...........................16.1.2009...........yk 10
kirppunen......................20.1.2009...........yk 1........PKKS




:heart: Vuoden 2008 plussanneet (lasketutajat) :heart:

Tuulia78, vauvahaaveita. Maria-08, maitooo, Red Dragon, Luminka, kutmula, ipapii, Emiliina, Maotao, Mayah, Pamu k, HepsKatti, TähtiTaika, Caffee81Su
 
dindei: mulla onnistu lopetus silleen että joka päivä vaan vähensin tupakoinnin määrää plussauksen jälkeen. viikolla 8 sit lopetin kokonaan. ei se niin vaikeeta ollut kun joka päivä vaan poltti aina vähemmän ja vähemmän. ja ajattelin että en tosiaan halua että vauva joutuu mun polttamisesta kärsimään.koko raskaus ja imetys ajan olin polttamatta mutta nyt kun imetyksen lopetin viime viikolla niin oon taas alkanu polttamaan sillon tällön.. on se tupakka niin koukuttavaa että vaikka yli vuoden olin polttamatta niin ratkesin uudelleen nyt. mulla ongelmana on se että alkoholin kanssa on pakko saada tupakkaa. ja viikko sitten oltiin baarissa ja siitä se sitten taas lähti. tsemppiä sinulle lopetukseen, onnistut siinä varmasti. vähentäminenkin on jo hieno asia!
 
Tähän ppäivän polttavaan aiheeseen eli tupakointiin (sanon minäkin mielipiteeni), Itse en polta, enkä henkilökohtaisesti ymmärrä niitä, jotka pystyvät polttamaan raskauden/imetyksen aikana, mutta uskon, että lopettaminen ei kovin helppoa ole. Itsellänikään esim. karkkilakko (jos voi mitenkään verrata) ei kovin hevillä onnistu. Kovasti siis kannustan sinua dindei lopettamaan tupakoinnin ainakin raskauden/imetyksen ajaksi.:hug: Niinkuin mariq sanoi, tupakoivien lapset saattaa altistua herkemmin esim. allergioille ja uskon myös, että myöhemmin ilmenevät oppimisvaikeudet/keskittymishäiriöt/ylivilkkaus saattaa olla myös tupakoinnista, mutta vain osaksi. Enkä tosiaankaan halua ketään alkaa mollaamaan ja syyttelemään, jos polttaa raskauden aikana, omapa on häpensä/asiansa eli jokainen tyylillään :) Ja hattua niille nostan todellakin, jotka pystyvät tupakoinnin lopettamaan raskausaikana, vaatii kyllä kovasti itsekuria :wave:

Toivottavasti kukaan ei ota tästä nyt hernettä nenään. Paljon mukavampi, että pysytään sovussa ja kannustetaan toisiamme. Turha kärkkäisyys ja riidan haastaminen aivan turhaa!
 
Arcatha: vähän vanhetunutta tietoa tuolla eli kp 3/28-30 meneillään.

Eiköhän se ole jokaisen oma asia polttaako sitä tupakkaa vai ei. Suuri keskustelun aihe siitä nousee kanssa ihmisille jos ei muuta. Ja en oikein jaksa uskoa että allergiat johtuisivat äidin tupakoinnista vaan kaikesta muusta kuten nykyisellä ruoanvalmistus tekniikalla on suuri merkitys ja samoin liiallinen hygienia lisää allergioita. Itse olen tosi alleginen kaikelle mahdolliselle eikä äitini ole koskaan polttanut.
 
Minustakin on ikävää että välillä tässä pinossa on saanut lukea todella ikäviä kommentteja ja piikittelyjä :(
Mariq ymmärrän kyllä että olet katkeroitunut joutuessasi pettymään kuukaudesta toiseen mutta toivoisin myös sinulta että esittäisit asiat hieman toisella tavalla!
Toivon todella että teillekin se pieni pian tulisi+++++++++++ :heart:

Se mitä tuohon mun raskaustestiin tulee niin lähinnä olen vain realisti ja kummastelen miksi testissä on haamu vaikka päivät ovat jo ylikin! Itse en ainakaan henkilökohtaisesti osaa iloita ennenkuin saan kunnon positiivisen tuloksen. Niin paljon saanut lukea kemiallisista,viivanpaikoista tai varhaisista keskenmenoista :/
Aamulla teen uuden testin!

Dindei minäkin tunnustan että poltan :$ tosin itse olen ollut sauhuttelematta jo muutamia päiviä koska en vaan ole pystynyt polttamaan, tulee niin huono olo :x Tästäkin syystä aloin epäillä josko salamatkustaja olisi kyydissä :heart:
Eli minä lopetan kerrasta yksinkertaisesti siksi että olo on niin hirvee! samoin tein myös edellisessä raskaudessani ja olin poikien syntymän jälkeen vielä vuoden polttamatta kunnes tyhmyyksissäni taas aloitin.
Mutta ymmärrän todella että ei pitkään polttaneen ole helppo päästä riippuvuudestaan eroon. Toisille tulee kovatkin vieroitusoireet!
Mun mielestä jo se on plussaa jos pärjää muutamalla tupakalla ja vähentää siitä siten kokonaan. Tai kokeilet auttaisiko nikotiinipurukumi?! Mun kaveri söi purkkaa kun odotti, olivat mielestänii neuvolasta siihen ohjanneet. Parempi siis sekin ilmeisesti kuin itse tupakka?!
Tsemppiä sinulle :hug: Ja onnea plussasta :flower: :heart:
 
Mä lopetin seinään kun plussasin. Itseasiassa lopetin kun yritys alkoi, mutta retkahdin jossain vaiheessa uudelleen. Ei ollut loppujenlopuksi ollenkaan niin vaikeaa kuin luulin, alussa käytin korvausvalmisteita (imeskelytabletteja), mutta en niitäkään kauaa.

Hyvä (erittäin hyvä!) vinkki on katsoa video, jolla esitetään sikiötä äidin vatsassa juuri kun äiti on käynyt tupakalla :x Siinä sikiö kiemurtelee hapenpuutteessa ja on niin kurjaa katsottavaa että siinä viimeistään karisee viimeisetkin tupakanhimot! Tsemppiä ja haleja kaikille lopettaneille/ lopettaville. Hienosti se menee, ja jokainen päivä on eteenpän! :hug: Retkahduksia voi tulla, mutta yrittäkään pysyä lujana! Älkää antako sauhuttelun määrätä teitä! Ja arvostelijoita aina riittää, älkää antako niiden masentaa.
 
Ihanaa että täällä on myös kannustavia ja motivoivia ihmisiä :heart: Hammasta purren olen ollut nyt polttamatta mutta kokoajan pelkää että lipsahtaa. Ei koskaan olisi voinut uskoa että tavasta irti pääseminen on niin hankalaa. Oikeestaan tupakaa tupakkana ei tee mieli niin paljon kuin ns"tekemisen puute" eli tilanteessa jossa yleinsä päätyy tupakalle niin nyt napsuttelee sormiaan ja miettii että kyllä se tästä helpottaa.
Kommentillani hain tukea sekä motivointia lopettamisees en arvostelua ja moittiista sillä jokainen meistä tupakoiva jolla on lapsi mielessä ollut varmasti tietää vaarat ym.

jennyli Kiitos kannustuksesta. tuli huomattavasti motivoituneempi olo kun tietää muittenkin pystyneen niin itsekkin jaksaa uskoa :) Ja se mitä raskaustesteihin tulee niin niidenhän pitäisi olla n.99% varmoja eikä plussa testiä pitäisi tulla ellei raskaus ole alkanut. Kannattaa ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja hakeutua verestä otettavaan raskaustestiin silloin saa tietoon myös raskaushormonin määrän. Täällä on peukut ja varpaat pystyssä teidän puolesta toivottavasti kaikki päätyy vahvaan ++++++++ :whistle:

Archata Kiitos myös sinulle motivoivasta tekstistä. Ja todellisuudessahan lopettaminen ei ole niin helppoa kun äkkisältään voisi kuvitella. Tsemppiä myös sulle jos päädyt joskus tupakkalakkoon.. meinaan sitä tässä tarvitaan ja toivotan teillekkein paljon +++ tuulia :whistle:
 
huomenta kaikille!!! :) hei te joilla on ovis oireita! minkälaisia ne on teillä? mä luulen et nää on niitä. mulla alko viime ke turvottava olo alavatsalla, perjantaina tunsin kovan viiltokivun/nippasun oik. puolella, no siitä asti mua on särkeny keskelle alavatsaa+oik.puolelle alavatsaa+alaselkää. mut tää on kovempaa kipua, tuntuu ku menkat ois alkamas just tai menos parast aikaa.... ja särkee siis ihan tosissaa et yöllä piti ettii hyvää nukkuasentoo että uni tuli.... ja siis tänään on kp 15... auttakee kamut! :|
 
Äippäliini83; mulla on kovat oviskivut jota ei pillereiden aikaan ollut! olis siis kans vähän ihmeissäni kun kivut alko, mutta nopeesti yhdistin ne ovikseen. Mulla on kans viiltävää, terävää kipua joka on ajoittain kovaakin, eikä helpota liikkeessä. Kipu on oikeestaan koko ajan, ja välillä tulee sellasia terävämpiä viiltoja..saattaa kestää viikonkin nuo kivut! Tietää siis suunnillee millon ovis on tuloillaan..ja nyt kun ottaa tikut vielä käyttöön niin luulis tärppäävään :D ..tai kovasti ainakin toivon niin :heart:
 

Yhteistyössä